Blog uživatelů i-divadla

Pár dojmů a tipů k muzikálu Romeo a Julie
vydáno: 24.9.2015, Guildenstern

Začnu pár ryze praktickými věcmi:

Na R+J se vyplatí zajít, ačkoli lístky jsou lehce předražené (na muzikál bez orchestru), jak už to bývá v Praze dob.. špatným zvykem. Hraje se ve Fóru Karlín, obrovském, nepříliš divadelním prostoru se spousty míst k sezení. Elevace řad není příliš velká, proto nedoporučuji místa od 15. řady dál a po krajích... Nejlepší je asi střed sedmé řady, která je vyvýšená.

Na https://www.ticketportal.cz/event.aspx?id=-173997 je vidět, že lístky se zatím moc neprodávají, už na první reprízu 1.10. je spousta míst, asi tedy lze koupit nejlevnější lístky za 390 Kč a jít si sednout někam dolů.. nezdá se, že by to někdo kontroloval, při předpremiéře vládl lehký zmatek a anarchie :-) Není to možná úplně fér, ale řekl bych, že na tomto projektu produkce a marketing trochu selhává a byla by škoda, kdyby na to muzikál dojel...

Mnoho lidí předlohu a francouzské nastudování zná, viz 
https://www.youtube.com/watch?v=zBHpl_QMIl8 a 
https://www.youtube.com/watch?v=aaAibuKlXM8

Je to zdařilý muzikál, hodně melodií se vryje do paměti a zapůsobí už na první poslech. Autor se nebojí klenutých melodií a většina partů je napsána dost vysoko. Zvuk a orchestrace působí možná už trošku zastarale, "devadesátkově". Libreto se od Shakespearovy předlohy dost odchyluje a bohužel postrádá zajímavější vykreslení postav. Co mně osobně zejména dost vadí je nesmyslnost libreta ohledně klíčové scény s jedem, tak, jak je ztvárněn, příběh nedává vůbec žádný smysl a může znepříjemnit život nejednomu maturantovi :-) Muzikál pro mě osobně vrcholí soubojem Tybalta s Merkuciem a pak následuje řada trošku zbytečných a zaměnitelných sólových písní. Přišlo mi, že v asi největší hitovce Les rois du monde něco z vícehlasů trochu chybí, každopádně zní dost jinak a řekl bych že trochu chuději než verze, kterou mám naposlouchanou.

Režisér L. Vaculík odvedl dobrou práci, muzikál působí celistvě, kompaktně, choreografie jsou velmi dobré, jeviště působí zaplněným dojmem, hlavně scéna souboje mi přišla velice dobře vystavěná, zalidněná, ale přehledná, vyvolávající napětí.

Pohyblivá scéna mi připadá lepší a zajímavější než na záznamu výše, i když některé přestavby trvají déle, to se jistě reprízami spraví. Trochu nevyužitá se jeví zadní LED stěna, kde se objeví pouze několik málo projekcí. Light design a kostýmy také pochvala.

Překlad není žádný skvost, ani průšvih. Nebojí se používat jadrnějších slov a zní celkem moderně a neotřele. Spojení, rýmů a obratů, které potěší, je více než těch "WTF".

Co se týče obsazení, tady se to bude jistě vyvíjet a za pár týdnů toto nemusí platit, nicméně:

Julie - Vlaďka Skalová - přijde mi, že role je pro nic příliš vysoko, ty výšky opravdu občas bolely, mohlo to být ale trémou, nejlepší mi přišla na děkovačce. Oceňuji snahu o herectví a nějaký výraz.

Romeo - Petr Ryšavý - typově zajímavý, jistě si najde dost fanynek, zprvu mi přišel trochu nevýrazný a jeho hlas nepříliš silný, nicméně brzy přesvědčil, že si hlavní roli zaslouží. Dokáže představení s přehledem utáhnout.

Merkucio - Petr Pecha - Tady jsou znát relativně velké rezervy, které si myslím, že se úplně nepodaří odstranit ani časem. Petr je dost často pod tónem a zpívání je většinu času dost přibližné. Herecky působí uvolněně.

Benvolio - Tomáš Hundža - Na Slováka oceňuju, jak dobře si poradil se záludným ř v refrénu své písně. Působí na jevišti přirozeně a symapticky.

Hrabě Kapulet - Tomáš Trapl - nepříliš velká role, jeho sólová věc je pro mě adept na škrt, Tomášův standardně dobrý výkon.

Hraběnka Kapulet - Jitka Čvančarová - chudák Jitka se na přepreméře potýkala s výpadkem mikroportu a posléze i náhradního mikrofonu, který při choreografiích celkem vtipně a pohotově zasunula do svého korzetu :-) Jitka má sytý hlas a intonačně je velice dobrá, možná by neškodila trochu propracovanější dynamika, více postav je postaveno tak, že prostě řvou a pálí to tam hlava nehlava...

Hraběnka Montek - Lucia Jagerčíková - malá role, Báry Basikové v alternaci je na ní možná trochu škoda, Lucia podala jistý výkon

Tybalt - Tomáš Beroun - rozhodně interpretův nadprůměr, pěvecky sebejistý a pojetím postavy poměrně uvěřitelný, to, že ta postava samotná je trošku černobílá a nepříliš dobře napsaná je další věc...

Chůva - Helena Vondráčková - tady asi bude hodně záviset na vkusu. V poslední době nepříliš populární interpretka je možná pro některé diváky tahák a důvod, proč přijít, myslím si ale, že se najdou lepší alternace. V tomto podání je chůva dost přeslazená a herecká stylizace mi osobně trochu lezla na nervy. Na druhou stranu musím říct, že se mi Heleny stárnoucí hlas stále docela líbí a její Už svou lásku má mi přišla velmi dobrá. Pohybově dle očekávání také nezaostává. Přišlo mi ale celkově, že z toho muzikálu tak trochu trčí. Přiznám se, že si typově nedokážu Ivu Marešovou moc představit...

Páter Lorenzo - Martin Růža - myslím si, že pro spoustu lidí bude právě Martin hlavní překvapení muzikálu, který v závěru tak trochu všechny zastíní. To, jakým způsobem je tenhle mladý nenápadný kluk schopný napálit ty výšky je prostě naprosto famózní a dlouho jsem nic podobného neslyšel. Jako jasně, na tu roli je asi trochu mladý a herecky mírně prkenný, ale rozhodně se pěvecky minimálně vyrovná i božskému Kamilovi.

Vévoda Veronský - Zbyněk Fric - ač možná trochu nenápadná role, má celkem dost prostoru a Zbyněk jej dokázal velmi dobře využít, pro mě osobně možná nepřesvědčivější výkon.

Nenávist a Zlo - dotvářejí atmosféru, nemají až zas tak velký prostor, oni i celá taneční company si zaslouží pochvalu, i díky nim se jedná o opravdu "velký" muzikál.

Jsem zvědav, jak si tento kus povede, za sebe rozhodně doporučuji k návštěvě. A možná tedy příliš neotálejte...


Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.