Z tiskových konferencí

4+4 dny kulturního adrenalinu
vydáno: 2.10.2014
19. ročník mezinárodního festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu, který začíná 10. října, opět nabídne divadelní využití neobvyklých a pozapomenutých míst v centru Prahy. Tentokrát však festival nenalezl žádnou neotřelou zapomenutou budovu, a vrací se na „věčné staveniště“, do Paláce U Stýblů, kam festival zavítal už vloni, nebo také do ÚLUVu ("Kubánská kultura") na Národní třídě, kde se divadelní produkce odehrávaly v roce 2010.

V rámci festivalu proběhne v divadle Ponec světová premiéra Collective Loss of Memory, nového společného díla českého souboru DOT504 a RooLess Root Company. Pod vedením kmenových choreografů řeckého souboru, Jozefa Fručka a Lindy Kapetanei, pět výjimečných tanečníků z pěti zemí uchopí téma fyzické agrese a touhy po zabíjení.

Ve Studiu Alta se chystá premiéra projektu nejen pro děti, a to v podobě tanečního „Zážitkového divadelního trenažeru“ s názvem Karlík aneb zážitkový divadelní trenažer inspirovaný světem amerického režiséra Tima Burtona a jeho legendárního díla "Karlík a továrna na čokoládu". Jejího majitele, pana Wonku s podivnými vrtochy, ztvární David Ryska a Karlíkova dědu Vojta Švejda. „Divadelní trenažer“ připravilo Taneční studio Light.

Jiří Havelka (foto: Michal Novák)
Jiří Havelka (foto: Michal Novák)


K festivalu 4+4 dny v pohybu neodmyslitelně patří projekt MÍSTA ČINU. „Festival se letos vrátí do prázdného paláce U Stýblů, který každý den až do půlnoci oživí instalacemi, objekty, malbami, videi i site-specific projekty čtyři desítky umělců. Chceme naplno využít potenciál tohoto krásného místa a opět jej oživit současným uměním,” zve dramaturgyně Denisa Václavová. Přímo v Paláci U Stýblů proběhne premiéra nového představení Trasy vlasů souboru Ryba řvoucí, které je založeno na neverbálním divadle s výraznou výtvarnou složkou a na tématu vlasů. Zajímavý zážitek nabídne společný projekt Druhé město divadla Vosto5, VerTeDance a studentů DAMU, během kterého diváci budou zdálky sledovat příběhy s několika postavami uprostřed náměstí a zároveň díky sluchátkům zblízka slyší jejich dialogy. A projekt Cros-sing time pozve diváky na pouť po zákoutích kolem Václavského náměstí, která oživí divadlem, hudbou a zpěvem soubor Stage Code, sbor La Grande Bande, dětský sbor Kampata a několik českých a mezinárodních performerů a hudebníků. Garantem tohoto projektu je performerka Daniela Voráčková.

Druhé město navazuje na linii inscenací divadla Vosto5, které přetékají do venkovních prostor a atakují realitu na nečekaných místech, manipulují skutečnost v nečekaných souvislostech, propojují improvizaci s fixními sekvencemi. Režisér Jiří Havelka tento způsob intervence poprvé vyzkoušel v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu již v roce 2010, naposledy ho s kolegy realizoval letos na jaře v Olomouci (zde s místními herci z Divadla na cucky nebo činohry Moravského divadla). „S každým festivalem jsme zkoušeli tento způsob intervenčního divadla posunout někam dál,“ říká Jiří Havelka. „Tentokrát se ho pokusíme aplikovat na Václavské náměstí, kde ta možnost, že se přihodí něco nečekaného, je daleko vyšší než kdekoliv jinde, protože na Václaváku se toho děje hodně... Pro diváky, kteří budou skryti za okny Paláce u Stýblů, se pokusíme odhalit druhou tvář večerního Václavského náměstí, jak my ji vnímáme. Po čtyři večery, které zřejmě pokaždé skončí trochu jinak. Záleží, jak se to vyvine... S kolemjdoucími, nebo možná i s policejními složkami..., nebo složkami záchranného integrovaného systému... (?).“

„My jako Stage Code přineseme něco jemnějšího,“ kontruje Daniela Voráčková. „Chceme zkoumat, jak může působit lidský hlas v ulicích, zvláště větší skupina lidí rezonuje v městském prostoru zvláštním způsobem. Cros-sing time jsme již realizovali ve Skotsku či ve Francii. Vždy přizveme nějaký místní pěvecký sbor a ten někam do veřejného prostoru zakomponujeme. Oceňujeme statečnost dramaturgie festivalu 4+4 dny, ta procházka totiž bude velmi neřízená. Diváky povede zvuk, nevíme, kam dojdou, stát se může cokoli, i když pochopitelně připravíme několik situací, které by měly být návodnými. Uvidíme, kam ty zvukové „turistické“ značky diváky dovedou, a třeba hlasy, zpěv, hudba by je mohly při procházce inspirovat, protože uvidí něco, na co zapomínáme, co v tom našem městě při všedních situacích nevidíme...“

Jiří Havelka, Daniela Voráčková (foto: Michal Novák)
Jiří Havelka za divadlo Vosto5, Daniela Voráčková za Stage Code (foto: Michal Novák)


Místa činu zavedou diváky také do podzemního sál pod funkcionalistickou budovou ÚLUVu na Národní třídě. Poprvé od koncertu Lou Reeda v roce 1990 je zpřístupní jednorázový audiovizuální projekt Vladimíra 518, Ondřeje Anděry a Davida Vrbíka nazvaný Spam–Smrt s tanečníky Janou Vrána a Palo Kršiakem.

Během dnů kulturního adrenalinu se v Praze představí osm zahraničních hostů. „Všechna ta představení vytváří jakoby pexeso,“ říká záhadně Pavel Štorek, dramaturg festivalu. „Ke každému představení lze najít doplňkový kus. A je na divácích, zda tyto dvojice najdou a zda budou chtít o tomto jevu diskutovat,“ dodává.

Rakouská choreografka Doris Uhlich a belgický choreograf Jan Martens odrážejí současnou společnost skrze masu svých tanečníků, izraelský choreograf Hillel Kogan a norský choreograf a tanečník Yaniv Cohen sarkasticky konfrontují realitu na Blízkém východě s ostrou náboženskou kritikou, zatímco americký režisér a performer Zachary Oberzan dokonale propojuje fikci s dokumentárním divadlem. Projekty odehrávající se mimo divadelní prostor budou reprezentovat belgičtí CREW a slavná nizozemská režisérka Lotte van den Berg. „Zatímco Crew je soubor, který balancuje na hranici mezi uměním, vědou a novými technologiemi, tak Lotte van den Berg dlouhodobě ve svých mimořádných projektech vyhledává intimní prostor pro křehkou konverzaci v ruchu velkoměsta,” přibližuje Pavel Štorek.

Do programu se podařilo zařadit i představení ze slovinské taneční scény, a to Iztoka Kovače, který spolu s režisérem a performerem Janezem Janšou uvede inscenaci Falcon! Kovačovi je 51 let, Janšovi o rok méně. Společně si kladou otázky, co člověka ve zralém věku ještě táhne na jeviště a jak vlastně může vypadat takový tanec „starců“...

Taneční program v Divadle Archa zahájí 10. října rakouská choreografka Doris Uhlich, přezdívaná jako "korpulentní tanečnice". V projektu nazvaném "more than naked" má dvacet naháčů spolu s autorkou v roli nahé DJky zbořit divácké představy o těle, tanci, nahotě i životě.

Jan Martens, výrazná osobnost mladé generace vlámských tvůrců, se po loňském pražském úspěchu představení Victor vrátí do Archy 12. října s choreografií, ve které jde o jediné: neuskákat se k smrti. V představení The Dog Days are Over osm tanečníků neúnavně skáče od začátku do konce, často na hranici transu a vyčerpání. „Jan Martens se během přípravy inscenace radil i s odborníky na „skokologii“, což je obor, o kterém jsem dosud nevěděl, že existuje,“ pobaveně říká Pavel Štorek.

Izraelský choreograf Hillel Kogan přiveze inscenaci, kterou kritika označila za provokativně politickou, avšak nesmírně zábavnou. Proti sobě postavil dva tanečníky - jeden má na triku načmáranou Davidovu hvězdu, druhý na čele černý půlměsíc. „Oba hlavní hrdinové spolu vyrůstali, dokud je nerozdělila zeď, a teď řeší, jak se ke všemu, co se na ně řítí, postavit,“ láká Pavel Štorek.

Festival uzavře v Arše 18. října americký divadelník Zachary Oberzan s filmově-divadelně-muzikálovou one-man show, v níž se humor mísí s tragédií a fikce se skutečností. Vrací se v ní do zimy roku 2012, kdy se ve stejnou dobu v různých hotelových pokojích předávkoval on a Whitney Houston drogou zvanou Xanax. On přežil a diváky zavede na cestu ke svému uzdravení.

Pavel Štorek, Vladimír 518 (foto: Michal Novák)
Pavel Štorek, Vladimír 518 (foto: Michal Novák)


Organizátoři festivalu upozorňují diváky, že vstupenky na představení v Divadla Archa, v Ponci a v Altě jsou k dostání na pokladně jednotlivých divadel a přes jejich rezervační systémy. Vstupenky do Paláce U Stýblů a ÚLUVu jsou k dostání v místě konání.

Program festivalu letos obohatí mezinárodní sympozium Czech Crash 2014. „Využíváme svoji dvacetiletou zkušenost, během které jsme představili české veřejnosti více než 200 uměleckých skupin ze 40 zemí světa, podpořili vznik 50 českých premiér a zorganizovali řadu uměleckých projektů, na kterých se podíleli umělci z celé Evropy,” vysvětluje Pavel Štorek. Ve dnech 16. a 17. října tak Praha přivítá 30 zahraničních dramaturgů a kurátorů nejrůznějších tanečních, divadelních a mezioborových festivalů a institucí, kteří zásadním způsobem ovlivnili nejen dramaturgickou linii festivalu 4+4 dny v pohybu, ale i dnešní progresivní tvůrčí a dramaturgickou linii v oblasti performing arts ve světě.

-kac-