Z tiskových konferencí

OBŘAD. TRADICE. OBĚŤ?
vydáno: 16.9.2016
Vinohradské Divadlo D21 (nezaměňovat s velkým divadelním svatostánkem na náměstí Míru, kde cílí na typického vinohradského diváka) zahajuje novou sezonu a zve k návštěvě všechny diváky, jimž konvenuje autorská tvorba, která hledá osobité scénické formy a vlastní téma. Vedle vlastních autorských textů se zde můžete potkat s adaptacemi známých dramatických i literárních textů, pro něž jsou hledány výrazná (svérázná?) režijní východiska. Netradiční a nová perspektiva si často nebere žádné servítky. Výraznou programovou linkou divadla samozřejmě zůstávají pohádky, řada inscenací je úspěšně zapojena do projektu „divadlo školám“.

tým Divadla D21 na prahu nové sezony (foto: Michal Novák)
tým Divadla D21 na prahu nové sezony (foto: Michal Novák)


Dramaturgie Divadla D21 je z těch, která si každou sezonu tematizuje. Pokládá si otázky, na které se možná nedá odpovědět, ale rozhodně stojí za to je zkoumat. OBŘAD. TRADICE. OBĚŤ? – takové je motto sezony 2016/17. „Prostřednictvím inscenací premiérovaných v nové sezoně se budeme ptát, jaké jsou dnešní obřady a jakou plní v dnešní společnosti funkci. Zdali obřad je projevem úcty, nebo jen prázdným stereotypem. Jestli je dobré tradice dodržovat a máme-li vůbec co předávat svým potomkům. A v neposlední řadě je tu otázka, pro co stojí za to se obětovat,“ přibližuje dramaturgická východiska Magdalena Frydrych Gregorová.

„V těchto dnech zkoušíme pohádku O Kváskovi, kterou napsala a zrežírovala Eva Kratochvílová. Ta už pro nás inscenovala taky Malou mořskou vílu, která měla premiéru v předminulé sezoně,“ zve malé i velké diváky na říjnovou premiéru vypečené pohádky PR divadla Ilona Machová.
Dalším titulem - tentokrát výhradně pro dospělé - bude Shakespearův Macbeth. Režii inscenace bude mít na starosti Michal Hába, pro kterého to není první ani poslední spolupráce s nezávislou vinohradskou scénou. V minulé sezoně totiž inscenoval vítěznou povídku Otevřené knihy Čekání.
A Otevřenou knihu bude Divadlo D21 realizovat i letos. „V současnosti byla uzavřena první výzva pro autory, do které se přihlásilo na čtyřicet povídek. Ty nejlepší představíme na večeru Otevřené knihy v říjnu,“ vysvětluje Machová.
Další dva tituly nové sezony – Bakchantky a Pannu Orleánskou autorsky upraví a zrežíruje umělecký šéf divadla Jiří Ondra. Na inscenaci Bakchantky se navíc bude podílet Jakub Haubert – zajímavý mladý autor a jeden z prvních vítězů Otevřené knihy. Na tyto novinky se můžete těšit v jarní části sezony.

Úplně novým projektem bude divadelní talk show Komu zvoní Hana. Projekt, který se měl původně jmenovat Vinohradské Enfant Fatale, dostal sice na poslední chvíli nový název, zůstává ale myšlenka, že bude mít za úkol představit zajímavé osobnosti Vinohrad.

Nejen premiéry, ale i derniéry patří k divadelnímu životu. Na již 19. září je ohlášena derniéra „partnerské grotesky“ Deset deka Dürrenmatta (inspirováno slavnou hrou Návštěva staré dámy). Představení začíná v obvyklých 19:30 hodin, mimořádně bude navíc probíhat i POP UP market oblečení a doplňků za šatníků mladých módních blogerek a divadelního fundusu, takže dorazit můžete už od 17:30 hodin. Posledního uvedení se v průběhu sezony dočká také „kafkovská“ inscenace Ortel. Po delší odmlce se naopak do repertoáru vrací divácky oblíbené Guliverovy cesty s Petrem Pochopem v titulní roli. A jestli můžeme doporučit - a nemusíte ani nutně být fanouškem fotbalu, první velmi živá divadelní talk show Komu zvoní Hana je na programu 27. září a jejím hostem bude bývalý československý fotbalový reprezentant Ivo Knoflíček. Svéráz, srandista, v současnosti trenér, jehož osudy byla inspirována zatím poslední novinka Divadla D21, inscenace Knoflíček.

kajman Hubert (foto: Michal Novák)
kajman Hubert (foto: Michal Novák)


Nad veškeré dění v divadle ze svého terárka dohlíží kajman Hubert, živý maskot, který k vám opět bude promlouvat i skrze svou komiksovou podobu na facebookovské stránce Divadla D21. Diváky (prý) nežere.

Tisková setkání v Divadle D21 mají vždy tak nějak originální podobu, a nemyslíme tím ty jedinečné vlastnoručně napečené dobroty. Tentokrát se zdálo, že budeme svědky jen jakési videokonference. Ředitelka divadla Hana Mathauserová s lehkou zpravodajskou manýrou promluvila o nové sezoně ze záznamu z nejmenované přírodní lokality, se zdůrazňovanou zaneprázdněností (z níž se vyklubala nutnost si ještě pořádně zajezdit na kole, dokud je venku hezky), aby se hned na to zjevila v sále a s Ivanou Machalovou rozehrála minimalistický dialog upoutávající právě na připravovaný cyklus Komu zvoní Hana.

Ale aby nebyla mýlka, přes léto se v divadle opět svépomocí makalo a výsledkem práce tentokrát jsou nové, krásné, pohodlné sedačky. Byly instalovány jak v hledišti velkého sálu, tak malé scény.

-mys-