Recenze: Mary Poppins - kouzelná, barevná show pro malé i velké

Režie: Petr Gazdík
Hudba: R. B. Sherman, R. M. Sherman, G. Stiles, Libreto: Jullian Fellowes
Překlad: Jiří Josek
Scéna: Petr Hloušek
Hrají: Mary Poppins - A. Antalová nebo R. Coufalová nebo J. Gazdíková, Bert - Denny Ratajský nebo D. Vitázek, Michael Banks - D. Brychta, Jane Banks - Karolína Burešová, a další

"Mezi nejpodařenější scény patří bezesporu step na střeše, kdy kominíci předvedou strhující stepařské číslo přímo na střeše londýnských domů"
Když se řekne Mary Poppins, mnohým z nás se vybaví kouzelná chůva rodiny Banksových ze stejnojmenného oscarového snímku z roku 1964. Městské divadlo Brno patří mezi šestici světových pódií, které Mary Poppins hrají.

Hledá se chůva, neobyčejná chůva...
Režie příběhu podle knih P. L. Traversové o rodině Banksových, kteří zoufale hledají chůvu pro dvě neposedné ratolesti, se zhostil herec a příležitostný režisér Petr Gazdík. Pohádkový muzikál pro celou rodinu patří k hlavním hitům letošní sezóny, a tak vůbec poprvé mohou diváci v Česku zhlédnout muzikál o kouzelné chůvě v divadelní podobě. Mary Poppins přichází na žádost Banksových dětí, které touží po milé a hodné chůvě. Jejich otec, přepracovaný bankovní úředník, však má na výchovu dětí zcela odlišný názor. Po příchodu Mary Poppins se však začnou dít nevídané věci. Chůva si svým přístupem získá celou rodinu i blízké okolí. Dokáže, že ve svobodě, hravosti a fantazii se ukrývá víc, než by se na první pohled mohlo zdát...

Superkalifradžilistikexpijalidózní muzikál? Ano...
Obsáhnout muzikál, který měl premiéru na Broadwayi teprve před šesti lety, není lehký úkol. Přesto se podařilo, a muzikál nabízí pestrost kostýmů, triky, skvělé obsazení, také výborné herecké, pěvecké, taneční výkony a samozřejmě zápletku, bez které by to prostě nešlo. Chybět nemohou pochopitelně ani slavné hity z dílny bratří Shermanových, které vznikaly po dobu dlouhých dvou let. Za zmínku stojí i skvělý překlad Jiřího Joska, který ponechává hře původní atmosféru a nepůsobí rušivě. Kromě jediné výjimky, a to překladu komplikovaného slova superkalifradžilistikexpijalidózní, které je krkolomné samo o sobě a herci se s ním po celou dobu trvání hry pořádně natrápí. Kostýmy z dílny Andrey Kučerové jsou pestré, stylové a nápadité.

Vzpoura hraček a step na střeše
Mezi nejpodařenější scény patří bezesporu step na střeše, kdy kominíci předvedou strhující stepařské číslo přímo na střeše londýnských domů. Vydařená je i vzpoura hraček v pokoji sourozenců Banksových nebo oživnutí soch při návštěvě dětí s Mary Poppins v parku. Rovněž pobaví a přimrazí scéna se starou chůvou - slečnou Andrewsovou a jejím žlučovým likérem, ve které herečka předvede nevídanou živelnou energickou show. Pestrá a barevná scéna Superkalifradžilistikexpijalidózní je pastvou pro oči. Triky a kouzla jsou nedílnou částí představení, a když Mary Poppins přilétá a odlétá vzduchem, dětský divák často zatají dech, stejně tak jako u Bertovy chůze po stěnách a stropě. Vizuální složku a zpěv doplní orchestr pod taktovkou Dana Kalouska.

Dětské i dospělé výkony neobyčejně přesvědčivé
Dětští herci jsou velmi důležitým prvkem celého představení. Vybrané dětská dvojice v podání Karolíny Burešové a zde zvláště Dominika Brychty předvádí zralé herecké výkony takřka bez zaváhání a zcela přirozeně, bez křečovitosti.

Mary Poppins v podání Radky Coufalové nelze nic vytknout, nechybí jí hravost, ostrovtip a charisma, které musí netradiční vychovatelka mít. Lehkost, se kterou ovládá všechny kouzla a triky, je až neuvěřitelná. Bert v podání Dennyho Ratajského je živelně přirozený, zaujme skromností a šarmem do role vloženým. Slečna Andrewsová v provedení Lenky Bartolšicové nabízí opravdu netradiční zážitek. Milan Němec jako pan Banks dovede proměnit nerudného přísného otce v chápavou bytost a spolu s Markétou Sedláčkovou jako Winifred Banksovou sehrají netradiční manželský part.

Mary Poppins je pohádkový muzikál, který dovede zaujmout celou rodinu. Samozřejmě určitá dávka naivity a přílišného nadšení může být pro někoho těžce stravitelná. Avšak k pohádkám už tak nějak patří. Na své si nejvíc přijdou hlavně děti, milovníci pohádek, muzikálů, ale i triků a kouzel. V této uspěchané době Mary Poppins nabízí odpočinek a zklidnění pro malé i velké diváky a proto stojí za vidění.

Hodnocení: 80%
Premiéra: 20. 11. 2010 - Hudební scéna, Městské divadlo Brno