Slovácké divadlo Uherské Hradiště [hlavní scéna]

Kalibův zločin

Premiéra: 4.2.2012 | 2:35
Podle dramatizace Bedřicha Vrbského s použitím motivů Huberta Krejčího. Dramaturgie: Iva Šulajová. Scéna: Jana Hauskrechtová. Kostýmy: Eva Jiřikovská. Hudba a texty písní: Tomáš Jeřábek. Režie: Jan Antonín Pitínský.
Poslední uvedení: listopad 2013.
Adaptace klasického českého románu, napínavé rodinné drama. Silný příběh muže, jehož nerovný (a ze strany o mnoho let mladší nevěsty i vypočítavý) sňatek a následné intriky tchyně postupně dovedou až k tragickému konci...


inscenace již byla stažena z repertoáru

Slovácké divadlo Uherské Hradiště
Hodnocení inscenace
Redakce
78 %
Uživatelé
82 %
82101000
Volby

Hodnocení (19)

HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský  80 %
25.9.2013 | 1132 hodnocení
+ souhlasím
Ostře groteskní stylizace Pitínského inscenaci sluší. Režisér dokázal dobře vyhmátnout stále aktuální problematiku partnerských vztahů a manipulace, která je v těchto vztazích často přítomná. Herecký soubor odvádí precizní výkon - nejlepší mi přišla Jitka Josková, jejíž Karla je zajímavě nedořečenou postavou. Je to jen oběť manipulací své matky a Smrže, nebo zdědila i povahové rysy staré Boučkové? V některých momentech by si možná text zasloužil drobné krácení, čímž by se jen podpořilo tempo inscenace. Je vidět, že i na oblasti se dá dělat moderní divadlo!
Pavel Širmer  80 %
15.11.2012 | 2013 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Přestože J. A. Pitínský mívá ve své tvorbě „výkyvy“, mezi českými režiséry stále patří jeho rukopis k nejpozoruhodnějším. V SDUH dříve Pitínský vytvořil pozoruhodná díla a Kalibův zločin se k nim zařadil! S Raisovou předlohou naložil režisér osobitě až svérázně, ale ctil její myšlenky. Výrazná stylizace podtrhla nitro postav. Ve výsledku se podařilo román zdařile přenést na jeviště a ještě ho zajímavě obohatit. Koncepce dala vyniknout zejména představitelům trojice hlavních rolí (T. Šulaj, J. Josková a I. Vacková), které dobře doplňují ostatní herci.
Jiří Koula  70 %
13.11.2012 | 1600 hodnocení
+ souhlasím
65% Souhlasím s veškerou chválou, která byla či bude na adresu této inscenace vyřčena či napsána. Mé procentuální hodnocení je čistě subjektivní a vychází z mé averze k českému/moravskému folklóru a vesnické mentalitě obecně. Než totéž podruhé, to radši dostat po hlavě vyhnilým pařízkem.
Jiří Landa  80 %
10.11.2012 | 3027 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Režisér J. A. Pitínský se po prazvláštních inscenačních pokusech v pražském Národním divadle vrátil Kalibovým zločinem mezi režiséry. Inscenaci dovedl vtisknout pravou vesnickou atmosféru, přičemž se jednalo o ryze moderní divadlo založené na doslova až precizní práci s herci. Jak je vidět, i ansámbl SdUH si se svým Pitínským po mnoha letech spolupráce již rozumí. Kromě dobrého výkonu I. Vackové mě zaujala hlavně J. Josková, jejíž postupná proměna pod nadvládou matky dominovala celé inscenaci. Rozkládající se osobnost skvěle zpracoval T. Šulaj. Oba výkony si zaslouží pozornost výročních anket.
Pavla Haflantová  70 %
9.11.2012 | 355 hodnocení
+ souhlasím
75%
Formálně perfektní inscenace, výborně zahrané hostující představení v Komedii. Vedle výkonů pochválených jinými komentáři musím jmenovat Pavla Majkuse, který byl sice civilnější než stylizované hlavní figury, ale přesto přesný ve výrazu a velice dojemný.
Michal Novák  80 %
6.11.2012 | 1155 hodnocení
+ souhlasím
Proč tato inscenace tak funguje? Vesnický realismus se stává zástupným vedle tíhy sociálních otázek své (a možná nejen své) doby. Nezaměnitelný postmoderní rukopis režiséra vytváří něco jako významovou symfonii promlouvající skrze téma, slovo, pohyb a hudbu. A toto všechno se dostává do šťastné symbiózy s mimořádně disponovaným souborem Slováckého divadla. Opusy, jako byly Liška Bystrouška nebo Divá Bára, Kalibův zločin sice nepřekonává, přesto jde o další výrazný počin J.A.Pitínského ve Slováckém divadle. Výkon Ireny Vackové patří do nominací velkých anket.
Anežka Kotoučová  80 %
3.11.2012 | 230 hodnocení
+ souhlasím
Na Pitínském si vážím toho, jak citlivě a působivě dovede pracovat s klasickou českou literaturou. Uherskohradišťský soubor je nadmíru sympatický a prezentuje se překvapivě pečlivými výkony (Tomáš Šulaj, Irena Vacková).Jen když na konci přestávky začali herci prozpěvovat prostonárodní písně a seniorka za mnou se tklivě přidala, připadala jsem si spíše v lokále než na divadle. Jinak ale jednoznačný zážitek s nevynecháním žádného Raisova ofenzivního sociálního motivu generačního soužití na vesnici konce 19. století.
Helena Grégrová  80 %
3.11.2012 | 1664 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Jupí! Mág jevištní obraznosti J. A. Pitínský opět ve staré dobré formě! K formě hereckého souboru Slováckého divadla netřeba dodávat nic, ten laťku drží vysoko s permanentní jistotou. Komplexnost divadelního kouzla dotváří i všechny ostatní inscenační ingredience: scéna, kostýmy, hudba, pohyb, slovo, a téměř každý dech i vzdech..
Jan Pařízek  80 %
3.11.2012 | 900 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Opravdu vydařená inscenace. Ve hře dobře graduje napětí a atmosféra houstne s každou další scénou. Velmi dobré je ztvárnění české vesnice 19. stol. Dialogy, kostýmy, lidové písně a doprovodná hudba, to vše mé výrazně pozitivní dojmy jen vylepšuje. Herecky zde kraluje výborná Irena Vacková, která mě svým výkonem rozhodně zasáhla (mít takovouto tchýni doma tak buď zabiju jí nebo brzy sebe :)). Pochvalu zaslouží i Tomáš Šulaj a Jitka Josková. Celkově ale zahrál dobře celý soubor. (viděno v Divadle Komedie)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Cannis  100 %
11.9.2020 | 6 hodnocení
+ souhlasím
Za mě jedna z nejlepších inscenací v SD. Mrzí mne, že jsem ji viděla jen 3x. Dokonalá ve všech směrech!
Donpedro39  70 %
24.9.2013 | 138 hodnocení
+ souhlasím
Představení jistě vynikající, jen mi přišlo místy takové zbytečně moc natahované až hra ztrácela spád. Hlavně první část jakoby méně odsýpala.
Janis  100 %
24.9.2013 | 283 hodnocení
+ souhlasím
Hned zpočátku mě překvapila výrazná stylizace, přepjaté emoce, masky, křečovité pohyby a ano, skoro mě to rozladilo. Nevím, zda se tu Pitínský nevyrovnává i se silným proudem v české divadelní režii. I uvedení díla jako "hry se zpěvy" (v jeho případě jde u české klasiky asi už o trend) mi připadá jako pendant k oblibě muzikál. tvorby.
Každopádně v Kalibově zločinu stylizace zvolna mizí, propojuje se s postupujícím příběhem, na povrch vystupují dramatické situace, emoce postav se vyhrocují. Magické hrátky s divákem, mistrovská režie. A skvělí herci Vacková, Majkus...
Dokonalé divadelní umění.
Jirkan  100 %
2.11.2012 | 564 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
2.11. 2012 - Divadlo Komedie: JO! Chápu, že režie J. A. Pitínského jsou pro někoho za 0%, ale toto se (dle mého) povedlo! Na jeho poetiku živá inscenace, téměř až "taneční". Vše začíná z vesela a dramaticky přituhuje. Dějově moc pěkně vystavené. "JO!" za dnešní večer si zaslouží hlavní představitelé J. Josková a T. Šulaj, krásná práce. Především proměny postavy J. Joskové (Karla). Já se bavil celý večer. Moravo, gratulace! Doufám, že podobný živel se podaří J. A. Pitínskému také někdy v Praze.
Rita H.  100 %
24.11.2017 | 14 hodnocení
Jarin  80 %
14.3.2013 | 140 hodnocení
Lucka.  90 %
10.11.2012 | 102 hodnocení
Taťka  80 %
3.11.2012 | 17 hodnocení
Národosolsobě  80 %
14.9.2012 | 329 hodnocení
Radkak  20 %
13.9.2012 | 82 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.