Divadelní osobnost roku 2016 - výsledky

Redakce uděluje poctu „divadelní osobnost roku 2016“

   

Marii Špalové (dramaturgyni)

Reprezentant moderní divadelní dramaturgie. Vedle profilování hlavního repertoáru nezávislého Divadla Letí – Centra moderní dramatiky aktivně vyhledává nové texty, které by stály byť jen za prezentaci formou scénických čtení. Spoluorganizuje rezidenční programy pro současné dramatiky a je podepsána pod dramaturgií úspěšných inscenací také v HaDivadle a dalších.

   

Lence Havlíkové (dramaturgyni a ředitelce Divadla X10)

Její hledačská práce modeluje novou tvář divadla v pražských Strašnicích. Riskantní plán vymezit se jako divadlo výhradně současné dramatiky a současných kontroverzních, provokativních témat bortí mýtus, že „na periferii“ takové divadlo nelze dělat, o čemž svědčí čím dál širší divácká obec. Diváci přijíždí do Strašnic také za autorskou tvorbou nebo site-specific projekty, které rozvíjejí komunitní funkci divadla a objevují kouzlo provázanosti s místním životem..

   

Tomáši Staňkovi (lektorovi a tiskovému mluvčímu ND)

Pod jeho lektorským (často i režijním) vedením se studentský soubor (v některých projektech s účastí profesionálních herců) konfrontuje s moderní dramatikou, což nastupující herecké generaci přináší mimořádně cenné zkušenosti. Volba titulů je novátorská, nebo čerpá z úspěšných prvouvedení na profesionálních scénách. Překročení rámce studentské dramaturgie vede k tomu, že pod hlavičkou OLDstars vznikají inscenace, které se dostávají do širší pozornosti.

 

Za rok 2016 nominováni dále byli:

 

Ivan Buraj (režisér a umělecký šéf HaDivadla)

HaDivadlo pod jeho uměleckým vedením nastoupilo razantní cestu, která nabízí až jakousi protiváhu vágně koncipovaným dramaturgiím zaobalených do velkých slov. Tematizování sezon má jasnou inspiraci ve zkoumání problémů naší současnosti a hledání souvislostí, kterém jenom může nabídnout pozice jedince v individualistické společnosti. Příznačný pro jeho koncepci je také návrat k autorské tvorbě. V HaDivadle se nyní tvoří ve vzácně semknuté atmosféře.
 

 

Tomáš Dianiška (herec a dramatik)

Tvůrce, který umí pobouřit divadlem. Nepřehlédnutelný herec i díky svým punkovým dramatickým počinům, které budí pozornost. V roce 2016 se dočkala jevišti realizace jeho sci-fi prvotina Atomová kočička, uznání i pobouření sklidil za svůj totalitní horor Mlčení bobříků uvedený ve Studiu Palmoffka. Pod bizarním vizuálem, absurdními fabulacemi a za nápady vpravdě šílenými se často skrývají výmluvné odkazy na naši současnost, nebo v případě obou zmíněných inscenací minulost, kterou je dobré si připomínat.

 

Jan Frič (režisér)

Po svém zatím největším úspěchu (Cena divadelní kritiky pro inscenaci Velvet Havel) pokračuje v tvorbě, která v dobrém slova smyslu provokuje. Jeho specifický rukopis se opírá především o bizarní čtení textů, zviditelňování skrytého a potlačeného. Jeden z nejvýraznějších režisérů své generace, což v uplynulém roce potvrdil mj. inscenacemi Mlčení Bobříků (Studio Palmoffka) či Óm, jako Oblomov (Divadlo Na zábradlí), Král Ubu (Národní divadlo moravskoslezské), úspěšně se popasoval i s nespoutaným textem René Levínského Dotkni se vesmíru a pokračuj (uvedla činohra ND na Nové scéně).

 
   

Lucia Kašiarová (manažerka, choreografka a tanečnice)

Jedna z nejvýraznějších osobností na platformě živého umění, která umělecky i manažersky rozvíjí kreativní prostor Studia ALTA. Stojí za vybudováním originálního komunitního pointu, tzv. Obýváku (v provozu od roku 2015, realizaci nápadu napomohla úspěšná crowdfundingová kampaň). Studio ALTA tak vedle divadelních produkcí a festivalových přehlídek nabízí neformální prostor pro různorodá setkávání, tvůrčí dialog a tematické aktivity.

 

Hana Mathauserová (ředitelka Divadla D21 a herečka)

Její manažerská činnost často začíná u koordinace různorodých svépomocných činností a končí třeba tím, že v poněkud spartánských podmínkách vyprofilovala soubor Divadla D21 tak, aby byl schopen zvládnout experiment i tvorbu pro děti (v této souvislosti stále cenný zůstává projekt Divadlo školám). Soudržnost stávajícího týmu „Déčka“ pod jejím vedením patří k ukázkovým. Pokračuje v myšlence otevřeného prostoru pro začínající autory nebo komunitní programy.

 

SKUTR (režiséři)

Režijní duo (Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka) naplno na profesionálním poli zúročují objevitelskou cestu, kterou kdysi započala jim poskytnutá rezidence v Divadla Archa. Pokaždé staví divadlo pro aktivního diváka a jsou živoucím důkazem, jak experiment či žánrová syntéza se přetavují do běžné divadelní praxe. Příkladem může být i mimořádná inscenace Pěna dní, kterou před nedávném připravili v Klicperově divadle.

 


Nominace a odůvodnění vyjadřují stanoviska jednotlivých členů redakce.