Národní divadlo [Nová scéna]

Johannes Urzidil, David Jařab

Kvartýr

Premiéra: 13.3.2014. Adaptace povídky „Poslední zvonění“. Překlad povídky: Anna Nováková, Jindřich Buben. Dramaturgie: Iva Klestilová. Scéna: David Jařab, Andrijana Trpković. Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková. Hudba: Petr Haas a citace. Režie: David Jařab.
1:40x | Poslední uvedení: květen 2015.


Jevištní adaptace povídky Johannese Urzidila „Poslední zvonění“. Nacisté donutí pány uprchnout a ti zanechají služce byt s veškerým vybavením i peníze. Náhlé a ničím nezasloužené štěstí najednou začne nabývat až hororových obrysů. Služka si do bytu nastěhuje svoji sestru, která jí se svým nacistickým milencem začne ničit život. A zatímco jsou z domu pozvolna odváděni židé, sestra si užívá peněz a cizího majetku. Tragické finále je pak jen zoufalým pokusem člověka, který se snaží najít východisko z beznaděje...
inscenace není vhodná pro děti

inscenace již byla stažena z repertoáru

Národní divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
50 %
Uživatelé
59 %
Volby

Hodnocení

Hodnocení redakce:
Lukáš Dubský 60 %
(zadáno: 23.5.2014, počet hodnocení: 624)
přínosný / zajímavý komentář
Nešťastně zvolený začátek - expozice je zbytečně dlouhá a zabere takřka polovinu představení. Zajímavé to začne být teprve v okamžiku, kdy je Mařka konfrontována s roztahovačností své sestry. Je to zajímavá ukázka toho, že proti bezohlednosti se v určitých chvílích nedá bojovat rozumnými prostředky. Jařabovi se bohužel nepovedlo udělat z Urzidilovy povídky fungující jevištní tvar. Také herecké výkony jsou spíše mdlé, překvapivě nejvíce zaujme doyen souboru Milan Stehlík. Přesto se mi druhá část představení celkem líbila. 55%
Pavel Širmer 60 %
(zadáno: 19.3.2014, počet hodnocení: 1280)
přínosný / zajímavý komentář
D. Jařab se ve své dramatizaci (opět) uchýlil ke střídání časových rovin, ale myšlenkový přínos jeho hojně užívaného postupu nebyl natolik významný, aby stál za znepřehlednění. Začátek a konec vyzněly velmi rozpačitě. Zaujaly působivá atmosféra a některé silné okamžiky, k čemuž dopomohla práce se zvukem, prostorem a světlem. Hlavní představitelka N. Řehořová roli vystihla, jen byla zbytečně jednotvárná a trochu zápasila s mluvou. Vyznění by možná pomohlo komornější řešení prostoru (např. sezení s diváky na jevišti). A nelze opomenout, že díky inscenaci jsem objevil pozornosti hodnou předlohu.
Helena Grégrová 40 %
(zadáno: 18.3.2014, počet hodnocení: 1242)
přínosný / zajímavý komentář
45%. Převážně nezáživná, více než méně nudná inscenace. Ačkoli příběh samotný nepostrádá zřejmou sílu i poselství, prostřednictvím zvolené režijní koncepce se je zkrátka nedaří divákovi adekvátně předat.
Jiří Koula 40 %
(zadáno: 18.3.2014, počet hodnocení: 1348)
přínosný / zajímavý komentář
44,99% Divadelní ekvivalent pohledu na rybáře podřimujícího za jarního rána u líně plynoucí řeky. Možná, že se všude kolem rodí nový život, voda pochází z tajících ledovců kdesi v horách, rybáři se hlavou divoce honí myšlenky a hluboko pod hladinou bojuje ryba o život, vy však vidíte jen obraz blížící se svou statičností fotografii. Davidu Jařabovi se povedlo vytvořit inscenaci, v níž ostře kontrastuje dramatičnost obsahu s nezáživnosti formy, možná to byl záměr, výsledkem je však mimořádně nudná inscenace (byť nepostrádající určité kvality).
Jiří Landa 50 %
(zadáno: 18.3.2014, počet hodnocení: 2721)
přínosný / zajímavý komentář
Povídka nevhodná k jevištní adaptaci. První část složená zejména z monologů Mařky (N. Řehořová), byla k nepřečkání. Obsazení N. Řehořové nedopadlo šťastně, projev herečky byl po celé představení stejně nevýrazný, repliky ze sebe nepřirozeně tlačila a navíc mi vadila její vada řeči. Více zaujala J. Pidrmanová coby Jožka, její proměna z naivní dívenky v mrchu byla působivá. Nešťastně realizovaný závěr. Vlastně jsem se ptal, proč dramaturgie titul nasadila, když byla do hl. role obsazena hostující herečka a další postavy nemají žádný prostor, čímž jsou herci ze souboru odkázáni ke službě divadlu.
Hodnocení uživatelů:
Gaspoda 60 %
(zadáno: 29.8.2015, počet hodnocení: 37)
Klob 80 %
(zadáno: 17.5.2015, počet hodnocení: 108)
Zizkov 80 %
(zadáno: 16.3.2015, počet hodnocení: 11)
přínosný / zajímavý komentář
Velke prekvapeni, zazitek. Text, rezie, herecke vykony! Nejpodcenovanejsi kus siroko daleko. Do derniery jeste jednou! Skoda, ze drazsi vstupne...
Marťus 60 %
(zadáno: 19.2.2015, počet hodnocení: 37)
Sluha 60 %
(zadáno: 18.10.2014, počet hodnocení: 102)
Adaben 70 %
(zadáno: 9.10.2014, počet hodnocení: 32)
Derryl 90 %
(zadáno: 8.10.2014, počet hodnocení: 62)
LavinieCamui 60 %
(zadáno: 21.9.2014, počet hodnocení: 253)
Teres 50 %
(zadáno: 3.6.2014, počet hodnocení: 94)
V.morava 70 %
(zadáno: 3.6.2014, počet hodnocení: 517)
přínosný / zajímavý komentář
65%
Antioch 60 %
(zadáno: 21.5.2014, počet hodnocení: 114)
přínosný / zajímavý komentář
repríza 21. května 2014
Vladimír10 60 %
(zadáno: 27.4.2014, počet hodnocení: 332)
přínosný / zajímavý komentář
Pod hlavičkou činohry vznikla zcela zbytná inscenace, která degraduje kvalitní herce do rolí, jež si skutečně nezaslouží. Perfektní M. Stehlík a J. Preissová dělají pouze jakési křoví hostujícím břídilům z jiných divadel. Nikdo mi nenamluví, že by se pro roli Mařky nenašla vhodnější představitelka ve stálém souboru. Natálie Řehořová mluví se zvláštním přízvukem, který nedonutí k jakémukoliv citovému hnutí ani toho největšího sangvinika. Hledištěm probleskne občas zoufalý smích jednotlivců, ale mnoho dalších minut je ticho jako v márnici. To ukazuje, že je něco špatně již v samotné dramaturgii.
Janebova 60 %
(zadáno: 6.4.2014, počet hodnocení: 18)
Bedrich.spesny 40 %
(zadáno: 18.3.2014, počet hodnocení: 47)
přínosný / zajímavý komentář
Inscenace vhodná pro kardiaky - nic s vámi nepohne - 45%.
Foook 10 %
(zadáno: 18.3.2014, počet hodnocení: 41)
přínosný / zajímavý komentář
Naprosto zbytečný titul. Hlavní hrdinka neuměla vyslovovat.
Jenda.matousek 60 %
(zadáno: 18.3.2014, počet hodnocení: 301)
přínosný / zajímavý komentář
Skvělá Jana Pidrmanová! N. Řehořová je také velmi dobrá, ale na její herecký projev a drobnou vadu řeči je třeba si trochu zvykat. Nicméně scény těch dvou patřily k těm nejsilnějším, ostatní role jsou příliš malé a nedávají hercům prostor. Jinak dosti pomalé tempo inscenace mi nevadilo, pozornost jsem udržel. Hodně mě iritovalo zmatené (částečně retrospektivní) vyprávění, které příběh znepřehledňovalo, začátek a konec byl vyloženě nesrozumitelný. Ne příliš funkční scéna. Živý klavírní doprovod pomáhá budovat zajímavou atmosféru. Stojí za vidění, ale není to lehká věc.
RBA 30 %
(zadáno: 16.3.2014, počet hodnocení: 2)
přínosný / zajímavý komentář
Neměl jsem z té inscenace dobrý pocit, ke konci se mi chtělo odejít. Celý příběh se pomalu odvíjel, jestli záměrem bylo vytvořit napětí, dát čas k vyniknutí dramatického obsahu, tak to určitě nefungovalo, zbyla jen únava. Hra nepřinesla nic nového a zajímavého, jak bych u tak známého téma očekával. Ztvárnění postav se moc povedlo; nejslabší byly postavy dvou policajtů, v okamžiku kdy mluví s ústy plných chlebíčků jsem chtěl křičet "to je strašné představení". Natálie Řehořová si šlapala trochu na jazyk, u postavy, která významnou část představení deklamuje, to vyžaduje precizní artikulaci.

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.