Městské divadlo Kladno

Brémská svoboda

Premiéra: 28.2.2015
Překlad: Martin Sládeček. Dramaturgie: Marie Nováková. Scéna: Jan Štěpánek. Kostýmy: Marek Cpin. Hudba: Jiří Hájek a citace. Režie: Martin Františák.
Poslední uvedení: červen 2016.
„Silná káva s překvapením“ podle receptu kultovního německého filmového režiséra. Tragikomický příběh podnikavé ženy, která je v cestě za svým snem ochotna jít přes mrtvoly. Jedovatá historka ze společnosti, která nechtěla připustit, že žena může mít rozum, ba co víc, používat ho...
14!  

inscenace již byla stažena z repertoáru

Městské divadlo Kladno
Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
66 %
6681000
Volby

Hodnocení (15)

HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Koula  70 %
6.1.2016 | 1600 hodnocení
+ souhlasím
Jenda Matoušek se ve svém komentáři ptá, proč tuto hru dnes hrát a pro koho. Má odpověď zní, že má, jenže pro ty, kteří na tuto inscenaci nepřijdou. Má smysl ji inscenovat kvůli všem Géšám (no, spíše Maryšám), kterých je i dnes šest půlek, akorát nežijí v bublině kosmopolitního světa opájejícího se šampaňským bouchnutým na oslavu vítězství emancipačního hnutí. Jenže právě do ní spadají mainstreamové divadelní scény i většina jejich publika, Kladna se to možná týká o něco méně než Prahy, ale tato inscenace není (o)krajová.
Jiří Landa  70 %
16.12.2015 | 3027 hodnocení
+ souhlasím
Jednička pro M. Štípkovou za jejího anděla s ďáblem v těle, který se snaží "osvobodit od společnosti", v níž bylo kdysi postavení žen dost ponižující. Ve stylově čisté inscenaci s cukrkandlovou scénou a dámskými kostýmy se však režie vydává spíš po stopách příběhu ženy, která se i navzdory společnosti jen snažila být šťastná. A také pokládá otázku, do jaké míry za určité činy lidí může okolí. I když závěrečný verdikt, jak by se měl člověk zachovat, samozřejmě nakonec zůstává na daném jedinci. Inscenaci hodně pomohly i zcizující scény, stejně tak jako občasná parodie. A hlavně výborné herectví!
Kateřina Jírová  70 %
3.10.2015 | 344 hodnocení
+ souhlasím
Milá inscenace o neveselých věcech. V růžových kulisách se pohybuje hlavní hrdinka a další dvě ženské postavy v roztomiloučkých biedermeierovských šatičkách a lokýnkách. Pánské kostýmy jsou zase celkem zdařile stylizovány trochu jako fešné vojenské uniformy. Není však úplně jasné, zda kladenští pojímají inscenaci jako parodii, nebo její sdělení myslí vážně. Hlavní hrdinka je pořád sympatická, i když začne být jasné, kde se bere tolik mrtvol. Pokud dojde v textu na vážnější místa, inscenátoři vše začnou zlehčovat, znevažovat a couvat od tématu hry. Zhlédnuto na Mezinárodním festivalu DIVADLO. (více v článku na blogu)
Helena Grégrová  70 %
2.5.2015 | 1665 hodnocení
+ souhlasím
Géša evokující v úvodních několika minutách gejšu, ne nepodobna křehké bezemoční porucálnové panence tančící v růžovém pokoji, jak manžel píská? Nenechte se zmást! Záhy překvapí a z údivu už nevyjdete. Maryša hadr! ;) Hyperbolický rámec inscenaci zdařile přibližuje dnešní stále šílenější době, vymknuté z kloubů morálky a práva. Tleskám herecké souhře, které vévodí přesná Marie Štípková.
Lukáš Dubský  60 %
1.5.2015 | 1132 hodnocení
+ souhlasím
V prvním plánu vyznívá hra silně feministicky, což dnes působí poněkud anachronickým dojmem. Je to tedy dramaturgicky trochu sporný kus, čehož si byl ovšem inscenační tým dobře vědom a hledal jiné cestičky, jak k Fassbinderovu textu přistoupit. Ústředním tématem tak je boj o svobodu a uznání v nepřátelsky naladěné společnosti. Sériová vražedkyně je vyobrazena jako kladná postava, což působí podvratným dojmem a přináší to morbidní humor. Ironizujícím prvkem je růžová scéna J.Štěpánka i nevinné vzezření M.Štípkové, která hlavní roli zvládla na výbornou. 65%
Pavel Širmer  70 %
7.4.2015 | 2013 hodnocení
+ souhlasím
65%. Podřazené postavení žen, které je významným tématem hry, se sice už v dnešní době může jevit do značné míry přežitě, ale otázky předsudků a bezohledných osobních preferencí jsou nadčasové. Skutečností inspirovaný extrémní případ, kdy jeden zoufalý čin odstartuje sérii dalších, autor zpracovává jako až komicky absurdní obraz světa, kde je nemožné dosáhnout osobní svobody, protože to ostatní prostě neumožní. Inscenace nezapře rukopis M. Františáka včetně působivé práce s výpravou či hudbou. V těžké hlavní roli M. Štípková zaujala, s reprízami jistě ještě dojde k posunu a větší jistotě.
Anežka Kotoučová  80 %
1.4.2015 | 230 hodnocení
+ souhlasím
Skutečně výborný "dramaturgický počin". Marie Štípková podává skvělý výkon. Méně známá hra nápaditě inspirovaná skutečnými událostmi "masové Maryši". Jakkoliv neodpustitelné jsou zločiny hlavní postavy, každý z nich je prakticky logicky odůvodnitelný, každým z nich se Géša snaží emancipovat na spíše mysoginistické společnosti Brém a hlavně - snaží se být milována. Jestli bude Kladno pokračovat v podobném duchu, dotáhne to daleko. Já jako feministka nadšeně tleskám.
78%
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Vladimír Rogalewicz  100 %
26.2.2016 | 802 hodnocení
+ souhlasím
Mrzí mě, že jsem toto představení viděl týden po uzavření ankety. Určitě by si nominaci zasloužila Marie Štípková, Martin Františák za režii i Marek Cpin za kostýmy. Znamenitá byla souhra celého souboru! Moderní divadlo, někde mezi Pařízkovou Komedií a Mikuláškovým Zábradlím, ale vše je tu na rozdíl od jmenovaných scén laskavé a slouží účelu. Do takového divadla je radost chodit - kladenský magistrát ale už zřejmě rozhodl o jiném směřování této scény. Škoda!
Jirkan  80 %
7.11.2015 | 564 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
7.11. 2015 (DK): Martin Františák má neuvěřitelný cit pro symboliku od pojetí scény, rekvizit, pohyb, přes hudbu... to mne na jeho práci hodně baví. Líbí se mi souhra herců, jen Hynek Chmelař, tam mi to trochu skřípalo, možná moc velká míra stylizace. Má to určitý nadhled, který nutí diváka k pousmání. Je dobře, že si tato inscenace poradila bez hostů, jak to v některých inscenacích bývá. Soubor sám má co ukázat! (Není dobře co se pak děje za zády diváka a jak se k tomuto souboru přistupuje, když se mu začíná dařit.)
Guildenstern  40 %
2.4.2015 | 440 hodnocení
+ souhlasím
Upřímně řečeno jsem tu kladenskou emancipační dvojpremiéru moc nepochopil. Proč toto dneska hrát a pro koho? V Jentl bylo alespoň více hereckých příležitostí, tohle už je jen Mája Štípková a 10 figurek. Pro mě osobně žádné emoce, poměrně nuda. Typická Františákova tematika, začátek vypadal nadějně, postupem času už ale jen předvídatelný vývoj proložený písničkou a defilé postav, výtvarně připomínající Vlčí jámu. Podle mě z jeho strany odfláknuté. Jistě se najdou diváci, s kterými to bude více rezonovat a tento počin ocení.
Deinonychus  70 %
10.7.2016 | 33 hodnocení
Petrr  70 %
30.6.2016 | 327 hodnocení
Artaud  50 %
12.6.2016 | 216 hodnocení
Národosolsobě  40 %
10.11.2015 | 329 hodnocení
Klob  80 %
3.4.2015 | 129 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.