Z tiskových konferencí

RockOpera bez napětí (pro rodinné publikum)
vydáno: 5.6.2017
S rockovou operou Malý princ RockOpera Praha pokračuje v nastoupeném trendu autorských adaptací děl klasické literatury. Předlohy zpracovává a aktualizuje pro současného diváka vlastním originálním způsobem. Adaptace románu Antoine de Saint-Exupéryho je navíc její první rodinnou rockovou operou.

Nepřekvapí tedy, že RockOpera Praha tentokrát zahraje bez napětí. Představení bude proti jiným projektům také méně technologicky náročné, což má tu výhodu, že budou realizovatelné i výjezdy za mimopražskými diváky. Velmi cenným záměrem projektu je seznámení dětského diváka s neobvyklým žánrem a tvůrci v koutku duše doufají, že si toto publikum „vychovají do budoucna“ pro své velké opery.

Blanka Křemenová, Irina Andreeva
Blanka Křemenová, Irina Andreeva


V pořadí již devátá inscenace RockOpery Praha bude opět vystavena na základě rockové hudby Milana Steigerwalda, který se při jejím komponování rozhodl ukázat zvukomalebnější stránku své tvorby. I když odklon od „tvrdé“ muziky či hladivé libreto nečekejte. Nejznámější dílo francouzského spisovatele Antoine de Saint-Exupéryho je sice na první pohled roztomilá pohádka, ale skrývá v sobě filosofický podtext, jenž je čtenáři jasnější s přibývajícím věkem. „Nicméně i přesto jsme museli brát ohled na děti, pro které je příběh Malého prince krásná a něžná pohádka, již jim rodiče čtou na dobrou noc. Balanc mezi oběma světy byl náročný i napínavý, ale od začátku jsme chtěli vytvořit operu, ze které si divadelní zážitek s rockovou emocí odnesou děti i dospělí,“ popisuje novou rockoperu Malý princ zakladatelka a umělecká šéfka RockOpery Praha Pavla Forest, která dodává: „Představení je koncipováno s ohledem na dětskou psychiku, její kongitivní procesy, intelekt a pozornost. Přizpůsobíme i dobu hraní a samozřejmě instrumentaci.“

Blanka Křemenová, Irina Andreeva, Kamil Střihavka
Blanka Křemenová, Irina Andreeva, Kamil Střihavka


Malý princ tedy vstupuje do rockově-metalového prostředí a za všechno může Milan Steigerwald.
Ideu hrát pro mladé publikum rockovou operu v akustické verzi (po vzoru slavného televizního hudebního pořadu MTV Unplugged) Milan Steigerwald nosil dlouho. A jak volba padla na „filozofického“ Malého prince? Úplnou náhodou. Když po jednom představení Milan Steigerwald ve své vtipné řeči seznamoval diváky s tvůrčím týmem a do světel vtáhl choreografku a herečku Irinu Andreevu (performerku vskutku drobné postavy), plácnul, že „příště budeme hrát Malého prince“.

„Ona ovšem nadšeně souhlasila a brzy přišla s jasnou představou, jak to udělat,“ pobaveně dodala Pavla Forest. Režie a stejně tak i hlavní postava byly svěřeny právě Irině Andreevě (Teatr Novogo Fronta), která s RockOperou Praha spolupracuje už několik let. Pavla Forest má jenom slova chvály: „Irina je velká umělkyně a díky ní získává náš repertoár neotřelý a inovativní výraz, jenž akcentuje prvky nového cirkusu a spektakulární show. To je případ i Malého prince. Synergie mezi mnoha zdánlivě různorodými žánry, které se se jevišti RockOpery potkávají, dává vyniknout podmanivé atmosféře díla.“

V druhé titulní roli Letce se objeví zpěvák Kamil Střihavka (bez alternace). Kromě této dvojice diváci uvidí Marii Steigerwaldovou, Matěje Kohouta, Irenu Kristekovou, Danielu G. Langrovou, Salvi Salvatoreho, Pavlu Forest, Lukáše Šimona, Petra Opavu a další.

Marie Steigerwaldová, Pavla Forest
Marie Steigerwaldová, Pavla Forest


„Akcent na dětského diváka není až tak silný,“ myslí si Kamil Střihavka. „RockOpera jen logicky navazuje na předešlé rockové opery a naši diváci už vědí, co očekávat. Téma Malého prince je dramaturgicky jistě odvážné, ale primárně není jen pro děti, což všichni, kteří předlohu znají, jistě vědí. A kdo to snad nečetl, bude mít možnost tento literární skvost objevit prostřednictvím vize Iriny Andreevy. Jde spíše o rozšíření záběru, kdy rodiče mohou vzít do RockOpery i své potomky. Dostanou šanci zhlédnout téma jim blízké a zároveň jim nikdo nebude podsouvat dogma, že děti chtějí a pochopí pouze připitomělé říkánky a infantilní hudbu. Tento Malý princ je mimo jiné zajímavou alternativou pro ty, kteří neskousnou muzikálový balast, ani nějaké to „dětské“ divadlo.“

„Snažil jsem se to dělat více psychedelicky, jemněji, ale jsou tam i tvrdé skladby,“ říká autor hudby Milan Steigerwald. „Navíc tímto projektem odpovíme těm, kteří si z toho, co provozujeme, zacpávají uši, ...že umíme i něco jiného (smích). Jistě, tento typ představení vyžaduje trošku jiný přístup, vedle akustického hraní i nějaké nástrojové úpravy. Třeba použijeme jemnější paličky.“

„Zajímavostí naší novinky je, že všechny postavy jsou koncipovány jako dvojrole, které tvoří vždy jeden herec/tanečník a jeden zpěvák. S výjimkou Kamila Stříhavky, u nějž chtěla režisérka Irina Andreeva využít nejen jeho pěvecký talent, který všichni dobře známe, ale také jeho herecký potenciál,“ vysvětluje Pavla Forest.

Irina Andreeva, Kamil Střihavka, Milan Steigerwald
Irina Andreeva, Kamil Střihavka, Milan Steigerwald


Jak tedy Malý princ v podání RockOpery bude vypadat? „Nechtěla bych, aby byl příliš lyrický, chci, aby byl veselý, svižný a místy klidně i trochu jedovatý. Jak postava, tak celé dílo,“ přibližuje Irina Andreeva. „Malý princ oslovuje lidi každého věku a v každém věku se dostává člověku určité filozofie, pohledu na svět. Je to vždy jako setkání s dobrým kamarádem. Při něm dochází k určité vnitřní očistě, člověka činí hodnějším, dochází k světlé katarzi. To je na něm právě tak podmanivé, proto jej v dětství i v moudrém stáří tak milujeme. Práce je to hodně intuitivní a rozhodně nevymýšlíme doslovnou jevištní ilustraci Exupéryho řádků, to by nemělo smysl.“

Padla taková otázka - co vás jako první napadne při vyřčení „Malý princ“. Odpovědi byly následující:
Irina Andreeva: „Asi slovo Duše.“
Pavla Forest: „Mně se teď jako první vybaví Irina. Způsob, jakým se s ním ztotožnila. Ona je dokonalý Malý princ.“
Marie Steigerwaldová: „Filozofie života.“
Milan Steigerwald: „Irina!“
Kamil Střihavka: „Irina.“

Nečekané se stalo skutečností, občerstvující šance znovu se podívat na svět dětskýma očima přichází z divadla, kde je doma rock a metal.
A jak říká Milan Steigerwald, představení RockOpery jsou pokaždé událostí (v RockOpeře se nehraje sériově) a pro diváky setkáním s partou lidí, kterým se poštěstilo, že zábavu a svůj smysl života spojili s prací. A věřte, že vždy je to energetická podívaná.

Premiéra Malého prince je plánována na 8. června 2017.

na tiskovém setkání v RockOpeře Praha
na tiskovém setkání v RockOpeře Praha


RockOpera Praha není jen o rockově divadelním repertoáru, v holešovické aréně se můžete naučit řadě uměleckých aktivit. Na podzim 2017 se otevírá nový semestr Rockové akademie, jejíž kurzy jsou zaměřené na oblast hudby, fyzického herectví a výtvarného umění.

„Kurzy probíhají každou sobotu a účastníci se mohou zapsat do kurzů dle vlastních zájmů a preferencí. Pod vedením odborných lektorů pak budou ve zvoleném oboru rozvíjeny jejich dovednosti a dispozice. Vítáme mezi sebou jak osoby, které se již danému druhu umění profesionálně věnují a chtějí na sobě pracovat, tak úplné začátečníky, kteří touží nahlédnout do daného prostředí a posunout svůj dosud neobjevený talent o úroveň výš. To vše završit tím, že se absolventů Rockové akademie mohou následně stát stálými členy souboru RockOpery Praha,“ popisuje fungování Rockové akademie ředitelka marketingu Blanka Křemenová.

.....
foto: Michal Novák