Divadelní osobnost roku 2015 - výsledky
Redakce uděluje poctu „divadelní osobnost roku 2015“
Janu Bornovi (režisérovi a uměleckému šéfovi Divadla v Dlouhé)Když je nablízku, je dobře souboru Divadla v Dlouhé i divákům. Do jevištní práce vnáší moudrost a vtip, bourá divadlo čtvrté stěny, čehož příkladem je také nedávná text-appealová inscenace S úsměvy idiotů, kterou režijně spolupřipravil s Miroslavem Hanušem. V inscenaci, údajně s trochou protestů mistra, se divákům vyjevil také jako básník hořkovtipného pera. Dlouhodobě přispívá k rehabilitaci vyprávění na jevišti. |
||
Janu Horákovi (uměleckému řediteli Studia Hrdinů a dramaturgovi)Nekompromisní a náročná dramaturgie pasovala Studio Hrdinů do pozice nepsaného nástupce tvorby Pražského komorního divadla v Divadle Komedie. Nastoupená cesta si vydobyla uznání v řadách odborné veřejnosti, její správnost potvrzuje i stabilní divácká základna. Studio Hrdinů pod jeho vedením se zařadilo mezi reprezentanty pražské progresivní scény. |
||
Ivanu Krejčímu (režisérovi a uměleckému šéfovi Komorní scény Aréna)Komorní scénu Aréna přivedl k jejímu vrcholu. Pod jeho vedením je přijímána jako divadlo nadregionálního významu, s kvalitním souborem a silnými režiemi, v neposlední řadě také s přesvědčivě volenou dramaturgií, akcentující palčivá témata skrze hry klasické i soudobé. |
Za rok 2015 nominováni dále byli:
Petr Gazdík (umělecký šéf muzikálového souboru Městského divadla Brno, režisér a herec)Obsáhne proces aktivního vyhledávání potenciálních titulů až po brilantní realizace ve svém domovském divadle, kde jako režisér klade důraz na vyznění a sdělení příběhu, pozoruhodná je také jeho práce s emocí na jevišti. Má velký podíl na tom, že soubor Městského divadla Brno patří ke špičce muzikálového divadla ve středoevropském prostoru. |
||
Štěpán Kubišta (manažer)Své manažerské schopnosti plně vložil do nejistého projektu - vybudování nového svébytného prostoru pro nový cirkus, divadlo, tanec a rezidentní programy. Organizoval z nuly kulturní oživení jedné z opuštěných hal v holešovické tržnici, od nezbytných stavebních úprav až po zaplnění bohatým a diváky vyhledávaným programem. To vše při zachování genia loci místa. Start multifunkčního prostoru Jatka78 se mohl také opřít o zřejmě dosud nejúspěšnější crowdfundingovou kampaň v oblasti kultury. |
||
Hana Mathauserová (ředitelka Divadla D21 a herečka)Její manažerská činnost často začíná u koordinace různorodých svépomocných činností a končí třeba tím, že v poněkud spartánských podmínkách vyprofilovala soubor Divadla D21 tak, aby byl schopen zvládnout experiment i tvorbu pro děti. Soudržnost stávajícího týmu „Déčka“ pod jejím vedením patří k ukázkovým. |
||
Dušan D. Pařízek (režisér)Jeho inscenace Die lächerliche Finsternis (Směšná temnota), uvedená v Burgtheater Wien, kralovala prestižní anketě německé divadelní kritiky. Časopisem Theater heute byla vyhlášena inscenací sezony 2014/15. Uznalého přijetí se dočkala také inscenace Kauza Schwejk, která vznikla jako koprodukční projekt Theater Bremen, festivalu Wiener Festwochen a pražského Studia Hrdinů. Oběma inscenacemi prokázal, že patří mezi nejvýznamnější současné režiséry, kteří přistupují k tvorbě na základě vidění současného evropského kontextu. |
||
Dora Viceníková (umělecká šéfka Divadla Na zábradlí a dramaturgyně)Stojí za originální stylotvornou poetikou Divadla Na zábradlí a řadou minimalistických textů, které i přes zdánlivou nedivadelnost přinášejí zásadní témata a vtipný pohled na ně. Zvolený směr se navíc odráží i v diváckém zájmu. S přihlédnutím k jejím dramaturgickým aktivitám na festivalovém poli. |
Nominace a odůvodnění vyjadřují stanoviska jednotlivých členů redakce.