Švandovo divadlo [studio]

Země Lhostejnost

Premiéra: 5.10.2013 | 1:30x
Dramaturgie: Lucie Kolouchová. Výprava: Eva Jiřikovská. Výběr hudby a režie: Dodo Gombár.
Poslední uvedení: únor 2018.
Inscenace o konci disentu v Čechách a následné hořké kocovině, inspirovaná porevolučními eseji Karla Kryla, který se z oslavovaného pěvce revoluce stal jejím skeptikem, žijícím napůl venku, napůl tu a přitom nikde doma...


inscenace již byla stažena z repertoáru

Švandovo divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
60 %
60231000
Volby

Hodnocení (30)

HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Koula  70 %
17.3.2014 | 1600 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace o muži, na něhož bychom neměli zapomenout. A to v současné době ani ne tak pro jeho předsametové působení jako pro jeho polistopadové názory, pro jeho střízlivý pohled na rodící se demokracii, která počátkem devadesátých let minulého století rozkvétala, byť s kosmetickou vadou... A tento trend trvá až dodnes.
Helena Grégrová  60 %
12.1.2014 | 1666 hodnocení
+ souhlasím
Mrazivě nadčasové a apelativní Krylovy postřehy by měly být den ode dne víc slyšet! "Gombárovský" inscenační kabátek není nezajímavý, osobně bych ale zvolila více burcující - přímočařejší střih.
Pavel Širmer  60 %
8.1.2014 | 2013 hodnocení
+ souhlasím
Je dobře, že ve Švandově divadle inscenovali nadčasové a stále platné texty Karla Kryla. Herci interpretovali vhodně, měl jsem pouze trochu problém s projevem P. Děrgela, jenž občas „předstíral“ poněkud vyumělkovaně a nevěrohodně. Vklad tvůrců pro mě celkově nepředstavoval významnou přidanou hodnotu. Jsem přesvědčen, že pozoruhodné texty by mohly být poskládány a pojaty funkčnějším způsobem, který by divákům přinesl silnější zážitek. Na inscenaci mě osobně nejvíce zaujalo vztažení k dnešní společensko-politické situaci a konkrétním tvářím. Osobně bych mezi „naše tipy“ inscenaci nezařazoval.
Jiří Landa  60 %
5.1.2014 | 3027 hodnocení
+ souhlasím
Musím souhlasit s hodnocením kolegů a s jejich komentáři vyjma jediného: zvolené formy, kterou se D. Gombár rozhodl osobnost K. Kryla představit. Navíc podobně laděné kabaretní kousky byly už přímo ve studiu ŠD k vidění. A to je také důvod, proč dávám nižší hodnocení jinak mně poměrně sympatickému projektu. Přesto určitě stojí za vidění.
Veronika Boušová  80 %
26.11.2013 | 277 hodnocení
+ souhlasím
Karel Kryl byl doma prorokem, bohužel. Země Lhostejnost připomíná politický kabaret. Jeho naléhavost se ukrývá v Krylových nedostižných textech a v herecké interpretaci. Vzdor, hloupost a rezignace jako dotek revolučního sametu na mramorovém srdci vyvolávají celou škálu pocitů - jen ne lhostejnost. Ta na nás čeká v realitě. A s Karavanou mraků není kam jít...
Jan Pařízek  80 %
18.11.2013 | 900 hodnocení
+ souhlasím
Aktuální, trefné a reflektující. Též, dle mého pohledu, dobře vykresluje odkaz Karla Kryla, jeho postoje a myšlenky. K tomu dobře zvolená forma a velmi dobrý kolektivní výkon všech aktérů. Vyzdvihl bych především Miroslava Hrušku a Petru Hřebíčkovou. Musím přiznat, že mě to opravdu zasáhlo.
Michal Novák  80 %
7.10.2013 | 1155 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
„Karel to věděl...“ Ten moudrý klaun s kytarou vzrůstu nedaleko dřepu a úsměvu naruby a úst plných střepů ukázal, co je to přesná prognostika na dvacet let dopředu. Vnášel kocovinu tam, kde se teprv radostně dopíjela první sklenka. Apelativní koncentrát slov Karla Kryla dostal nápaditou divadelní podobu a promlouvá k idiotskému dnešku, kdy české dějiny tvoří hluší, apatičtí a nepřemýšlející ovčané. Inscenace Dodo Gobmára (a skvělé šestice herců) nemá ambice burcovat, je absurdní a mírně ironickou reflexí naší „demokratury“.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Klepo  50 %
4.2.2016 | 26 hodnocení
+ souhlasím
Moj dojem je, ze to bola skvela exhibicia recitacie hercov. Na mna ale prilis "moderne" - opakovanie riadkov (dobry den Karel, Karel, karel, Karel. dobry den karel, karel, karel, kaja, karel), neustaly pohyb hercov v koordinovanom chaose (vyliezt, zliezt, gestikulovat, poskakovat a odznova), ziadna klasicka struktura uvod/jadro/zaver.Najlepsie okamihy boli, ked sa konecne zastavili a zacali normalnym hlasom recitovat Kryla. Kryl sa nikdy moc nestaral o scenografiu a proste povedal co chcel, tu som mal trochu pocit naopak.Nijako to neubralo na vykone hercov,len vlastne neviem co chceli povedat.
Onsteri  70 %
28.1.2016 | 92 hodnocení
+ souhlasím
Poutavě a zajímavě ztvárněné představení.
Vaklav  50 %
24.1.2016 | 276 hodnocení
+ souhlasím
54,99% Příliš patosu, pro mě není možné takovému projevu věřit. Přišlo mi, že chvílemi to bylo moc i na účinkující. Buď herci a herečky textu nevěřili, nebo nepřesvědčili mě. Pokud přišla ironie a nadhled, tak na mě byla ironie slabá a nadhled malý. Byl jsem otevřen různým přístupům, ale ten zvolený mě neoslovil. K. Cibulková by se měla vyhnout tolika přeřeknutím, nechci být příliš kritický, ale jen já si všiml čtyř jasných chyb.
Večer s písněmi K. Kryla bych si užil víc...
Fedorocko  30 %
26.3.2015 | 747 hodnocení
+ souhlasím
Dlouho jsem neviděl během představení odejít tolik diváků. Určitě skvělé herecké výkony, ale ani mě hra nenadchla.
Luciferie  60 %
13.9.2014 | 125 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace, která nutí k zamyšlení. Zařadila bych mezi povinná představení pro (nejenom) střední školy.
Janis  60 %
17.5.2014 | 284 hodnocení
+ souhlasím
65%
Kritický pohled na některé defektní stránky české společnosti.
Režisér v paralele s 25-letým vývojem země obnažuje pasivitu, egocentrismus Čechů, jejich nezájem fakticky reagovat na defektní vývoj politické scény v posledních letech. Nasvěcuje narcistní bublinu, ve které mnoho z nás žije, na "kulturu" hromadění majetku, osobního zisku, "užívání si," a naopak na netečnost k širšímu dění, etickým otázkám. Vše vynikne na pozadí burcujích Krylových textů.
Oceňuji. Jen by se mi líbilo kompaktnější svázání inscenace. A monolog v závěru, který asi měl být vrcholem, mě málem uspal.
Vladimír Rogalewicz  80 %
10.1.2014 | 802 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Děkuji!
Slovy Jana Pařízka: Aktuální, trefné a reflektující. Je-li toto názor mladých, nemusíme se obávat o budoucnost této země.
Pamatuji se na Karla Kryla z počátku 90. let, kdy do všeobecného veselí vnášel spoustu skepse. Připadalo nám, že se zbláznil; asi si nevšiml, že proběhl listopad ´89 a pokračuje stále ve stejné notě, jako za Husáka.
Dnes tyto texty dokonale rezonují s českou realitou posledních 24 let.
Intelektuálně mimořádně náročné představení. Jsem přesvědčen, že látku bylo možné zpracovat zajímavější formou, která by lépe připomněla osobu Karla Kryla a ukázala i souvislosti.
EvelineS  60 %
25.10.2013 | 39 hodnocení
+ souhlasím
Snaha seznámit diváky s osobností Karla Kryla se vydařila na jedničku. Poučné pro ty, kteří znají skladatele jen jako velikého odpůrce komunistického režimu a neznají jeho postoj k událostem po revoluci. Po režijní stránce mě hra příliš neoslovila.
Salisbury  90 %
24.10.2013 | 116 hodnocení
+ souhlasím
Krásné poetické nahlédnutí do duše Karla Kryla v porevolučních esejích scénicky zajímavě zpracovaných Švandovým divadlem.
Meresanch  80 %
8.10.2013 | 146 hodnocení
+ souhlasím
Místy vtipné, místy mrazící. Místy nastavené zrcadlo... A Krylova úžasně bohatá čeština...
Kokosbaba  30 %
18.11.2020 | 124 hodnocení
Step.zuzana  50 %
7.12.2017 | 57 hodnocení
Vladislavka  70 %
1.11.2017 | 163 hodnocení
Suzana  50 %
19.10.2017 | 333 hodnocení
Petr.trep  20 %
14.6.2016 | 172 hodnocení
Andro  50 %
24.5.2016 | 46 hodnocení
Bartys  50 %
23.5.2016 | 56 hodnocení
Adela_H  60 %
13.4.2016 | 76 hodnocení
Zuluk  60 %
4.3.2016 | 93 hodnocení
Lovin  80 %
12.2.2016 | 269 hodnocení
Nyvon  90 %
28.11.2015 | 55 hodnocení
Furciferka  70 %
10.1.2014 | 260 hodnocení
Marcela  60 %
16.12.2013 | 418 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.