Divadlo J. K. Tyla Plzeň [Velké divadlo]
<< Pravda | S barvou ven aneb Kondomedie >>
Julius Zeyer
Radúz a Mahulena
Premiéra: 25.3.2023 | 3:00
Dramaturgie: Johana Součková-Němcová. Scéna: Dragan Stojčevski. Kostýmy: Linda Boráros. Hudba: Josef Suk. Hudební spolupráce: Jiří Petrdlík, Martin Marek, Maxim Averkiev. Dirigenti: Jiří Petrdlík, Jiří Štrunc. Režie: Štěpán Pácl.
Eliška Vocelová, Matyáš Darnady, Apolena Veldová, Andrea Mohylová, Martin Stránský, Pavel Pavlovský, Jana Ondrušková, Denisa Cupáková / Kamila Šmejkalová, Jan Maléř, Josef Nechutný, Jan Tejkal / Jakub Turek, Ivana Klimentová / Radka Sehnoutková...
Slavné pohádkové poetické drama s hudbou Josefa Suka. Příběh lásky dvou mladých lidí ze znepřátelených rodin, který má kořeny ve slovenské lidové pohádce.
Termíny představení
30.10. | St | 19:00 | Národní divadlo Brno | Mahenovo divadlo | dramaturgický úvod 30 minut před představením | vstupenky | |
21.11. | Čt | 19:00 | Zvýhodněná cena pro seniory a studenty | vstupenky | |
18.1. | So | 19:00 | Zvýhodněná cena pro seniory a studenty |
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (16)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 70 %
30.5.2023 | 2036 hodnocení
+ souhlasím
Zeyerovo drama se poslední dobou častěji inscenuje bez Sukovy hudby, která přes nespornou krásu může potenciální inscenaci „tříštit“ a též jí sluší nákladný živý orchestr. Plzeňské nastudování je vzácnou možností setkání s původní formou melodramu. Režisér Š. Pácl zmíněné nebezpečí zdolává, navíc naivněji se jevící vyznění úspěšně odlehčuje nenásilným humorem. Skvělé ztvárnění technicky dobře vybavenými herci. Dynamická scéna vhodně pracuje hlavně s kouzlem velkého prostoru. Různorodost ženských kostýmů, řešení „rozdvojení“ Mahuleny a Vratka a některé další detaily naopak nemusí vést diváka správnou cestou. Ambiciózní uznáníhodný projekt!
Michal Novák 70 %
24.4.2023 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Propojení (logické) Zeyera a Suka je výzvou nejen pro tvůrce a interprety, ale i pro diváka. Popasovat se s melodramatickými pasážemi musí obě strany a běh času určuje poněkud úmorná hudební plocha. Režisér Štěpán Pácl předkládá pohádkový naivismus s mytickými kořeny ve tvaru opřeném o herce a interpretaci. Jazykovou květnatost a šílenou formu herci naplňují, jistě to nebyla lehká práce, a když se k tomu přidají zkušenosti, výsledek může být i virtuózní (Apolena Veldová jako Runa, Petr Pavlovský jako sluha Radovid). Utopení v patosu nenastalo díky humorným drobnostem a scénografii, jež abstraktními cestami rozžívá a dynamizuje prostředí.
Iva Bryndová 70 %
3.4.2023 | 590 hodnocení
+ souhlasím
75% Inscenace Š. Pácla zaujme od prvních momentů, a to jak díky hudbě J. Suka, která patří k největším jejím devizám, v podání orchestru opery DJKT, tak výraznou obrazotvorností, která se projevuje (i choreograficky) již v prvním vstupu Prologu, a tvůrci si ji udržují po celou dobu, a to i přes, či možná díky v podstatě prázdné scéně, již zaplňují jen tu a tam a velmi symbolicky konkrétními předměty. Výrazně však promlouvají kostýmy a výrazné jsou i herecké výkony, jak ústředních M. Darnadyho a E. Vocelové, tak A. Veldové, M. Stránského a dalších, např. i v menší roli skvělého J. Maléře.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Guildenstern 90 %
19.3.2024 | 457 hodnocení
+ souhlasím
85% I když jsem si dal Radúze a Mahulenu v jednom dni po tříhodinové Company, nenudil jsem se ani na minutu. Opulentní pastva pro oči i uši, kterou maličko kazí jen nepovedené kostýmy. Eliška Vocelová i Matyáš Darnady našli ke svým postavám správnou cestu a hrají jako o život. Co vedlejší role, to klenot. Soustředěný výkon orchestru. Doporučuji toto rozhodně neminout. Představení má reálně 2:45 a dá se stihnout i poslední vlak do Prahy/Chebu.
Veronika K. 70 %
22.1.2024 | 120 hodnocení
+ souhlasím
Skvělý Matyáš Darnady jako Radúz a Apolena Veldová jako Runa. Úžasné propojení hudby s mluveným textem. V druhé polovině představení jsem se už trochu nudila, zkrácení by hře prospělo.
Fr2709 90 %
21.1.2024 | 191 hodnocení
+ souhlasím
Vynikající inscenace. Hudbou počínaje a hereckými výkony konče.
Chonrec 60 %
20.11.2023 | 24 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
65%
Skvělý hudební doprovod, scéna a některé kostýmy. Velká škoda že zrovna Mahulena vypadala jako by si odskočila z nějaké "Frozen" maškarní párty.
Skvělý hudební doprovod, scéna a některé kostýmy. Velká škoda že zrovna Mahulena vypadala jako by si odskočila z nějaké "Frozen" maškarní párty.
Vladimír Rogalewicz 60 %
20.11.2023 | 815 hodnocení
+ souhlasím
Představení pro staromilce. Páclovy postavy jsou nereálně, všechny jsou spíš mlhavé, snové - a ano, pohádkové, ale já bych tam raději viděl současné postavy z masa a kostí. K jejich neuchopitelnosti přispívají nepovedené kostýmy, které jakoby patřily do nějakého slovenského amatérského lidoveckého souboru. Myslím, že by to má vnoučata nezaujalo. Naopak představení silně posiluje využití Sukovy scénické hudby, prvky melodramatu a bezchybný výkon orchestru opery DJKT pod vedením pana Petrdlíka. Tak spíše 65 %.
Bišu 80 %
13.11.2023 | 234 hodnocení
+ souhlasím
Vynikající představení bez hluchých míst, i když trvá 3 hodiny !!
Čiko 70 %
19.7.2023 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75%
Radúz a Mahulena jako moderně pojatá klasika. Jedna z nejlepších činoherních inscenací, co jsem v DJKT viděl. Silný příběh na téměř prázdném jevišti, herci ve velmi pěkných kostýmech, úchvatný hudební doprovod...
A přesvědčivé herecké výkony. Zejména E.Vocelová, A.Veldová, M.Stránský a P.Pavlovský.
Režisér Š.Pácl vytvořil inscenaci, která i přes delší stopáž nejen že nenudí, ale je divadelním zážitkem.
Radúz a Mahulena jako moderně pojatá klasika. Jedna z nejlepších činoherních inscenací, co jsem v DJKT viděl. Silný příběh na téměř prázdném jevišti, herci ve velmi pěkných kostýmech, úchvatný hudební doprovod...
A přesvědčivé herecké výkony. Zejména E.Vocelová, A.Veldová, M.Stránský a P.Pavlovský.
Režisér Š.Pácl vytvořil inscenaci, která i přes delší stopáž nejen že nenudí, ale je divadelním zážitkem.
JirkaS 90 %
29.5.2023 | 371 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Velký pohádkový melodram dostal v Plzni důslednou a odpovídající péči, kterou si určitě zasloužil, díky čemuž vznikla poctivá inscenace. S minimem kulis se na téměř prázdné scéně za zvuků monumentálního živého hudebního doprovodu odehrává strhující příběh, k jehož dokonalému vyznění pomáhají nejen přesné herecké výkony, ale především důsledný přednes Zeyerova textu. Oba mladí herci si se svými rolemi poradili nad očekávání a podpořili tak své starší a zkušenější kolegy, kdy především dvojice A. Veldová - M. Stránský zanechává silný dojem. Pan režisér Pácl věděl, co dělá, a mě dokázal nadchnout. Chválím rovněž povedené kostýmy. /26.5.2023/
Koččka 100 %
2.4.2023 | 14 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Skvěle vyřešená scéna, nádherné kostýmy, úžasná hudba, výborné herecké výkony. Moderně pojaté, ale ctící klasiku. Tak to má být. Plzeňská činohra ve spojení s operou ve vynikající formě. Krásný zážitek, děkujeme Silovští
J.anek 80 %
1.4.2023 | 506 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
V Plzni se nebojí riskovat. Tříhodinová Zeyerova pohádka s živou hudbou Josefa Suka se může zdát jako sázka na jistotu, ale úskalí je mnoho. Štěpán Pácl vedl tuhle velkou a nablýskanou loď všemi nástrahami velmi obezřetně a dal jí doplout do přístavu s noblesou. (více v článku na blogu)
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.