Z tiskových konferencí

Proti...
vydáno: 13.6.2014
Divadlo Letí, divadlo s vášní pro objevování textů současné dramatiky, připravilo v prostorách multifunkčního uměleckého prostoru DOX v pražských Holešovicích interaktivní divadelní instalaci podle trilogie katalánského dramatika Esteve Sorela nazvané Proti pokroku. Proti lásce. Proti demokracii.. Esteve Sorel se nechal inspirovat pařížským divadlem Grand Guignol a jeho mrazivou obrazností. S břitkým humorem podrobuje tvrdému zkoumání všechny „nezpochybnitelné hodnoty“, kterými se zaklíná současná západní společnost.

Janek Růžička, Esteve Soler, Martina Schlegelová (foto: Michal Novák)
Janek Růžička (JQr), Esteve Soler, Martina Schlegelová (foto: Michal Novák)


Místo konání nebylo vybráno pro tento projekt náhodou, Centrum současného umění DOX se už dlouhodobě snaží propojovat nejrůznější žánry a umělecké světy.

„Trilogie se skládá z více než dvou desítek samostatných krátkých her, které jsou ovšem tematicky propojené. Vybrali jsme z nich sedmnáct, které uvedeme v podobě činohry, loutkového či stínového divadla, pohybové performance, zvukové instalace a filmu,“ vysvětluje dramaturgyně projektu Marie Špalová. Jednotlivé scény budou probíhat paralelně na několika místech DOXu zároveň a osudy diváků budou v rukou bizarních průvodců a rozprsknutí diváků směrem k jednotlivým mikropříběhům budou určovat výsledky odpovědí v hrací kartě. V každém kole všichni společně vyplňují tři dotazníkové položky se dvěma možnými variantami. Podle toho, které odpovědi budou převažovat, se bude ubírat divákův osud aneb kam jej průvodci zavedou. K tomu se přidávají bonusové varianty pro vyvolené (v každém kole vylosované vybrané diváky). Návštěvník tak s Divadlem Letí prožije v bludišťovitých prostorách DOXu svoji mozaiku jednotlivých obrazů, nebude však mít možnost zhlédnout je všechny, čili každý si poskládá svůj „scénář“. Účastníci tak prožijí vlastní unikátní příběh na základě témat, která si sami zvolili. Nabízí se otázka, zdali není vyloženě hloupé, když každý jeden návštěvník dostane možnost vidět řádově pouhou třetinu divadelních instalací, na druhou stranu odehrání všeho ze Solerovy trilogie by zabralo pět hodin...

Janek Růžička, Esteve Soler, Martina Schlegelová (foto: Michal Novák)
Janek Růžička (JQr), Esteve Soler, Martina Schlegelová (foto: Michal Novák)


„Jsem Divadlu Letí velmi vděčný za tuto příležitost a také za skvělý nápad, jak celou trilogii uvést a jaký ty mikrohry dostaly netradiční prostorový tvar. Moc se na to těším...z toho, co jsem viděl na zkouškách, vyvíjí se to tak, jak jsem ani nedoufal...,“ říká Esteve Sorel. Autor dále přiblížil základní myšlenková východiska své trilogie: „Těžištěm her je rozdíl mezi tím, jakým způsobem se vyvíjí naše řekněme lidství a jak se vedle toho vyvíjí tržní hospodářství. Tento kontrast vytváří základní napětí hry. Obvykle máme tendenci brát slovo „vývoj“ v pozitivních konotacích, já jsem se však snažil ukázat širší rozměr toho pojmu a netriviálnost vývoje jako takového. Jednoduché příběhové zkratky mohou být v interpretacích jednodušší, ale o to snad mají větší hloubku a razanci.“

Na projektu se bude podílet přes dvacet herců, tanečníků a loutkoherců, pět výtvarníků a sedm režisérů (Daniel Špinar, Marián Amsler, Sláva Daubnerová, Natália Deáková, Martina Schlegelová, Ivan Buraj a JQr).


průvodci účastníků divadelní společenské hry... (foto: Michal Novák)



jeden z mikropříběhů - na snímku Natália Drabiščáková (foto: Michal Novák)


Projekt rozšiřuje svůj společenský apel i v doprovodném programu. „Venkovní intervence se výtvarnou metaforou vyjádří ke společenským problémům v konkrétním kontextu pražských čtvrtí Holešovice a Bubeneč, kde budou i situovány výtvarné zásahy do městské architektury. Na konceptu intervencí pracujeme s několika místními občanskými iniciativami a se studenty Fakulty architektury ČVUT,“ dodává koordinátorka projektu Diana Vávrová. ...Ovšem jsme v Praze, spousta instalací měla jepičí život, takže ty už podle obdržených plánků snad už ani nehledejte.

-mys-