Divadlo pod Palmovkou [hlavní scéna]

Gustave Flaubert, Iva Klestilová

Paní Bovaryová

Premiéra: 19.5.2017. Dramaturgie: Iva Klestilová. Scéna: Jan Dušek. Kostýmy: Małgorzata Matera. Hudba: Sebastian Lang. Režie: Michal Lang.
3:15


Dramatizace slavného románu o hledání rodinného štěstí, nevěře a finanční a morální krizi. Ema je provdána svými rodiči za venkovského lékaře, Karla Bovaryho. Ten svoji ženu bezmezně miluje, ale Ema upadá do monotónnosti manželského života. Spojení Emy a Karla vyvolává u mnohých lidí údiv. Nedokáží si vysvětlit, co tyto dva lidi vlastně spojuje. Ema se stává terčem touhy některých mužů. A nakonec jim podlehne. Přitom jen touží po ujištění, že je milována, to však nachází pouze u milenců, u svého muže nikoli. Přichází o iluze a uchyluje se ke krajnímu řešení...
Divadlo pod Palmovkou
Hodnocení inscenace
Redakce
50 %
Uživatelé
50 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Volby

Hodnocení

Hodnocení redakce:
Lukáš Dubský 70 %
(zadáno: 1.6.2017, počet hodnocení: 622)
přínosný / zajímavý komentář
65%. Tvůrci zvolili zvláštní výklad, ve kterém udělali z Emy Bovaryové psychicky labilní nymfomanku. Ve druhé části se ovšem ukazuje smysl takového počínání - právě lidé na hranici svéprávnosti jsou dnes velmi jednoduše nalákáni do dluhové pasti, která končí exekutorem a zničenými životy. Tato dějová linka je v Langově inscenaci výrazně akcentována, hlavně první polovině představení by ale slušelo krácení. Herecké výkony jsou poněkud nevyrovnané, zvolenou stylizaci dobře naplňuje L. Štěpánková, potěší ale hlavně R. Valenta jako lékárník Homais a J. Teplý coby lichvář Lheureux. Více viz blog
Helena Grégrová 50 %
(zadáno: 26.5.2017, počet hodnocení: 1241)
přínosný / zajímavý komentář
55 %. Paní Bovaryová je pro mě především její rozháraná duše se záblesky otazníků zrcadla nastaveného těm, jimž je kazajka všedního života a fádních stereotypů příliš těsná a řítí se tak v rámci podlehání iluzím permanentního štěstí a věčné, vášnivě spalující lásky střemhlav do záhuby. Libeňská inscenace nedovolí tématu rezonovat s adekvátní silou, naráží zejména na místy až urputnou režijní snahu téměř vše polopaticky doslovit, což se týká především repetitivní smyčky stran Emina zadlužení. Herecky mě nejvice zaujala Lucie Štěpánková, která nelehkou cestou hlavní hrdinky prošla bez zaváhání.
Michal Novák 60 %
(zadáno: 26.5.2017, počet hodnocení: 908)
přínosný / zajímavý komentář
Dramatizace ve své době skandálního románu příznačně klade důraz na to, co jeho obsah pojí s dneškem, ať je to velké téma finanční negramotnosti nebo naivní touha po životě ve víru vzrušení. Stačí, aby kolem prošel Don Juan, a nymfomanské sklony (zde tuctové…a labilní) Emy rozčísnou nudný poklid. Explicitních důvodů, které vedou k zvrácenosti, je celkem dost. Než se dobereme tragického konce, diváka poněkud umoří rozvleklá popisnost. Proč inscenaci přesto navštívit: vedle „finančního“, krutě aktuálního, tématu nabízí tři poutavé herecké výkony: Lucie Štěpánkové, Jana Teplého a Radka Valenty.
Anežka Hrebiková 20 %
(zadáno: 26.5.2017, počet hodnocení: 175)
přínosný / zajímavý komentář
Extrémně nepovedená inscenace, ve které je špatně snad úplně všechno - neškrtající dramatugie, lhostejná režie, nesourodá hudba, nefunkční scéna a ochotnické výkony všech herců.Délka hry je k nesnesení, koncepčně je to zbytečně ilustrativní, těžkopádně klasické, bez lehkosti a nápadu.Režie se vysloveně vyžívá v nekonečných nadbytečných scénách souloží (zvláště ta za zvuku tónů Ave Maria byla vrcholně nevkusná).Paní Bovaryová přitom není povrchní bulvár, jak jej Lang na Palmovce zobrazuje. L. Štěpánková je úplně mimo, příšerný je O.Veselý jako Rudolf - tak chabý výkon jsem snad ještě něviděla.
Lukáš Holubec 50 %
(zadáno: 23.5.2017, počet hodnocení: 436)
přínosný / zajímavý komentář
Možná je to moje chyba, ale "má Ema Bovaryová" měla v knize takový šarm, který na jevišti absolutně scházel. V situacích, kdy hlavní hrdinka emočně (a následně fyzicky) propadla silnějším mužům, byla Lucie Štěpánková sice uvěřitelně naivní, ale naučná linka pro diváka, kterak se nedostat do dluhové pasti, rozdělila inscenaci na dvě zcela rozdílné hry. A protože každá potřebovala svůj prostor, byla z toho opravdu přehnaná stopáž, kde se energie z představení časem vytratila. To je rozhodně škoda, protože jinak se z románu podařilo vytáhnout to zajímavé. Možná si však inscenace ještě "sedne"...
Hodnocení uživatelů:
Vejt_ek 70 %
(zadáno: 19.6.2017, počet hodnocení: 3)
přínosný / zajímavý komentář
Klasika, která je nosná i do dnešní doby. Nicméně dnešní doba, nemá tolik času, jako toto představení. V tom vidím největší mínus. Kdyby měla dve hodiny, bylo by to super.
Patrik2709 20 %
(zadáno: 1.6.2017, počet hodnocení: 24)
přínosný / zajímavý komentář
Tak toto je vskutku zalostny 'pocin'. Tvar zakryt do dlani a pocitovat sustrast s hercami, ktori si to potrebovali na javisku odzit napriek ich pravdepodbnemu potencialu, ktory bol uspesne skryty pod rezijnou taktovkou. Na scenu bol pravdepodobne minimalny az nulovy rozpocet, kostymy posobili lacno a u niektorych priam gycovo. Zaujimalo by ma kto je divacka cielova skupina pre 'grgajucu' Pani Bovaryovu a niekolkonasobne sulozenie na javisku?!? Pre mladych divakov trochu (dost) needukativne a pre damy akurat tak na to, aby si z kabelky vytiahli vejar - ak nejaky maju. Nenicte klasiku, prosim!
Barka 60 %
(zadáno: 30.5.2017, počet hodnocení: 110)
přínosný / zajímavý komentář
Největší problém jsem měla se stopáží, opravdu mi to přijde neúnosně dlouhé a na konci jsem se už v duchu modlila, aby už konečně Ema přišla na buben a skončila to. Pochválit ale musím herecké výkony a líbilo se mi i režijní uchopení. Téma hry mě zas tak moc nevtáhlo, ale s tím mám problém u mnoha klasických kusů.

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.