Blog uživatelů i-divadla

Superkalifradžilistikexpijalidózní muzikál
vydáno: 20.11.2010, Mouser
Mary Poppins na scéně Městského divadla Brno je superkalifradžilistikexpijalidózní!!! Ne pro efekty a dokonalé uspokojení muzikálových chutí, ale za znamenitou režijní práci s emocemi, které jsou nakonec tím určujícím pro náladu a sdělení pohádkového příběhu.

Ze všeho nejobtížněji se píše chvála. Aby nebyla plná nic neříkajících floskulí či opulentních přívlastků. Jenže neformální blogy zde (záměrně) svádějí ke stylu, co na srdci to na jazyku. Takže Městské divadlo Brno už vyrobí špičkovou inscenaci, která si nezadá s londýnskými produkcemi. Jistě se najdou pochybovači zkoumající, kde je co okopírované z originální verze. Takovým lze jen doporučit nastudování licenčních smluv (které div že nejsou diktátem podmínek), a nebo také porovnání „písmenkové“ choreografie. V Brně je složitější.

Mary Poppins je originální vychovatelka dětí a nejen jim prozáří svět hravostí, svobodou a fantazií natolik, že „stačí jen chtít a rázem vše je možné...“. Příběh nenabízí žádnou komplikovanou nit – dvě nezbedné děti, rodiče na ně nemají čas, zato mají trable s chůvami, do osudů rodiny mírně zasahuje okolní svět. Noetické myšlenky příběhu nabývají na síle asi tak, jako když hledáte a nacházíte krásu v obyčejnosti. Ačkoli Poppins je chůva létající, její čarovno opravdu v tomto nespočívá. Vždyť dokonce často jen tak žvaní, jenže nebyla by to Poppins, kdyby slova zůstala jen slovy. Hudebně by se muzikál dal označit jako svěží retro (většina písní byla napsána pro slavný film z roku 1964), divadelní podoba (s upravenými i zcela novými písněmi) je však nedávného data (2004). Některá hudební čísla z muzikálu zvedají diváky ze sedadel, ale bezpečně si zapamatujete i písně poetické. K tomu si připočtěte choreografie z říše snů, úchvatné je zejména stepařské číslo kominíků. Takovou energii z hlediště jen tak nezažijete.

Jo, ta kouzla. Co je v Praze před téměř každou premiérou z ranku Lichtenbergovy produkce avizováno jako zázraky nejmodernějších technologií, je v Brně už dávno normou. Ponechám bez vylíčení, s čím se při Mary Poppins setkáte, snad jen si neodpustím otázku: Myslíte si, že je možné stepovat kolem dokola portálů jeviště, tedy i hlavou dolů?

Chválím herecké výkony všech zúčastněných. Celek působí až nevídaně kompaktně a sehraně (vím, že zmiňuju samozřejmost, jak to má vypadat, ale všimněte si, jaký je to kámen úrazu jinde). Z mých alternací vyzdvihuju zejména vynikající herecké výkony Aleny Antalové (titulní role) a Dušana Vitázka (kominík Bert) a představitelů rodičů (Martin Havelka, Jana Musilová).

Na závěr si dovolím dvě patetické věty: Městské divadlo Brno je divadlem se suverénní ambicí přinášet nejnáročnější muzikálové projekty do zemičky, kde v daném žánru sláva patří spíše diletantům. Dlouholetou a cílevědomou prací vůdčí osobnosti Stanislava Moši byl vytvořen špičkový soubor, který široko daleko nenajdete.

Viděl jsem to, co jsem viděl, a celkový dojem z viděného je 100 %.

Tento blog vyjadřuje stanovisko jeho autora, nikoli celé redakce.

Další články tohoto redaktora na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.