Premiéry

Únor 2017 | Leden 2017 | Prosinec 2016 | Listopad 2016 | Říjen 2016 | Září 2016 | Léto 2016 | Červen 2016 | Květen 2016 | starší
 
foto: archiv Jihočeského divadlaHra Opona! nizozemské autorky Marii Goos je v pořadí již šestou inscenací s premiérou na studiové scéně Na Půdě. Inscenaci režíruje umělecká šéfka činoherního souboru Jana Kališová. Komedie dává nahlédnout do zákulisí divadla a zároveň se ptá, co je skutečné na divadle, v umění a v lásce. Richard van Berkhoven chystá uvedení nové divadelní hry, v níž se sám ujme role Davida. Má však problém s obsazením představitelky ženské role Kate. Díky jeho komplikované povaze a lásce ke sklence dobrého alkoholu od něho utíká jedna herečka za druhou, až se jako poslední záchrana objeví Lies Oorthuizenová. Dávná Richardova kolegyně a láska, se kterou hru hrál již před třiceti lety na divadelní škole. Lies však poté odešla do Francie za svým mužem Wouterem. Setkání po letech vyvolá řadu vzpomínek i starých citů. Otázka ale zní, co je skutečné a co ne? A co z toho si Lies vybere? Jako dva hlavní a jediné aktéry, kteří však hrají více rolí, uvidíte Věru Hlaváčkovou a Petra Halíčka, novou posilu souboru.
premiéra: 24.2.2017 | foto: archiv Jihočeského divadla
foto: archiv Experimentálního prostoru NoDDivadelní hru současného britského dramatika a režiséra Davida Greiga nastudovala pro Experimentální prostor NoD režisérka Viktorie Čermáková. Hra nahlíží na aktuální téma uprchlíků a jak na ně reaguje společnost. Co s obyvateli malého městečka u železniční trati udělá přítomnost dvou nevinných a rozhodně ne nebezpečných lidí? Dva uprchlíci se ocitnou na nástupišti malého železničního nádraží v malém městě kdesi uprostřed blíže nepojmenované postkomunistické země v srdci Evropy. Jenomže tohle nádraží bylo právě uzavřeno, vlaky už tu nezastavují - ani pro ty, kteří by chtěli odsud pryč, ani pro ty, kteří sem míří. Dva špinaví, cize vypadající lidé městečko zneklidňují, jejich přítomnost se brzy stane katalyzátorem mezilidských vztahů jeho "slušných občanů". Greigova Evropa je příběhem o touze mít nějaké místo, kam patřím a kde jsem doma, ale také o tom, jak rychle se z takového místa může stát vězení. Česká premiéra hry současného britského dramatika Davida Greiga je druhou premiérou dramaturgické linie vlastních produkcí Divadla NoD, kterou divadlo zahájilo v této sezoně 2016/2017. Cílem této dramaturgické linie je přinášet témata, odrážející aktuální dění kolem nás v českém i světovém kontextu. Hrají Elizaveta Maximová, Marie Štípková, Josef Horák, Hynek Chmelař, Pavel Kozohorský, Richard Němec, Jiří Pěkný a Zdeněk Velen.
premiéra: 22.2.2017 | foto: archiv Experimentálního prostoru NoD
foto: Michal KořánCelý název inscenace zní "Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých". Experimentální inscenace vznikla na motivy knihy německé autorky Judith Schalansky, Atlas odlehlých ostrovů. Její první vydání z roku 2009 obdrželo prestižní ocenění Nejkrásnější německá kniha roku. Autorka čtenáře ve své knize unáší na padesát odlehlých míst, roztroušených ve všech oceánech světa. Od ostrova Tristan da Cunha, přes Galapágy, ostrov Robinson Crusoe až po Ostrov Vánoční či Velikonoční. Ke každému ostrovu autorka připojuje nejen překrásnou vlastnoručně kreslenou mapu, ale především krátký příběh s daným místem se pojící. Jsou to příběhy o vzácných zvířatech, podivných lidech, o ztroskotaných otrocích, zbloudilých objevitelích... Příběhy vzešlé z tradovaných mýtů i z konkrétních historických událostí. Z mozaiky nezřídka velmi absurdních osudů a situací, které se odehrály na těch nejodlehlejších a nejmenších ostrovech světa se však postupně vynořuje jeden příběh s velkým P: Příběh vývoje naší společnosti. Od zrození života v podobě vzniku korálových ostrovů, přes první objevné plavby plné neskonalého úžasu i drancujícího dobývání až po jeho hrozící zánik v případě ostrovů, které se díky působení lidí na naše klima postupně potápějí zpět do moře. Inscenace se hraje ve Studiu NDL a již svou scénografickou koncepcí slibuje být opravdu ojedinělým zážitkem. Diváci totiž sedí podél velikého dřevěného stolu, na kterém se přímo na dosah jejich rukou odehrává celé představení. Hudbu k inscenaci složilo jedno z nejoceňovanějších uskupení na poli českého ambientu, Kora et le Mechanix. CD s kompletní scénickou hudbou je navíc součástí programu k představení. Účinkují Miroslava Bělohlávková, Diana Čičmanová, Barbora Kubátová, Dan Kranich a Adam Kubišta. Inscenaci režijně připravil Filip Homola.
premiéra: 18.2.2017 | foto: Michal Kořán
foto: jef KratochvilProslulý americký spisovatel napsal v roce 1937 příběh o dvou tulácích, kteří se nechávají na farmách najímat na sezonní práce, na základě vlastních zkušeností. A dal mu hned dvojí podobu: prozaickou a dramatickou. Slaboduchý hromotluk Lennie Small a jeho ochránce George Milton přicházejí pracovat na ranč do Salinaského údolí v Kalifornii. Mají sen, že si za vydělané peníze pořídí vlastní domek s hospodářstvím. Georgeova snaha uchránit Lennieho před zlem okolního světa se však ukáže jako marná. Lennie, který si kvůli mentálnímu postižení není vědom své obrovské síly, rád hladí hebké věci. Tato záliba, jejíž důsledky vyhnaly oba přátele z předchozího působiště, ústí i zde v tragédii, kterou předznamenává silákovo smrtící laskání myší a štěněte. Lennie nechtě zlomí vaz mladé ženě, jež se mu plná obdivu k jeho síle pokouší přiblížit… Titul Steinbeckovy novely a divadelní hry vedle svého základního významu odkazuje k básni Roberta Burnse Myška: „Nejlepší plány myší a lidí / nejednou pýr jen a plevy sklidí.“ Působivý a silný příběh je osobitým komentářem bezmocnosti lidských iluzí a nejistoty osudu. Sociálně laděný obraz světa s linií individuálního příběhu spojuje postava Lennieho Smalla, jednoho z těch lidí, které „Bůh nedodělal“. Protiklad tělesné síly a duševní slabosti zde zcela naplňuje steinbeckovský kult primitivů chudých duchem, jejichž nezpůsobilost pro život je na tomto světě vyvažována jejich blízkostí k Bohu a přírodě i prazákladními atributy laskavého lidství. Drama o snech a přátelství režíruje Petr Gazdík, který do hlavních rolí obsadil Jakuba Uličníka (Lennie) a Ondřeje Studénku (George).
premiéra: 18.2.2017 | foto: jef Kratochvil
Detektivní komedie z hospody U Kata. Světová premiéra této nejnovější hry oblíbeného irského dramatika Martina McDonagha proběhla v září 2015 v londýnském Royal Court Theatre. Od té doby získala řadu významných ocenění, mimo jiných prestižní cenu Olivier Awards za nejlepší hru roku. Bývalý mistr popravčí Harry si poté, co byl v roce 1965 v Anglii zrušený trest smrti, otevřel hospodu v Oldhamu. Tráví tak na stará kolena čas za výčepním pultem a vypráví svým štamgastům Billymu, Charliemu, nahluchlému Arthurovi a detektivovi v civilu, inspektoru Fryovi, o zlatých starých časech. V lokále mu vypomáhá jeho žena Alice a depresivní puberťácká dcera Shirley a jako nejvyšší míra vzrušení v rámci poklidného života na severozápadě Anglie se zdá být návštěva londýnského pisálka Clegga, který chce s bývalým katem udělat rozhovor. Při něm narazí na Harryho věčné trauma, kterým není ani tak jeden nejasný proces s velice jasným verdiktem, jako spíše vzájemná řevnivost s Harryho bývalým konkurentem a kolegou, druhým anglickým katem Pierrepointem. Pak se ale na ospalém předměstí objeví tajemný mladík Mooney, Harryho dcera náhle podivně zmizí a přichází tedy čas vydat se po stopách spravedlnosti... Po Mrzákovi Inishmaanském vám Klicperovo divadlo nabízí další možnost poznat skvělé texty jednoho z nejlepších dramatiků současnosti. Pozoruhodnou hru s břitkými dialogy, napínavou zápletkou a nejen šibeničním humorem divadlo uvede v režii Jana Friče. Hrají Jan Vápeník, Zora Valchařová-Poulová, Jiří Panzner, Natálie Řehořová, Vojtěch Dvořák, Jiří Zapletal, Miroslav Zavičár, Jan Sklenář, Lubor Novotný, Filip Richtermoc a Josef Čepelka.
premiéra: 18.2.2017
foto: archiv Městského divadla Mladá BoleslavHistorická freska s aktuálním tématem lidské identity. Londýn. Rok 1662. Král Karel II. vydává zákaz hraní ženských postav mužskými herci. Edward Kynaston, herec, který je na vrcholu díky svým ženským hrdinkám, začíná hrát zásadní hru svého života. Co když žije skutečný život jen na prknech s vůní divadelních šminek a v reálném životě je jen bezradným pozorovatelem? To vše ve světě, který se stal navíc nelítostným a bez náznaku soucitu či pochopení. "Jako žena mohu být i tím, čím nemohu být jako muž." V hlavní roli se představí hostující Daniel Bambas. Dále hrají Roman Teprt, Libor Stach, Petr Prokeš, Malvína Pachlová, Ivana Nováčková, Lucie Matoušková, Ivo Theimer, Hana Marie Maroušková, Martin Hrubý, Alena Bazalová, Milan Koníček, Milan Ligač, Michal Kopčan, Otakar Jílek, Eva Reiterová, Miroslav Babuský a Hedvika Najmanová. Inscenace vznikla pod režijním vedením Petra Mikesky.
premiéra: 17.2.2017 | foto: archiv Městského divadla Mladá Boleslav
foto: archiv Jihočeského divadlaDo Jihočeského divadla se po delší době vrací britský dramatik Martin McDonagh, tentokrát se svou novou komedií Kati. Novinku režíruje Martina Schlegelová, která s místním činoherním souborem spolupracovala již na inscenaci Zavolejte Jeevese. Kati jsou po hrách Mrzák inishmaanský, Kráska z Leenane a Osiřelý západ již čtvrtou hrou Martina McDonagha, kterou soubor činohry Jihočeského divadla na zdejším jevišti uvádí. Ačkoli je celý příběh fikcí, hra vychází z reálných faktů. Odehrává se v 60. letech minulého století v Anglii, v době zrušení trestu smrti za vraždu. Hlavními postavami jsou kati, kteří rázem přišli o „práci“. Právě vysloužilý kat Harry, místní celebrita a hospodský, je nucen nové situaci čelit... Harry Wade (Martin Hruška) neexistoval, postava je ale pojmenovaná podle popravčích Stephena Wadea a Harryho Allena. Allen vedl 41 poprav a stejně jako McDonaghův Harry nosil motýlka. Albert Pierrepoint (Jan Dvořák) skutečně žil a za 33 let popravil 400 lidí. Jak Allen, tak Pierrepoint vedli vlastní hospodu. Hra zasazená do severoanglického průmyslového městečka Oldham se zabývá základními otázkami etiky a svědomí, rozporem mezi výkonem povolání a osobní angažovaností, je o spravedlnosti, o tom, jak moc mají lidé právo rozhodovat o životě někoho druhého. Jihočeské divadlo uvádí tento titul v českém překladu Ondřeje Pilného. V této černé komedii se divákům představí Martin Hruška, Tomáš Havlínek, Tomáš Drápela, Jan Dvořák, Ondřej Veselý, René Šmotek, Pavel Oubram, Jiří Untermüller, Kamila Janovičová, Václav Švarc, Jaroslava Červenková, Petr Červinka, Jan Konrád, Jaroslav Kukrál a Lukáš Slepička.
premiéra: 10.2.2017 | foto: archiv Jihočeského divadla
foto: Jakub JíraHipsteři, hiphopeři, gotici, pankáči, neohippiesáci, motorkáři, tuningáři... To jsou jen některé z „kmenů“ brázdících urbánní džungli současnosti. Vydejte se v divadle Reduta na dobrodružnou výpravu za jejich životními filosofiemi a styly, poznejte mimikry, které používají, objevte místa, kde se sdružují... A mějte se přitom na pozoru: Možná mezi nimi zahlédnete sami sebe. Mladý režisér a herec Braňo Holiček, který pro činohru NdB v minulé sezoně vytvořil už populární inscenaci Černá labuť, se po roce do Brna zase vrací. I tato divadelní adaptace dnes již kultovní knihy Kmeny, napsané pod vedením Vladimira 518 a později vysílané jako série dokumentů Českou televizí, opět vznikala formou kolektivních improvizací a nabídne hravé a tak trochu „drzé“ divadlo – zážitek osvěžující napříč všemi kmeny. Účinkují Annette Nesvadbová, Magdaléna Tkačíková, Milada Vyhnálková, Roman Blumaier, Štěpán Kaminský, Jakub Šafránek a Martin Veselý.
premiéra: 9.2.2017 | foto: Jakub Jíra
foto: Michal HančovskýNová studiová inscenace Švandova divadla vznikla volně na motivy novely Karla Čapka Obyčejný život. Nic víc než zdánlivě „obyčejný“ život jednoho „slušného“ člověka. Nejprve to byl hodný, ale neduživý chlapec, vždy vzorně prospívající ve škole, později laskavý a pozorný manžel. Obyčejný člověk pracující na železnici, později postoupivší v kariéře na úřednické místo na ministerstvu dopravy. Anebo ne? Je to tak jiné, když dávno osaměle žijící vdovec bilancuje svůj skromný pobyt na tomto světě? Opravdu byl jeho život tak obyčejný? Náhle a nečekaně vystupují další části jeho osobnosti, postupně se vynořují z hlubin, spolu s tím, jak se odkrývá celá minulost. Během jediného momentu, kdy se ho už dotýká smrt, zobrazí se mu před očima celý život. Jak jinak se to mohlo stát než právě na vlakovém nádraží, kde se lidé potkávají a jsou si zcela anonymní, míjejí se a tvoří jakýsi převalující se dav vzájemných cizinců. Co před sebou člověk skrývá záměrně a nakolik je sám sobě cizincem? Kolik anonymity je v intimitě každého z nás! V režii Martiny Krátké hrají Miroslav Hruška, Bohdana Pavlíková, Marek Pospíchal, Petr Buchta a Anna Glässnerová.
premiéra: 4.2.2017 | foto: Michal Hančovský
foto: archiv Horáckého divadlaSe závažným tématem přichází Horácké divadlo Jihlava. Ve své nové inscenaci, která kombinuje principy dokumentárního a pohybového divadla, se ptá, co vede mladé Evropany k tomu, aby odcházeli bojovat za Islámský stát? Co je prohnilého v naší společnosti? Co vede stovky mladých lidí k tomu, že jsou ochotni za zničení našich hodnot zabíjet a umírat? Je to frustrace, osamocení, vliv médií, vliv okolí, přátelství s vymývači mozků, či zmatek a nedostatečné vybití mužské agresivity? Odpovědi na tyto otázky hledáme v příbězích matek, z jejichž synů se stali bojovníci ISIS. Tvůrčí tým vychází z autentických výpovědí, které tyto ženy poskytly světovým médiím. Režijní pojetí Pavla Šimáka nepracuje ovšem se šokujícími mediálními obrazy, ale vyzdvihuje univerzálně lidskou dimenzi příběhu. Účinkují Anna Bazgerová, Jan Burda, Petr Soumar, Tereza Otavová, Tereza Slámová, Ondřej Šípek, Daniel Ondráček a Vladimíra Vokůrková. Projekt připravil pro malou scénu HDJ režisér Pavel Šimák.
premiéra: 3.2.2017 | foto: archiv Horáckého divadla