Divadlo Na zábradlí [hlavní scéna]

Discoland

Premiéra: 29.4.2022 | 2:15
Výprava: Klára Fleková. Hudba: Ivo Sedláček a citace. Pohybová spolupráce: Dora Sulženko Hoštová. Dramaturgie a režie: Petr Erbes, Boris Jedinák.
Inscenace mapující vzpomínky bývalých zaměstnanců, návštěvníků a dalších pamětníků dnes už legendárního klubu Discoland Sylvie. Zatímco postava majitele klubu Ivana Jonáka je notoricky známá, o těch „druhých“ netušíme skoro nic. Říká se, že kdo si pamatuje devadesátky, ten je neprožil. Ale co když se na tuto dobu snažíme zapomenout i z jiných důvodů...?
15!    
Anketa 2021/22
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2021 do srpna 2022, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 10. prosince 2022.
Do konce hlasování zbývá ještě 7 dní.
Divadlo Na zábradlí
Hodnocení inscenace
Redakce
64 %
Uživatelé
67 %
67311000
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
3.12.So19:00 vstupenky
9.12.19:00 vstupenky
30.12.19:00 vstupenky
31.12.So18:00 vstupenky
12.1.Čt19:00 vstupenky

Volby

Hodnocení (36)

HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová  70 %
11.11.2022 | 377 hodnocení
+ souhlasím
75% - Inscenace nahlíží dobový fenomén Discoland prostřednictvím svědeckých výpovědí někdejších aktérů, ať už jeho zaměstnanců či hostů, a tyto výpovědi splétá dohromady. Ač s sebou nese množství komických situací, je poměrně děsivé sledovat způsob, jakým je ve valné většině těch výpovědí Discoland nahlížen, stejně jako 90.léta v těsné souvislosti s ním a v těsném okolí jej: ze všeho tam zůstávají jen subjektivně pozitivní dojmy a cokoli jiného je prostě přehlíženo. I v kontrastu k tomu působí velmi silně role mlčící tanečnice a její němý výkřik a zaujmou i reportéři/tazatelé, jak svým ztvárněním obecně, tak udržovaným odstupem.
Lukáš Dubský  70 %
8.11.2022 | 985 hodnocení
+ souhlasím
Fenoménu Discolandu Sylvie se v poslední době dostává až nečekaného zájmu. Dokudrama Na zábradlí vyniká hereckou souhrou a nadhledem, se kterým je k tématu přistupováno. To ale neznamená, že by vedle komické a absurdní stránky věci nezazněly i vážnější tóny. Bizarní detaily asi mohou překvapit jen diváka, který o nechvalně proslulém nočním podniku nikdy nic neslyšel. Inscenaci nelze brát jako výpověď o době devadesátých let, na to je případ Sylvie příliš svébytný. Tvůrci tu ovšem hezky odhalují problém selektivnosti lidské paměti, která dokáže leccos přetvořit a zidealizovat. Potýkáme se s tím jako národ doteď. (více v článku na blogu)
Pavel Širmer  60 %
12.10.2022 | 1846 hodnocení
+ souhlasím
Tvůrci shromáždili a použili autentické výpovědi lidí, kteří byli napojeni na klub Discoland, resp. Ivana Jonáka. Volba lidí ze stejného okruhu nutně musela vést k určité jednostrannosti, přesto má inscenace nespornou dokumentární hodnotu. Výpovědi dostaly obecnější přesah opouštějící hranice podniku. Bravurní je rovněž herecké ztvárnění i zakomponování nápadu, že některé herečky hrají mužské postavy či zvířata. Slibný rozjezd bohužel vystřídá stupňující se jednotvárnost, zmiňované detaily se stávají stále nezáživnějšími a z hlediska vypovídací hodnoty méně přínosnými. Přesto se skláním před poctivou prací týmu a volbou neprobádané cesty.
Michal Novák  60 %
9.10.2022 | 1103 hodnocení
+ souhlasím
Když jsem v sousedství dělal autoškolu, bylo nám „informovaně“ hlášeno, že je tam krokodýl, medvěd, je to Jedová chýše svobodné doby a bordel dohromady, chodí tam ruská mafie a Michal David. Divadlo Na zábradlí, které vyvolává duchy devadesátek, to všechno ve své inscenaci zmíní. Dokumentárně zpracované výpovědi bývalých zaměstnanců se ukázaly být jako dostatečně nosné pro divadelní formát, hraje se o J. bez J., nicméně je to ploché divadlo bez názoru. Zřejmě byla cílem iniciační jízda, otázky a odpovědi jsou ponechané na divákovi. Inscenaci vedle svědectví posouvá už jen snaha o ilustraci: je nápaditá, tu podivná, postupem času monotónní.
Helena Grégrová  60 %
5.10.2022 | 1526 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Na odvrácenější tvář devadesátek s puncem kočičího zlata nahlíží inscenace skrz mozaiku poskládanou z pasáží autentických rozhovorů vedených s bývalými zaměstnanci a návštěvníky Discolandu Sylvie, kteří mnohdy více než nahlédli pod pokličku tohoto bizarního fenoménu a jeho bosse. Zrcadlí euforii dané doby, bezuzdné utržení se ze řetězu v rámci revoluční změny politického režimu, ale i krátkozrakou naivitu s tím vším spojenou. Nijak se zde nesoudí, je čistě na divákovi, který ze střípků mu zapadne kam. Ačkoli bych uvítala ostřejší, explicitnější razanci výpovědi vůči dnešku, neříkám, že jsem hlediště opouštěla bez podnětů k zamyšlení.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Dawson321  60 %
22.11.2022 | 105 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavý pohled do nitra Discolandu, který utvářely hlavně jeho zaměstnanci a postavy v pozadí. Líbila se mi taneční čísla a přišla mi zajímavá i DJ vsuvka v rámci přestávky.
Johan Luj  80 %
10.11.2022 | 6 hodnocení
+ souhlasím
Vynikající vhled do tohoto prazvláštního tématu. Herecky pak především Barbora Bočková, Johana MatouškovÁ a všechny slečny. Skoro až dojemný Jiří Vyorálek. Stále mladý Petr Čtvrtníček. A odvážný Václav Vašák.
Jerman  60 %
9.11.2022 | 101 hodnocení
+ souhlasím
Vzpomínkové divadlo dokument o pražském populárním klubu, který byl nedílnou součástí divokých devadesátek, kdy svoboda pro mnohé znamenala dělat si, co chci bez ohledu na ostatní. Zajímavá svědectví insiderů, svědčící i o jejich vnitřním světě. Zařazení dlouhé deklamace z Máchova Máje J. Vyorálkem na závěr představení (snad kontrapunkt k předcházejícímu???) mi nepřipadá vhodné a smysluplné. 65%
Čiko  60 %
1.10.2022 | 909 hodnocení
+ souhlasím
55%
Devadesátky jsou fenomén. Bylo to takové jalové období, kdy jsme se hledali a jako národ jsme se spoustu věcí učili od základu. Já s tím obdobím, nijak zvlášť nesympatizuji. Navíc se v divadelní i televizní tvorbě roztrhl pytel s inscenacemi mapující události této dekády. A z toho co jsem měl možnost vidět, patří Discoland k tomu slabšímu.
Téma mě nijak zvlášť neoslovilo a dost často jsem měl deja vu pocit. Pro mě nic nového a přínosného, až na pár zdařilých scén, zejména na začátku druhé poloviny.
Gimli35  70 %
19.9.2022 | 158 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Hype kolem této inscenace bych asi trochu mírnil, Discolandu občas nepěkně uvadá tempo - přesto je cenný především jako pohled na odvrácenou tvář idealizovaných devadesátek. Herecky vedou P. Čtvrtníček a M. Sidonová, byť ani jeden z nich vlastně nemá moc prostoru. A vyzdvihnout zaslouží ještě pohybová zdatnost V. Vašáka.
Nikoss  90 %
10.9.2022 | 97 hodnocení
+ souhlasím
Tento druh dramatizace (interpretace autentických vzpomínek aktérů) jistě není originální, což neznamená, že nemůže být osobitě uchopen. To se myslím povedlo. Velmi si cením snahy autorů vymanit se z policejně klímovsko kroupovského obrazu devadesátek. Ubohost a trapnost veksláckých hvězd v prostředí, které bylo periferií 90. let. Velký tunel probíhal úplně mimo ně (v režii jiných sekáčů). Vedle toho nutná selekce vzpomínek na mládí. Do toho zábavný kontrast této ubohosti - Brožíkův Jiří z Poděbrad, mužský akt v pozicích klasického malířství, Máchův Máj. Fakt jsem se bavil (feministický pohled na devadesátky raději pominu).
Rada-kritizuju  70 %
2.9.2022 | 6 hodnocení
+ souhlasím
Kdo má rád bizáry devadesátek, bude možná očekávávat trošku víc. Některé scény by mohly být kratší, méně se opakovat, nicméně koncept inscenace mě velmi oslovil. Jednak absence postavy Jonáka je skvělá, druhým je způsob prezentace výpovědí jednotlivých postav.
Kristián F.  70 %
12.6.2022 | 58 hodnocení
+ souhlasím
75%
Fru  70 %
3.6.2022 | 22 hodnocení
+ souhlasím
02.06.2022 - Divadlo Na zábradlí
Stepan.chalousek  80 %
21.5.2022 | 41 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé stylizované dokumentární divadlo. Velmi ocenuji, že se hrálo o Jonákovi bez Jonáka. A především pak, že středobodem jsou zaměstnanci a hosti Diskolandu. Nabízí se tak zajímavý protipohled současné seriálové tvorbě na devadesátky.
Barka  70 %
19.5.2022 | 292 hodnocení
+ souhlasím
V jeden den jsem si dala Pusťte Donnu k maturitě i Discoland, takže trochu přejonákováno :) Bylo ale zajímavé posuzovat, jak se s tématem Discolandu každé divadlo vypořádalo jinak.Obě inscenace jsou humorné, ale Na zábradlí se drnkne i na vážnější strunu. Byla to šílená doba a šílený podnik a přitom všichni zúčastnění na něj vzpomínají s láskou, z toho mě trochu mrazilo. No a co, že se tam scházelo podsvětí, no a co, že Jonák dal zavraždit vlastní ženu, hlavně že my jsme se měli dobře. Bohužel tohle uvažování vidím stále okolo sebe, devadesátky nikdy neskončily, jak trefně říká jedna z postav.
PavelK  80 %
15.11.2022 | 221 hodnocení
Astuta  80 %
8.11.2022 | 33 hodnocení
Jan Ledovka  50 %
4.11.2022 | 26 hodnocení
Sarli  80 %
31.10.2022 | 8 hodnocení
Dajcik  50 %
29.10.2022 | 245 hodnocení
Unionboy  50 %
28.10.2022 | 338 hodnocení
Snekac  40 %
28.10.2022 | 201 hodnocení
Kosan  60 %
28.10.2022 | 233 hodnocení
Terez  80 %
1.10.2022 | 102 hodnocení
Zma  80 %
20.9.2022 | 37 hodnocení
SBN  50 %
10.9.2022 | 149 hodnocení
Tarbík  70 %
7.6.2022 | 141 hodnocení
Amelieboricka  90 %
26.5.2022 | 52 hodnocení
Svitivka  60 %
7.5.2022 | 15 hodnocení
LavinieCamui  80 %
6.5.2022 | 635 hodnocení
Chupetica  60 %
6.5.2022 | 141 hodnocení
Hufulek  40 %
3.5.2022 | 7 hodnocení
RichardFenek  90 %
2.5.2022 | 40 hodnocení
Izodora_D  40 %
2.5.2022 | 9 hodnocení
Suzana  60 %
2.5.2022 | 303 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.