Zpráva
Marbot je fiktivní postava ze stejnojmenného románu Wolfganga Hildesheimera. Jedná se o román napsaný dokumentární formou, kde se hlavní postava setkává s osobnostmi literárního a výtvarného světa první třetiny devatenáctého století a vede s nimi dialog. Román přiznaně zpochybňuje pečlivě vytvářenou fikci a zároveň si klade otázky vztahu mezi uměním a skutečností.
„Od okamžiku, kdy jsem na tento trochu podivný román o "prvním kunsthistorikovi" narazil, věděl jsem, že ho budu chtít s Michalem zpracovat na divadle a při prvním setkání nad textem nám bylo jasné, že Marbota musí hrát Bohdan Bláhovec,“ říká režisér a umělecký ředitel Studia Hrdinů Jan Horák. „Naše adaptace si z románu půjčuje hlavní dějovou linii, kterou interpretujeme velmi volně.“
Marbot zde vede dialog pouze se stárnoucím Goethem, jakožto s dobovou ikonickou autoritou. Obrací se na něj jako na autora románu o svobodě Utrpení mladého Werthera. K tomuto kroku Marbota přivedl jeho incestní vztah se svou matkou, jehož naplnění způsobilo jejich vzájemné a definitivní odloučení. Vnitřní obhajoba milostného vztahu s matkou má pro něj jediné možné, byť marné, východisko, tedy seznamování se s evropskou kulturou, především s literaturou a výtvarným uměním. Vytvoří tak utopický koncept umělecké kritiky, jejímž základem je psychoanalýza, a který je divákovi zprostředkován především svébytným řešením výtvarné podoby naší inscenace. Autor scénografie a spolurežisér Michal Pěchouček dodává: „Co je Marbot? Snění o umění a romantickém hrdinovi. Jakési volné pokračování naší inscenace Muži malují. Tentokrát pro dospělejší diváky.“
V hlavních rolích se představí filmový dokumentarista Bohdan Bláhovec a herci Jiří Štrébl, Eva Hacurová a Petra Lustigová.
„Od okamžiku, kdy jsem na tento trochu podivný román o "prvním kunsthistorikovi" narazil, věděl jsem, že ho budu chtít s Michalem zpracovat na divadle a při prvním setkání nad textem nám bylo jasné, že Marbota musí hrát Bohdan Bláhovec,“ říká režisér a umělecký ředitel Studia Hrdinů Jan Horák. „Naše adaptace si z románu půjčuje hlavní dějovou linii, kterou interpretujeme velmi volně.“
Marbot zde vede dialog pouze se stárnoucím Goethem, jakožto s dobovou ikonickou autoritou. Obrací se na něj jako na autora románu o svobodě Utrpení mladého Werthera. K tomuto kroku Marbota přivedl jeho incestní vztah se svou matkou, jehož naplnění způsobilo jejich vzájemné a definitivní odloučení. Vnitřní obhajoba milostného vztahu s matkou má pro něj jediné možné, byť marné, východisko, tedy seznamování se s evropskou kulturou, především s literaturou a výtvarným uměním. Vytvoří tak utopický koncept umělecké kritiky, jejímž základem je psychoanalýza, a který je divákovi zprostředkován především svébytným řešením výtvarné podoby naší inscenace. Autor scénografie a spolurežisér Michal Pěchouček dodává: „Co je Marbot? Snění o umění a romantickém hrdinovi. Jakési volné pokračování naší inscenace Muži malují. Tentokrát pro dospělejší diváky.“
V hlavních rolích se představí filmový dokumentarista Bohdan Bláhovec a herci Jiří Štrébl, Eva Hacurová a Petra Lustigová.
Další zprávy
Dítě v Dlouhé 2024 - vítězové
(Divadlo v Dlouhé, 18.4.2024)
Požár slavného dramatika Schimmelpfenniga se poprvé představí na české scéně, navíc s choreografií někdejší členky Les Ballets de Monte-Carlo
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 17.4.2024)
LATERNA FEST 2024 - Druhý ročník mezinárodního festivalu multižánrového divadla na Nové scéně
(Národní divadlo, 16.4.2024)
Ježíš je na Tinderu – Jeden z nejkontroverznějších světových režisérů Rodrigo García poprvé v Česku!
(Městská divadla pražská, 16.4.2024)
IHOPEIWILL přináší naději v atmosféře obav z budoucnosti – premiéra 22. 4. v divadle PONEC
(PONEC - divadlo pro tanec, 15.4.2024)
Divadlo Bolka Polívky zahájí v Bílém domě premiérou inscenace Sága aneb Vizovský zázrak
(Divadlo Bolka Polívky, 11.4.2024)