Divadlo v Řeznické

Sametová noc

Premiéra: 28.2.2017 | 1:20x
Překlad: Yvetta Srbová. Dramaturgie: Yvetta Srbová, Roman Olekšák. Hudba: Martin Hasák. Výprava a režie: Valeria Schulczová.
Poslední uvedení: listopad 2017.
Hra o moci, o touze ovládat životy jiných, o tom, co všechno je člověk ochoten a schopen udělat, aby moc získal, o lidech, kteří považují svědomí za zbytečnou přítěž a přesvědčení je jenom nástrojem k dosažení osobních cílů. Je listopad 1989, první týden sametové revoluce, nikdo zatím netuší, jak vše dopadne. Doktor, zasloužený papaláš, slaví právě narozeniny, ale vlivem událostí na oslavu nikdo nepřijde. Přitom se sem hosté dříve doslova hrnuli, také kvůli doktorově manželce, jejíž otec je vysokým funkcionářem strany. Na oslavu přijdou jen mladá sestřička, naivní doktorova milenka plná ideálů o lepších zítřcích, a kolega, průměrný doktor, před týdnem ještě aktivní člen strany, nyní člen revolučního výboru, který přijde svého nadřízeného požádat o odstoupení z funkce...
14!    

inscenace již byla stažena z repertoáru

Divadlo v Řeznické
Hodnocení inscenace
Redakce
67 %
Uživatelé
75 %
75221000
Volby

Hodnocení (29)

HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Koula  50 %
7.12.2018 | 1600 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
54,99 % Nestačím se divit hodnocení kolegů. Ano, určitě jde o důležité téma, jež by si zasloužilo častější zpracování, (ne)vyrovnání se s tehdejší situací nás pronásleduje dodnes. Jenže ten text prostě není dobrý, ať už jde o šablonovitost či předčasnou ejakulaci pointy, nad tím fakt oči přimhouřit nemohu.
Michal Novák  70 %
16.5.2017 | 1152 hodnocení
+ souhlasím
Na autory se výtky, že postavy jsou schematické a zápletka předvídatelná, už snesly. Přiznám se, že jsem tohle moc nevnímal. Hra popisující jeden narozeninový večírek o „sametové noci“ totiž divákům uštědří takovou bazální lekci, která vysvětlí leccos z pětadvacetiletého vývoje „po sametu“. Jsou mezi námi, jsou vysmátí a třímají otěže. Herecky je inscenace nejzajímavější v momentech, kdy postavy vystupují ze šablon (zde by se snad dalo lépe pracovat s postavou Michala Bureše, kterou ztvárňuje Jan Plouhar). Je skvělé, že dramaturgie Divadla v Řeznické před takovým tématem neuhýbá.
Pavla Haflantová  70 %
10.5.2017 | 355 hodnocení
+ souhlasím
Na představení jsem ocenila především fakt, že herci ani na vteřinu nevypadli z role - i když zrovna nebyli v centru dění, stále reagovali na vše, co se odehrávalo, a tím dodávali celku na mrazivosti i přesvědčivosti.
Nejvíce se mi líbil M. Etzler coby prohnaný a bezskrupulózní primář. Postava Jana Plouhara se dá chápat jako "primář před dvaceti lety" a potom by jeho chování a pojetí bylo přímo geniálním režijním tahem.
Určitě bych se ale obešla bez (až trapně prvoplánových) narážek na současnou politickou situaci, hra snadno obhájí svou nadčasovost i bez nich.
Lukáš Holubec  60 %
5.5.2017 | 735 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Největší přínos inscenace je bezesporu téma, které by naše společnost měla maximálně vnímat. A sice nevyrovnání se s minulostí, zachování se v přelomových situacích, převlékání kabátů. Hra však doplácí na šablonovité postavy, v mnoha ohledech jednajících příliš nereálně, nadbytečné přeplnění obsahu, čímž děj lehce zadrhává, nebo zbytečně laciné odkazy k současnosti. Ze čtyř pro mne veskrze negativních a absolutně nesympatických postav si pak s tou svojí nejlépe poradila Zuzana Slavíková. Přes všechny výtky nicméně oceňuji, že se někdo věnuje tomuto bohužel stále současnému a bolavému tématu.
Pavel Širmer  70 %
24.3.2017 | 2000 hodnocení
+ souhlasím
75%. V komorním dramatu se v jednom večeru, v jednom domě a mezi čtyřmi postavami řekne vše podstatné o chování lidí a jejich různých postojích během převratu v roce 1989. Autoři podobně jako v Leni v konkrétní dobové situaci, s odstupem a nadhledem dokázali najít, co je platné v každé době. Drobné kostrbatosti v situacích mají svůj smysl a jsou odpustitelné. Režisérka se se svým týmem a herci dobrala správného vyznění. Vyhrocený závěr účinkoval mimořádně silně. Intenzitu sdělení by mohlo posílit výraznější podání charakteru Michala (J. Plouhar) a jeho motivací. Počin hodný pozornosti!
Jiří Landa  80 %
7.3.2017 | 3026 hodnocení
+ souhlasím
75% Ačkoli text Sametové noci přece jen nedosahuje takových kvalit jakým byl Leni, zůstává především v kontextu současných dramatických her vysoce nadprůměrným (i přes zbytečnost, která v půlce příběhu prozradí pointu). Čím se však může tato inscenace chlubit, jsou herečky Z. Slavíková, jež s přehledem zvládá střídání různých poloh postavy, a V. Khek Kubařová, která se s rolí doslova sžila a díky jejímu procítěnému ztvárnění naivní sestřičky tak závěr vyznívá hodně sugestivně. A M. Etzler dokazuje, že mu sluší mnohem víc tato část jeho hereckého já, než jakou předvádí v laciných komediích.
Helena Grégrová  70 %
4.3.2017 | 1656 hodnocení
+ souhlasím
Stěžejní plus této inscenace spatřuji v tom, jak čitelně a citelně jejím prostřednictvím rezonuje echo naší "sametové" minulosti, jejíž falešné porevoluční tóny stále slyšitelně doznívají i dnes. Solidním hereckým výkonům na premiéře se suverénním přehledem dominovaly Zuzana Slavíková a Veronika Khek Kubařová. Stěžejní mínus putuje na konto neodpustitelně nešetrného naznačení vývoje děje uprostřed hry. Opravdu je nutné takhle zbytečně vyplácnout pointu? :/
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Adelakle  70 %
27.10.2017 | 36 hodnocení
+ souhlasím
Trochu prekvapi a zamrzi odkrytie pointy prilis skoro. V istom momente mi to pripomenulo V. Wolfovu. Hra bezi dynamicky a nema hluche momenty, neodisli sme sklamani a urcite aj kvoli miestu v 1. rade.
Vladimír Rogalewicz  80 %
8.6.2017 | 798 hodnocení
+ souhlasím
Velké díky za uvedení tématu. Tak má vypadat angažované divadlo. Škoda nereálného konce - hra by bez něj neztratila na síle. (Pozn. Jedná se o hru slovenských autorů pro bratislavské divadlo. Neubránil jsem se úvaze, že na Slovensku byly a jsou některé vztahy a vazby oproti Praze posunuté, což je mimochodem také zajímavé poselství.)
Čiko  80 %
18.5.2017 | 1079 hodnocení
+ souhlasím
Je prostě skvělé vrátit se do té doby s odstupem času. Jakoby to bylo včera. Dobře zahrané charaktery všech postav.
Mora  70 %
12.5.2017 | 149 hodnocení
+ souhlasím
Téma ze života, i když dramatický závěr byl veskrze divadelní (ale beru to).Lámání charakterů a obracení kabátů bylo opravdu věrohodné. Asi bych vypustila ty naturalistické milostné scény, které v tak malém prostoru (viděno z 1. řady) působily spíš komicky než vášnivě.
Marsed  90 %
5.5.2017 | 161 hodnocení
+ souhlasím
Velmi dobré herecké výkony. Chvílemi mě přecházel mráz po zádech, jak je demokracie křehká. Výstižně se zde vykresluje charakter člověka, když je pokřivený, zůstane pokřiven za všech okolností.
JirkaS  80 %
4.5.2017 | 350 hodnocení
+ souhlasím
Byl jsem zvědav, jak se dá Sametová revoluce uchopit v komorním podání a prostoru, a hra nezklamala. Byla zajímavá, mělo to spád, a i když mi jednání postav občas přišlo nelogické, žádné zásadní nedostatky zde nespatřuji. Ale ještě více než na hru samotnou jsem byl zvědavý na mou nejoblíbenější herečku Veroniku Khek Kubařovou. A milerád konstatuji, že její kvalitní herectví v této hře vyniká. Její splynutí s postavou je nepřehlédnutelné a až do mrazivého konce si drží vysokou kvalitu, kterou se jí vyrovnává snad jen Zuzana Slavíková. Jsem spokojený. /viděno 30. dubna 2017 v Divadle v Řeznické/
Domi.Mac  30 %
3.5.2017 | 87 hodnocení
+ souhlasím
Velké zklamání. Předvídatelný děj, šablonovité postavy. S Macbethem to nemá nic společného. Stereotypní vyprávění pořád toho samého dokola. A Sametová revoluce je tady podaná zvláštně všeobecně. Navíc scéna a kostýmy jako by vypadly z komedie z Divadla v Rytířské. Etzler nepřesvědčivý, Plouhar nijaký, navíc i v tak malém prostoru nebyl slyšet, Kubařová se Slavíkovou i z těch nelogicky napsaných figur dělají něco, na co jsem se vydržela koukat. A konec s Kubišovou bych pochopila v Ungeltu, ale tady to dodalo tomu kýči korunu.
Martin21  90 %
1.5.2017 | 456 hodnocení
+ souhlasím
Výborní Zuzana Slavíková a Miroslav Etzler!
Plšík  80 %
1.5.2017 | 755 hodnocení
+ souhlasím
75%
Jindrah  70 %
13.4.2017 | 42 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Dost dobrá ale poněkud temná predikce posametového vývoje. Nějací slušní idealisté stále existují. Osobně bych uvítal více prostoru pro oportunistické nebo idealistické motivace aktérů na úkor emocí a vášní v osobních vztazích. Explicitní sexuální epizodky nebyly nutné. Vztah papalášských manželů mi trochu připomněl Kdo se bojí V.W. Odkaz na Andreje (Bureše) Babiše byl poněkud aktivistický.
Michkyse  80 %
15.3.2017 | 100 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé herecké výkony všech čtyř protagonistů, především pak Zuzany Slavíkové. Velmi dobře zachycená atmosféra přelomu komunismu a demokracie v Československu s až mrazivými přesahy do současného dění, téměř třicet let poté. Hře se poměrně dobře daří připomínat a apelovat na diváky, že politika jako boj o moc se příliš neliší svými prostředky, pouze se mění kulisy a rámce, ve kterých se odehrává.
Marcela  70 %
15.3.2017 | 418 hodnocení
+ souhlasím
75 %
Ba-jo  80 %
10.3.2017 | 241 hodnocení
+ souhlasím
V roce 1989 mi bylo teprve 8 let, a já si z této přelomové doby a atmosféry pamatuji jen malé střípky. Jsem proto vděčný, že jsem se mohl do sametové noci přenést znovu prostřednictvím této povedené inscenace už v mnohem zralejším věku. Návrat to byl poněkud tísnivý a drsný, zbaven nánosu onoho sametového idealismu...chvilku jsem si říkal, že se koukám na takové pokračování legendárního Kachyňova Ucha po dvaceti letech...
Bernardblack  70 %
27.2.2017 | 328 hodnocení
+ souhlasím
Ač jsem"sametovou noc" či založení"občanského fooru":)zažil jen jako dítě, tak myslím, že se hře dobře podařilo zachytit onu atmosféru strachu a převlékání kabátů...škoda jen poněkud"přepáleného a prozrazeného závěru"...každopádně otázka, kdo tady zhasne, když odejdou všichni komunisti, už zůstane navždy nezodpovězená:)
Suzana  60 %
19.10.2017 | 333 hodnocení
Lovin  80 %
28.9.2017 | 268 hodnocení
Markéta BP  80 %
13.6.2017 | 47 hodnocení
Kastan42  80 %
10.6.2017 | 63 hodnocení
Milan  80 %
2.5.2017 | 52 hodnocení
Lisarah  80 %
8.4.2017 | 78 hodnocení
Anex  70 %
20.3.2017 | 111 hodnocení
Lenka458  90 %
7.3.2017 | 130 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.