Blog redakce i-divadla

Nejlepší kultura je Plzeň
vydáno: 18.9.2011, Kateřina Jírová
Na letošním Mezinárodním festivalu DIVADLO jsem viděla pouze polskou inscenaci "Ženský chór"

Sborová recitace v polštině, kde texty jen nahodí motiv, a zbytek ztvární zvuk 23 ženských hrdel. Libreto inscenace vychází z literárních textů včetně úryvků z Antigony, z děl Rolanda Barthese, Michela Foucaulta a Simone de Beauvoir, stejnou měrou využívá frází z každodenního jazyka, reklamních sloganů, receptů, citátů z filmů a pohádek.

Inscenace během 45 minut nenudí, vždy přijde nový zvukový impuls. Dočkáme se jak gregoriánského chorálu, tak gospelu či tragického chóru plaček. Náhle zmlknutí sboru po hlasité skandované recitaci dokonce navodí „ticho jako v kostele“. Ženy se pohybují ve stísněném prostoru, kde buď vytvářejí spartakiádní formace, nebo nezformovanou skupinu, nebo náznak pěveckého sboru. Každá žena je jiný typ, od postarší udělané barové zpěvačky, přes hospodyňku až k mladým studentkám.
Sborová recitace se spíše věnuje ženě jako spotřebnímu zboží, žena má být mladá, krásná, štíhlá, chytrá, svůdná, a také uťáplá jako Šípková Růženka a vzorná hospodyňka.

V závěru se objeví ženy jako plačky, neboť soucit nad smrtí je v povaze ženy, ochranitelky jeskyně. Možná v dalším „díle“ se objeví i další vlastnosti vlastní ženám.

U nás se sborové recitaci a práci s hlasem věnuje, pokud vím, pouze Ústaff Brno, a trochu Jiří Adámek, který ji však podřizuje divadelnímu tvaru. Autorka inscenace se svými ženami předvedla profesionální dílo, které ukazuje sílu ženského hlasu v plné kráse. Takový jevištní tvar se u nás nevidí.

Koncept, libreto, režie: Marta Górnicka
Hudba: IEN
Choreografie: Anna Godowska
Korepetice: Agnieszka Symela
Spolupráce na kostýmech a výpravy: Maja Wolak, Anna Maria Karczmarska
Vědecká a literární spolupráce: Agata Adamiecka
Produkce: The Zbigniew Raszewski Theatre Institute in Warsaw

Tento blog vyjadřuje stanovisko jeho autora, nikoli celé redakce.

Další články tohoto redaktora na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.