Blog uživatelů i-divadla

Mauglí podrobněji
vydáno: 1.10.2013, Guildenstern

Hodnocení z předpremiéry 10.9. (Tomeš, Strenáčik, Pleskot, Čiernik, Marek, Vančura, Šoralová, Kaštovský, Doubravová, Kassai, Opava, Křenková, Drábková, Ramba, Štěpánek, Dolinajec) a reprízy 27.9. (Cina, Sklenář, Zonyga, Kříž, Vlas, Vančura, Šoralová, Kaštovský, Cmuntová, Kassai, Opava, Pavlovčinová, Drábková, Ramba, Štěpánek, Dolinajec).

Hudba

Řekl bych, že se po Johance z Arku jedná asi o nejpovedenější práci O. Soukupa. Zaujala mě především scénická hudba, která výborně vykresluje atmosféru džungle. Za největší hity se dá asi považovat Píseň o strachu a závěrečná Vainganga. Jak je v Kalichu zvykem, hudba je reprodukovaná, při množství použitých nástrojů by živé provedení bylo mimořádně náročné, ale byl by to určitě zážitek. Z potřeby různě charakterizovat jednotlivá zvířata plyne určitá žánrová nejednotnost, která ale nemusí být na škodu.

Libreto, texty

Při psaní libreta se tentokrát více než jindy myslelo na dětské publikum (samozřejmě i vzhledem k zvolené látce). Postavy jsou chytře rozvržené, jsou zde baviči (šakal, medvěd), zvířata, která vzbuzují respekt (tygr, panter), i nejednoznačné postavy (had). Je potěšující, že pověstné pražské "komické figurky" jsou tentokrát součástí děje a celkem dobře fungují (i když to je samozřejmě stále trochu věc vkusu). Najdeme i místa, která pobaví spíše dospělého diváka (zemanovská stylizace slona P. Opavy). 

Nemohu se zbavit dojmu, že potenciál textů zůstal nevyužit, vzhledem k tématu mohly být o dost hravější. Jasně, pořád tisíckrát lepší než texty L. F. Hagena, ale do lehkosti a dokonalosti zveršování Borovcova Draculy to má hodně daleko. G. Osvaldová v poslední době ráda používá originální obraty, které mě osobně tahají za uši, expresivní výrazy, asi 2krát je použito vulgarismů. Vyloženě špatný mi přijde duet Homo Erectus, dost na nervy může lézt i přiblblé Cha cha cha a potom che che che naopak dobrá je Tabakího Nedělní džungle. Celkově bych řekl, že snaha nápaditě a trefně charakterizovat postavy by tam byla, jen ta správná slova se jaksi nedostavila.

Kostýmy, scéna, choreografie

Jsou tím hlavním, proč tento muzikál navštívit. Režijní tandem SKUTR dokáže kolem sebe sestavit velmi dobrý tým lidí, který dokáže garantovat skvělou výtvarnou a pohybovou stránku inscenace. Tvůrci využili zvířecí téma beze zbytku. Stylizace zvířat jsou vtipné a funkční. Scéna jednoduchá, ovšem dokáže přenést člověka do džungle pomocí vhodného light designu. Možná jen práce s poloprůsvitnou oponou je trochu "fórová", občas se prostě zasekne. Z kostýmů je potřeba zmínit alespoň supy nebo hada.

Režie

SKUTři už několikráte dokázali že umí. Problémem je, že v této sezoně narazili na několik tematicky podobných projektů a ten divák, který viděl všechny, se neubrání dojmu, že se začínají opakovat. Pro koho bude však Mauglí prvním setkáním s jejich prací, bude nadšen, rozhodně se povedl víc než Kukučkův Quasimodo. Nelze se ovšem zbavit pocitu, že některé situace se daly vystavět lépe, pochopitelněji, uvěřitelněji (tygrovo vehnání do klece, bouřka mohla přijít dřív, snědení opic hadem...)

Alternace

Až na pár omylů se podařilo najít velmi rovnocené a zajímavé obsazení.

Company: Hlavní hvězdy večera a jednoduše skvělí. Oddřou mnohem více práce než většina protagonistů.

Mauglí: Jan Cina zajímavější typově, výrazově, Roman Tomeš mnohem jistější pěvecky. Oba dva na jevišti suverénní.

Baghíra: Můj jinak velice oblíbený muzikálový herec Peter Strenáčik je zde bohužel špatně obsazený, na roli se typově nehodí, ani jeho hlas do vypalovačky "Bu bu bu". Jeho pojetí je hravé, ale není to prostě šelma. Naproti tomu Jan Sklenář je výborný, pěvecky jistý, nonšalantní elegán s nadhledem. Je dobře, že se opět vrací na pražská pódia.

Balú: Michal Pleskot mě bavil víc, herecky je přesvědčivější než Jiří Zonyga.

Tabakí: Výborný Petr Vančura!! Z. Frice si neumím porpavdě v této roli příliš představit, asi to pojetí bude trochu odlišné.

Šer Chán: Oba dva jsou dobří. Musím pochválit J. Kříže za to, že nestagnuje, dál na sobě pracuje a snaží se překvapit vždy něčím novým. J. Čiernik má možná větší přirozené charisma.

Rašmí: Obsazení M. Doubravové byl omyl, na roli prostě a jednoduše nemá rozsah, party jsou dost vysoko. Naštěstí jde o malou roli, takže dojem příliš nezkazí, navíc její píseň není příliš zajímavá. B. Cmuntová bez výhrad.

Rákšasí: Viděl jsem jen Lucii Šoralovou, velmi dobrý výkon, i na malém prostoru dokázala vytvořit velice působivou a výraznou kreaci. Přijde mi, že její zpěv nejlépe souzní se stylem hudby a s představou džungle.

Had Ká: Postava je záměrně dost úchylná a ztvárnění oběma představiteli taky, pěvecky lepší (na miniaturním prostoru) Jan Vlas.

Opičí král: Opravdu nepatřím mezi fanoušky C. Kassaie jeho výslovnost mi vadí, sice opičí pohyby byly opravdu velice přesvědčivé, ale píseň Nadčlověk byl spíše nekoordinovaný řev a opravdu dost tahala za uši. Ani jako Akéla či sup mě nezaujal.

Háthí: Zemanovská stylizace P. Opavy je trochu "navíc", mě však pobavila dost, narozdíl od zbytečné písně.

Celkové hodnocení: Velmi dobrý a originální muzikál, doporučuji vidět - zejména pro rodiče s dětmi. Tvůrčí tým ovšem láká do Kalichu i náročnější publikum, proto považuji tento počin za dobrý krok tohoto divadla.


Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.