Anketa 2019 - redakční volba

Zobrazit výsledky pro kategorii:

Divadelní osobnost roku 2019

Tomáš Dianiška
herec a dramatik
Tvůrce, který umí pobouřit divadlem. Nepřehlédnutelný herec i díky svým punkovým dramatickým počinům, které budí pozornost. V roce 2019 se dočkaly jevištní realizace hned dva jeho mimořádné texty, oba inspirované skutečnými postavami: Transky, body, vteřiny podle skandálního příběhu české atletiky a černá groteska Bezruký Frantík (ve spoluautorství s Igorem Orozovičem). Za bizarními náměty z historie se často skrývají výmluvné odkazy na naši současnost.
Jitka Jílková
ředitelka Pražského divadelního festivalu německého jazyka
Festival, jehož je ředitelkou od roku 1997, přináší českému publiku jedinečnou možnost zhlédnout naživo inscenace prestižních divadelních domů z německojazyčné oblasti. Její kontakty a cit pro diplomacii pomáhají překonávat obtíže v logistickém schématu, jež dovoz inscenací jenom může přinášet. Setrvalý zájem odborné i divácké veřejnosti není novinkou, v zatím posledním ročníku festivalu zájem překonal snad všechna očekávání, nejen díky uvedení inscenace König Ottokars Glück und Ende vídeňského Volkstheateru.
Lumír Olšovský
režisér a umělecký šéf muzikálu Divadla J. K. Tyla
Proměna regionální muzikálové scény v muzikálové centrum byla pod jeho uměleckým vedením završena. Na repertoár se dostaly další dva tituly světového kalibru (Billy Elliot, Elisabeth), jejichž uvedení pro jejich náročnost bychom čekali spíše jinde. (Zde je na místě vyslovit dovětek, že mimořádnou práci odvádí Pavel Bár, který vede licenční jednání.) Inscenační výsledek se v obou případech zařadil k tomu nejlepšímu, co lze na tuzemských jevištích spatřit. Pohádkovost plzeňského zázraku přitom není opřena o nic víc než o dramaturgickou odvahu, příležitosti pro talenty a týmovost. Semknutý soubor muzikálu DJKT velkými úkoly roste.

Další nominace

Jakub Čermák
režisér
Od počátku vzniku vede umělecký gang Depresivní děti touží po penězích, kde jako autor a režisér připravuje většinu inscenací, v řadě z nich i vystupuje. Obratný experimentátor s klasickými tématy, jichž se dotýká s osobitostí a humorem sobě vlastním. Úspěšně v nich hledá přesahy, propojuje je se symptomy moderní doby. Mimo soubor se věnuje i práci na nezávislých projektech nejen v Praze, v poslední době zaujaly i jeho režie v kamenných divadlech.
Ivo Kristián Kubák
režisér a umělecký šéf souboru Tygr v tísni
Jedna z vůdčích osobností uměleckého prostoru VILA Štvanice. Z pozice kurátora připravil s mnohačetným týmem a v kooperaci tří divadelních souborů (Divadlo Letí, Tygr v tísni a Jihočeské divadlo) unikátní projekt CampQ, jenž mimo jiné úspěšně reprezentoval Českou republiku na Pražském Quadriennale 2019. Svým rozsahem šlo dosud o nejrozsáhlejší projekt tzv. imerzivního divadla v České republice. Velice promyšlená multiplatforma CampQ propojila hereckou akci, objekty a diváky s důrazem nikoli na efekt, ale poukázala na problémy současné globalizované společnosti.
Jana Uherová
dramaturgyně
Manažersky a dramaturgicky sestavuje plán GRAND festivalu smíchu, jenž každoročně pořádá Východočeské divadlo Pardubice. Festival věnovaný komediálnímu žánru pod jejím vedením podléhá přísné dramaturgii, za níž je znát i obrovská porce naježděných kilometrů po divadlech v celé republice. Promyšlený koncept soutěžní přehlídky a respekt k obtížnému žánru divadelní komedie přispívá k prestiži festivalu a také k tomu, že místní publikum ho doslova přijalo za vlastní.
Tomáš Vaněk
herec a producent
Vedle úspěšného vystupování ve velkých muzikálových produkcích buduje s nemenším nasazením jakousi nepsanou pražskou muzikálovou off- platformu. V rámci produkčního spolku art4rent představuje divákům zásadní komorní muzikály z nezávislé zahraniční scény. Na uvedení muzikálu Tick, tick...BOOM! navázal v minulém roce muzikál Ne/normální. V tom nejlepším smyslu slova "muzikálová alternativa" si i přes předkládaná závažnější témata nachází své publikum.