Anketa 2017 - redakční volba

Zobrazit výsledky pro kategorii:

Divadelní osobnost roku 2017

Jiří Bábek
principál Komorní činohry, režisér a herec
Komorní činohra je dlouhodobě diváckou obcí vnímána jako zprostředkovatel textů současné světové dramatiky (většina z nich byla uvedena v české premiéře). Vybudoval velice zdatný subjekt s přesvědčivými inscenačními výsledky, který však na podzim roku 2017 byl nucen přerušit činnost z finančních důvodů. Jiří Bábek aktivně upozorňuje na absurdnost pražské grantové politiky, otevřeně pojmenovává nelogičnosti, před které jsou divadla ze strany magistrátních úředníků a hodnotitelů rok co rok stavěna a která reálně mohou vést k přerušení kontinuity práce či nuceného slevení z tvůrčího úsilí.
Jan Kříž
herec
Jedna z nejvýraznějších osobností české muzikálové scény. Ve své práci dlouhodobě propojuje talent s profesionalitou. Podstoupil náročnou přípravu, aby obstál v titulní roli české verze muzikálu Rocky. Rok 2017 mu dále přinesl angažmá v originálním německém uvedení muzikálu Tanz der Vampire (mj. i jako první cover titulní role), neboť uspěl v náročných konkurzech největší evropské produkční společnosti Stage Entertainment. Stal se tak jedním z mála českých umělců, kteří se prosadili v zahraničí.
Lenka Vagnerová
choreografka a režisérka
Lídr české taneční scény. Po té, co těžiště své práce přesunula k tvůrčí cestě, diváci se rázem začali setkávat s velmi originálními počiny. Její choreografické práce jsou nejen dynamické či jednoduše hravé, ale především angažované, hledají témata. Rok 2017 přinesl premiéru Amazonek, o které se mluví v superlativech. Spolupracuje také s divadlem Minor, kde vytvořila variaci pohádky Sněhová královna, opřenou o invenční pohybovou složku rozvíjející fantazii dětského diváka.

Další nominace

Dodo Gombár
režisér a umělecký šéf Švandova divadla
Za poslední rok připravil čtyři mimořádné inscenace (jednu ve Zlíně, dvě v Brně a jednu ve svém domovském Švandově divadle), které nás svými tématy a hlavně osudovostí přesahují. Jeho inscenace jsou metaforou světa s výskytem černých skvrn, ale všechna velká gesta jsou spíše koncentrovaná do jakéhosi tušení. Gombárovy inscenace se tak stávají výzvou k hlubší myšlenkové spoluúčasti diváků. Je tvůrcem, který se k tématům i vrací, je-li důvod k novému pohledu, čehož důkazem je druhá (sevřenější) dramatizace Žítkovských bohyní.
Lumír Olšovský
režisér a umělecký šéf muzikálového souboru Divadla J.K.Tyla
Svou misi jako umělecký šéf muzikálového souboru Divadla J.K. Tyla v Plzni zahájil impozantně. Věkově spíše mladý soubor postavil před velké úkoly a nastavil přátelskou tvůrčí atmosféru, avšak spojenou s tvrdou prací, která účinně napomáhá rozvoji talentů. Repertoár staví na nich a na kolektivním zápalu. Inscenace West Side Story v jeho režii se zařadila mezi události roku v oboru muzikálového divadla.
Natálie Preslová
dramaturgyně, překladatelka, ředitelka festivalu francouzského divadla Sněz tu žábu
Stojí za nově profilovanou dramaturgií pražského „alternativního prostoru“ NoD, jejíž pilířem je autorská tvorba a produkce vlastních inscenací. Za poslední rok se zde objevila řada novinek se závažnějším i odlehčeným obsahem, o nichž se mluví. Svůj dramaturgický rozhled dlouhodobě uplatňuje i v českobudějovickém Malém divadle. Každoročně organizuje unikátní festival „Sněz tu žábu“, jenž seznamuje české publikum s nejzajímavějšími tendencemi současného francouzského divadla.
Yvetta Srbová
ředitelka Divadla v Řeznické a dramaturgyně
Pod jejím vedením se „Řeznická“ profiluje jako divadlo českých premiér. Aktivně vyhledává texty založené na silných výpovědích a samozřejmě na míru komornímu prostoru divadélka s jedinečným géniem loci. Dlouhodobě vystupuje proti jeho pošlapávání dehonestujícími vyjádřeními ze strany grantové komise HMP a argumentačně bojuje o přežití divadla, aniž by sešla z nastoupené cesty náročnější dramaturgie.