Divadlo na Vinohradech [velká scéna]

Peer Gynt

Premiéra: 17.3.2017 | 3:10
Překlad: Josef Brukner, Josef Vohryzek. Dramaturgie: Jan Vedral, Peter Lomnický. Scéna: Hans Hoffer. Kostýmy: Tom Ciller. Hudba: Edvard Grieg, Ondřej Brousek. Režie: Martin Čičvák.
Poslední uvedení: červen 2018.
Ibsenovo monumentální veršované drama. Za samoty severské přírody, kterou ještě ovládá archaický svět mytických bytostí, trollů, vyhání egoistická povaha mladého Peer Gynta do velkého světa moderní civilizace páry a železa, kolonialismu, mocenských konfliktů ekonomických, vojenských, náboženských i filosofických. Zde všude, ve světě bez Boha, se snaží moderní hrdina „být sám pro sebe“ a zanechává při hledání sebe sama za sebou jen zmar a citovou spoušť. Jedině láska věrné Solvejgy, kterou Peer zradil a na kterou na dlouhá léta zapomenul, ho – snad – může zachránit...


inscenace již byla stažena z repertoáru

Divadlo na Vinohradech
Hodnocení inscenace
Redakce
60 %
Uživatelé
67 %
67341000
Volby

Hodnocení (39)

HODNOCENÍ REDAKCE
Helena Grégrová  40 %
19.3.2019 | 1663 hodnocení
Jiří Landa  50 %
23.11.2017 | 3027 hodnocení
+ souhlasím
Čičvákova inscenace Ibsenovy hry mě neoslovila. Až na malé výjimky mi mezi vztahy velmi solidně hrajících herců chyběla chemie (krásná byla ale scéna umírání Peerovy matky, ta se A. Černé vydařila, nebo závěrečná scéna s A. Elsnerovou a O. Brouskem). Pro posledně zmiňovaného se jednalo o již čtvrté setkání s M. Čičvákem a opět se potvrdilo, že mu jako jedinému ze souboru přechod do DnV prospěl. Vlastně mi bylo až líto, že mě poetika inscenace neoslovila, poněvadž pro jiné diváky může být jistě zážitkem. Ať tak či onak, jedná se o poctivě odvedenou divadelní práci, která si zaslouží pozornost.
Pavel Širmer  60 %
31.5.2017 | 2000 hodnocení
+ souhlasím
Režisér a dramaturg se neměli bát v Ibsenově hře více škrtat. I s kratší stopáží by řekli totéž a navíc zřetelněji. Scéna na pohled úsporná a málo efektní, nicméně s celkovou koncepcí souzněla. Poctivý a osobitý výklad, bez stopy falše a kýče. Jen řešení často škrtaného 4. dějství z kompaktního celku zbytečně vybočilo. Pravdivý projev herců, kteří udrželi jednotný styl, což jistě ovlivnil i M. Čičvák. Soubor DnV se dlouho takovýmto způsobem nesehrál. S Peerovou matkou A. Černá herecky souzněla, ale omlazené obsazení bohužel zapříčinilo do očí příliš bijící věkový nepoměr s milou A. Elsnerové.
Lukáš Dubský  80 %
12.4.2017 | 1129 hodnocení
+ souhlasím
Hlavní devízou inscenace je strhující výkon O. Brouska. Gyntova neposednost, místy se blížící hyperaktivitě, mu nedovoluje se v životě zastavit, ohlédnout se zpět a zvážit důsledky svých činů. I v pokročilém věku si zachovává svou dětinskost, je to celoživotní snílek. Možná, že všechno kolem něj je jen jeden dlouhý horečnatý sen. Chybí mu pevný žebříček hodno. Je to požitkář, který aktivně usiluje o to „dostat se na další metu“, kde ale zjišťuje, že pocit uspokojení se nedostavil. Zajímavá je scéna H.Hoffera, kterou tvoří šikma směřující do orchestřiště. Drobné krácení by inscenaci pomohlo.
Anežka Kotoučová  70 %
18.3.2017 | 230 hodnocení
+ souhlasím
"V mé víře, lásce a v mé naději!"
Na Vinohradech vznikla pod rukama Martina Čičváka impozantní,po všech stránkách náročná,tříhodinová inscenace Ibsenova nejosobitějšího díla.Tvůrci se s obtížně realizovatelným textem popasovali se ctí a s nutnými menšími škrty obsáhli všechny zásadní okamžiky děje.Ondřej Brousek v titulní roli je typově přesný a výborně se mu daří postihnout Peerovo chvastounství,snílkovství i vnitřní nejistotu.Nezaostává za ním ani A. Elsnerová a O. Brousek st., zbylí herci však mají jisté rezervy.Scéna s rampou a kuličkami zaujme. A ten konec, ten člověka vždycky obměkčí...
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Teddy  50 %
22.4.2020 | 286 hodnocení
+ souhlasím
Severské drama od Ibsena mě nedokázalo zaujmout natolik, abych se do hry zcela ponořila. Neúměrná délka představení tomu nepomohla. Avšak výkon Ondřeje Brouska je hodný obdivu.
Denisa H.  90 %
15.6.2018 | 375 hodnocení
+ souhlasím
Bála jsem se délky, ale nakonec mi vůbec nevadila. Nenudila jsem se. Akorát mě mrzelo, že jsem občas nerozuměla (horší akustika, příliš ruchů). Trolí výstup jsem zhlédla se zdviženým obočím, ale vlastně mi vůbec nevadilo takové vybočení. Nejsilnější scénou pro mě bylo umírání Perovy matky.
Vtipné hříčky ("...ty opice Moja", melodie z Titanicu...), úchvatná scéna, dobře zvolená hudba.
Naprosto skvělý a soustředěný výkon On. Brouska! Představení na něm stojí (stálo) a obsadit ho do hl. role byla perfektní volba! Výborný i J. Maryško jako Huhu nebo Hubený a A. Černá, D. Ratajský či Ot. Brousek.
Lucilla  60 %
19.5.2018 | 214 hodnocení
+ souhlasím
65%
Zacnu plusy, kterymi je pro me zde predevsim obsazeni. O.Brousek byl neuveritelny tahoun hry. Zahral presne, uvetitelne, zivelne. A.Elsnerova a A.Cerna mu byly zdatnymi sekundantkami. Zaujala me napadita scena a hudba (mimo vystup trollu, ten sel mimo me). Bohuzel zasadnim minusem pro me byla delka. Jak byla prvni pule ke konci uderna, druha se misty neuveritelne vlekla. Obzvlast pasaze z cest se daly vice seskrtat. Obcas jsem se nemohla dockat konce a jen kvuli tomu na me zaverecna scena nemela takovy efekt. Skoda, jinak by bylo tohle narocne predstaveni presne mym salkem kavy.
Varan  50 %
19.4.2018 | 117 hodnocení
+ souhlasím
Herecký výkon Ondřeje Brouska je skutečně impozantní a dlouhotrvající ovace poloprázdného hlediště Divadla na Vinohradech patřily bezesporu především jemu, přesto mě poetika tohoto monumentálního veršovaného Ibsenova dramatu bohužel nikterak významněji nezasáhla. Troufám si říct, že to bylo hlavně kvůli přílišné délce Čičvákova zpracování. Především část po přestávce (hlavně ta s toulkami v cizině) byla k uzoufání dlouhá a určité škrtání by celé věci jen prospělo.
Marion Cobretti  90 %
14.4.2018 | 24 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Ondřej!
Adela_H  90 %
25.1.2018 | 76 hodnocení
+ souhlasím
Přimlouvám se za Thálii :-) Brousek vynikající, scéna velmi zajímavá, ostatní herci také výborní.
Monulinka  70 %
6.12.2017 | 391 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Největším negativem této hry je určitě délka, trochu škrtání by pomohlo. Smeknout však musím před O. Brouskem, obdivuhodný výkon! A. Elsnerová a A. Černá také měly své silné chvilky, ale musím souhlasit, že jejich věková rovnost úplně nepomáhá. Moc se mi líbila scéna a samozřejmě hudba včetně nečekaného trollího výstupu. Inscenace je to sice náročná nejen pro herce, ale i pro diváky, poloprázdné hlediště si však nezaslouží.
Adaben  90 %
23.11.2017 | 47 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Asi paradox vinohradské scény. Hlediště poloprázdné (zaplněné tak z jedné třetiny), představení dlouhé, předlouhé a přitom krásné a vynikající. Jistě by šlo místy o něco zkrátit, ale i tak neměl člověk problém jej vydržet. Výkony herců, a to všech, snad v průběhu hry ještě rostou. A za výkon Gynta by prostě Ondřej Brousek měl dostat Thalii. Obdivuhodné je už jen to, že to hlasově vydrží celé tři hodiny. Ale i dámy a další, či třeba O.Brousek ml. s promluvou nad hrobem jen tak nezmizí z divadel.paměti, a to jsem před 20 lety viděl tuhle řeč pronášet nezapomenutelně Radovanem Lukavským.
Eviik  70 %
22.11.2017 | 289 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace bohužel místy působí dost rozvlekle. Určitě by neškodilo text ještě více seškrtat. Ondřej Brousek v hlavní roli doslova potí krev a jeho výkon zaslouží vyzdvihnout. Z vedlejších rolí mne zaujaly představitelky ženských rolí. Líbila se mi i nakloněná scéna, díky které je vše dobře viditelné i ze zadních řad.
Suzana  50 %
19.10.2017 | 333 hodnocení
+ souhlasím
+5 za výkon Ondřeje Brouska
Milinka  70 %
10.10.2017 | 33 hodnocení
+ souhlasím
Některé scény by bylo záhodno prostříhat, zbytečně dlouhé a rozvláčné. Naštěstí závěr to zachránil. Nešlo mi na rozum, čím ten Peer ty ženské tak přitahoval, asi bych od hlavního představitele očekávala trochu větší charisma, neboť (jak už tu někdo trefně napsal) jinak opravdu působí spíše jako odpudivý flákač a bezdomovec.
J.S.  60 %
10.10.2017 | 148 hodnocení
+ souhlasím
Klasické veršované drama o údělu lidství, které touží vzlétnout a nakonec se rozplyne. Inscenaci lze těžko jednoznačně ohodnotit. Na straně jedné vynikající výkon O. Brouska a krásný herecký jazykový projev, na straně druhé ne příliš povedená dramaturgie a režie, které kombinují techniku jevištní recitace s tělocvičnými výkony na šikmé ploše. Plocha je umístěna tak, že fakticky celá jedna polovina scény je zbytečná. Inscenaci sráží přepjatá snaha o současné výrazové konotace. S ohledem na osobnost O. Brouska by byla inscenace událostí, takto vznikl výsledek, který budí velké rozpaky.
JirkaS  80 %
17.9.2017 | 350 hodnocení
+ souhlasím
Výkon Ondřeje Brouska,kdy se téměř nezastaví, byl strhující, přesný a uvěřitelný. Inscenace pochopitelně stojí a padá právě s ním, a on dokázal Peera ztvárnit tak přesvědčivě, že všechno to jeho vyprávění se mi bez problémů zhmotňovalo v mých představách. Potěšila i originální scéna, jíž dominuje šikmá plocha, a muzikálové trollí číslo. Bohužel zde bylo i pár hluchých či nudnějších míst, ale posledních zhruba 40 minut po Peerově úmrtí pak bylo velice emocionálních, smutných, mrazivých a strhujících. A závěrečnou scénu budu mít v paměti asi hodně dlouho. Miluji náročnější inscenace. /16.9.2017/
Zelvous  90 %
10.6.2017 | 38 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Dělat modernu je v dnešní době in. Dělat ji dobře je sázka do loterie! Vinohradský Peer Gynt mě ale příjemně překvapil, že to opravdu jde! Už od první minuty na Vás zavane severský charakter a zasáhne srdce do velkých emocí! Emocemi Vás okouzlí i patřičné herecké role a výkony včetně tanečních a akrobatických kousků (zejména O.Brouska), ale i celého zbytku obsazení! Velké plus patří zejména promyšlené a náročná scéně! Dobře zapadá a navazuje celá režie a dramaturgie! Kdo si hraje, dobře hraje ... :)
J.anek  50 %
10.4.2017 | 476 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Peera jsem zatím viděl jen třikrát. Mým prvním byl Jiří Langmajer na Palmovce, o druhého Peera se v Národnim podělili Filip Blažek a Boris Rösner, třetí byl v Disku Jan Hušek. Koncepce byly různé, ale všichni režiséři dobře věděli, že ten kecka, snílek a fantasta musí být sexy. Až Martin Čičvák z něj udělal olezlého bezdomovce. Kouzlo je pryč. Zbyla nuda, bezradnost a beznaděj. Scéna je ošklivá, barevné plastové míčky jen překážejí. Text je téměř bez škrtů, dlouhé to je až hrůza. A když přemýšlím, co se nám Čičvák tři a půl hodiny snažil říct, jsem tak utahaný, že mě nic kloudného nenapadá.
Rak61  100 %
26.3.2017 | 94 hodnocení
+ souhlasím
Pro mě událost sezóny. Ondřej Brousek vynikající.
Jirkan  90 %
21.3.2017 | 564 hodnocení
+ souhlasím
20.3. 2017, 19.4. 2018: Nápaditá inscenace, která si hraje i s řadou forem a jako celek to funguje. Jednoduchá scéna o to více podtrhuje jednotlivé herecké výkony a zde je co chválit. Povedený je i překlad. Bavil jsem se celou dobu, místy mne inscenace i mile překvapila. To je přesně ten divadelně-radostní moment. / Vydařený počin DNV a inscenace zdraje jako víno, škoda blížící se derniéry.
Antioch  80 %
21.3.2017 | 149 hodnocení
+ souhlasím
repríza 20.3.2017
Mora  90 %
18.3.2017 | 149 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Náročné představení pro herce i diváky a famózní Ondřej Brousek.
Bróža  60 %
24.11.2023 | 96 hodnocení
LavinieCamui  60 %
16.3.2022 | 806 hodnocení
Simonst  70 %
8.5.2019 | 52 hodnocení
Valerius  30 %
3.4.2019 | 70 hodnocení
OndraHri  70 %
20.7.2018 | 23 hodnocení
Vladimír10  60 %
22.6.2018 | 622 hodnocení
Andyjak  60 %
14.6.2018 | 24 hodnocení
Tyuiop  80 %
26.5.2018 | 5 hodnocení
Lerus  30 %
18.5.2018 | 50 hodnocení
Naslasedory  50 %
8.3.2018 | 19 hodnocení
Janinka123  50 %
27.2.2018 | 161 hodnocení
Plšík  70 %
12.5.2017 | 755 hodnocení
Divadelnik  20 %
21.3.2017 | 146 hodnocení
Slavek53  60 %
20.3.2017 | 90 hodnocení
IlMagnifico  80 %
18.3.2017 | 107 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.