Česká premiéra černé sitcomové komedie
vydáno: 19.12.2016, psáno z představení: 17.12.2016, Peter Stoličný
Dramaturgie Městského divadla v Brně velmi pružně sáhla po nové komedii broadwayské provenience. Vždyť světová premiéra hry Larry Davida Fish in the Dark (v českém překladu Ryba potmě) se odehrála před rokem a půl. Byl to na Broadwayi doslova šok. Populární komik Larry David uvedl ve svých 68 letech první divadelní inscenaci a byl o ni takový zájem, že se ceny lístků vyšplhaly na neuvěřitelných 230 dolarů (proto jsem tamější inscenaci neviděl, i když jsem stál před divadlem...).

Uvést momentálně nejslavnější americkou činohru na evropském jevišti je bezpochyby majstrštyk dramaturgie MdB. Proč je tato komediální hra slavná a módní, má několik ryze amerických důvodů. Autor Larry David je v USA známý už léta. Herec, televizní dramatik, moderátor, obecně u nás nazýván skoro pejorativně „bavič“ se dlouhá léta potloukal po zábavních podnicích, ve kterých se lidé cpou karbanátky s hořčicí, zapíjejí je pivem a při tom poslouchají (častěji neposlouchají) baviče, který se na jevišti střídá s kuplety a líbivými tanečnicemi. Je to těžký, nevděčný a často stresující chlebíček. Amerika je plná těchto řemeslníků zábavního průmyslu. Ale ne každý má to štěstí, že se dostane do rádia, televize, kde potom baví miliony. A když má talent, udrží se, je v kurzu, sbírá zkušenosti a baví stále lépe. To je případ Larry Davida, který navíc našel výborného spoluhráče v Jerry Seinfeldovi, se kterým dlouhý čas tvořili dvojici například v sitcomech pro NBC TV, Larry, kroť se nebo seriálu Seinfelt.

Přiznávám, že sitcomy nemám v lásce. Ale musím brát na vědomí, že jsou divácky (i u nás) velmi úspěšné. A pro autory jsou to prubířské kameny. Učí se na nich, jak gradovat informaci, dialogy, aby vyzněly komicky, aby vytvořily tu správnou tečku. Ještě víc než v televizi, kde není přímý kontakt s diváky, mohou sbírat „baviči“ své zkušenosti ve stand-up comedy, kde komik vstupuje před živým publikem a postupem repríz, pokud je vnímavý na reakce publika, vytříbí si hranou scénu ve všech detailech tak, aby diváci řvali smíchy. (V tom byl u nás nepřekonatelný například Vladimír Menšík.) V Americe pak jsou běžné i late-night talk show, tedy noční zábavní pořady, často se vysmívající neduhům v oblasti politiky a mezilidských vztahů. U Larry Davida se přidávají i  tabuizované oblasti, jako je národnostní, rasová nebo náboženská nesnášenlivost. Kdo si může dovolit dělat si srandu ze Židů, když ne Žid? Larry a Jerry (Seinfeld) šli svým humorem často až na hranu toho, co snese i černý humor.

Larry David je znám svými přímými názory, kterými rád šokuje. Tak třeba tvrdí, že humor vůbec nedělá proto, aby nějak mravně působil na diváky. Dělá srandu za peníze. Chce na divácích hodně vydělat. A že se mu to daří, dokazuje již vydělanými stovky miliony dolarů. Těší ho, když mu kolegové závidí, těší ho, že je bohatý Žid, dělá prostě všechno pro to, aby ho publikum milovalo i nenávidělo.

Najednou se objevila na Broadway před rokem inscenace, kde zkušený herec, autor, výborný pozorovatel života uvedl komedii, ve které umírá otec rodiny a příbuzní se, jak jinak, hádají. Ani ne tak o dědictví (pokud pomineme detail, komu otec svěřil v poslední minutě života své hodinky), jako o to, s kým teď bude bydlet nesnesitelná matka. Série černo-humorných situací se střídá jedna za druhou. Syn Norman (Viktor Skála) nakonec souhlasí, že bude matka Glorie (Zdena Herfortová) bydlet načas u nich, ovšem jeho žena Brenda (Katarína Ptáčková) se s matkou příkladně nesnáší. Do toho ještě vstupuje služka Manuela (Mária Lalková), která, jak se po smrti otce zjistí, měla s ním poměr a „děťátko“ Diego (Jan Brožek) je teď mladý poslušný muž. A jiné zájmy má bratr mrtvého Stewie (Jan Mazák), úplně jinde je druhý syn Arthur (Igor Ondříček) a jeho drzá dcera Natálie (Kateřina M. Fialová) a ještě drzejší milenka Michalle (Sára Milfajtová). Ještě do toho má co říct sestra mrtvého, Rose (Erika Kubálková) a její robustní manžel Harry (Zdeněk Junák). Spor o dědictví komplikuje – a možná zvýhodňuje představa vdovy Glorie, že vidí v noci svého mrtvého muže a že s ním komunikuje. A vidí ho jako mládence, který ji kdysi svedl. Ve jménu budoucnosti přesvědčí služka Manuela svého syna, aby se u staré Glorie v noci zjevoval a prosazoval v závěti výhody pro sebe. Třeba aby mu platila studium. Syn Diego se úkolu zhostí dokonale. Až tak, že svou nevlastní matku sexuálně uspokojuje, a ta v představách, že souloží se svým v nebi omládlým Sidneyem je štěstím celá bez sebe. Nebyl by to provokatér Larry David, aby nedotáhl černou komedii až do takových absurdních konců. A diváci se smějí, protože to je vyextrahovaný, ničím nezatížený černý humor.

Režisér Mikoláš Tyc využil bohaté herecké možnosti ansámblu MdB. Každý si s chutí „střihnul“ svou roli. Neuvěřitelně energická Zdena Herfortová i Sidneyho bratr Jan Mazák, vždy robustný Zdeněk Junák nebo Marie Lalková, která hraje starostlivou sloužící a Diegovu mámu příkladně. Že jsou Viktor Skála nebo Igor Ondříček bezvadní, to není třeba zdůrazňovat. Ale takto bychom mohli chválit a chválím všechny protagonisty. Tvořili ucelený tým, který jistě i díky režii svižné vedli komedii od začátku do konce. Snad jenom připomínka - první polovina hry byla plná seznamování s tou spoustou protagonistů, proto druhá půlka vyzněla mnohem humorněji. Ale to jistě tušil i zkušený autor, když hru psal. O to, aby diváci o přestávce neutekli, se skutečně bát nemusel.

Městské divadlo v Brně má tedy nový povedený kus, který se jistě na repertoáru udrží dlouho.