Divadlo na Vinohradech [velká scéna]

Bach & synové

Premiéra: 16.5.2023 | 2:55
Překlad: Jitka Sloupová. Dramaturgie: Jiří Janků. Scéna: Karel Čapek. Kostýmy: Jana Hauskrechtová. Hudba: Johann Sebastian Bach. Hudební nastudování: Ondřej Brousek, Matěj Kroupa. Pohybová spolupráce: Martin Pacek. Režie: Juraj Deák.
Hra britské dramatičky a režisérky, která nechává nahlédnout do rodiny Johanna Sebastiana Bacha i vztahů uvnitř a zároveň tématizuje nekompromisní Bachovu povahu, jeho postavení patriarchy, vztah k vrchnosti i k oběma manželkám. Jeden z velikánů světové hudby byl vznětlivý a neklidný muž s vysokými nároky nejen k sobě samému, ale i ke své rodině. Měl celkem dvacet dětí, ale dospělého věku se dožilo pouze devět z nich. Bral hudbu jako rodinný podnik, jeho manželky i všichni potomci se hudbě věnovali, ať již jako skladatelé či interpreti. Jak roky plynou, vztahy a osudy se mění ve strhující rodinné drama, které vyvolává vášnivé hádky o lásce, Bohu a především o hudbě...
Divadlo na Vinohradech
Hodnocení inscenace
Redakce
55 %
Uživatelé
62 %
kontroverzní inscenace (201.)
62251000
Hodnocení redakce
Iva Bryndová 50 %
Pavel Širmer 60 %
Chci vidět - přidat do seznamu

Volby

Hodnocení (27)

HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová  50 %
8.11.2023 | 540 hodnocení
+ souhlasím
55% Ani druhá mnou viděná hra N.Raine mě nepřesvědčila, a v kvalitu jejích textů trochu přestávám doufat. V tomto případě dlouhý a neskutečně upovídaný text s nedynamickou režií, která se nedokázala oprostit od scénických klišé, zejména ve scénách umírání, bohužel netvoří nejpovedenější celek, a to ani přes velmi dobré herecké výkony. Sebastianovy rozpravy s manželkou Annou a spory se synem Karlem jsou nejsilnějšími momenty inscenace, právě díky nim. Podobně zaujala scéna, v níž se Bachovi hromadně setkávají s králem Bedřichem. Přidanou hodnotu žel ovšem inscenace nenabízí a i jako prosté "životopisné" dílo je příliš zdlouhavá a nezáživná. (více v článku na blogu)
Pavel Širmer  60 %
30.5.2023 | 2000 hodnocení
+ souhlasím
65%. Komornější hra zpracovává hlavně rodinný život J. S. Bacha, do něhož zásadně prostupovala hudba. Zdlouhavé diskuze o hudbě mají opodstatnění, ale jejich smysl se opakuje a zkratka by byla ku prospěchu. Kdo se o Bacha a dobové okolnosti hlouběji nezajímal, může být upozorněn na řadu zajímavostí. Inscenace J. Deáka se ubírá víceméně správným směrem, jen konec se blíží hraně kýče. Kromě nevhodně obsazeného V. Svobody herci smysl rolí vystihují a zvláště jejich vklad přináší působivé okamžiky. Přestože lze odcházet se zážitkem umocněným živou hudbou, inscenace trpí nedostatkem „mravenčí práce“, jež by vedla k redukci dosti patrných zaváhání.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Suzana  30 %
18.3.2024 | 333 hodnocení
+ souhlasím
umírání na scéně je trapný omyl, chybí nápady, spád; bacha na Bacha, není to Amadeus; možná pro milovníky hudební teorie
Tajli22  70 %
6.3.2024 | 12 hodnocení
+ souhlasím
Hra celkově mě zaujala, téma hudby je mému srdci blízké. Ději prospěla spoluúčast čtyř živých instrumentů, které osvěžovaly náročné texty (lehké pokrácení by, myslím, dynamičnosti neuškodilo).
Panu Holubovi hlavní role sedla skvěle!
Jako Bachova tvorba, tak i tato inscenace není monotónní - doporučuji.
KSnow  60 %
14.1.2024 | 106 hodnocení
+ souhlasím
Představení je průměrné, ale neměla jsem během něj neustálý pud z divadla odejít, jak se to v posledních letech v DnV často stává během jejich "komedií". Hlavně herecké výkony byly dobré, a i když to celé bylo takové suché a bez větších emocí, některé scény zapůsobily.
Trpisko  60 %
21.12.2023 | 10 hodnocení
+ souhlasím
Takový průměr. Pamatuji si tedy i lepší hry v tomto divadle.
Freebird  80 %
3.11.2023 | 82 hodnocení
+ souhlasím
+10% za Air (druhá věta Bachovy Suity pro orchestr v D dur (BWV 1068))

Působivá inscenace, obzvláště pro toho, kdo má rád hudbu. Zamotané nitě rodinných vztahů a osudy synů. A to vše bylo doprovázeno živou hudbou, která dodávala celému večeru nezapomenutelnou atmosféru.
Denisa H.  70 %
19.10.2023 | 373 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75 %.Inscenace se snaží,možná až tlačí,ale k divákovi toho dolehne málo.Je taková...strojená.Snad za to může náročný a obsažný text,možná i dosud nízký počet odehraných repríz...Zkrátka si drží od diváka jakýsi odstup.To vše až na jedno,nebo spíš jednoho-M.Lamboru.On je opravdový a ten,který bariéru mezi hledištěm a jevištěm překoná,jako by byla z papíru.Svým položením do role pro mě herecky překonal i R.Holuba,který hraje J.S. Bacha.Scény Bacha-otce s jeho synem Karlem patří k tomu nejsilnějšímu,co hra nabízí,a zejm. díky mladému herci.Pro mě to je hra nejvíc právě o nich dvou než o čemkoli jiném,ani Bachova hudba nedostala takový prostor.
Markéta Nedvědová  80 %
12.9.2023 | 142 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Za mě vynikající představení, rozhodně jedno z lepších ze současných Vinohrad. Životopisy skladatelů vážné hudby bývají ošemetné, divák nezná dobové reálie a proto jde především o zvěčnění hudby, což se zde podařilo. Musela jsem sice překousnout, že bez Postlerové to na Vinohradech zkrátka nelze, ale mistrovství Holuba a překvapivé obsazení Svobody a Krejčíkové mi tu vinohradskou rutinu bohatě vynahradilo. Zasloužený sukces.
Vladimír Rogalewicz  60 %
12.9.2023 | 798 hodnocení
+ souhlasím
65%.Nesporný přínos této inscenace:Radek Holub,který se posledních 10 let na pódiu převážně pitvořil,prokázal v roli J.S.Bacha,že je stále skvělý herec.Ostatní herci mu spíše přihrávali,ale byli uvěřitelní a důstojně splnili své úlohy.Problém je hlavně ve struktuře vlastní hry.Herci se snažili o dramatický projev,ale ve hře byla dramatičnost skryta pouze uvnitř Bachových partitur,což pravděpodobně vychutnali pouze hudebníci či hudební vědci.A tak ze hry zbyla pouze story pro Rytmus života.Režie i scéna byly kýčovité,nezáživné,zastaralé.Na závěr je třeba zmínit hereckou imitaci operního zpěvu,která se nedala poslouchat a byla daleko za hranou.
Ivelly  90 %
25.5.2023 | 39 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Představení se mi moc líbilo!
Nálada, atmosféra, scéna, kostýmy, herci, hudba - všechno.
Vtipné, smutné, dojemné - jak má být.
Herci. Skvělí. Všichni!
Hudba nahraná i živá - je k nezaplacení.
Škoda, že na děkovačce nebyli muzikanti (flétna, housle, violoncello, cembalo), zasloužili ovace. Chtěla bych jim především poděkovat.
A příliš hlasitá nápověda :). To ale časem nebude nutné :).
Půjdu znovu. Rada ten zážitek zopakuji.
-----
Včera jsem byla opět na představení. Opravila jsem hodnocení na 90 %. Kdyby na děkovačce byli hudebníci, dala bych 100 %.
Kateřina Vodáková  80 %
25.5.2023 | 190 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Po překvapivě silném Konsentu N. Raine v ČK jsem získala velká očekávání i vůči Bachovi. Ale naplnila se pouze částečně. Hlavně 1. půlka přehuštěným textem a jistou statičností místy ztrácí spád a dech. Ano, schopnost R. Holuba pojmout takové množství replik se zápalem, kdy na jevišti není jen minimálně, je obdivuhodná, ale jeho všudypřítomný, silně komediální odstín herectví zde dle mě nekonvenuje s dějem a vyzněním hry. Přesto se jedná o nadprůměrný titul v DnV díky výkonům synů a živé hudbě. Zejména M. Lambora obsazený proti svému typu (lamač, drsňák, floutek) zde v roli citlivého, srdečného, podceňovaného a plachého génia vysloveně září.
Adam Zelinka  20 %
24.5.2023 | 193 hodnocení
+ souhlasím
na této stránce jsem si všiml tohoto citátu od režisérky Daniely Špinar: "Divadelní síť v Praze je naprosto přehuštěná, soubory jsou v podstatě formální celky, žijeme v nadprodukci, v chaosu, nedokážeme se na nic soustředit a naše výsledky v porovnání se zahraničím jsou podprůměrný, v nejlepším případě průměrný."
poprvé jsem viděl představení, které by tomuto citátu tak moc odpovídalo
hraje se jenom, aby bylo něco v repertoáru, aby bylo co hrát, ale žádný smysl a sdělení v tom není
odešli jsme po první části, a do Divadla Na Vinohradech nemám důvod se vracet
25%
Mila84  80 %
25.5.2023 | 4 hodnocení
+ souhlasím
(+4)
Toho debatování o hudbě na mě bylo až trochu moc, obzvláště scéna na začátku, kdy davá Bach svým synům hudební lekci, pro mě byla zdlouhavá.
Celkově však představení hodnotím jako působivé drama o rodině, lásce, o tom jak těžké je být blízkým člověkěm génia, stejně jako géniem samotným. Místy jsem měla slzy v očích.
Herci byli všichni skvělí. Klobouk dolů před Radkem Holubem, jak náročný text se musel naučit. Nejvíce emocí však ve mě vyvolal Marek Lambora, který se své role otcem upozaďovaného syna zhostil na výbornou. Působivá byla samozřejmě také živá hudba.
Eliskaeva  40 %
5.3.2024 | 34 hodnocení
Martistas  50 %
20.2.2024 | 19 hodnocení
Šípal  20 %
4.11.2023 | 215 hodnocení
MiriVili  70 %
3.11.2023 | 29 hodnocení
Vladimír10  80 %
2.11.2023 | 617 hodnocení
Petaz  80 %
2.11.2023 | 98 hodnocení
Veronika K.  80 %
2.11.2023 | 113 hodnocení
Vela  70 %
29.10.2023 | 69 hodnocení
Adela_H  60 %
5.6.2023 | 76 hodnocení
LavinieCamui  60 %
28.5.2023 | 806 hodnocení
Mora  70 %
27.5.2023 | 149 hodnocení
CercaTrova  20 %
27.5.2023 | 69 hodnocení
Plšík  80 %
24.5.2023 | 755 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.