Divadlo pod Palmovkou [velká scéna]

Faust

Premiéra: 2.3.2019 | 3:25 (2 přestávky)
Překlad původní hry: Otokar Fischer. Dramaturgie: Iva Klestilová, Ladislav Stýblo. Výprava: Miroslaw Kaczmarek. Choreografie: Maćko Prusak. Výběr hudby a režie: Jan Klata.
Jedno z nejdráždivějších a nejzásadnějších děl evropské kultury ve výrazné interpretaci obou dílů dramatické básně. O tom, co je to zlo, všichni nějakou představu máme – někteří se zlu snaží čelit, jiní zlo cynicky využívají, další jím jsou fascinováni, někteří jej nevědomky následují. Jakou podobu však dnes má dobro? Co přináší Faustův příběh o sebevědomém hledání lidskosti a snaze proniknout do nejhlubší podstaty života a zákonitostí přírody pro naši současnost? Existuje ještě naděje...?
15!  
Divadlo pod Palmovkou
Hodnocení inscenace
Redakce
57 %
Uživatelé
46 %
kontroverzní inscenace (56.)
46231000
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 50 %
Helena Grégrová 60 %
Michal Novák 60 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
Aktuálně pro tuto inscenaci neevidujeme žádný termín.
Aktuálně pro tuto inscenaci neevidujeme žádný termín.

Volby

Hodnocení (22)

HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer  50 %
14.1.2020 | 2000 hodnocení
+ souhlasím
55%. Klatovy provokativní režie vnáší do českého divadelního rybníčku dravé proudy, které dokáží rozčeřit jeho hladiny. Goethovo dílo užil k výkladu, jež se vyznačuje osobitostí jemu vlastní. V této inscenaci se však v nemalé míře opírá do problémů, které v naší zemi nerezonují tolik jako v jeho rodném Polsku, a tím se s českým publikem částečně míjí. Rozsáhlé dílo je zkouškou divácké trpělivosti a ochoty hledat. Milovníci Goetha si na své zřejmě nepřijdou, ale jistě se najdou diváci, kteří se s touto „náloží“ vypořádají.
Helena Grégrová  60 %
14.6.2019 | 1664 hodnocení
+ souhlasím
Může vůbec současný svět plný devalvace víry a morálních hodnot povalujících se mezi haraburdím z vysloužilých pouťových atrakcí nabídnout ještě vůbec nějaké uspokojení faustovským tužbám po poznání a nevšedních p(r)ožitcích? Nelichotivou cestu za ještě méně lichotivou odpovědí divákům Jan Klata - rebel v rouše režisérském každopádně neusnadňuje. Opět žádné laciné prvoplánové efekty, opět si tu provokativní tón podává ruku s expresí a jistou exhibicí. Krácení několika pasáží by, tuším, poselství příběhu nechalo silněji vyznít a většímu počtu diváků setrvat v hledišti až do konce.
Michal Novák  60 %
5.5.2019 | 1155 hodnocení
+ souhlasím
Začíná se ironicky, polský režisér prvním obrazem provokativně definuje ovčana ČR: sotva se zrodí, hned si stěžuje a je nespokojený, volá po vodící ruce spasitelově. Celá následující šklebivá jízda, temná, hlučná, metaforická, perverzní, parodicky vykloubená (šílené pojetí Markétky, výtečné Mefista), ale i filozofická a s mnoha popkulturními odkazy, mi tento input nepřebila. I divadelní uchopení druhé části je samý punkerský komentář nebo zůstává u hledání vykloubených ilustrací. Časová náročnost zřejmě vedla k rutinnímu odvalování veršů archaického překladu, slova často zanikala v podkresu.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Carevic  80 %
22.10.2019 | 21 hodnocení
+ souhlasím
Velmi zajímavé pojetí s některými opravdu chytrými momenty i nápady. Výborný Faust i Mefisto. (A císař). Skvělá hudba. Jen jsem neměl pocit, že je to úplně sevřený kus. (Nevím, jak to lépe popsat). A konec mě zbořil.
Kuba_r  40 %
16.6.2019 | 100 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Nemůžu si pomoct, ale přijde mi to celé strašně plytké a na efekt udělané...
Snekac  40 %
10.6.2019 | 289 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Během první části jsem měl několik momentů, kdy jsem přemýšlel, že odejdu. Několik lidí to během přestávky udělalo. Naštěstí hra měla vzestupnou tendenci. Ovšem je to jedno velké WTF. Kulisy někdy vůbec nesouvisely s dějem, spousta scén by zasloužila krátit, pak by představení nemuselo mít přes 3 hodiny. Jako celek to ale nakonec hodnotím 40 %. Skvělý výkon od Terezy Dočkalové, ta mě moc bavila.
Benzin.a.petrolej  60 %
15.5.2019 | 11 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace vypadá trochu jako písňová forma (text, hudba, text, text, hudba...). Navíc jeho forma je velmi podobná předchozímu představení v režii Jana Klaty ?Něco za něco?. Úprava textu je dosti zvláštní a trochu nerozklíčovatelá běžným divákem, zřejmě snaha o větší lidovost předstvení.
Michvon  50 %
3.5.2019 | 193 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Předchozí Klatova režie pro Palmovku mě nadchla, tato méně. Body jdou hlavně Tereze Dočkalové. Její Mefisto má charisma. Teplého Faust je ňouma o ničem. což je asi režijní záměr, nikoli chyba herce. Scéna zabydlená popkulturní veteší, z reproduktorů burácí "pseudomoderní" hudba. Klata zamrzl v 90. letech. V první části několik pěkných scén, třetí část taky ušla, druhá zralá na vyškrtnutí. Kostýmy chóru úděsné, proč tam měli ti ubožáci navešená ta cingrlátka?! Choreografie tragická, záměr možná dobrý, ale provedení děsné. Celé je to šité horkou jehlou.
Fričův Faust mě baví o poznání víc.
Barka  70 %
8.4.2019 | 296 hodnocení
+ souhlasím
Ano, je to naprostý úlet, vlastně vůbec nevím, o čem druhá a třetí třetina byla... ale bavilo mě to. Líbila se mi režisérova obrazotvornost, fantazie hraničící až s šílenstvým. Inscenaci jsem spíše než jako vyprávění příběhu brala jako sled obrazů a výjevů spolu nesouvisejících, ale samostatně fungujících. Obdivuji herce, že dokáží zvládnout tak náročný text a fyzickou stylizaci. Z Markétky jsem šílela, lituji hlasivky Kamily Trnkové a sluch všech, co to musí poslouchat... ale dávalo mi to smysl. Ne, Faust není inscenace pro každého, ale jednou za čas si takhle ulítnout je celkem osvěžující :)
J.anek  30 %
5.4.2019 | 476 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Vlastně je úlevné, že i Jan Klata dokáže vyprodukovat něco tak pitomého. Mentálně retardovaná a tělesně postižená Markétka mě štvala - a to jsem ještě netušil, že sleduji nejpovedenější část inscenace. Zbytek byl ubohý zmatek. A je mi to líto, protože herci Palmovky jsou skvělí. Tohle je zralé pro rychlou derniéru - neříká to nic.
Antioch  10 %
2.4.2019 | 149 hodnocení
+ souhlasím
repríza 1.4.2019
Ester_L  0 %
2.4.2019 | 125 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Jděte na to. A pak si budete vážit každého divadla, co má alespoň trochu smysl, téma, inscenační klíč. I ti, kteří bývají dobří, v této inscenaci bojují s podprůměrem. Neprosté nic. Má-li někdo pocit, že tato inscenace pobuřuje nebo je kontroverzní, není tomu tak, za mě je to prostě nuda, která se mele dohromady se zmatkem. Ale režisér má asi dobré jméno, takže ho na Palmovku pozvěte zase, marnost.
Xcepek  40 %
11.3.2019 | 635 hodnocení
+ souhlasím
Ne, opravdu mě to neoslovilo...
Kaj Nova  20 %
17.3.2022 | 34 hodnocení
Sarah123  40 %
4.10.2019 | 6 hodnocení
Kam  70 %
7.8.2019 | 67 hodnocení
Sans-coeur  70 %
16.6.2019 | 7 hodnocení
Unionboy  40 %
10.6.2019 | 447 hodnocení
Ela  80 %
19.5.2019 | 51 hodnocení
Suzana  40 %
15.5.2019 | 333 hodnocení
Babitch  60 %
29.4.2019 | 72 hodnocení
Slavek53  40 %
4.4.2019 | 90 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.