Z tiskových konferencí

PQ SdílenýProstor: Hudba Počasí Politika
vydáno: 17.3.2015
Nejvýznamnější mezinárodní přehlídka v oblasti divadla a scénografie na světě s tradicí od roku 1967 se opět po čtyřech letech vrací do Prahy. 13. ročník Pražského Quadriennale se ponese v duchu živé výstavy, která během 11 dní nabídne desetitisícům návštěvníků prezentaci děl a umělců z rekordního počtu 78 zemí světa. Celý program se v letošním roce poprvé odehraje v historickém centru Prahy, jak uvnitř významných staveb a památek města, tak ve veřejném prostoru. Hlavní programovou částí Pražského Quadriennale 2015 je Sekce zemí a regionů, která návštěvníkům nabídne ohromující labyrint scénografických výstav 68 zemí světa, s vlastními živými akcemi. Sám divák se mnohdy stane součástí interaktivních (tohoto slova se podle organizátorů rozhodně děsit nemusíte) expozic, a bude tak ovlivňovat podobu desítek výstav, které se inspirovaly letošním tématem PQ SdílenýProstor: Hudba Počasí Politika. Na Quadriennale proto letos bude možné narazit na mrak, bouřku či vítr, slyšet i vidět hudbu nejrůznějších forem a zamyslet se nad odkazy umělců k politickému dění současnosti.

Proč se přehlídka tematizuje, vysvětluje její umělecká ředitelka Sodja Lotker: „Chtěla jsem inspirovat kurátory výběrů jednotlivých zemí k zamyšlení nad tím, „proč děláme věci“ a ne jen „co děláme“. Tedy nepředstavit další scénu k dalšímu Ibsenovi nebo Shakespearovi, ale tlumočit význam toho, co scénografie „dělá“, jak ovlivňuje představení a diváka – stejně jako naše životy výrazně a každodenně ovlivňuje hudba, počasí a politika (umění, etika a příroda). To, jak se na práci scénografa odrazí jeho/její světonázor, konkrétní kulturní prostředí či témata, s nimiž se střetává, to je podle mě nejdůležitější.“

Sodja Lotker - umělecká ředitelka PQ 2015, Daniela Pařízková - výkonný ředitelka PQ 2015, Pavla Petrová - ředitelka PQ 2015, Kateřina Kalistová - náměstkyně ministra kultury (foto: Michal Novák)
Sodja Lotker - umělecká ředitelka PQ 2015, Daniela Pařízková - výkonný ředitelka PQ 2015,
Pavla Petrová - ředitelka PQ 2015, Kateřina Kalistová - náměstkyně ministra kultury
(foto: Michal Novák)


PQ více než výstavou artefaktů (modelů, nákresů…) se stává místem, kde zájemci mohou proniknout do samotného procesu tvorby a způsobu myšlení divadelníků z celého světa. PQ dále nabídne široké veřejnosti výstavy škol, divadelní představení i pouliční performance a program pro odborníky v podobě workshopů, přednášek a diskusí s nejvýznamnějšími osobnostmi současného divadla a scénografie, jako jsou Robert Lepage, Robert Wilson nebo Julie Taymor. Na své si však přijdou i ti nejmladší během tradičního speciálního programu PQ dětem. Slavnostní zahájení 13. ročníku Pražského Quadriennale se uskuteční ve středu 17. června od 18 hodin na Staroměstském náměstí.

Už minulý ročník PQ předznamenal pozvolné opouštění jednoho výstavního prostoru. Změna po ničivém požáru jednoho z křídel Průmyslového paláce byla vlastně vynucená, v roce 2011 výstava našla své zázemí v nedalekém Veletržním paláci, ale už tehdy expandovala do dalších prostor, jako například byla piazzetta u Národního divadla nebo tzv. Pražská křižovatka. Zatímco ve Veletržním paláci jste mohli souborně spatřit všechny expozice Sekce zemí a regionů a také Studentské sekce, 13. ročník PQ zásadně mění koncepci lokací. Letos nenajdete pohromadě nic, za expozicemi se bude putovat. PQ 2015 totiž ovládne centrum Prahy, historické budovy i veřejný prostor. Zvolené prostory pro výstavu zahrnují opuštěný dům, barokní palác, gotický kostel, galerie, tunel a další. Velkou novinkou budou pohyblivé expozice ve veřejném prostoru. PQ 2015 zavede návštěvníka do historických budov a významných památek metropole jako jsou Colloredo-Mansfeldský palác, Clam-Gallasův palác, Kafkův dům, kostel sv. Anny – Pražská křižovatka, Lapidárum Betlémské kaple či Topičův salon. Quadriennale je však živou výstavou, která dalece přesáhne hranice galerijního prostoru, a vydá se také na piazzettu Národního divadla, Jungmannovo náměstí, náměstí Jana Palacha, Václavském náměstí, na Kampu, na řeku Vltavu, do ulic, do metra či na mosty a nabídne kolemjdoucím, turistům i Pražanům pestrou škálu živých akcí.

„PQ 2015 bude od předchozích ročníků skutečně prostorově velmi odlišné,“ říká Sodja Lotker, „i hlavní sekce (Sekce zemí a regionů a Studentská sekce) budou rozloženy do více dějišť. Většina těchto míst se nachází v centru Prahy a disponuje odlišným architektonickým charakterem. Navíc nás čeká i mnoho projektů ve veřejném prostoru v centru Prahy. Tím podle mě vznikne lepší dialog s městem a jeho obyvateli. Je zřejmé, že tento koncept bude velmi náročný na organizaci.“

Odborná porota Pražského Quadriennale (za Českou republiku byla do poroty nominována scénografka a režisérka Kamila Polívková) tradičně udělí prestižní ocenění Zlatá Triga za nejlepší expozici a také Zlaté medaile v několika kategoriích, které pokrývají různé scénografické disciplíny. Speciální cena se bude udělovat za inovativní přístup ke scénografii či za podnícení dialogu a nebude chybět ani cena dětských návštěvníků.

Česká expozice na Pražském Quadriennale 2015 bude poctou významné osobnosti české divadelní scény, divadelnímu režisérovi Janu Nebeskému. „Kurátorkou expozice České republiky je scénografka Jana Preková, která se zaměřuje na práci významného českého režiséra Jana Nebeského. Jeho způsob práce je velmi specifický a ovlivnil celé generace umělců a jeho spolupracovníků – výtvarníků, scénografů, hudebníků. Expozice bude sestávat z instalací, intervencí, archivu a probíhající party...,“ vysvětluje Sodja Lotker.
Scénografka Jana Preková a její tým se rozhodly vzdát hold tomuto tvůrci osobitým způsobem. Na 11 dní během Pražského Quadriennale promění piazzettu, Novou scénu Národního divadla a Café NoNa v dějiště „Nebeského festivalu“, neboli projektu s názvem SWEET/SWEET/SWEET. Součástí živé scény budou výtvarné instalace od takových umělců jako je Igor Korpacewski, Margita Titlová-Ylovsky, Tomáš Ruller, Michal Pěchouček, Vladimír Kokolia a dalších. Na Nové scéně Národního divadla se také uskuteční premiéra nové inscenace Jana Nebeského s názvem „SWEET“ a další tři hry s předními českými herci. Atmosféru pulsujícího místa dotvoří kostýmové přehlídky a bohatý doprovodný program. Během přehlídky bude také představen veřejnosti archiv Nebeského díla, který vzniká ve spolupráci s Divadelním ústavem.

Sodja Lotker (foto: Michal Novák)
Sodja Lotker (foto: Michal Novák)


Součástí české expozice se také stane multimediální instalace GOLEM Cube umístěná ve VILE Štvanice. Golem Cube je nové provedení úspěšného představení Golem z roku 2013 uvedeném tamtéž. „Tato instalace zprostředkuje kondenzovaný prožitek divadelního představení, a zároveň ho, díky perspektivě kamer, rozšíří o zcela nové kvality. Přenesením hry do filmové formy, prezentované v jednoduché krychli čtyř projekcí, získá divák možnost přehledně sledovat jak celé dramatické situace, tak ta nejjemnější herecká gesta a scénické detaily. Instalace se zároveň stane originálním záznamem atmostéry, prostoru, hereckých výkonů a scénografie původního představení,“ vysvětlují tvůrci GOLEM Cube. Své zastoupení bude mít Česká republika také v rámci Studentské sekce i dalších projektech PQ.

„PQ se koná 11 dní a jeho program je velmi rozmanitý. Dalo by se říci, že nemá otevírací ani zavírací hodiny. Ať se návštěvník vydá do ulic centra Prahy a na místa PQ v jakoukoliv hodinu, vždy najde něco zajímavého. Doufám, že letos se nám podaří zdolat rekord v návštěvnosti a překročíme hranici 50 000 návštěvníků. Přestože se PQ na svém počátku zaměřovalo převážně na návštěvnost odborníků z celého světa, poslední 4 ročníky se snažíme na přehlídku lákat více a více širokou veřejnost. Myslím, že na PQ si návštěvník jakéhokoliv věku najde svou oblíbenou výstavu, dílo, expozici a odnese si svůj osobní zážitek. PQ je pro všechny,” shrnuje výkonná ředitelka Pražského Quadriennale Daniela Pařízková.

Kompletní ucelený program najdete na webu nebo v dalších materiálech. Připraveny budou tisíce mapek, PQ brožury, navigační systém v centru Prahy a tak dále. Základní jednodenní vstupné na PQ 2015 je stanoveno poměrně vysoko, na 300 Kč. Návštěvníci však mohou využít speciální slevové akce, které vznikají ve spolupráci s českými divadly nebo Dopravním podnikem hlavního města Prahy. Při jejich využití (využití to bude velmi jednoduché) se dostanete na snížení ceny o polovinu.

Zaujala nás i jiná čísla, která prezentovala Daniela Pařízková: „PQ je oficiální akcí České republiky a pořádá ji Ministerstvo kultury, které na ni pravidelně vyčleňuje prostředky ze svého rozpočtu. Znamená to pro nás především kontinuitu v pořádání akce a umožňuje nám to využít i další grantovou podporu z jiných zdrojů. Podařilo se nám již podruhé získat podporu Evropské unie v rámci víceletých grantů programu Kultura EU. Z celkového počtu 80 přihlášených a 14 podpořených projektů s projektem SharedSpace uspělo PQ v rámci víceletých projektů jako jediná organizace z ČR a získalo grant ve výši přes 760 tisíc EUR. To je nejvyšší částka, která kdy byla české kulturní akci z evropského rozpočtu udělena. Je pro nás významné, že můžeme případným českým podporovatelům ukázat, že takhle velké částky jsou do PQ ochotni investovat i ze zahraničí. Podporují nás také zahraniční kulturní instituty, které sídlí v Praze. Nejobtížnější je ale získat peníze ze soukromých zdrojů. Bez ohledu na současnou krizi má PQ nevýhodu ve svém čtyřletém cyklu, nemůžeme sponzorům nabízet kontinuální spolupráci, o níž stojí. Pro každý ročník tedy musíme spolupráci obnovovat. Tradičním partnerem PQ je i město Praha, nicméně ne tak zásadním, jak bychom si přáli. Město by mělo pochopit, že kulturní turistika je významným fenoménem, tak, jak to vnímá celá řada evropských metropolí. Během PQ 2011 jsme si nechali vypracovat studii ekonomického dopadu, která dokázala, že akce přinesla státu dvakrát více, než činily obdržené dotace. Během PQ 2011 utratili návštěvníci v Praze přes 164 milionů korun a navýšení obratu se projevilo dokonce 393 miliony korun. Praha na ubytovacích poplatcích získala zpět do svého rozpočtu stejnou částku 1,5 mil. Kč, kterou jsme od ní na pořádání akce v rámci partnerství dostali. Studie prokázala, že šlo o jeden z nejúspěšnějších kulturních projektů roku 2011 nejen po umělecké, ale i po ekonomické stránce: každá koruna rozpočtu Pražského Quadriennale tedy vygenerovala téměř šest korun na obratu české ekonomiky a dvě koruny na HDP.“