Divadlo Husa na provázku [velký sál]
<< Vitka
Jiří Havelka & kol.
Vykouření
Premiéra: 11.11.2022 | 1:40x
Růžena Dvořáková, Sylvie Krupanská, Tereza Marečková, Tereza Volánková, Zdislava Začalová, Dalibor Buš, Vladimír Hauser, Milan Holenda, Dušan Hřebíček, Jan Kolařík, Michal Sikora, Dominik Teleky...
Zběsile očistný scénický obřad na motivy skutečných událostí kolem jedné neskutečné kauzy, v níž hlavní roli sehrála česká společnost. Ježíš, který hraje evropskou kulturu. Herec, který hraje Ježíše. Herci, kteří s hercem hrajícího Ježíše nemají nic společného. Divadelní provokatéři i kazatelé svobody slova, jimž nic není svaté. Věrní křesťané i svalnatí obránci víry pravé, vykladači práva, mediální proroci. Muslimka. Ti všichni se v roce 2018 u příležitosti pohostinského uvedení her režiséra Olivera Frljiće v Brně hlučně prohnali sálem Divadla Husa na provázku i mediálním prostorem údajně nejateističtější země Evropy. Čtyři roky poté nastává čas vykouřit a vyčistit obojí. Je třeba vrátit se tam, kde to celé začalo – do divadla...
Termíny představení
30.6. | Pá | 19:00 | Klicperovo divadlo Hradec Králové | hlavní scéna | REGIONY 2023 | vstupenky | |
11.9. | Po | 19:00 |
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (27)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 70 %
14.4.2023 | 1919 hodnocení
+ souhlasím
Režisér J. Havelka zpracoval medializovanou událost, kdy při brněnském hostování bylo aktivisty přerušeno provokativní představení zahraničního souboru. Jsou předloženy související a převážně známé okolnosti, většinou subjektivní a nejednoznačné, což odpovídá dokumentárnímu divadlu. Edukativní hodnota asi neměla být klíčová, v případě této kauzy ostatně není k dispozici dostatek podnětného materiálu. Možná i proto se inscenace zároveň stala zamyšlením nad divadelními postupy a možnostmi tvůrců. Havelka se souborem dokáže zaujmout a pobavit, kontext některých souvislostí zajímavost má, přesto se obě roviny podařilo prolnout jen částečně.
Iva Bryndová 90 % 

3.4.2023 | 441 hodnocení
+ souhlasím
85% Inscenace Husy na provázku a J.Havelky je krásně hravou ukázkou toho, jak funguje divadlo. V první části si na pozadí kauzy kolem uvedení Frljićových her v Brně, na niž reaguje, v rychle se střídajících a plynule navazujících situacích dokonale a efektně hraje se sémiotikou, jež má v divadle zásadní roli; v druhé získává větší prostor její dokumentární povaha, když nechává zaznít různé názory, jež spatřily světlo světa v souvislosti s kauzou. Je sympatické, jak hravě a vtipně tvůrci hru pojímají, i přes mnohdy až děsivé ukázky toho, jaké názory mohou ještě dnes bez uzardění zaznít, aneb "všichni se vyjadřovali, téměř nikdo to neviděl."
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Lewis 80 %
29.4.2023 | 7 hodnocení
+ souhlasím
Pestré, zábavné, přemýšlivé. Závažné téma nasvícené z mnoha stran a úhlů. Fantazie a kreativita na plné obrátky a v pozadí nabídka k toleranci.
Matěj Konečný 90 %
1.4.2023 | 174 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Divadlo se dělá dobrý, špatný a v Brně. Poslední zmíněné mám moc rád, jen do Brna moc nejezdím. (Měl bych s tím něco dělat.) Havelkova inscenace mě v tom utvrdila. Jeden neví na co kouká, i když to ví moc dobře. Jeden neví co si má myslet, i když to ví moc dobře. A jeden neví co už je moc, i když to ví moc dobře. A pak je tady to "moc" co je na divadle. Je to jiné "moc" než ve skutečnosti a divák disponující rozumem, schopný jej během sledování inscenace užívat, jej přijímá. Co totiž může být moc, pokud jde o znak?
Znak má mít možnost zobrazovat něco co je moc, proto abychom se skutečnému "moc" mohli vyhnout a mohli nad ním uvažovat.
Amen.
Znak má mít možnost zobrazovat něco co je moc, proto abychom se skutečnému "moc" mohli vyhnout a mohli nad ním uvažovat.
Amen.
Vladimír Rogalewicz 90 %
29.3.2023 | 753 hodnocení
+ souhlasím
Gimli35 mě předešel a napsal přesnou a vyčerpávající charakteristiku. -- Dodám, o čem jsem během představení intenzivně přemýšlel (po shlédnutí Drábkových Kanibalek v MDP v předchozích dvou dnech). Opravdu divadlo může úplně všechno,bez jakýchkoli hranic? Divadelní soubor přeci musí vyjadřovat určité vidění světa (a herci by se s ním měli ztotožnit; neumím si představit účinkování v inscenaci, která-jako celek-odporuje mravním postojům herce). Divadlo má vyjadřovat názor (a Frljićovy inscenace ho silně vyjadřují). Proto mé rozhořčení nad Kanibalkami a proto můj nadšený potlesk Vykouření (a speciálně Jiřímu Havelkovi).(Archa, Praha, 29.3.2023)
Gimli35 90 %
29.3.2023 | 196 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Hravá sémiotická jízda v první polovině mě nesmírně bavila, druhá půlka už byla ve své statičnosti na diváckou pozornost trochu náročnější, ale oceňuji pohled na známou kauzu z mnoha různých stran. Divácký zážitek sezóny díky Havelkově režii, ale i perfektně sehranému a pěvecky disponovanému souboru.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.