Recenze

Další stránky recenzí: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >>
O Nevěstě a Ženichovi v každém z nás
O Nevěstě a Ženichovi v každém z nás
Dnes již evropsky proslulé duo tvořené Martinem Kukučkou a Lukášem Trpišovským se dosud v Národním divadle v Praze úspěšně režijně angažovalo na poli opery (Don Giovanni) i baletu (Malá mořská víla). Činoherní debut SKUTRu na prknech naší první scény tedy logicky budil velká očekávání, co se týče uchopení tématu hry i spolupráce se zdejším souborem. Kukučka s Trpišovským si znovu vybrali text kompatibilní svému know-how, tedy příběh plný lyriky a surrealismu. Na prknech ... číst dále
22.3.2017 | Anežka Hrebiková
Beatles z Moravy
Beatles z Moravy
Nejeden světový hit již diváci slyšeli z jeviště Městského divadla Brno. Nyní divadlem zní i nestárnoucí šlágry liverpoolské kapely Beatles. Nový komediální muzikál s názvem Bítls napsalo osvědčené trio Štěpán – Šotkovský – Slovák. V Brně se nepokouší dělat životopisný muzikál, který by vyprávěl o slavných „Broucích“. Fabule je bláznivě hravá, a tak se v ní na jednom místě setkávají předseda MNV, tajný agent MI6 a britská královna. V případě Bítls ovšem nejde ani o popul ... číst dále
13.3.2017 | Lukáš Dubský
Divadlo, ve kterém se komunikuje i s neslyšícími
Divadlo, ve kterém se komunikuje i s neslyšícími
Brněnská profesionální scéna BuranTeatr se představila zase s jedním typem projektu, který vůbec není na jevištích běžný. Místo Carrollovy Alenky v říši divů se hrála Alenka v říši znaků. Upřímně řečeno, hrát nonsens „Alenky“ a ještě (také) pro neslyšící je hodně bláznivý projekt. Ale hravost celé té férie nabízí nečekané možnosti, díky kterým „Alenku“ takto inscenovat lze. Johan Huizinga v knize Homo ludens odmítá staré definice, které hru považují za něco, co slouží k ... číst dále
13.3.2017 | Peter Stoličný
„Podle mě jsem především a na prvním místě člověk…“
„Podle mě jsem především a na prvním místě člověk…“
Režisér Jan Nebeský se s tvorbou Henrika Ibsena setkal již sedmkrát a bylo jen otázkou času, kdy se výkladově ujme díla, které Ibsen opatřil obrovským rejstříkem nadčasových kontextů a výpovědí. Nyní se Nebeský vrátil do Divadla pod Palmovkou, kde ibsenovskou pouť téměř před třiceti lety započal, aby se chopil režie zřejmě nejradikálnějšího kusu norského modernisty, jenž dnes již dávno patří do klasického kánonu feministické literatury. Na Palmovce pro titul hry vybrali jed ... číst dále
23.2.2017 | Anežka Hrebiková
Muzikál Chaplin v evropské premiéře
Muzikál Chaplin v evropské premiéře
Dílo napsali Christopher Curtis a Thomas Meehan (také autor libreta k muzikálům Producenti nebo Mladý Frankenstein) v roce 2006. Po mnoha úpravách se muzikál dostal v roce 2012 na Broadwayi. Režisér Městského divadla Brno získal autorská práva na dvě rozdílné verze muzikálu, do něhož měl povolení zasahovat a také zasahoval. Do jaké míry nelze bez znalosti původního libreta odhadnout. Jisté je, že jeho dramaturgická i režijní koncepce byla šťastná a vytvořené kompaktní dílo ... číst dále
6.2.2017 | Peter Stoličný
Marná snaha o aktualizaci Gorkého
Marná snaha o aktualizaci Gorkého
Maxim Gorkij, byť po něm i dnes nesou jméno některá evropská divadla, je velmi rozporuplným autorem a zinscenovat v současné době některou z jeho her, tak aby nebyla zatížena stíny jedné z nejdominantnějších ideologií minulého století a zároveň byla přínosem zhýčkanému publiku, je úkol srovnatelný s vítězstvím nad devítihlavou Hydrou. Záměr tvůrců z Divadla na Vinohradech představit divákům málo uváděné Gorkého drama o ruské inteligenci, jejích snech a milostných peripetiíc ... číst dále
18.1.2017 | Anežka Hrebiková
Všecka tráva už je spasena
Všecka tráva už je spasena
Kabaretní žánr má v Divadle v Dlouhé letitou tradici, nejnovější inscenace Hovory na útěku se ale předchozím kabaretům poněkud vymyká. Už jen tím, že její základ tvoří fragment rukopisu Bertolta Brechta. Inscenaci hrají v Dlouhé v komorní úpravě. Před forbínou je přistavěno drobné hlediště asi se sedmi řadami. Na forbíně, pár metrů od diváků se pak odehrávají rozhovory, které jsou těžištěm inscenace. Divákovu pozornost v tomto případě nic neodvádí, scénografie je strohá ... číst dále
11.1.2017 | Lukáš Dubský
Humanitární krutost laskavých bohyní
Humanitární krutost laskavých bohyní
O kvalitní dramaturgii přesvědčilo Divadlo pod Palmovkou, které v únoru loňského roku nasadilo na svůj repertoár další českou premiéru. Po Hodgeho Spolupracovnících přišlo na řadu další citlivé téma dotýkající se celého lidstva, Laskavé bohyně podle rozsáhlého románu Jonathana Litella. Autorem divadelní adaptace je slovenský dramaturg, dramatik a karikaturista Daniel Majling. V režii ředitele a uměleckého šéfa Michala Langa vzniklo dílo oslovující, zasahující, bouřící, z ... číst dále
Výchova slečny Rity v Dialogu: Chytrá komedie s výbornými hereckými výkony
Výchova slečny Rity v Dialogu: Chytrá komedie s výbornými hereckými výkony
Je až k nevíře, že hra britského dramatika, skladatele a zpěváka Willyho Russella Výchova slečny Rity, která měla premiéru v plzeňském Divadle Dialog letos v únoru, není stálicí komorních scén. Dialog je teprve druhou scénou v Čechách, které tuto vtipnou, inteligentní variaci na pygmalionovské téma pro dva herce uvedla. Dialog ji má na repertoáru už téměř rok a diváky stále nepřestala bavit. Není divu. Režisér a dramaturg inscenace Jakub Zindulka měl šťastnou ruku hned n ... číst dále
21.12.2016 | Gabriela Špalková
Česká premiéra černé sitcomové komedie
Česká premiéra černé sitcomové komedie
Dramaturgie Městského divadla v Brně velmi pružně sáhla po nové komedii broadwayské provenience. Vždyť světová premiéra hry Larry Davida Fish in the Dark (v českém překladu Ryba potmě) se odehrála před rokem a půl. Byl to na Broadwayi doslova šok. Populární komik Larry David uvedl ve svých 68 letech první divadelní inscenaci a byl o ni takový zájem, že se ceny lístků vyšplhaly na neuvěřitelných 230 dolarů (proto jsem tamější inscenaci neviděl, i když jsem stál před divadlem ... číst dále
19.12.2016 | Peter Stoličný
„Co jsou muži ve srovnání se skalami a horami!“
„Co jsou muži ve srovnání se skalami a horami!“
Jane Austenová byla na svou dobu výjimečná žena. V době populárních, ale mnohdy schematických gotických románů, mnoho let před velikány anglické realistické literatury, dokázala vytvořit díla plná živě vykreslených postaviček, příběhy vynikající plasticitou, důvtipem, ironií i úsporností. Austenová měla dar postihnout v jediné skvěle strukturované větě charakter svých hrdinů. Přesto je i dnes možné setkat se s názorem – logicky spíše ze strany mužů – že se jedná pouze o čer ... číst dále
6.12.2016 | Anežka Hrebiková
Ema hledá sama sebe
Ema hledá sama sebe
Předně je třeba říci, že pokud někdo půjde na Paní Bovaryovou brněnského HaDivadla s vidinou citlivé adaptace známého díla, bude pravděpodobně zklamán. Umělecký šéf souboru Ivan Buraj napsal vlastní, velmi aktuální hru, která se Flaubertovým románem volně inspiruje. Některé motivy a situace zůstávají zachovány, ale jinak se jedná o dílo bez reziduí minulosti. Ema Bovaryová je žena v domácnosti. Nemá žádnou práci, jelikož se právě dle svých slov věnuje projektu hledání se ... číst dále
5.12.2016 | Lukáš Dubský
Jak přežít apokalypsu?
Jak přežít apokalypsu?
Když se řekne Ptáci, většina si vybaví kultovní horor Alfreda Hitchcocka. Ještě předtím, v 50. letech minulého století, ale vznikla povídka Daphne du Maurier, která se stala nejen předlohou populárního filmu, ale i divadelní adaptace. Tu v roce 2009 napsal irský dramatik Conor McPherson a Komorní činohra ji uvedla v české premiéře. Divadelní verze má ovšem s tou filmovou společný jen námět a výchozí situaci. Na divadelních prknech se nechodí okolo horké kaše a diváci jso ... číst dále
29.11.2016 | Lukáš Dubský
Ekonomický kabaret v brněnském BuranTeatru
Pokud je nějakého žánru v současné divadelní produkci žalostně málo, tak je to kabaret. Umírá na svou „starobylost“, podobně jako opereta. A přitom náš současný život dodává kabaretnímu žánru tolik příležitostí. Od kritických pohledů na politiku, až po absurdity společenského života a problémy s rozvinutou komunikací. V Brně tradici kabaret má a je na co navazovat. Vzpomeňme jen na Večerní Brno, které vzniklo ve stejném roce jako Semafor. Z tohoto divadla se vyklubal po ... číst dále
8.11.2016 | Peter Stoličný
Vítězný únor – hořký chleba, který chutná
Vítězný únor – hořký chleba, který chutná
Pravda. Co je to pravda? Co pravdou zvou i zváno jinak vonělo by stejně? Toť otázka! Pravda, pojem velice nestabilní, variabilní, tvárný jako hlína, z níž hrnčíř vyrábí krásné nádobí, jež nikdy není stejné. Stejně tak tvárné a nejisté jsou lidské dějiny, kdy boje zejména mocenských vrstev o tu jejich pravdu málokdy vedou k jistotě. Jistá však je inscenace Kohoutovy hry Vítězný únor, kterou v režii Břetislava Rychlíka uvedlo hradecké Klicperovo divadlo, svého času paradox ... číst dále
5.11.2016 | Hana Rubišarová
Koňská opera v Brně
Koňská opera v Brně
22. října 2016, v podvečer, se ve dvoraně Městského divadla Brno objevil dostavník, tažený dvěma koňmi a z něj vystoupila Alena Antalová se svou suitou, zanedlouho další dostavník přivezl Bolka Polívku a v posledním dostavníku byl režisér Petr Gazdík, Ivana Vaňková v kostýmu Tornádo Lou, Ivana Odehnalová v kostýmu Winnifred a Lukáš Janota oblečen jako slavný a neohrožený propagátor Kolaloky, Limonádový Joe. Ano, to bylo entrée před premiérou slavné Koňské opery na Hudební s ... číst dále
24.10.2016 | Peter Stoličný
Přijdou větší lumpové
Přijdou větší lumpové
Po roční odmlce byla první inscenace letošní sezony na Činoherní scéně Městského divadla Brno opět v režii Hany Burešové. Frank V. slavného švýcarského spisovatele Friedricha Dürrenmatta nese některé shodné rysy s jejími předchozími hostovačkami. A opět z toho vznikla zajímavá inscenace, která svůj tragikomický ráz tentokrát halí do operetně pokleslých prvků. Frank měl premiéru v roce 1959, v první textové verzi s podtitulem Opera jedné soukromé banky. Frankova banka je ... číst dále
24.10.2016 | Lukáš Dubský
Klarinety v Plzni. Pouťové pozlátko bez semaforské poezie a vtipu.
Klarinety v Plzni. Pouťové pozlátko bez semaforské poezie a vtipu.
Jen jako pokus o kabaretní show lze hodnotit novou muzikálovou inscenaci Divadla J. K. Tyla v Plzni Kdyby 1000 klarinetů, kterou soubor uvedl v premiéře 24. září v Novém divadle. Legendární filmový muzikál, původně hudební hru Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra vtipně rozvíjející moment, kdy se všechny zbraně v kasárnách a jejich okolí změní na hudební nástroje, upravil a režíroval Ondřej Lážnovský. Vznikla inscenace, která nemá s poetikou Semaforu, její elegancí, chytrým hu ... číst dále
Malý princ na Nové scéně bohužel zůstal malý
Malý princ na Nové scéně bohužel zůstal malý
Antoin de Saint-Exupéry, velký autor, Vladimír Morávek, velký režisér, Malý princ, ještě větší dílo. Trojice známých, až legendárních velikánů. Na Nové scéně Národního divadla jejich velikost bohužel upadá. Laterna Magika uvedla v loňské sezoně premiéru adaptace literárního počinu Malý princ Antoina de Saint-Exupéryho. Dílo hodnotné, poetické, výpravné a hlavně v lidských jedinečných mozkovnách interpretačně různorodé. Malý princ patří svým čistým příběhem dětem a svou f ... číst dále
24.9.2016 | Hana Rubišarová
Tři sestry jako hon za iluzivně lepší budoucností
Tři sestry jako hon za iluzivně lepší budoucností
Pro úvodní premiéru sezony 2016/17 si Činohra Národního divadla zvolila jednu z kvarteta nejproslulejších her Antona Pavloviče Čechova, Tři sestry. Toto depresivní drama, které samotný Čechov považoval za komedii, je jednou z nejuváděnějších her autora na divadelních jevištích. Na první české scéně se však příběh o třech sestrách Prozorovových a jejich beznadějném snu o životě v Moskvě paradoxně objevuje poprvé od roku 1958. Úkolu zinscenovat tuto „tragédii životní set ... číst dále
22.9.2016 | Anežka Hrebiková
Další stránky recenzí: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >>