Redakce
Hana Rubišarová
souhrnná stránka redakceVolby
Hodnocení (21)
Filtrování hodnocení:
Seřadit dle: data přidání sestupně | názvu hry vzestupně | procenta hodnocení sestupně
(zadáno: 23.5.2017)
Viz blog (více v článku na blogu)
(zadáno: 28.2.2017)
Inscenace Kati Klicperova divadla je až na úvodní minuty svižná a vtipná. Zásluhu nesou zejména energická Natálie Řehořová a Zora Valchařová Poulová, která nezapomněla prosadit svou roztomilou roztěkanost. Za zmínku stojí i Jiří Panzner, jehož výraz, účes a celkové pojetí dodává postavě potřebnou úlisnost a samozřejmě nezbytnou komiku. Inscenaci nechybí funkční humor, pouze občas sklouzává do grotesky, a také závěrečná poněkud nekrofilní scéna ji ubírá té správné McDonaghovy syrovosti a nevtíravosti. Vzhledná scéna Nikoly Tempíra a kostýmy Lenky Odvárkové se vzájemně doplňují.
(zadáno: 25.6.2016)
Dramatizaci těžkého díla Dostojevského zvládlo Národní divadlo Brno na výbornou. Ztíženou orientaci ve jménech ruské literatury usnadňují herci svými silnými, mnohdy až expresivními, hereckými výkony, kterými jasně určují charaktery svých postav.
Dostojevský stvořil kruté dílo, jehož krutost vnáší herci do poslední kapičky potu do hlediště, kde jí rozdmýchávají tornádo emocí. Smích střídá pláč, zděšení zase lítost. Zkrátka totální katarze vyvolaná zobrazením přetvářky, falše a naprosté nezřízenosti. Inu, takových tradičních lidských vlastností, bez nichž by patrně nebylo velkých autorů.
Dostojevský stvořil kruté dílo, jehož krutost vnáší herci do poslední kapičky potu do hlediště, kde jí rozdmýchávají tornádo emocí. Smích střídá pláč, zděšení zase lítost. Zkrátka totální katarze vyvolaná zobrazením přetvářky, falše a naprosté nezřízenosti. Inu, takových tradičních lidských vlastností, bez nichž by patrně nebylo velkých autorů.
(zadáno: 25.6.2016)
Viz blog. (více v článku na blogu)
(zadáno: 19.6.2016)
Monodramatická obhajoba postavy Shylocka ze Shakespearova Kupce benátského a hanobení přehnané politické korektnosti. Kvalitně odvedená práce hlavního protagonisty Milana Kňažka, jenž slovy herce Jona obhajuje obvinění postavy Shylocka z antisemitismu. Svým způsobem interaktivní dílo, do něhož jsou vtaženi i diváci, s nimiž Jon vede dialog. Kňažko úctyhodně předává spoustu zajímavých, bouřlivých, diskutabilních myšlenek, avšak po režijní stránce trochu "vleklým" způsobem. Z velice netradičního a kvalitního textu, jenž má aktivizovat mysl, by se dalo vytěžit více, než předává režie R. Balaše.
(zadáno: 24.5.2016)
Viz blog. (více v článku na blogu)
(zadáno: 13.4.2016)
Dejvické divadlo sáhlo po díle, které oplývá náročnými, avšak krásnými verši. A po dramaturgické stránce navíc nesklouzává do ryzí shakespearovské komerce, naopak je příjemným oživením anglického barda. Inscenace, popsaná jako psychothriller se šťastným koncem, vyznívá ponejvíce jako komedie prošpikovaná osvědčeným a pohotovým humorem sehraného souboru a rovněž kostýmy Katariny Hollé. Z hereckých výkonů nelze jen tak vyzdvihnout ten "nejlepší", avšak bezpochyby v mysli utkví Miroslav Krobot, Jaroslav Plesl a Simona Babčáková, jejichž vynalézavý ostrovtip dodává inscenaci tu správnou energii.
(zadáno: 10.3.2015)
Viz blog. (více v článku na blogu)
(zadáno: 24.2.2015)
Veškeré sdělení naleznete v recenzi. Podivuhodné cesty Julese Verna je velice libě a živě ilustrovaná pohádka. Jen je trochu škoda, že hlavní postava Julese Verna nemá takové možnosti k rozehrání jako například filmový štáb. Jeho postava je držena ve zbytečně monotónní rovině a Jiří Zapletal nemá prostor k výraznějšímu projevu.
(zadáno: 29.10.2014)
Z celé koncepce inscenace, přístupu k herectví, scény... ze všeho čiší rozmanitost, takže ani náhodou nesklouzává do fádnosti a monotónnosti. Vyznívá dokonce jako syntéza několika stylů a to zejména v individuálním vyjádření jednotlivých herců. V Labutím jezeře Klicperova rozhodně nejde o text. Dalo by se říci, že ten je tou nejméně výraznou složkou. Leckomu by se možná mohlo zdát nemožné ztvárnit toto dílo činoherním způsobem, ale režisérská dvojice SkUTR se tohoto úkolu zhostila na výbornou a výsledek? Dvě hodiny strávené v dojemném příběhu plného krásných i mrazivých pocitů a nálad.
(zadáno: 3.10.2014)
Tipy (0)
Prozatím tento redaktor nezadal žádný tip.
Blogy (8)
23.5.2017, Klicperovo divadlo Hradec Králové: Netopýr
Rozpačitý Netopýr v Klicperově divadleJe všeobecně známo, že režisér a autor David Drábek holduje přepisům klasických děl. Nejednou setkal se s úspěchem, zaslouženým pochopitelně, ovšem nejednou byly jeho ambice řekněme poněkud smělé.
20. května 2017 odhalil v Klicperově divadle svůj zatím poslední počin, premiéru operety Netopýr, inspirovanou klasikou Johana Strausse, ovšem od originálu silně odkloněnou. A výsledek? Smíchem doprovázené rozpaky.
Začalo...
DER - Virginie Wolfové z VČD se nemusí nikdo bát
23. června 2016 - čtvrteční den letošního festivalu Divadlo evropských regionů jsem si našla komornější kulturní vybití a navštívila studio Beseda. Tak trochu ze zvědavosti a trochu z nostalgie vedly mé kroky tímto směrem, jelikož zde hostovalo Východočeské divadlo Pardubice s nesmrtelným Albeeho dílem Kdo se bojí Virginie Wolfové.Inu, dlouho jsem tento pardubický stánek Thálie neviděla, tak mě velice zajímalo, zda s...
DER - Úsměvy idiotů na jevišti i v hledišti
Od pátku 17. června 2016 se v Hradci Králové koná tradiční festivalové klání Divadlo evropských regionů, toho roku 22. ročník.Čtvrtý den, tedy v pondělí 20. června 2016, se na hlavní scéně Klicperova divadla objevilo Divadlo v Dlouhé, které bavilo hlediště i jeviště svými Úsměvy idiotů, jež vznikly z pera neúnavného Miroslava Hanuše v režijní spolupráci s Janem Bornou. Pražští umělci vytvořili více jak dvouhodinový l...
24.5.2016, Klicperovo divadlo Hradec Králové: Unisex
Unisex - Otázka bez odpovědiV sobotu 21. května 2016 uvedlo Klicperovo divadlo v Hradci Králové poslední premiéru letošní sezony. Opět se na hradeckém jevišti objevilo autorské divadlo Davida Drábka, jenž stvořil hru Unisex, která divákovi vkládá do hlavy místo brouka jeden velký otazník. Či spíše mnoho velkých otazníků. A jak se uvádí v programu, nedává na ně vždy úplné odpovědi.Sledujeme příběh tří podivínů – tradiční prvek Drábkových fantazi...
29.4.2015, Divadlo v Dlouhé: Oněgin byl Rusák
„Mami, ale Oněgin byl Rusák!Dospívání, lásky opětované i neopětované, přátelství, gymnázium, maturita, ideály, nevydařené ideály, revolta, deprese, underground, socialismus… A mnoho dalších motivů nalezneme v inscenaci Oněgin byl Rusák Divadla v Dlouhé, jejíž představení se uskutečnilo ve čtvrtek 16. dubna 2015.
Volné pokračování oblíbené zpovědi mladé Helenky Součkové Hrdý Budžes zdramatizovala ve spolupráci s režisérem inscenace Janem Bornou...
18.3.2015, Divadlo Broadway: Mýdlový princ
Mýdlový princ ať jde svou cestou...v dál!Divadlo Brodway uvedlo v sobotu 14. 3. 2015 od 14 hodin reprízu muzikálu Mýdlový princ v nastudování Radka Balaše. Patřím k velkým příznivcům Václava Neckáře, proto mě dílo zajímalo, i když po přečtení, přiznám se, nabyla jsem jistých pochyb. Nedokázala jsem si představit Martina Dejdara a Terezu Kostkovou jako zástupce muzikálového žánru, ale zvědavost byla silnější. Již od prvního tónu jsem zjistila, že má skepse b...
Nejdřív Hrabal v Dlouhé, potom pivo U Zlatého Tygra
Stále zjišťuju, že je v mém zorném poli (nemluvím o všeobecném počtu) málo divadel, která umí inovativně a nápaditě zinscenovat klasické autory, ať už zahraniční, nebo české. Na druhou stranu divadla, která pro mě tyto způsoby splňují, stojí za nejedno navštívení. Jedním z takových divadel je Divadlo v Dlouhé, které nabízí rozmanitý repertoár složený z hojného počtu klasických kusů, jež pobaví a dokážou všelikou tvůr...
2.11.2014, Pixa-pro: Sněhová královna
Oporami Sněhové královny jsou Gerda a KayDivadlo Hybernia uvedlo v neděli 2. listopadu 2014 další český původní muzikál autorů Zdeňka Bartáka a Aleny a Jana Pixových Sněhová královna, který vznikl na motivy pohádky H. CH. Andersena v režii Lumíra Olšovského.
Hudba Zdeňka Bartáka a celé hudební aranžmá Daniela Bartáka jsou nejvýraznější složkou díla, což se dá u muzikálu předpokládat. Samotné melodie efektivně navozují patřičné nálady, ať jde o chvíle rozve...
Recenze (21)
Srpen v zemi indiánů – stopa v srdci diváka
Tracy Letts, autor inspirující na poli čtenářském, filmařském a v České republice převážně divadelním, kde stále častěji zaplňuje dramaturgické plány. A dobře že tak, protože kam vkročí Letts, tam většinou zůstane velká stopa. Stopa v srdci diváka. Naposledy jsme měli čest, setkat se s tímto americkým velikánem prostřednictvím Divadelního spolku Kašpar, sídlícím v Divadle v Celetné, kde Pavel Lagner zrežíroval v souč...
29.12.2016, Divadlo pod Palmovkou: Laskavé bohyně
Humanitární krutost laskavých bohyníO kvalitní dramaturgii přesvědčilo Divadlo pod Palmovkou, které v únoru loňského roku nasadilo na svůj repertoár další českou premiéru. Po Hodgeho Spolupracovnících přišlo na řadu další citlivé téma dotýkající se celého lidstva, Laskavé bohyně podle rozsáhlého románu Jonathana Litella. Autorem divadelní adaptace je slovenský dramaturg, dramatik a karikaturista Daniel Majling.
V režii ředitele a uměleckého šéfa Mic...
29.10.2016, Klicperovo divadlo Hradec Králové: Vítězný únor
Vítězný únor – hořký chleba, který chutnáPravda. Co je to pravda? Co pravdou zvou i zváno jinak vonělo by stejně? Toť otázka! Pravda, pojem velice nestabilní, variabilní, tvárný jako hlína, z níž hrnčíř vyrábí krásné nádobí, jež nikdy není stejné. Stejně tak tvárné a nejisté jsou lidské dějiny, kdy boje zejména mocenských vrstev o tu jejich pravdu málokdy vedou k jistotě.
Jistá však je inscenace Kohoutovy hry Vítězný únor, kterou v režii Břetislava Rychl...
17.9.2016, Národní divadlo: Malý princ
Malý princ na Nové scéně bohužel zůstal malýAntoin de Saint-Exupéry, velký autor, Vladimír Morávek, velký režisér, Malý princ, ještě větší dílo. Trojice známých, až legendárních velikánů. Na Nové scéně Národního divadla jejich velikost bohužel upadá.
Laterna Magika uvedla v loňské sezoně premiéru adaptace literárního počinu Malý princ Antoina de Saint-Exupéryho. Dílo hodnotné, poetické, výpravné a hlavně v lidských jedinečných mozkovnách interpretačně různo...
22.4.2016, Divadlo na Vinohradech: Pygmalion
Pygmalion na Vinohradech nepřekročil svůj stínZahrne-li v dnešní době české divadlo na repertoár klasiku, pustí se z větší části do moderní adaptace, která bývá někdy vrtkavá. Jen pár divadel se nesnaží lámat interpretaci přes koleno a raději zůstává věrná tradičnímu výkladu, za což jim mnozí diváci děkují. Mezi taková divadla patří Divadlo na Vinohradech, od něhož se přehnané experimenty a aktualizace vskutku neočekávají, ba se rovnou setkávají spíše s negativn...
25.4.2016, Klicperovo divadlo Hradec Králové: Evropa
Evropa, poslední zúčtováníV Klicperově divadle se čím dál víc rozšiřuje tendence autorského divadla, a to zejména z pera uměleckého šéfa Davida Drábka. V současné sezoně se o původní české drama vznikající navíc přímo na jevišti pokusil i mladý režisér a herec Braňo Holiček ve spolupráci s Tomášem Jarkovským, kteří s hradeckým souborem vdechli život všeříkající hře prakticky bez textu, Evropě.
Samotný název jistě napoví, o čem hra vypovídá...
14.4.2016, Divadlo Perštýn: Pan Polštář
Chladný, leč pravdivý Pan Polštář Divadla PerštýnChvíli se může zdát, jako by šlo o Kafkův Proces, chvíli se zase ocitáte v padesátých letech tvrdé totality a nakonec vám z této hádanky bez konce vyjde čistě a jen Martin McDonagh, tedy bezbřehá syrovost a zvrácenost lidských pocitů a jednání, jak už tomu u McDonagha bývá.
Na Malé scéně Východočeského divadla v Pardubicích hostovala 14. dubna 2016 divadelní společnost Divadlo Perštýn s McDonaghovým dílem Pan Polš...
19.12.2015, Klicperovo divadlo Hradec Králové: Tři mušketýři
Tři mušketýři - Komedie? Tragédie? Fraška!Inscenování klasických děl je výzva jak pro tvůrce, tak pro diváky. Někdy až s napětím očekáváme, jakou novátorskou interpretaci režisér zvolí, jakým směrem se vydá, čím dílo aktualizuje, co vyzdvihne a co potlačí.
Jedním z režisérů, u něhož skoro vždy můžeme předjímat (a taky že předjímáme) výraznou interpretaci nesoucí v sobě množství jasných či utajenějších jinotajů na nejrůznější sociální, politické, kulturní...
2.10.2015, Divadlo pod Palmovkou: Spolupracovníci
Mladý Josef „pfrrrrrr!“ aneb SpolupracovníciV pátek 2. října 2015 se po dlouhé době opět otevřelo pražské Divadlo pod Palmovkou. Skončila jeho kočovná éra způsobená povodněmi a soubor se opět dočkal své stálosti. Ve spojení s touto velkou událostí uvedla „Palmovka“ v tentýž den i svou první premiéru hry britského autora Johna Hodge s názvem Spolupracovníci v režii Michala Langa.
Hra se dotýká závěru života ruského dramatika Michaila Bulgakova (Ondřej Volejn...
V českém lese se mějte na pozoru nejen před ruskými medvědy
Jako poslední premiéru letošní sezony uvedlo Klicperovo divadlo v Hradci Králové bestiální kabaret Český les. Jedná se o další z autorských počinů uměleckého šéfa, dramatika a především svérázného režiséra Davida Drábka, který ve výsledku někoho nadchne, někoho očekávání nesplní a někoho donutí k opětovné návštěvě, protože ho (jako nejedno Drábkovo dílo) vede k přemýšlení a hledání dalších na první pohled neobjevenýc...
V královéhradecké škole pro ženy podlehnete i Arnulfovi
V současnosti je stále aktuální nasazování Molièra na divadelní dramaturgické plány, což někdo s nadšením kvituje, někdo shledává jako přežitek a někdo v tom vidí výzvu, jak se s francouzským klasikem ze 17. století dokáže současné divadlo „poprat“. Do boje se aktuálně pustilo Klicperovo divadlo v Hradci Králové, které uvedlo premiéru Školy pro ženy, a přestože nepůjde o vrcholný titul sezony, souboj vyhrálo.
...
Já píši vám, co mohu více, co jen lze k Oněginovi dodati…
Klicperovo divadlo v Hradci Králové se nebojí do svého repertoáru zahrnout opravdu tu nejklasičtější klasiku, jak každou sezonu dokazuje ve svém dramaturgickém plánu. Od Shakespeara přes Goldoniho a Molièra až po Puškina nabízí divákům tituly mnohdy na první pohled přežité, ale chopí-li se jich kreativní tvůrci, dokážou být ozdobou repertoáru divadla. Nejčastěji (po svém) uchopuje klasiku umělecký šéf divadla Da...
21.2.2015, Klicperovo divadlo Hradec Králové: Medvědi
Medvědům z Besedy se do očí podívat můžeteMnozí bratři se zapsali do dějin českých zemí, bratři Thámové, bratři Veverkové, bratři Mrštíkové, Čapkové a dali by se vyjmenovat další. Jedna z bratrských dvojic stala se však legendární v hudební sféře, kde svého času „ovládala“ folk a dávala lidem radost a entusiasmus i v dobách nepřiznívých. Tou dvojicí jsou bratři Nedvědové, o nichž nově vypráví hra Simony Petrů Medvědi v režii hostující Anny Petrželkové. Klicp...
Jules Verne cestuje po Laterně magice
Na Nové scéně Národního divadla v Praze se objevil projekt, který bezpochyby každému rozšíří obzory, co se týče dobrodružných děl. Také já, byť dospělá žena, jsem se na chvíli stala malým chlapcem uhranutým objevy, technikou, pohádkou, fantazií... Oním podnětem byla inscenace Podivuhodné cesty Julese Verna, již režíroval neotřesitelný režisér a dramatik David Drábek. Na scénáři spolupracovala Markéta Bidlasová.
Tv...
29.11.2014, Klicperovo divadlo Hradec Králové: Absolvent
Absolvent našel své místoNěkdo může divadelní adaptace filmových předloh považovat za dramaturgickou nouzi, ovšem toto tvrzení si dovoluji popřít. Ne všichni jsou znalí oněch filmových předloh, proto pro nás „neznalce“ můžou být divadelní dramatizace obohacujícím přínosem. A jedním z těchto přínosů je divadelní adaptace Terryho Johnsona Absolvent, vytvořená podle předlohy novely Charlese Webba a filmového scénáře Caldera Willinghama a Bucka ...
11.11.2014, Dejvické divadlo: Brian
Mě se neptej, já nemám vocas! aneb Brian Jones v Dejvickém divadleMiroslav Krobot a vůbec celé Dejvické divadlo se může pyšnit mistrovstvím velice svěžího a nepodbízivého humoru, kterým však na povrch vynáší i vážnější témata týkající se lidí nejrůznějších vrstev, sociálních postavení a duševních pochodů. Ať už jde o vtip suchý, černý nebo ironii přesahující do sarkasmu, Dejvice snad nikdy nezklamou.
Komedie z pera Miroslava Krobota, který je zároveň jejím režisérem, v sobě za...
20.10.2014
Jabloni posvátná, pomoz mi, ať nejsem debil!Vytvořit inscenaci spojující zájem současně dětského a dospělého publika můžeme považovat za leckdy nevylousknutý oříšek. Avšak některá česká divadla se s tímto umem poprala a dala vzniku hrám, při nichž se zabaví jak dítka, tak jejich dospělý doprovod. Jedním takovým úspěšným článkem je projekt Listování, které v divadle Minor v pondělí 20. října 2014 ve svém cyklu scénických čtení představilo knihu Miloše Kratochví...
16.9.2014, Divadlo Komedie: Naše třída
Naše třída. Náš svět. To tedy bolí.Usmívají se na sebe, sedí vedle sebe v lavici, koexistují v jedné třídě, v jednom městě, zemi, na jednom světě, a přestože jsou zpočátku stejní a věrní jeden druhému, jejich životní kapitál daný národností, jménem, krví je činí navzájem tak odlišnými. A chvílemi se člověk ptá, jsou to ještě lidé? Není to zvěř jednající pod tlakem potravního řetězce? Jde o selekci? Silnější přežije, to je pravda, ale nakonec skončí vš...
Čistírna duší
Na jeviště Klicperova divadla se vrátily postavy známé ze hry Jedlíci čokolády Davida Drábka. Sestry Helena, Róza a Válerie a jejich drazí mužové Jan a Ludvík se nyní představují o deset let později ve hře Velká mořská víla.
Jak se za tu dobu změnily životy osudových sester? Heleně (Isabela Smečková Bencová) se splnil sen a s Janem (Jan Vápeník) vychovává dvě vysoce inteligentní děti, které je ale děsí svou nadprů...
6.4.2014, Národní divadlo: Strakonický dudák
Strakonický dudák zpět v Národním divadleNárodní divadlo v Praze obohatilo svůj repertoár o další z klasických děl. Po třiceti letech se rozhodlo znovu uvést Tylovu dramatickou báchorku Strakonický dudák aneb Hody divých žen pod režijní taktovkou Jana Antonína Pitínského. A právě samotný titul ve spojení s touto režisérskou osobností, jež si s dramatickými díly ráda pohrává, může být pro některé velkým lákadlem.
Příběh o chudém sirotkovi Švandovi, který ...
Romští Montekové versus gádžové Kapuletové
Na basketbalovém hřišti se odehrává zápas. Jsou do něho vloženy veškeré emoce všech zúčastněných hráčů a prakticky se dá říci, že jde o život. A ne o jeden... Takto by se dala uvést nová inscenace Romeo a Julie, kterou v hradeckém Klicperově divadle nastudoval jeho umělecký šéf David Drábek. Nutno však zmínit, že se nejedná o Shakespearovu truchlohru, nýbrž o další Drábkovu variaci na dílo stratfordského dramatika.
...
Rozhovory (0)
Prozatím tento redaktor neprovedl žádný rozhovor.