Činoherní studio Ústí nad Labem
<< Hlas srdce | Hrůza v Brně >>
Max Frisch, Karel František Tománek
Homo Faber
Premiéra: 22.4.2017 | 1:30x
Překlad románu: Helena Nebelová. Dramaturgie: Karel František Tománek. Scéna: Jan Štěpánek. Kostýmy: Juliána Kvíčalová. Hudba: Ondřej Švandrlík. Režie: David Šiktanc.
Poslední uvedení: únor 2020.
Poslední uvedení: únor 2020.
Martin Finger, Marie Štípková, Marta Vítů, Anna Fišerová / Andrea Berecková, Jan Plouhar, Matúš Bukovčan, Lukáš Černoch
Divadelní adaptace jednoho z nejvýznamnějších románů 20. století. Život Waltera Fabera, inženýra, který se vždy a za každých okolností řídí „zdravým rozumem“, navždy změní náhodné setkání s mladou ženou...
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Ocenění
Martin Finger: nominace na Cenu divadelní kritiky za nejlepší mužský herecký výkon roku 2017
Martin Finger: nominace na Cenu Thálie 2017
anketa portálu i-divadlo.cz...
Martin Finger: nominace - Nejlepší mužský herecký výkon roku 2017 (činohra) - redakční volba
Martin Finger: nominace na Cenu Thálie 2017
anketa portálu i-divadlo.cz...
Martin Finger: nominace - Nejlepší mužský herecký výkon roku 2017 (činohra) - redakční volba
Recenze / blogy
Pro přidání vlastního článku do blogu se musíte přihlásit.
Externí recenze / blogy (odkazy na články mimo portál i-divadlo.cz)
(8.5.2017, Magdalena Čechlovská)Fotografie
autor (vlastník) fotografií:
Pozn.: Galerii vybraných fotografií zařazujeme výhradně u inscenací doporučovaných redakcí, resp. členy redakce.
Hodnocení (28)
HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák 60 %
27.12.2018 | 1152 hodnocení
+ souhlasím
Martin Finger na jevišti demonstruje duše cyniků jako nikdo jiný. Tentokrát divákům předkládá odtažitou technokratickou postavu bez emocí, ačkoli ta je středobodem tragédie antické drtivosti. Dramatizace i výsledná inscenace jsou stavěny vlastně stejně, bez energie. Suchý téměř monolog a odvyprávění příběhu je hlavním představitelem provedeno věrohodně, ne-li velice sugestivně, bohužel tedy v poněkud sterilním inscenačním rámci. Dramatizace snad mohla dát větší prostor ostatním postavám.
Jiří Koula 60 %
7.12.2018 | 1600 hodnocení
+ souhlasím
Mohu jen stručně napsat to, co už kolegové pojmenovali obsáhleji, tato inscenace mě prostě neoslovila, pokud z jeviště šla nějaká energie, vytratila se v prvním řadách hlediště. Škoda, protože jinak to bylo minimálně dobré řemeslo.
Jiří Landa 60 %
22.11.2017 | 3026 hodnocení
+ souhlasím
Hlavní problém inscenace spatřuji už v samotné adaptaci. Ne, že by se K. F. Tománkovi nepodařilo vytvořit zajímavý tvar a vtisknout do něj i svůj náhled na román M. Frische, nicméně po zhlédnutí představení jsem měl z výsledku spíš rozporuplné pocity. Přestože M. Finger dokázal velmi věrohodně ztvárnit postavu zralého muže, který se ohlíží za svým životem, a především jeho závěrečný monolog měl patřičnou sílu, inscenace jako celek mě neoslovila. Postrádala emoce, napětí, atmosféru – prostě zásadní atributy nezbytné pro divadlo. Jsou prostě texty, které na jevišti své kouzlo ztrácejí.
Lukáš Holubec 60 %
21.11.2017 | 735 hodnocení
+ souhlasím
Zdramatizovat Frischův text má bohužel řadu úskalí. Jednak nemohli herci vyjma Martina Fingera dostat více prostoru, což vzhledem k jejich kvalitám zamrzí, pak také vzhledem k technicistnímu stylu života hlavní postavy nebylo snadné dostat do inscenace emoce. Někomu třeba mohlo vadit časové prolínání scén, přesto však tvůrci stvořili kvalitní kus, a především vsadili na vynikajícího Martina Fingera, jenž cynismus a odtažitost umí svým skromným, ale dostatečně silným hereckým projevem ztvárnit naprosto věrohodně. Možná je i škoda, že hra nevznikla jako monodrama, rozhodně ale stojí za vidění.
Pavel Širmer 60 %
31.10.2017 | 2000 hodnocení
+ souhlasím
Těžiště dramatizace románu spočívalo na slovech hlavního představitele. Stavba textu zároveň svázala ruce inscenátorům, kteří měli jen malé možnosti k oživení scénickými prostředky. Inscenace stojí na obsazení hlavní postavy. S množstvím textu se M. Finger vypořádal, precizně zacházel s drobnokresbou, byl autentický a pravdivý; škoda jen, že při hostování v Celetné „podehrával“, až se vyznění stalo monotónním. Prostor dostaly ještě M. Štípková a M. Vítů, úkolem ostatních byly spíše „náčrty“. Ke spokojenosti diváka je třeba zorientovat se ve skocích čase a bedlivě vnímat složité souvislosti.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Terazky 80 %
31.1.2021 | 68 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel jsem nestihla derniéru, což mne velmi mrzí, ale je to alespoň na záznamu :)
Studený Čumáček 60 %
2.1.2021 | 404 hodnocení
+ souhlasím
65%
záznam
Klidný, věcný, seriózní. Takový je Walter, stavební inženýr pracující pro Unesco, muž, který rozhodně nevěří na náhodu, osud a podobné hlouposti. Jenže osud věří na Waltera, a vrací mu vše, co Walter cestou životem ztratil: Hanu, Sabeth a snad i lásku. A pak si bere zpět, s neúprosností antického dramatu.
Zajímavé, ale trochu suché, naštěstí kdysi předcházel film, takže časové roviny rozeznávám, to spíš posun děje prostým vyprávěním Waltera je mi mírně proti srsti.
Dobrý Martin Finger/Faber a Marie Štípková/Sabeth.
záznam
Klidný, věcný, seriózní. Takový je Walter, stavební inženýr pracující pro Unesco, muž, který rozhodně nevěří na náhodu, osud a podobné hlouposti. Jenže osud věří na Waltera, a vrací mu vše, co Walter cestou životem ztratil: Hanu, Sabeth a snad i lásku. A pak si bere zpět, s neúprosností antického dramatu.
Zajímavé, ale trochu suché, naštěstí kdysi předcházel film, takže časové roviny rozeznávám, to spíš posun děje prostým vyprávěním Waltera je mi mírně proti srsti.
Dobrý Martin Finger/Faber a Marie Štípková/Sabeth.
Monulinka 60 %
3.11.2017 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Asi jsem nepřišla dostatečně koncentrovaná, což tato adaptace bohužel vyžaduje, neboť děj se posouvá především vyprávěním ústřední postavy a navíc skáče v čase. M. Finger a M. Štípková se mi nicméně líbili hodně, pobavila i živá píseň. Zajímavé bylo také využití kamery.
DivadelniFan 70 %
31.10.2017 | 342 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavé představení, jen jsem se občas ztrácel v ději. Skvělý výkon Martina Fingera, Marie Štípkové a Jana Plouhara. Líbily se mi "živé" projekce.
Vaklav 70 %
8.6.2017 | 276 hodnocení
+ souhlasím
Musím ocenit, že ČS s touto hrou přišlo, protože je jasné, že nový hitový Klub rváčů to nebude, přesto doufám, že i takovéto hry budou v Ústí nadále k vidění.
M. Finger se mi v ČS líbil snad více než v ČK. Chvílemi jsem nevěděl, jestli se snad nenudí, ale ten samý pocit jsem měl i v Praze. Ale závěrečný monolog byl naprosto úchvatný.
M. Štípková byla pro mě novou tváří a budu si ji pamatovat jako na jevišti této hry nejlepší ženu.
Bavilo mě i to, jak se tvůrci vypořádali se změnou prostředí a navozením případné atmosféry - určitě je dobře, že hra je bez pauzy.
Zkrátka - zajímavý zážitek.
M. Finger se mi v ČS líbil snad více než v ČK. Chvílemi jsem nevěděl, jestli se snad nenudí, ale ten samý pocit jsem měl i v Praze. Ale závěrečný monolog byl naprosto úchvatný.
M. Štípková byla pro mě novou tváří a budu si ji pamatovat jako na jevišti této hry nejlepší ženu.
Bavilo mě i to, jak se tvůrci vypořádali se změnou prostředí a navozením případné atmosféry - určitě je dobře, že hra je bez pauzy.
Zkrátka - zajímavý zážitek.
Terazky 80 %
31.1.2021 | 68 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel jsem nestihla derniéru, což mne velmi mrzí, ale je to alespoň na záznamu :)
Studený Čumáček 60 %
2.1.2021 | 404 hodnocení
+ souhlasím
65%
záznam
Klidný, věcný, seriózní. Takový je Walter, stavební inženýr pracující pro Unesco, muž, který rozhodně nevěří na náhodu, osud a podobné hlouposti. Jenže osud věří na Waltera, a vrací mu vše, co Walter cestou životem ztratil: Hanu, Sabeth a snad i lásku. A pak si bere zpět, s neúprosností antického dramatu.
Zajímavé, ale trochu suché, naštěstí kdysi předcházel film, takže časové roviny rozeznávám, to spíš posun děje prostým vyprávěním Waltera je mi mírně proti srsti.
Dobrý Martin Finger/Faber a Marie Štípková/Sabeth.
záznam
Klidný, věcný, seriózní. Takový je Walter, stavební inženýr pracující pro Unesco, muž, který rozhodně nevěří na náhodu, osud a podobné hlouposti. Jenže osud věří na Waltera, a vrací mu vše, co Walter cestou životem ztratil: Hanu, Sabeth a snad i lásku. A pak si bere zpět, s neúprosností antického dramatu.
Zajímavé, ale trochu suché, naštěstí kdysi předcházel film, takže časové roviny rozeznávám, to spíš posun děje prostým vyprávěním Waltera je mi mírně proti srsti.
Dobrý Martin Finger/Faber a Marie Štípková/Sabeth.
Monulinka 60 %
3.11.2017 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Asi jsem nepřišla dostatečně koncentrovaná, což tato adaptace bohužel vyžaduje, neboť děj se posouvá především vyprávěním ústřední postavy a navíc skáče v čase. M. Finger a M. Štípková se mi nicméně líbili hodně, pobavila i živá píseň. Zajímavé bylo také využití kamery.
DivadelniFan 70 %
31.10.2017 | 342 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavé představení, jen jsem se občas ztrácel v ději. Skvělý výkon Martina Fingera, Marie Štípkové a Jana Plouhara. Líbily se mi "živé" projekce.
Vaklav 70 %
8.6.2017 | 276 hodnocení
+ souhlasím
Musím ocenit, že ČS s touto hrou přišlo, protože je jasné, že nový hitový Klub rváčů to nebude, přesto doufám, že i takovéto hry budou v Ústí nadále k vidění.
M. Finger se mi v ČS líbil snad více než v ČK. Chvílemi jsem nevěděl, jestli se snad nenudí, ale ten samý pocit jsem měl i v Praze. Ale závěrečný monolog byl naprosto úchvatný.
M. Štípková byla pro mě novou tváří a budu si ji pamatovat jako na jevišti této hry nejlepší ženu.
Bavilo mě i to, jak se tvůrci vypořádali se změnou prostředí a navozením případné atmosféry - určitě je dobře, že hra je bez pauzy.
Zkrátka - zajímavý zážitek.
M. Finger se mi v ČS líbil snad více než v ČK. Chvílemi jsem nevěděl, jestli se snad nenudí, ale ten samý pocit jsem měl i v Praze. Ale závěrečný monolog byl naprosto úchvatný.
M. Štípková byla pro mě novou tváří a budu si ji pamatovat jako na jevišti této hry nejlepší ženu.
Bavilo mě i to, jak se tvůrci vypořádali se změnou prostředí a navozením případné atmosféry - určitě je dobře, že hra je bez pauzy.
Zkrátka - zajímavý zážitek.
Studený Čumáček 60 %
2.1.2021 | 404 hodnocení
+ souhlasím
65%
záznam
Klidný, věcný, seriózní. Takový je Walter, stavební inženýr pracující pro Unesco, muž, který rozhodně nevěří na náhodu, osud a podobné hlouposti. Jenže osud věří na Waltera, a vrací mu vše, co Walter cestou životem ztratil: Hanu, Sabeth a snad i lásku. A pak si bere zpět, s neúprosností antického dramatu.
Zajímavé, ale trochu suché, naštěstí kdysi předcházel film, takže časové roviny rozeznávám, to spíš posun děje prostým vyprávěním Waltera je mi mírně proti srsti.
Dobrý Martin Finger/Faber a Marie Štípková/Sabeth.
záznam
Klidný, věcný, seriózní. Takový je Walter, stavební inženýr pracující pro Unesco, muž, který rozhodně nevěří na náhodu, osud a podobné hlouposti. Jenže osud věří na Waltera, a vrací mu vše, co Walter cestou životem ztratil: Hanu, Sabeth a snad i lásku. A pak si bere zpět, s neúprosností antického dramatu.
Zajímavé, ale trochu suché, naštěstí kdysi předcházel film, takže časové roviny rozeznávám, to spíš posun děje prostým vyprávěním Waltera je mi mírně proti srsti.
Dobrý Martin Finger/Faber a Marie Štípková/Sabeth.
Monulinka 60 %
3.11.2017 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Asi jsem nepřišla dostatečně koncentrovaná, což tato adaptace bohužel vyžaduje, neboť děj se posouvá především vyprávěním ústřední postavy a navíc skáče v čase. M. Finger a M. Štípková se mi nicméně líbili hodně, pobavila i živá píseň. Zajímavé bylo také využití kamery.
DivadelniFan 70 %
31.10.2017 | 342 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavé představení, jen jsem se občas ztrácel v ději. Skvělý výkon Martina Fingera, Marie Štípkové a Jana Plouhara. Líbily se mi "živé" projekce.
Vaklav 70 %
8.6.2017 | 276 hodnocení
+ souhlasím
Musím ocenit, že ČS s touto hrou přišlo, protože je jasné, že nový hitový Klub rváčů to nebude, přesto doufám, že i takovéto hry budou v Ústí nadále k vidění.
M. Finger se mi v ČS líbil snad více než v ČK. Chvílemi jsem nevěděl, jestli se snad nenudí, ale ten samý pocit jsem měl i v Praze. Ale závěrečný monolog byl naprosto úchvatný.
M. Štípková byla pro mě novou tváří a budu si ji pamatovat jako na jevišti této hry nejlepší ženu.
Bavilo mě i to, jak se tvůrci vypořádali se změnou prostředí a navozením případné atmosféry - určitě je dobře, že hra je bez pauzy.
Zkrátka - zajímavý zážitek.
M. Finger se mi v ČS líbil snad více než v ČK. Chvílemi jsem nevěděl, jestli se snad nenudí, ale ten samý pocit jsem měl i v Praze. Ale závěrečný monolog byl naprosto úchvatný.
M. Štípková byla pro mě novou tváří a budu si ji pamatovat jako na jevišti této hry nejlepší ženu.
Bavilo mě i to, jak se tvůrci vypořádali se změnou prostředí a navozením případné atmosféry - určitě je dobře, že hra je bez pauzy.
Zkrátka - zajímavý zážitek.
Terazky 80 %
31.1.2021 | 68 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel jsem nestihla derniéru, což mne velmi mrzí, ale je to alespoň na záznamu :)
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.
Přidat hodnocení
Pro přidání vlastního hodnocení se musíte přihlásit.
Pokud zde ještě nemáte vytvořený účet, stačí se jednoduše zaregistrovat.
Zprávy
(15.4.2017)
Román Maxe Frische Homo Faber je považován za jedno z nejzajímavějších děl německy psané poválečné literatury. Jako českou premiéru ho v nastudování režiséra Davida Šiktance uvede v sobotu 22. dubna ústecké Činoherní studio. V hlavní roli se představí Martin Finger, který se po letech vrací pohostinsky prkna Činoherního studia.
Ukázky
Oprava údajů
Jsou zde uvedené údaje o této inscenaci neaktuální? Chybí zde nějaká informace?
Budeme rádi, když nám o tom dáte vědět prostřednictvím následujícího formuláře:
Úpravy inscenace
Pro provádění úprav se musíte přihlásit jako redaktor.