Činoherní studio Ústí nad Labem

Homo Faber

Premiéra: 22.4.2017 | 1:30x
Překlad románu: Helena Nebelová. Dramaturgie: Karel František Tománek. Scéna: Jan Štěpánek. Kostýmy: Juliána Kvíčalová. Hudba: Ondřej Švandrlík. Režie: David Šiktanc.
Poslední uvedení: únor 2020.
Divadelní adaptace jednoho z nejvýznamnějších románů 20. století. Život Waltera Fabera, inženýra, který se vždy a za každých okolností řídí „zdravým rozumem“, navždy změní náhodné setkání s mladou ženou...
14!    

inscenace již byla stažena z repertoáru

Činoherní studio Ústí nad Labem
Hodnocení inscenace
Redakce
60 %
Uživatelé
69 %
69231000
Volby

Hodnocení (28)

HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák  60 %
27.12.2018 | 1155 hodnocení
+ souhlasím
Martin Finger na jevišti demonstruje duše cyniků jako nikdo jiný. Tentokrát divákům předkládá odtažitou technokratickou postavu bez emocí, ačkoli ta je středobodem tragédie antické drtivosti. Dramatizace i výsledná inscenace jsou stavěny vlastně stejně, bez energie. Suchý téměř monolog a odvyprávění příběhu je hlavním představitelem provedeno věrohodně, ne-li velice sugestivně, bohužel tedy v poněkud sterilním inscenačním rámci. Dramatizace snad mohla dát větší prostor ostatním postavám.
Jiří Koula  60 %
7.12.2018 | 1600 hodnocení
+ souhlasím
Mohu jen stručně napsat to, co už kolegové pojmenovali obsáhleji, tato inscenace mě prostě neoslovila, pokud z jeviště šla nějaká energie, vytratila se v prvním řadách hlediště. Škoda, protože jinak to bylo minimálně dobré řemeslo.
Jiří Landa  60 %
22.11.2017 | 3027 hodnocení
+ souhlasím
Hlavní problém inscenace spatřuji už v samotné adaptaci. Ne, že by se K. F. Tománkovi nepodařilo vytvořit zajímavý tvar a vtisknout do něj i svůj náhled na román M. Frische, nicméně po zhlédnutí představení jsem měl z výsledku spíš rozporuplné pocity. Přestože M. Finger dokázal velmi věrohodně ztvárnit postavu zralého muže, který se ohlíží za svým životem, a především jeho závěrečný monolog měl patřičnou sílu, inscenace jako celek mě neoslovila. Postrádala emoce, napětí, atmosféru – prostě zásadní atributy nezbytné pro divadlo. Jsou prostě texty, které na jevišti své kouzlo ztrácejí.
Lukáš Holubec  60 %
21.11.2017 | 735 hodnocení
+ souhlasím
Zdramatizovat Frischův text má bohužel řadu úskalí. Jednak nemohli herci vyjma Martina Fingera dostat více prostoru, což vzhledem k jejich kvalitám zamrzí, pak také vzhledem k technicistnímu stylu života hlavní postavy nebylo snadné dostat do inscenace emoce. Někomu třeba mohlo vadit časové prolínání scén, přesto však tvůrci stvořili kvalitní kus, a především vsadili na vynikajícího Martina Fingera, jenž cynismus a  odtažitost umí svým skromným, ale dostatečně silným hereckým projevem ztvárnit naprosto věrohodně. Možná je i škoda, že hra nevznikla jako monodrama, rozhodně ale stojí za vidění.
Pavel Širmer  60 %
31.10.2017 | 2013 hodnocení
+ souhlasím
Těžiště dramatizace románu spočívalo na slovech hlavního představitele. Stavba textu zároveň svázala ruce inscenátorům, kteří měli jen malé možnosti k oživení scénickými prostředky. Inscenace stojí na obsazení hlavní postavy. S množstvím textu se M. Finger vypořádal, precizně zacházel s drobnokresbou, byl autentický a pravdivý; škoda jen, že při hostování v Celetné „podehrával“, až se vyznění stalo monotónním. Prostor dostaly ještě M. Štípková a M. Vítů, úkolem ostatních byly spíše „náčrty“. Ke spokojenosti diváka je třeba zorientovat se ve skocích čase a bedlivě vnímat složité souvislosti.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Terazky  80 %
31.1.2021 | 68 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel jsem nestihla derniéru, což mne velmi mrzí, ale je to alespoň na záznamu :)
Studený Čumáček  60 %
2.1.2021 | 409 hodnocení
+ souhlasím
65%
záznam
Klidný, věcný, seriózní. Takový je Walter, stavební inženýr pracující pro Unesco, muž, který rozhodně nevěří na náhodu, osud a podobné hlouposti. Jenže osud věří na Waltera, a vrací mu vše, co Walter cestou životem ztratil: Hanu, Sabeth a snad i lásku. A pak si bere zpět, s neúprosností antického dramatu.
Zajímavé, ale trochu suché, naštěstí kdysi předcházel film, takže časové roviny rozeznávám, to spíš posun děje prostým vyprávěním Waltera je mi mírně proti srsti.
Dobrý Martin Finger/Faber a Marie Štípková/Sabeth.
Bernardblack  60 %
9.6.2020 | 328 hodnocení
+ souhlasím
65%
Falos  70 %
26.3.2018 | 224 hodnocení
+ souhlasím
uzasnej jan plouhar
Monulinka  60 %
3.11.2017 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Asi jsem nepřišla dostatečně koncentrovaná, což tato adaptace bohužel vyžaduje, neboť děj se posouvá především vyprávěním ústřední postavy a navíc skáče v čase. M. Finger a M. Štípková se mi nicméně líbili hodně, pobavila i živá píseň. Zajímavé bylo také využití kamery.
DivadelniFan  70 %
31.10.2017 | 346 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavé představení, jen jsem se občas ztrácel v ději. Skvělý výkon Martina Fingera, Marie Štípkové a Jana Plouhara. Líbily se mi "živé" projekce.
Vaklav  70 %
8.6.2017 | 276 hodnocení
+ souhlasím
Musím ocenit, že ČS s touto hrou přišlo, protože je jasné, že nový hitový Klub rváčů to nebude, přesto doufám, že i takovéto hry budou v Ústí nadále k vidění.
M. Finger se mi v ČS líbil snad více než v ČK. Chvílemi jsem nevěděl, jestli se snad nenudí, ale ten samý pocit jsem měl i v Praze. Ale závěrečný monolog byl naprosto úchvatný.
M. Štípková byla pro mě novou tváří a budu si ji pamatovat jako na jevišti této hry nejlepší ženu.
Bavilo mě i to, jak se tvůrci vypořádali se změnou prostředí a navozením případné atmosféry - určitě je dobře, že hra je bez pauzy.
Zkrátka - zajímavý zážitek.
Mau  60 %
12.2.2019 | 109 hodnocení
Veronika H.  60 %
2.11.2018 | 23 hodnocení
KateDanny  70 %
5.9.2018 | 56 hodnocení
Terrysh  60 %
5.6.2018 | 60 hodnocení
Janha  70 %
2.6.2018 | 135 hodnocení
Mikulin  80 %
24.5.2018 | 74 hodnocení
Klorel  70 %
14.5.2018 | 27 hodnocení
Jahodovej_kefír  70 %
15.4.2018 | 75 hodnocení
Oliverpiv  70 %
13.2.2018 | 74 hodnocení
Národosolsobě  80 %
8.2.2018 | 329 hodnocení
Zuluk  80 %
3.2.2018 | 93 hodnocení
Nakafishie  70 %
30.11.2017 | 29 hodnocení
Ba-jo  80 %
7.6.2017 | 241 hodnocení
Marlenin-zápisníček  80 %
19.5.2017 | 177 hodnocení
IlMagnifico  80 %
22.4.2017 | 107 hodnocení
Natalka  40 %
31.1.2019 | 4 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.