Divadlo SpoluHra

Per Olov Enquist

V hodině rysa

Premiéra: 12.4.2017. Překlad: Zbyněk Černík. Dramaturgie: Matěj Samec. Výprava: Eva Justichová. Hudba: Petra Horváthová. Režie: Radim Špaček.
1:55x


Hra o schopnosti uznat svůj omyl, smířit se s vlastní nedokonalostí pomocí nadhledu a také o odpuštění. Druhým i sobě, když na to přijde. Příběh o chlapci, který zabil Boha. Vedle dogmatu víry nebo vědy existuje ještě jakýsi nepsaný zákon lidskosti. A ten je „někde vedle“. Jako ta pětadvacátá hodina dne, hodina rysa...
inscenace není vhodná pro děti
Divadlo SpoluHra
Hodnocení inscenace
Redakce
67 %
Uživatelé
80 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Volby

Hodnocení

Hodnocení redakce:
Michal Novák 70 %
(zadáno: 23.5.2017, počet hodnocení: 911)
přínosný / zajímavý komentář
Text zračí znaky toho, že autor svého času byl posedlý démony. Výsledkem ale je celosvětově známá hra. Důvody, proč tomu tak je, se asi najdou – tak třeba pro její katarzní sílu, která dá odpovědi na základní otázky spojené s vírou a láskou. Tým SpouHry původně repetetivní litanie krátí a s odvahou se brodí temnými zákoutími duše. S psychologicky náročnými rolemi se herci popasovali „po svém“, avšak do atmosféry zapadl i emocionální vklad Zuzany Bydžovské do role Farářky i strohost výrazu Petry Horváthové v roli Lisbeth. A Chlapec Daniela Krejčíka? Intenzivní, soustředěný, přesvědčivý výkon!
Jiří Landa 70 %
(zadáno: 17.5.2017, počet hodnocení: 2721)
přínosný / zajímavý komentář
75% Přiznávám, že mě na této novince původně nejvíce zajímal D. Krejčík, který mě poprvé výrazně zaujal v inscenaci DvŘ Cock. A musím přiznat, že mě jeho ztvárnění duševně narušeného chlapce zasáhlo snad ještě více než výkon ve výše zmiňované inscenaci. V podobných pozitivech lze ale hovořit také o Z. Bydžovské coby farářce (i když by mohla trochu ubrat na emocích), v menší roli obstála i P. Horváthová. Z jeviště bylo zřetelně "cítit" napojení na text, ale i herecké a režijní souznění. Jedná se o mimořádně niternou a intenzivní inscenaci, která dokáže divákům předat silný divadelní zážitek.
Jan Pařízek 70 %
(zadáno: 16.5.2017, počet hodnocení: 648)
přínosný / zajímavý komentář
Již samotným textem se jedná o dosti silnou a emotivní inscenaci. Výtečným hereckým projevem, především v podání D. Krejčíka, se tento počin povýšil ještě o něco výše a dokáže diváka správně pohltit od začátku do konce. Samotná délka je možná trochu příliš, jsou zde místa kdy je těžší udržet pozornost, nicméně není jich mnoho a zaujetí pro samotný děj u mě vždy jasně zvítězilo. I samotná scéna zaslouží pochvalu, jednoduchá a dobře účinná. Z mého pohledu dosti silný divadelní zážitek. 75%
Lukáš Holubec 40 %
(zadáno: 3.5.2017, počet hodnocení: 440)
přínosný / zajímavý komentář
(+1)
Hlavní problém vidím v textu. Zatímco jiní jistě naleznou otázky a možná i odpovědi v tak zásadních tématech jako je víra v Boha, lidské empatie spojené s porozuměním či láskou nebo třeba i střet víry s vědou, já od jinak výtečného dramatika nalezl skutečně jen jeho zážitek, kdy měl v osmdesátých letech problémy s alkoholem a v izolovaném prostředí živě komunikoval s kocourem. Nemohu se zbavit dojmu, že veškerá sdělení Enquist vykřikl falešně. Přidám-li k tomu emočně přehnané herectví Zuzany Bydžovské, zůstává mi pak jen opravdu nádherný a strhující výkon Daniela Krejčíka. Za ten ale tleskám.
Pavel Širmer 70 %
(zadáno: 23.4.2017, počet hodnocení: 1280)
přínosný / zajímavý komentář
75%. V temném dramatu se rozebírají bolesti až ze samého dna duše. K inscenování titulu je třeba odvaha riskovat. Brodit se takovými tématy není balzámem pro psychiku tvůrců. Zároveň jsou na místě obavy, zda hra diváky přiláká. Inscenace zaujme porozuměním textu. V náročné roli narušeného chlapce podal D. Krejčík strhující výkon. Viditelná citová investice Z. Bydžovské by stála za částečné krocení a odstup; hrála pravdivě a bez falše, ale přílišné „topení v emocích“ vyznění neprospělo. Přejme inscenaci, aby našla dostatek diváků, kteří se neleknou temnoty a budou pak odměněni silným zážitkem.
Helena Grégrová 80 %
(zadáno: 13.4.2017, počet hodnocení: 1243)
přínosný / zajímavý komentář
Příběh o chlapci, který zabíjí povrchní předsudky a pokládá řadu znepokojivých otázek těm, kteří chtějí slyšet, nebojí se podlehnout magické síle pětadvacáté hodiny rysa a cítí se nesví ve světě plném neustálé nepochopitelné potřeby vše racionálně vysvětlit, hmatalelně poměřit a škatulkově pojmenovat. Katarzní účinek cesty za svobodou a láskou v dědečkově domě mě regulérně rozslzel. Jo, a že Bůh může být zrzavý kocour, už je mně víc než jasné. Tleskám a děkuji za tu šanci schoulit se do loketní jamky téhle cituplné inscenace.
Hodnocení uživatelů:
Jirkan 70 %
(zadáno: 8.6.2017, počet hodnocení: 497)
přínosný / zajímavý komentář
7.6. 2017: Pokud by mé hodnocení mělo být jen o textu, pak je nižší. Za mne trochu košaté i přes niternou hloubku. Hodnocení zvyšuje přístup všech tří herců. U Z. Bydžovské je zajímavé pozorovat, jak se nechá strhnout výkonem D. Krejčíka a jdou spolu "ruka v ruce". Já se ovšem nechal výkonem D. Krejčíka strhnout také! Naprosto! Velmi pozitivní hodnocení jeho práce je tu téměř v každém komentáři a já tuto řadu jen rozšiřuji a přemýšlím, co ještě bych k tomu dodal, abych se neopakoval.
JirkaS 100 %
(zadáno: 17.5.2017, počet hodnocení: 37)
přínosný / zajímavý komentář
Herectví Daniela Krejčíka celou inscenaci povyšuje na kvalitní zážitek. Kdyby to tak skvěle nezahrál, nebylo by mi líto jeho postavy během závěrečného monologu Zuzany Bydžovské. Jakmile tento monolog začal, začaly se mi z očí linout slzy jak hrachy ze smutku nad osudem hlavního hrdiny, a nešlo je zastavit. Brečel jsem po celou dobu tohoto monologu a jen jsem se snažil, aby mé vzlykání bylo co nejtišší. Tolik slz jsem v divadle ještě nikdy neuronil. Nechápu a zpracovávám to ještě teď. Bravo pane Krejčíku, bravo paní Bydžovská, bravo paní Horváthová! Tohle za to stálo! /viděno 16. května 2017/
NinadeL 60 %
(zadáno: 17.5.2017, počet hodnocení: 87)
přínosný / zajímavý komentář
Je radost setkat se s tak silným textem. Otázka jde, zda právě tento tým ho uchopil nejlépe jak mohl? Se Špačkovou divadelní režií se setkávám poprvé, jeho práci ve filmu vnímám opakovaně jako originální, ale nikoli rozvinutou (přeci jenom je možné jeho persónu vnímat ve scénickém umění již po dvě dekády). Inscenace celá stojí a padá na velmi dobrém výkonu Daniela Krejčíka, který zraje s každou rolí jako by se stával pokaždé někým jiným a nikoli jen interpretem (Velmi shakespearovské vztahy se zdají už minulostí) a Zuzaně Bydžovské, která hraje jen tolik, aby Dana nezastínila.
Barviera 90 %
(zadáno: 2.5.2017, počet hodnocení: 1)
přínosný / zajímavý komentář
V hodině rysa jsem chtěla shlédnout hned když se o ní začalo psát. Tahák byla pro mě samozřejmě Zuzana Bydžovská,ale clapec v podání Daniela Krejčíka předčil veškerá má očekávání. Vtrhl mě do děje od první minuty do konce. Bylo to fascinující, odcházela jsem naplněna zvláštní energií...
Michkyse 70 %
(zadáno: 27.4.2017, počet hodnocení: 30)
přínosný / zajímavý komentář
Daniel Krejčík podává v tomto představení strhující a fascinující výkon, oproti tomu emočně vypjatý výraz Zuzany Bydžovské skoro po celou dobu představení budí v některých okamžicích rozpaky. Poslední část představení nenechá nikoho na pochybách, jakých zásadních sděleních o životě a smrti jsme svědky. Ještě dlouho toto představení nedostanete z hlavy.
Domi.Mac 90 %
(zadáno: 21.4.2017, počet hodnocení: 17)
přínosný / zajímavý komentář
Neskutečně dojemné představení. Scénář je moc krásný. Už vím, co je Bůh a láska. Šli jsme se podívat na naši oblíbenou Bydžovskou, ale odcházeli jsme s tím, že jsme měli zážitek z Krejčíka. To, co převedl jsem nikdy na jevišti neviděla. Smekám, dechberoucí výkon. Bydžovská ho skvěle doplňuje. Kdyby tam Horvátová nebyla, možná by to nevadilo, její výkon je absolutně nijaký. Ale i tak, doporučuju!

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.