Počet komentářů: 0
Nový komentář

Za oponou

23. Česká taneční platforma
[vydáno: 30.3.2017]
Letošní ČESKÁ TANEČNÍ PLATFORMA se uskuteční 6. – 9. dubna 2017 a opět nabídne výběr toho nejzajímavějšího, co vzniklo za uplynulý rok na české taneční a pohybové scéně. Tato přehlídka se díky svým posledním velmi úspěšným ročníkům etablovala mezi nejvyhledávanější akce svého druhu v Evropě.

„Z nenápadného každoročního festivalu české tvorby se platforma proměnila v hojně navštěvovanou a celosvětově sledovanou akci, jejíž počet zahraničních hostů v roce 2016 poprvé překročil stovku. Úspěch akce není náhodný, odpovídá dynamickému růstu kvality i diverzity české taneční a pohybové scény,“ říká ředitelka pořádající organizace Tanec Praha Yvona Kreuzmannová.

Yvona Kreuzmannová, Markéta Perround, Nina Vangeli, Tereza Svěráková (foto: Michal Novák)
Yvona Kreuzmannová, Markéta Perround, Nina Vangeli, Tereza Svěráková (foto: Michal Novák)


Věc bohužel má i druhou stránku: Česká taneční platforma se stala festivalem více méně uzavřeným, už prakticky není vítanou příležitostí pro širokou diváckou obec, jak se po kupě seznámit s tím nejlepším z performativních žánrů, je především „showcasem“ pro prezentry a promotéry. Stejně jako v případě nedávné Malé inventury tedy platí, že na něco vstupenky ještě seženete, a festivalovou atmosféru tak můžete ochutnat alespoň částečně, některá představení jsou však beznadějně vybukovaná. Pořadatelé prosí zájemce o pochopení a odkazují je na další (běžné) reprízy. Je to daň za úspěšnost a signál, že české živé umění se řadí mezi evropskou špičku.

Platforma představí celkem devět inscenací vybraných odbornou dramaturgickou radou (Petra Hauerová, Yvona Kreuzmannová, Sodja Lotker, Martin Macháček, Markéta Perround, Nina Vangeli) ze 37 přihlášených děl, která doplní ještě tři speciální uvedení a tradičně vítězná inscenace loňské ČTP. Diváci se mohou těšit na díla Jara Viňarského a Petry Tejnorové, souboru VerTeDance navazující na spolupráci s režisérem Jiřím Havelkou, nebo dílo uskupení ME-SA, za které byla tanečnice Martina Hajdyla Lacová nominována na Cenu Thálie 2016. Mezi dalšími zástupci v programu přehlídky budou soubory 420PEOPLE, Spitfire Company s Orchestrem BERG, Cirk La Putyka, uskupení tYhle nebo sólové projekty Terezy Hradilkové a Viktora Černického.

„Tvorba v minulém roce se ubírala zvláštním směrem; jako by ti choreografové trochu poodskočili z celkového proudu, který je žene kupředu, a každý si hledal separátně nějaké své téma. Netroufla bych si tentokrát definovat celek. Podívejte se na jednotlivá díla, zkoumejte jejich obsah... Výběr se letos de facto skládá ze samých originálů, jak výpověďmi, tak formou, u některých tanec ani není dominantní. To ale vůbec nevadí, žánry se prolínají a my se snažíme stále rozšiřovat hranice pojmu tanec či pohybové divadlo,“ říká nestorka naší taneční publicistiky a členka dramaturgické rady Nina Vangeli.

pohled do budoucna: Yvona Kreuzmannová představuje grafické vizuály festivalu Tanec Praha 2017 (foto: Michal Novák)
pohled do budoucna: Yvona Kreuzmannová představuje grafické vizuály "velkého" festivalu Tanec Praha 2017 (foto: Michal Novák)


Od podzimu loňského roku se již podruhé také scházela Divácká porota, která si díky evropskému projektu BeSpectACTive! vyzkoušela obdobu práce dramaturgické rady festivalu. Z jejich výběru vzešla tři díla: Švihla Terezy Hradilkové, L/One of the Seven ME-SY a Andreje Petroviče a Study mladého uskupení Holektiv. „I když obě poroty hlasovaly nezávisle na sobě, v letošním roce se svým výběrem prakticky shodují,“ konstatuje Yvona Kreuzmannová a přidává zajímavost, že divácká porota natvrdo poznala náročnost takové práce, v průběhu času početnost divácké poroty poněkud prořídla. Projektů vzniklo opravdu mnoho.

Dílo Study se odborná dramaturgická rada rozhodla zařadit v rámci sekce „Mladá krev“. Speciálního uvedení se dočká také Svěcení jara zralého tanečníka a experimentujícího choreografa Jiřího Bartovance, které vytvořil pro a se studenty Konzervatoře Duncan Centre, a dále představení pro děti a mládež, které s profesionálním týmem vytvořila Mirka Eliášová pod názvem Momo.

I letos se bude na závěr platformy oceňovat. Mezinárodní odborná porota rozhodne o cenách v kategoriích Taneční inscenace roku a Tanečník / Tanečnice roku. České členy dramaturgické rady v jury doplní zahraniční osobnosti: Anita van Dolen (NL) ze Stadsschouwburg Amsterdam, režisérka a dramaturgyně Maja Hriešik (SK), Bettina Masuch (DE) z tanzhausnrw, Anita Mathieu (FR) z Rencontres Chorégraphiques Internationales de Seine-Saint-Denis a Benjamin Perchet (IE) z Dublin Dance Festivalu.

Z hlasování diváků pak vzejde vítěz Ceny diváka. Další porota složená z odborníků udělí Cenu za světelný design, kterou zaštiťuje Institut Světelného Designu. V porotě pro světelný design zasedne dvojnásobný kandidát Ceny Jindřicha Chalupeckého, výtvarník Richard Loskot, světelný designer Vladimír Burian, předsedkyní poroty bude umělecká ředitelka Pražského Quadriennale, absolventka oboru scénografie na pražské DAMU a oboru divadelní scéna na Wayne State University v Detroitu Markéta Fantová. Od loňského roku se také uděluje ocenění pro Manažera roku, iniciované panem Jiřím Opělou. Porotu, která rozhodne o jejím letošním vítězi, tvoří průkopník managementu nezávislého tanečního souboru Jiří Opěla, Manažerka roku 2016 Karolína Hejnová a taneční publicistka Jana Návratová.

I letošní doprovodný program nabídne mnoho příležitostí k setkávání, reflexi a diskusím o stavu českého současného tance a pohybového divadla. Již tradičně se uskuteční neformální burza projektů Meet the Artists, která českým umělcům zprostředkovává přímý kontakt se zahraničními i regionálními prezentry. Choreografické fórum pořádané Centrem choreografického rozvoje SE.S.TA se tento rok zaměří na práci s prostorem.

23. ročník České taneční platformy se odehraje na osmi pražských scénách: přehlídku přivítají PONEC – divadlo pro tanec, Studio ALTA, Alfred ve dvoře, DOX, Experimentální prostor NoD, Jatka78, Duncan Centre a La Fabrika.

Celý festival vyvrcholí v neděli 9. dubna uvedením loňské Taneční inscenace roku, kterou se stalo Odtržení souboru Viliama Dočolomanského Farma v jeskyni, a následným slavnostním vyhlášením cen letošního ročníku.

-mys-



Komentáře k tématu článkuPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.