Z tiskových konferencí

Macbethovo zítra má větší váhu než to, co je dnes
vydáno: 5.3.2017
V Městských divadlech pražských opět probíhalo zkoušení paralelně na dvou scénách. V Divadle Rokoko chystá režisér Ondřej Zajíc premiéru hry Konkurz, v níž se v hlavních rolích představí Dana Batulková, Jiří Hána a Aleš Procházka. Na jevišti Divadla ABC pak bude uvedena vrcholná Shakespearova tragédie Macbeth v režii Pavla Kheka. Roli Macbetha si zahraje Milan Kačmarčík a jako Lady Macbeth uvidíte Dianu Šoltýsovou. U shakespearovských inscenací nutno hned také zmínit, ke které překladatelské dílně se tvůrci přiklonili: hra bude uvedena v překladu Martina Hilského.

Milan Kačmarčík (foto: Michal Novák)
Milan Kačmarčík (foto: Michal Novák)


„Macbethovo zítra, zítra…, má větší váhu než to, co je dnes. Nežijeme tím, co je teď. Toto východisko je společné oběma hrám. Existenciální Macbeth – zde se v Shakespearově díle odráží konec stuartovské dynastie, Carrière („dítě neoliberálního věku“) píše svůj Konkurz v soumraku postmoderní éry. Vědomí, kdy nevíme, co nás čeká za dalším rohem, vytváří pocit úzkosti, která se promítá do životního pocitu celé společnosti. Když jsme plánovali tuto sezonu, ale i už pomalu příští, zvažovali jsme, jak se k tomu divadlo má postavit. Jestli za každou cenu hledat porozumění, konsensus, naději, nebo zda-li právě teď je chvíle otřást divákem, vydat jakési varováni. Nakonec jsme se rozhodli, že vyzkoušíme obě cesty, a tento dvoják je toho příkladem,“ uvedla na úvod dramaturgyně Jana Mašková.

Jiří Hána (foto: Michal Novák)
Jiří Hána (foto: Michal Novák)


Pod hrou Konkurz je podepsán nikdo menší než geniální scénárista a dramatik Jean-Claude Carrière. „Spolupracoval s Buñuelem, Brookem nebo Formanem,“ připomenul režisér Ondřej Zajíc. Z jevišť je našim divákům známý především hrou Teresa, v Městských divadlech pražských se před lety objevila jeho dramatizace starověkého eposu Mahábhárata. „Hra Konkurz je tak vrstevnatá, že si v ní každý najde to své. Mě osobně oslovila tím, jak hluboké porozumění projevil autor pro herecký osud. Iluze, nebo skutečnost? A nemusím být ani hercem, abych se cítil bytostně ohrožen tím, jak snadno ve světě klamavých iluzí ztrácím sám sebe. Konkurz je modelová groteska s prvky snovosti se silným existenciálním podtextem a je příležitostí pro opravdový herecký koncert.“
Ten rozehrají především tři hlavní postavy (Dana Batulková, Jiří Hána a Aleš Procházka), tři herci, kteří čekají na roli, a jsou pro to ochotni udělat téměř vše. O jakou roli se jedná? To nikdo přesně neví. Pokyny se neustále mění, příkazy si odporují, není jisté, jestli konkurz už probíhá, nebo teprve začne... Hra náladou, existenciální situací v mnohém připomíná Sartreho S vyloučením veřejnosti. Carrière onu teorii PEKLO JSOU TI DRUZÍ vlastně důmyslně a vtipně rozvíjí. Přestože Carrièrova hra Konkurz působí na první dojem poněkud abstraktně a jako „herecká cvičení“, pokládá zásadní otázky mířící na svět bez pravidel.

Ondřej Zajíc, Jiří Hána, Dana Batulková (foto: Michal Novák)
Ondřej Zajíc, Jiří Hána, Dana Batulková (foto: Michal Novák)


„Sprostě kalkulujeme s tím, že divák rád vidí do herecké kuchyně,“ směje se Ondřej Zajíc a ihned dodává: „Téma je samozřejmě jiné, mnohem zásadnější. Autor si pohrává s několika principy, jedním z nich je, že tuto situaci ČEKÁRNY nastolí a pak nás už jenom znejišťuje nebo pracuje s realitou tak, že ji vymyká z kloubů… Jsou to herci, a nejsou to herci. Ve výsledku sledujeme konkurz na roli, kterou hrajeme my všichni. Princip, že naše životy jsou jako reality show zní jako klišé, ale je to tak, včetně tématu zneužitelnosti či manipulací. Carrière jakoby už dávno věděl, že rovina reality show proroste moderní společnost.“

S obtížně konstruovanou rolí se potká zejména Jiří Hána: jeho (bezejmenná) postava se totiž pořád na něco ptá, mluví v otázkách, je jich na dvě stě a na správném pořadí záleží... „Je to na palici (do jisté míry). Nejdůležitější je, aby otázky měly smysl. Prozradím, že ta moje postava neví, kde se ocitla, ale prostřednictvím banálních otázek se postupně začne dotýkat témat, která nejsou už vůbec příjemná, a svým přístupem získá přehled o tom, jak to funguje. Na konci bych mohl řídit raketoplán,“ přirovnal Jiří Hána.

-----
Podle pověry by v divadle neměl zaznít název Macbeth, protože to přináší smůlu, často tedy bývá označována pouze jako „ta skotská hra“. Režisér Pavel Khek proto daroval všem hercům amulety pro štěstí, aby vše probíhalo hladce. A do titulní role obsadil Milana Kačmarčíka, výrazný vizuální typ, na tuto roli jako dělaný. „Děs a krása v jednom okamžiku...,“ tak to Milan Kačmarčík okomentoval, když nabídku na takovou roli dostal. „Ale musíte to vytěsnit, jinak na jeviště nemůžete vylézt. I když je to role, ze které se hodně potíte, jde o jediné: popasovat se s ní se ctí, pokusit se dobře naplnit záměr dramaturgie a režie, v neposlední řadě nepokazit profesoru Hilskému jeho práci.“

Martin Hilský, Pavel Khek (foto: Michal Novák)
Martin Hilský, Pavel Khek (foto: Michal Novák)


„Macbeth je road movie do pekel, hra o svědomí,“ říká Pavel Khek. „Fascinuje mě neuvěřitelná, vzrušující, napínavá a dramatická kvalita Shakespearova textu. Macbeth, podobně jako Hamlet, přemýšlí o tom, co je „za koncem“. Tanec při zkoušení je to divoký, opojný. Není lepšího dramatika, než je Shakespeare, herci to bohužel zjišťují tou bolestnou cestou – autor skrze ty prokomponované postavy na ně klade obrovské nároky. S velkou poctivosti se společně snažíme rozkrývat jednotlivé situace, zejména vztahy v té hře – všimněte si, jak v divadlech na Shakespearovi často nerozumíte předivu vztahů. V Macbethovi navíc některé situace naráží až na hranice herectví... Také bychom se rádi odpoutali od některých inscenačních klišé, které se na hře usadily (to není něčí vina, prostě se to stalo). Chceme Macbetha trochu jinak číst, ale nečekejte, že se to bude odehrávat v McDonaldu.“

„Mapujeme špatnou cestu člověka, který se do špatnosti neustále propadá. Končí jako všichni diktátoři; rozpadlý, zděšený, paranoidní, nicméně zlo, které vyvolá, také provokuje a mobilizuje dobro v ostatních. Pocit úplné marnosti pro tuto hru vlastně úplně neplatí, pořád se najdou ti, kteří jsou schopni zlu čelit,“ dodala Věra Mašková.

-mys-