Zpráva

Divadelní Flora reflektuje proměny „starého kontinentu“
vydáno: 21.4.2017
Motto 21. Divadelní Flory zní TEKUTÁ EVROPA. V rámci činoherního programu letošního festivalového ročníku se na jevišti Moravského divadla Olomouc vůbec poprvé představí renomované německé soubory – Maxim Gorki Theater Berlín či mnichovský Residenztheater.

Činoherní tituly 21. Divadelní Flory spojuje povětšinou silně autorská reflexe událostí, postojů a myšlení, jež v moderních dějinách formovaly (a dosud formují) „tvář současné Evropy“; charakterizuje je potřeba komentovat přelomové i méně exponované dějinné situace a zaznamenat jejich dopad na osudy skutečných, ale i fiktivních osobností, společně obývajících mentálně proměnlivý prostor „starého kontinentu“.

„Autenticky reprodukované ozvuky blízkovýchodního konfliktu v prostředí současného Berlína (The Situation), nekompromisní, adresná sonda do temných komnat česko-slovenských (post)komunistických person (Elity), zneklidňující konfrontace uhlazených německých reálií a ‚balkánské výbušnosti‘ (Balkan macht frei), disputace na téma české národní identity (Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny), mrazivě trefná paralela ke zmatečné komunikaci v současných evropsko-unijních strukturách (Kauza Schwejk), neokázalá pocta dějinami nerozdrolené integritě silné osobnosti (Olga), meditativní ohlédnutí za největší genocidou 20. století (Pan Theodor Mundstock), groteskní reflexe nenaplněné touhy po absolutní dokonalosti (Síla zvyku), hlasité boření historického a společenského tabu (Dílo), éterické zachycení rozpadu letitých evropských hodnot se sebeironickým dovětkem (Náměsíčníci),“ stručně charakterizuje základní témata stěžejních festivalových produkcí ředitel DF Petr Nerušil. Součástí hlavní programové linie přehlídky, zaměřené na průřez aktuální českou a německou činoherní tvorbou, je také pětidenní profil přední tuzemské scény – pražského Studia Hrdinů.

„The Situation“ – třeskutý konflikt na dosah ruky
Hovoří-li přímí aktéři o reáliích permanentního blízkovýchodního konfliktu, definují jej často krátkým a výstižným slovem – The Situation. Jeho ozvuky v prostředí současného Berlína jsou východiskem pro stejnojmennou německojazyčnou Hru roku 2016 izraelské autorky a režisérky Yael Ronen. V inscenaci berlínského Maxim Gorki Theater rozehrávají autentičtí protagonisté z exponovaných zemí třaskavé lokality (Afghánistán, Izrael, Libanon, Palestina) černohumornou produkci, jejímiž aktéry jsou frekventanti jazykového kurzu. Během devadesátiminutové „lekce němčiny“ se nakonec ukáže, že gramatické nedostatky nejsou zdaleka jejich největším problémem… Lehce provokativní komedii, plnou slovního vtipu, odstartuje program hostujících titulů Flory na jevišti olomouckého Moravského divadla v neděli 14. května.

Nekompromisní provokace režiséra Olivera Frljiće
Strhujícím zážitkem bude představení mnichovského Residenztheateru Balkan macht frei. Autor a mezinárodně uznávaný chorvatský režisér Oliver Frljić se ve své tvorbě zaměřuje na kontroverzní a tabuizovaná témata – aktuálně se jeho jméno objevuje v médiích v souvislosti s varšavskou inscenací Prokletí, jež vyvolala v sousedním Polsku vlnu žalob za urážku náboženského přesvědčení. Pro palčivé drásání letitých traumat našich západních sousedů našel Frljič ideální médium v jedné z nastupujících hvězd evropského divadla – Franzi Pätzoldovi, jenž byl za své mimořádně expresivní pojetí režisérova alter ega nominován na Cenu Faust, určenou pro německého Herce roku. Nekompromisní politickou inscenaci „Bavorského národního divadla“, jež se stala jednou z událostí loňské německé divadelní sezony, uvidí festivaloví diváci v úterý 16. května.

Chirurgický řez Dušana Pařízka
K vrcholům 21. Divadelní Flory bude patřit velkorysá koprodukce Studia Hrdinů a Theater Bremen (v níž se představí rovněž kmenoví herci pražského Národního divadla či vídeňského Volkstheateru) Kauza Schwejk, která měla svou premiéru v rámci prestižního festivalu Wiener Festwochen. Režisér Dušan D. Pařízek, jehož „vídeňská retrospektiva“ opanovala loňský festivalový ročník, se s českým literárním arcidílem vypořádal formou radikální – hravé i mrazivé – adaptace. Jeho důsledně demytizující pohled na neodvratnou demontáž mnohonárodnostního mocnářství byl oceněn německojazyčnou i českou kritikou a získal Cenu Divadelních novin pro nejlepší činoherní inscenaci sezony 2015/2016. Kolosální zmatení jazyků – s typicky středoevropskou přestávkou na pivo a buřtguláš – propukne na jevišti Moravského divadla v pátek 19. května.

Filozofická groteska
Co zbylo z evropské kultury poté, co se rozpadl tradiční řád světa? – Nad touto otázkou se, stejně jako Hermann Broch ve své mnohovrstevnaté románové trilogii Náměsíčníci, zamýšlí autor odvážné dramatizace Ivan Buraj. Umělecký šéf brněnského HaDivadla v první části své ambiciózní inscenace nápaditě exponuje „zánik starého světa“ na přelomu 19. a 20. století, v její druhé polovině pak režijně invenčně ironizuje problematiku zdivadelnění literárních předloh. Vizuálně i hudebně podmanivá koláž oživí nejfrekventovanější festivalovou scénu, prostor olomouckého S-klubu, hned dvakrát – v pátek 19. a v sobotu 20. května.

Festival začíná v pátek 12. května a během 10 dnů nabídne na čtrnácti festivalových scénách na sedm desítek akcí. Hlavní program zahrnuje 38 produkcí dvaadvaceti titulů – z toho 19 zahraničních představení. Podrobný festivalový program lze nalézt na webových stránkách www.divadelniflora.cz, předprodej vstupenek zajišťuje pokladna Moravského divadla, rezervace si lze zajistit také online.

zdroj zprávy: Radka Piskačová