Recenze
O Nevěstě a Ženichovi v každém z nás
vydáno: 22.3.2017, psáno z představení: 16.3.2017, Anežka Kotoučová
foto: Martin Špelda
foto: Martin Špelda
Dnes již evropsky proslulé duo tvořené Martinem Kukučkou a Lukášem Trpišovským se dosud v Národním divadle v Praze úspěšně režijně angažovalo na poli opery (Don Giovanni) i baletu (Malá mořská víla). Činoherní debut SKUTRu na prknech naší první scény tedy logicky budil velká očekávání, co se týče uchopení tématu hry i spolupráce se zdejším souborem.
Kukučka s Trpišovským si znovu vybrali text kompatibilní svému know-how, tedy příběh plný lyriky a surrealismu. Na prknech Stavovského divadla se jim tak daří vytvářet magickou inscenaci, která k českému divákovi může překvapivě promlouvat mnohem naléhavěji, než by kdy mohl od Španěla Lorcy očekávat. Režiséři pojímají Krvavou svatbu nikoliv jako realistický příběh z temperamentního Španělska o lásce, životě a smrti, který by v našich emočně odměřených a distingovaných krajinách jistě nenašel přílišnou odezvu, nýbrž jako archetypální fresku zobrazující věčnou dialektiku dvou protikladných světů. Tedy, mužského – rozpohybovaného, dynamického a bouřlivého, a ženského – stabilního, čekajícího a trpělivého. Toto paradigma je exemplárně prezentováno v prvním i posledním obrazu inscenace – zatímco hluční muži jsou neustále v pohybu, hrají kopanou či troufale doráží a řehtají na ženy, jejich protějšky setrvávají mlčíce stále na svých místech – čekající diplomatky, jež spořádanými, mechanickými pohyby pracují s jehlicemi.
Ačkoliv jsou v původním textu hry první dvě jednání víceméně realistická a až teprve poslední část nás zavádí do tradičně magického prostoru bezčasí lesa s postavami Luny a Žebračky – Smrti, Krvavá svatba v podání SKUTRu je magická a surrealistická již od samého počátku, neboť právě zpívající Žebračka je první postavou, kterou spatříme. Motiv rodové a emoční spřízněnosti, rodinného štěstí i linearity osudu žen a mužů je symbolizován klubkem provázku, s nímž si postavy pohrávají, kopou, obmotávají jím sebe či ostatní. Kromě toho je klasický děj navíc ze začátku prokládán flashbackovými sekvencemi, jimiž režiséři akcentují minulost bratrů a manželů žijících postav. V rámci mírně upraveného a zkráceného textu překladu Vladimíra Mikeše je kladen důraz právě na skutečnost, kdy postavy jednají na základě činů svých zesnulých blízkých. Mrtvé postavy pak jako stíny obklopují žijící aktéry. V prolínání světa živých a mrtvých tkví největší měrou surrealismus Krvavé svatby a režisérskou úpravou byl tento rys hry zdůrazněn. Tvůrci rovněž plně respektují četné Lorkovy scénické poznámky, týkající se imaginace a obraznosti, a textem, který podle slov herců bývá implantován až jako poslední prvek, se nechávají především inspirovat.
Inscenace SKUTRu jsou vzhledem ke svému charakteru typické svým lpěním na kolektivní ansámblové souhře a většinou se v nich nepředpokládají výraznější individuální výkony. Tak je tomu i ve Stavovském divadle, kde žádný z herců svou kreací nějak zásadně nevybočuje. Výkony všech jsou kvalitativně vyrovnané, ne vždy jsou však v dokonalé symbióze. Již od zveřejnění plakátu k inscenaci bylo zřetelné, že větší důraz bude kladen na postavu Matky. Taťjana Medvecká jí tvaruje jako dominantní, pevnou ženu, nebojácně licitující s Otcem, v lehké nadsázce ztvárňovaným Davidem Prachařem. Vlivem akcentování obrazovosti a hudebnosti hry je poněkud oslabována a rozmělňována pozice ústředního milostného trojúhelníku. U Pavlíny Štorkové (Nevěsta) a Filipa Kaňkovského (Leonardo) navíc vzájemná chemie funguje jen zčásti a je dosti obtížné v nich nevidět spíše sourozence Mytyl a Tyltyla z inscenace Modrý pták. Motivace některých postav, především Nevěsty, zůstává vlivem nedostatku většího prostoru bohužel trochu neobjasněná.
Nezastupitelnou roli má v Krvavé svatbě hudba. Režiséři si byli vědomi poznámek autorových současníků, že Lorkovi hudba takřka kolovala v krvi a učinili proto hudební složku jednu z organických dominant inscenace. Tou se tak neustále linou chórové moravsko-slovenské lidové písně a balady protkávané místy tematicky symbiotickými popovými songy Madonny (Like a virgin), či Chrise Isaaka (Wicked game). Lze však zaslechnout i italskou píseň v podání Žebračky, známý mexický kus Paloma negra či úryvek z Mahlerovy Třetí symfonie jako motiv Luny (samotný Lorca měl při psaní hry těžit z poslechu Johanna Sebastiana Bacha). K vynikající hudební složce přispívají i scénické motivy, zvláště nádherná, Španělskem inspirovaná melodie, zaznívající v okamžiku, kdy Leonardova žena svádí svého manžela i ve chvíli, kdy naopak Leonardo svádí v lese Nevěstu.
Tvůrci si kromě obrovského hudebního potenciálu Krvavé svatby uvědomují i nezpochybnitelný potenciál choreografický. V tomto smyslu je inscenace velmi fyzicky náročná – postavy přelétávají z jednoho konce jeviště na druhý, muži se honí za Děvčátkem a křehká Nevěsta šplhá Leonardovi po hrudi. Na herce tak byly kladeny vysoké nároky nejen, co se týče individuálního přínosu své postavě, ale též po stránce pěvecké a pohybové.
Scéna Jakuba Kopeckého je jednoduchá, ale efektivní. V první části sledujeme prostor vyplněný pouze pár stromky v květináčích, židlí, stolkem a lampou. V pozadí je scéna ohraničená stěnou zobrazující romantickou krajinomalbu se skalami, podobnou dílům Caspara Davida Friedricha. Tvůrci tedy neopomínají důležitou skutečnost, že Lorca byl mimo jiné i kreslíř a umění se v jeho dílech výrazně projevuje. Zadní stěna se skalami je poté v jednom úseku vyjmuta a objevuje se Nevěsta – podle scénické poznámky žijící ve skalním prostoru. V druhé polovině se dostáváme do lesa – v podání SKUTRu do šedozeleného féerického prostoru s cirkulárkou pro dřevorubce. Zadní stěna je nyní tvořena zrcadly, která odráží pohyb aktérů a umocňují magičnost třetího jednání, ale zároveň jsou průsvitná, takže za nimi můžeme vidět například prchající Nevěstu s Leonardem. Mrtvé postavy se uchylují do samostatného prostoru v oblasti orchestřiště.
Kostýmy postav pocházejí z dílny dvorní kostymérky režisérského dua Simony Rybákové, a jak již je obvyklé v jejím případě, snoubí se v nich čistá elegance s dokonalou funkčností. Ženské postavy nemusí opouštět scénu za účelem převléknutí se do jiného kostýmu, naopak, jen v rámci děje prostě svléknou jednu vrstvu oděvu. Lorca přisuzoval velký význam roli barev i tomu, jaké symbolizují emoce a tvůrci to plně respektují, zároveň však posunují původní Lorkovy scénické poznámky. Matka i ženy tak na začátku nevystupují v černé, nýbrž ve žluté barvě, jež byla původně autorem určena jen k výmalbě pokoje. Žlutá barva šatů žen symbolizuje v Lorkově lyrice přirozenost světla, teplo, španělské slunce a zejména život. Barevně ženské kostýmy rovněž souzní s citronem, se kterým si všechny postavy v průběhu děje pohrávají, drží jej v ústech, jedí, či jej jako mrtví mají položený na očích jako minci. Citron jako plod jižních zemí byl u SKUTRu doslova vytažen z textu a symbolizuje jistou dráždivost a erotickou frustraci ve vztahu muže a ženy, ale také smyslnost, za níž se nakonec platí smrtí. Oproti světlým šatům žen vynikají klasické, časově neurčitelné oděvy mužů vyvedené v sytých, tmavých odstínech od rudé po černou.
I na konci je původní tragický smysl Lorkovy hry trochu posunut, znovu díky kostýmům. Ženy mají v barvě smutku naříkat nad promarněnými životy. Namísto toho režiséři v posledním obrazu ukazují všechny ženské hrdinky, jež se vášnivě zmítají pod svatebními závoji, aby po jejich sejmutí stály hrdé, nezlomené, v těžkých matrónských sukních. Matka jednu ze sukní předává kající se Nevěstě a následně suše, pragmaticky a pevným hlasem přikáže Děvčátku: „Zatop!“. Ani náznak oslabení či tragického smutku žen, spíše vnímáme vědomí nutnosti žít dál za každých okolností. Závěrečné gesto Matky dokonale souzní s Lorkovou symbolikou, neboť právě v rámci ní splývá postava Matky se zemí, jako dárkyní života. Inscenace se zároveň gesty postav i hudebním motivem vrací na začátek, hermeticky se uzavírá, a potvrzuje tak spontánně archetypálnost svého sdělení.
Řada motivů Krvavé svatby je tedy univerzální a stejně dobře uplatnitelná v Čechách, jako ve Španělsku – nikoliv nadarmo nenese žádná z postav v Lorkově hře kromě Leonarda jméno. Nelze proto než souhlasit s úvodní anotací k inscenaci, v níž si tvůrci pokládají palčivou otázku, zda každý z nás není přece jen někdy v životě opouštějící Nevěstou, či zrazeným Ženichem. Dekódovat toto archetypální poselství v audiovizuálně opojné Krvavé svatbě ve Stavovském divadle není pak ničím jiným než skutečným kulturním zážitkem.
Kukučka s Trpišovským si znovu vybrali text kompatibilní svému know-how, tedy příběh plný lyriky a surrealismu. Na prknech Stavovského divadla se jim tak daří vytvářet magickou inscenaci, která k českému divákovi může překvapivě promlouvat mnohem naléhavěji, než by kdy mohl od Španěla Lorcy očekávat. Režiséři pojímají Krvavou svatbu nikoliv jako realistický příběh z temperamentního Španělska o lásce, životě a smrti, který by v našich emočně odměřených a distingovaných krajinách jistě nenašel přílišnou odezvu, nýbrž jako archetypální fresku zobrazující věčnou dialektiku dvou protikladných světů. Tedy, mužského – rozpohybovaného, dynamického a bouřlivého, a ženského – stabilního, čekajícího a trpělivého. Toto paradigma je exemplárně prezentováno v prvním i posledním obrazu inscenace – zatímco hluční muži jsou neustále v pohybu, hrají kopanou či troufale doráží a řehtají na ženy, jejich protějšky setrvávají mlčíce stále na svých místech – čekající diplomatky, jež spořádanými, mechanickými pohyby pracují s jehlicemi.
Ačkoliv jsou v původním textu hry první dvě jednání víceméně realistická a až teprve poslední část nás zavádí do tradičně magického prostoru bezčasí lesa s postavami Luny a Žebračky – Smrti, Krvavá svatba v podání SKUTRu je magická a surrealistická již od samého počátku, neboť právě zpívající Žebračka je první postavou, kterou spatříme. Motiv rodové a emoční spřízněnosti, rodinného štěstí i linearity osudu žen a mužů je symbolizován klubkem provázku, s nímž si postavy pohrávají, kopou, obmotávají jím sebe či ostatní. Kromě toho je klasický děj navíc ze začátku prokládán flashbackovými sekvencemi, jimiž režiséři akcentují minulost bratrů a manželů žijících postav. V rámci mírně upraveného a zkráceného textu překladu Vladimíra Mikeše je kladen důraz právě na skutečnost, kdy postavy jednají na základě činů svých zesnulých blízkých. Mrtvé postavy pak jako stíny obklopují žijící aktéry. V prolínání světa živých a mrtvých tkví největší měrou surrealismus Krvavé svatby a režisérskou úpravou byl tento rys hry zdůrazněn. Tvůrci rovněž plně respektují četné Lorkovy scénické poznámky, týkající se imaginace a obraznosti, a textem, který podle slov herců bývá implantován až jako poslední prvek, se nechávají především inspirovat.
Inscenace SKUTRu jsou vzhledem ke svému charakteru typické svým lpěním na kolektivní ansámblové souhře a většinou se v nich nepředpokládají výraznější individuální výkony. Tak je tomu i ve Stavovském divadle, kde žádný z herců svou kreací nějak zásadně nevybočuje. Výkony všech jsou kvalitativně vyrovnané, ne vždy jsou však v dokonalé symbióze. Již od zveřejnění plakátu k inscenaci bylo zřetelné, že větší důraz bude kladen na postavu Matky. Taťjana Medvecká jí tvaruje jako dominantní, pevnou ženu, nebojácně licitující s Otcem, v lehké nadsázce ztvárňovaným Davidem Prachařem. Vlivem akcentování obrazovosti a hudebnosti hry je poněkud oslabována a rozmělňována pozice ústředního milostného trojúhelníku. U Pavlíny Štorkové (Nevěsta) a Filipa Kaňkovského (Leonardo) navíc vzájemná chemie funguje jen zčásti a je dosti obtížné v nich nevidět spíše sourozence Mytyl a Tyltyla z inscenace Modrý pták. Motivace některých postav, především Nevěsty, zůstává vlivem nedostatku většího prostoru bohužel trochu neobjasněná.
Nezastupitelnou roli má v Krvavé svatbě hudba. Režiséři si byli vědomi poznámek autorových současníků, že Lorkovi hudba takřka kolovala v krvi a učinili proto hudební složku jednu z organických dominant inscenace. Tou se tak neustále linou chórové moravsko-slovenské lidové písně a balady protkávané místy tematicky symbiotickými popovými songy Madonny (Like a virgin), či Chrise Isaaka (Wicked game). Lze však zaslechnout i italskou píseň v podání Žebračky, známý mexický kus Paloma negra či úryvek z Mahlerovy Třetí symfonie jako motiv Luny (samotný Lorca měl při psaní hry těžit z poslechu Johanna Sebastiana Bacha). K vynikající hudební složce přispívají i scénické motivy, zvláště nádherná, Španělskem inspirovaná melodie, zaznívající v okamžiku, kdy Leonardova žena svádí svého manžela i ve chvíli, kdy naopak Leonardo svádí v lese Nevěstu.
Tvůrci si kromě obrovského hudebního potenciálu Krvavé svatby uvědomují i nezpochybnitelný potenciál choreografický. V tomto smyslu je inscenace velmi fyzicky náročná – postavy přelétávají z jednoho konce jeviště na druhý, muži se honí za Děvčátkem a křehká Nevěsta šplhá Leonardovi po hrudi. Na herce tak byly kladeny vysoké nároky nejen, co se týče individuálního přínosu své postavě, ale též po stránce pěvecké a pohybové.
Scéna Jakuba Kopeckého je jednoduchá, ale efektivní. V první části sledujeme prostor vyplněný pouze pár stromky v květináčích, židlí, stolkem a lampou. V pozadí je scéna ohraničená stěnou zobrazující romantickou krajinomalbu se skalami, podobnou dílům Caspara Davida Friedricha. Tvůrci tedy neopomínají důležitou skutečnost, že Lorca byl mimo jiné i kreslíř a umění se v jeho dílech výrazně projevuje. Zadní stěna se skalami je poté v jednom úseku vyjmuta a objevuje se Nevěsta – podle scénické poznámky žijící ve skalním prostoru. V druhé polovině se dostáváme do lesa – v podání SKUTRu do šedozeleného féerického prostoru s cirkulárkou pro dřevorubce. Zadní stěna je nyní tvořena zrcadly, která odráží pohyb aktérů a umocňují magičnost třetího jednání, ale zároveň jsou průsvitná, takže za nimi můžeme vidět například prchající Nevěstu s Leonardem. Mrtvé postavy se uchylují do samostatného prostoru v oblasti orchestřiště.
Kostýmy postav pocházejí z dílny dvorní kostymérky režisérského dua Simony Rybákové, a jak již je obvyklé v jejím případě, snoubí se v nich čistá elegance s dokonalou funkčností. Ženské postavy nemusí opouštět scénu za účelem převléknutí se do jiného kostýmu, naopak, jen v rámci děje prostě svléknou jednu vrstvu oděvu. Lorca přisuzoval velký význam roli barev i tomu, jaké symbolizují emoce a tvůrci to plně respektují, zároveň však posunují původní Lorkovy scénické poznámky. Matka i ženy tak na začátku nevystupují v černé, nýbrž ve žluté barvě, jež byla původně autorem určena jen k výmalbě pokoje. Žlutá barva šatů žen symbolizuje v Lorkově lyrice přirozenost světla, teplo, španělské slunce a zejména život. Barevně ženské kostýmy rovněž souzní s citronem, se kterým si všechny postavy v průběhu děje pohrávají, drží jej v ústech, jedí, či jej jako mrtví mají položený na očích jako minci. Citron jako plod jižních zemí byl u SKUTRu doslova vytažen z textu a symbolizuje jistou dráždivost a erotickou frustraci ve vztahu muže a ženy, ale také smyslnost, za níž se nakonec platí smrtí. Oproti světlým šatům žen vynikají klasické, časově neurčitelné oděvy mužů vyvedené v sytých, tmavých odstínech od rudé po černou.
I na konci je původní tragický smysl Lorkovy hry trochu posunut, znovu díky kostýmům. Ženy mají v barvě smutku naříkat nad promarněnými životy. Namísto toho režiséři v posledním obrazu ukazují všechny ženské hrdinky, jež se vášnivě zmítají pod svatebními závoji, aby po jejich sejmutí stály hrdé, nezlomené, v těžkých matrónských sukních. Matka jednu ze sukní předává kající se Nevěstě a následně suše, pragmaticky a pevným hlasem přikáže Děvčátku: „Zatop!“. Ani náznak oslabení či tragického smutku žen, spíše vnímáme vědomí nutnosti žít dál za každých okolností. Závěrečné gesto Matky dokonale souzní s Lorkovou symbolikou, neboť právě v rámci ní splývá postava Matky se zemí, jako dárkyní života. Inscenace se zároveň gesty postav i hudebním motivem vrací na začátek, hermeticky se uzavírá, a potvrzuje tak spontánně archetypálnost svého sdělení.
Řada motivů Krvavé svatby je tedy univerzální a stejně dobře uplatnitelná v Čechách, jako ve Španělsku – nikoliv nadarmo nenese žádná z postav v Lorkově hře kromě Leonarda jméno. Nelze proto než souhlasit s úvodní anotací k inscenaci, v níž si tvůrci pokládají palčivou otázku, zda každý z nás není přece jen někdy v životě opouštějící Nevěstou, či zrazeným Ženichem. Dekódovat toto archetypální poselství v audiovizuálně opojné Krvavé svatbě ve Stavovském divadle není pak ničím jiným než skutečným kulturním zážitkem.
Tato recenze vyjadřuje stanovisko jejího autora, nikoli celé redakce.
Další recenze
Zdlouhavý Anděl Páně
(Hudební divadlo Karlín: Anděl Páně, 26.10.2023)
Překvapení i zklamání Plzně 2023
(17.9.2023)
Šaldova šňůra v zahřívacím kole
(22.6.2023)
Snová cesta do černého vigvamu
(Pomezí: Musí se žít, 5.12.2022)