Divadlo v Dlouhé
<< Bez roucha | Élektra >>
Václav Havel, SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský)
Dopisy Olze
Premiéra: 17.11.2018 | 2:00
Scéna: Jakub Kopecký. Kostýmy: Simona Rybáková. Hudba: Petr Kaláb. Režie: SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský).
Poslední uvedení: říjen 2023.
Poslední uvedení: říjen 2023.
Eva Hacurová, Marie Poulová, Klára Sedláčková-Oltová, Marie Turková, Magdalena Zimová, Martin Matejka, Pavel Neškudla, Tomáš Turek, Jan Vondráček
První scénické uvedení dopisů Václava Havla z vězení v předvečer kulatého výročí Sametové revoluce a jako připomenutí člověka, který vstoupil nejen do světových dějin, ale i do našich životů a srdcí...
Termíny představení
26.4. | St | 19:00 | blíží se derniéra; English surtitles | vstupenky | |
10.5. | St | 19:00 | English surtitles; blíží se derniéra; poslední uvedení v této sezoně | vstupenky |
| ||||||||||||
|
Volby
Recenze / blogy
Pro přidání vlastního článku do blogu se musíte přihlásit.
Uživatelské blogy
Dopisy | Tymián
Externí recenze / blogy (odkazy na články mimo portál i-divadlo.cz)
(26.12.2018, Kateřina Kykalová) (22.11.2018, Jan H. Vitvar) (18.11.2018)Fotografie
autor (vlastník) fotografií:
Pozn.: Galerii vybraných fotografií zařazujeme výhradně u inscenací doporučovaných redakcí, resp. členy redakce.
Hodnocení (49)
HODNOCENÍ REDAKCE
Helena Grégrová 60 %
1.2.2019 | 1553 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Svébytně poetická inscenace, která nezpřítomňuje jen obsah Havlových dopisů a kontexty doby, ale také nálady jejich pisatele i jeho představy o tom, v jakém rozpoložení je asi čte paní Olga. Duo SKUTR opět čaruje s obrazovými metaforami - některé mě dojaly, jiné pobavily a několik jsem přes veškerou snahu o napojení se nerozklíčovala. Diváckou spolujízdu na vlně hereckého empatického souznění zbržďoval místy pocit, že křehkost a intimita slov se přece jen poněkud vzpírají velkoformátovému jevišti a komornější prostor by jim umožnil citelnější rezonanci.
Jiří Landa 50 %
31.1.2019 | 2973 hodnocení
+ souhlasím
Ano, jde o inscenaci, která je objektivně zpracována velmi profesionálně, herecky podle režijních instrukcí naplněná až po okraj, nicméně i přesto působí podivně sterilně. Ještě silnější rozpačitý dojem jsem měl z předešlého Snu v červeném domě. Dost možná se jedná o porodní bolesti nového směřování Divadla v Dlouhé, které léta pěstovalo úplně jinou poetiku, než se kterou je nyní konfrontováno (a s ním i diváci). Možná se ale také jedná jen o potíž autorských inscenací SKUTRu, poněvadž například u Čechovova Racka k onomu protnutí poetik došlo. Odpověď na tyto úvahy jistě přinesou další sezóny.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
7adam7 70 %
24.1.2023 | 79 hodnocení
+ souhlasím
stejně tak jako Havel samotný, tak i přes slabší první polovinu představení vyroste v krásné a dechberoucí dílo, bohužel je to až v poslední třetině
Krteček 100 %
9.9.2019 | 27 hodnocení
+ souhlasím
Jedno z nejlepších představení, které jsem v životě viděla! Kladně hodnotím scénu, herecké výkony i zpracování. Popravdě jsem šla na toto představení s obavami, ale odcházela jsem naprosto nadšená a chystám se znovu:) doporučuju všem!
Marta Dusza 50 %
7.5.2019 | 8 hodnocení
+ souhlasím
Z Havlových dopisů z vězení jsou pro inscenaci Dopisy Olze vybrány převážně takové, ve kterých Havel píše o tom, jak se mu daří, o Hrádečku nebo o jeho vztahu k Olze. Možná by se i takové texty daly vytěžit, kdybychom na jevišti viděli jejich interpretaci. Inscenace je ale bohužel založená na popisnosti a ilustraci, a tak texty dopisů zůstávají nezajímavé. Na jevišti vidíme hned několik Havlů a Olg - příliš se však nevyužívá paralelních dějů, skupina herců funguje spíš jako sbor, který svým jednáním doplňuje mluvené slovo. Na dvě hodiny a takové téma je to podle mě trochu málo.
Pavel.Tomas 80 %
28.3.2019 | 147 hodnocení
+ souhlasím
skvěle vybrané texty, zajímavá režie a hlavně jiný pohled na Václava Havla.
J.anek 90 %
20.2.2019 | 416 hodnocení
+ souhlasím
Krása. Rytmus, slovní ekvilibristika, citlivě vybraná hudba, nádherné jevištní obrazy, zpěv Evy Hacurové, vtip a nadhled, cit, přiměřená dávka patosu. A dráty, které se umí proměnit v trnovou korunu, a ráčkování, po kterém se mi tak stýská, a kašel a hnis a bolest. A paličova žena. A nenatřený plot na Hrádečku. A prskavky a Vánoce. A pochybování a lidské slabosti. A cigarety a cigaretové papírky.
Jevištní báseň o dvou moudrých a krásných lidech, kteří nám tak bolestně chybí.
Jevištní báseň o dvou moudrých a krásných lidech, kteří nám tak bolestně chybí.
Michvon 80 %
31.1.2019 | 193 hodnocení
+ souhlasím
Velmi podařená inscenace, křehká, dojemná, uvěřitelná. Strach z patosu zbytečný.
BarboraSalome 70 %
20.1.2019 | 48 hodnocení
+ souhlasím
Trochu jsem se bála, jak to bude zinscenováno, nakonec jsem byla spokojená. Nejlepší byl Tomáš Turek. Rozhodně stojí za shlédnutí.
Zma 70 %
20.1.2019 | 37 hodnocení
+ souhlasím
V první polovině zdlouhavé pasáže, hudební doprovod skutečně občas rušil.
R.JELEN.21 60 %
20.1.2019 | 208 hodnocení
+ souhlasím
První kultura 2019 a 4 návštěva v Dlouhé ;) Scénu jsem si vybrala záměrně, protože patří k mé oblíbené v Praze.
Z první půle jsem trošku na rozpacích, všichni podají výborné výkony. Nějaký dílek ale chybí, nemám z toho takový pocit jako u lidské tragikomedie nebo souborného díla WS. Člověk pak cítí ještě obdiv spíše než k Havlovy k paní Olze, která musela být neskutečná žena. Docela mě někdy štvou zvukové doprovodné prvky. Druhá půle to výrazně zvedá, ale nelze se ubránit tomu, že něco chybí. Celkové mi v této hře přijde mužská část souboru výraznější než ženská.
Z první půle jsem trošku na rozpacích, všichni podají výborné výkony. Nějaký dílek ale chybí, nemám z toho takový pocit jako u lidské tragikomedie nebo souborného díla WS. Člověk pak cítí ještě obdiv spíše než k Havlovy k paní Olze, která musela být neskutečná žena. Docela mě někdy štvou zvukové doprovodné prvky. Druhá půle to výrazně zvedá, ale nelze se ubránit tomu, že něco chybí. Celkové mi v této hře přijde mužská část souboru výraznější než ženská.
Vladimír Rogalewicz 90 %
19.1.2019 | 739 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Režijnímu duu se podařil téměř zázrak. Abstraktně pojaté představení se na jedné straně vyhnulo sentimentu i přehnané úctě, není ani trochu patetické, na druhé straně netlačí na pilu v politické rovině. Výsledkem je velice působivá výpověď o zrůdnostech totality. (V publiku bohužel zasednou výhradně ti, kteří s vyzněním již předem souzní; ti, kteří by to vidět měli, nepřijdou.)
Ivelly 70 %
7.1.2019 | 34 hodnocení
+ souhlasím
Tomáš Turek je nejlepší z Havlů. Úžasný hlas Evy Hacurové.
DD81 70 %
21.11.2018 | 35 hodnocení
+ souhlasím
Moc hezky vizuálně ztvárněno. Celkově se mi to líbilo a celou dobu mě to bavilo. I když se mohlo hrát bez přestávky. Nehodilo se tam ráčkování, scéna s rohlíkem a konec, kdy herec odchází do nasvícené mlhy (trochu laciné) - za to dávám nižší hodnocení. Jinak spokojenost.
Proniczanic 50 %
5.5.2019 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace působí spíš jako dlouhé, nákladné scénické čtení. Předloha, přes svou literární kvalitu, nemá zrovna dramatický potenciál, zásadní myšlenky v této adaptaci také nezazní. Stále se opakuje obraz Havla jako holkaře intelektuála, který Olze hlavně rozkazuje, co má dělat. Postava Olgy je zcela němá, bez názoru. Škoda-Havel v předloze sděluje zásadní myšlenky, osobnost Havlové přímo svádí k tomu ji divadelně rozvinout. Vše by se dalo zvládnout, inscenace je ale tak ilustrativní, až do extrému,že 2 hodiny vás nakonec přesvědčí o tom,že poetika a dojemnost prostě nestačí...alespoň mně ne.
David Lodzermensch 90 %
23.2.2019 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Pokora, cit, humor. Dojemné, chytré, krásné.
7adam7 70 %
24.1.2023 | 79 hodnocení
+ souhlasím
stejně tak jako Havel samotný, tak i přes slabší první polovinu představení vyroste v krásné a dechberoucí dílo, bohužel je to až v poslední třetině
Krteček 100 %
9.9.2019 | 27 hodnocení
+ souhlasím
Jedno z nejlepších představení, které jsem v životě viděla! Kladně hodnotím scénu, herecké výkony i zpracování. Popravdě jsem šla na toto představení s obavami, ale odcházela jsem naprosto nadšená a chystám se znovu:) doporučuju všem!
Marta Dusza 50 %
7.5.2019 | 8 hodnocení
+ souhlasím
Z Havlových dopisů z vězení jsou pro inscenaci Dopisy Olze vybrány převážně takové, ve kterých Havel píše o tom, jak se mu daří, o Hrádečku nebo o jeho vztahu k Olze. Možná by se i takové texty daly vytěžit, kdybychom na jevišti viděli jejich interpretaci. Inscenace je ale bohužel založená na popisnosti a ilustraci, a tak texty dopisů zůstávají nezajímavé. Na jevišti vidíme hned několik Havlů a Olg - příliš se však nevyužívá paralelních dějů, skupina herců funguje spíš jako sbor, který svým jednáním doplňuje mluvené slovo. Na dvě hodiny a takové téma je to podle mě trochu málo.
Proniczanic 50 %
5.5.2019 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace působí spíš jako dlouhé, nákladné scénické čtení. Předloha, přes svou literární kvalitu, nemá zrovna dramatický potenciál, zásadní myšlenky v této adaptaci také nezazní. Stále se opakuje obraz Havla jako holkaře intelektuála, který Olze hlavně rozkazuje, co má dělat. Postava Olgy je zcela němá, bez názoru. Škoda-Havel v předloze sděluje zásadní myšlenky, osobnost Havlové přímo svádí k tomu ji divadelně rozvinout. Vše by se dalo zvládnout, inscenace je ale tak ilustrativní, až do extrému,že 2 hodiny vás nakonec přesvědčí o tom,že poetika a dojemnost prostě nestačí...alespoň mně ne.
Pavel.Tomas 80 %
28.3.2019 | 147 hodnocení
+ souhlasím
skvěle vybrané texty, zajímavá režie a hlavně jiný pohled na Václava Havla.
David Lodzermensch 90 %
23.2.2019 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Pokora, cit, humor. Dojemné, chytré, krásné.
J.anek 90 %
20.2.2019 | 416 hodnocení
+ souhlasím
Krása. Rytmus, slovní ekvilibristika, citlivě vybraná hudba, nádherné jevištní obrazy, zpěv Evy Hacurové, vtip a nadhled, cit, přiměřená dávka patosu. A dráty, které se umí proměnit v trnovou korunu, a ráčkování, po kterém se mi tak stýská, a kašel a hnis a bolest. A paličova žena. A nenatřený plot na Hrádečku. A prskavky a Vánoce. A pochybování a lidské slabosti. A cigarety a cigaretové papírky.
Jevištní báseň o dvou moudrých a krásných lidech, kteří nám tak bolestně chybí.
Jevištní báseň o dvou moudrých a krásných lidech, kteří nám tak bolestně chybí.
Michvon 80 %
31.1.2019 | 193 hodnocení
+ souhlasím
Velmi podařená inscenace, křehká, dojemná, uvěřitelná. Strach z patosu zbytečný.
BarboraSalome 70 %
20.1.2019 | 48 hodnocení
+ souhlasím
Trochu jsem se bála, jak to bude zinscenováno, nakonec jsem byla spokojená. Nejlepší byl Tomáš Turek. Rozhodně stojí za shlédnutí.
Zma 70 %
20.1.2019 | 37 hodnocení
+ souhlasím
V první polovině zdlouhavé pasáže, hudební doprovod skutečně občas rušil.
R.JELEN.21 60 %
20.1.2019 | 208 hodnocení
+ souhlasím
První kultura 2019 a 4 návštěva v Dlouhé ;) Scénu jsem si vybrala záměrně, protože patří k mé oblíbené v Praze.
Z první půle jsem trošku na rozpacích, všichni podají výborné výkony. Nějaký dílek ale chybí, nemám z toho takový pocit jako u lidské tragikomedie nebo souborného díla WS. Člověk pak cítí ještě obdiv spíše než k Havlovy k paní Olze, která musela být neskutečná žena. Docela mě někdy štvou zvukové doprovodné prvky. Druhá půle to výrazně zvedá, ale nelze se ubránit tomu, že něco chybí. Celkové mi v této hře přijde mužská část souboru výraznější než ženská.
Z první půle jsem trošku na rozpacích, všichni podají výborné výkony. Nějaký dílek ale chybí, nemám z toho takový pocit jako u lidské tragikomedie nebo souborného díla WS. Člověk pak cítí ještě obdiv spíše než k Havlovy k paní Olze, která musela být neskutečná žena. Docela mě někdy štvou zvukové doprovodné prvky. Druhá půle to výrazně zvedá, ale nelze se ubránit tomu, že něco chybí. Celkové mi v této hře přijde mužská část souboru výraznější než ženská.
Vladimír Rogalewicz 90 %
19.1.2019 | 739 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Režijnímu duu se podařil téměř zázrak. Abstraktně pojaté představení se na jedné straně vyhnulo sentimentu i přehnané úctě, není ani trochu patetické, na druhé straně netlačí na pilu v politické rovině. Výsledkem je velice působivá výpověď o zrůdnostech totality. (V publiku bohužel zasednou výhradně ti, kteří s vyzněním již předem souzní; ti, kteří by to vidět měli, nepřijdou.)
Ivelly 70 %
7.1.2019 | 34 hodnocení
+ souhlasím
Tomáš Turek je nejlepší z Havlů. Úžasný hlas Evy Hacurové.
DD81 70 %
21.11.2018 | 35 hodnocení
+ souhlasím
Moc hezky vizuálně ztvárněno. Celkově se mi to líbilo a celou dobu mě to bavilo. I když se mohlo hrát bez přestávky. Nehodilo se tam ráčkování, scéna s rohlíkem a konec, kdy herec odchází do nasvícené mlhy (trochu laciné) - za to dávám nižší hodnocení. Jinak spokojenost.
Vladimír Rogalewicz 90 %
19.1.2019 | 739 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Režijnímu duu se podařil téměř zázrak. Abstraktně pojaté představení se na jedné straně vyhnulo sentimentu i přehnané úctě, není ani trochu patetické, na druhé straně netlačí na pilu v politické rovině. Výsledkem je velice působivá výpověď o zrůdnostech totality. (V publiku bohužel zasednou výhradně ti, kteří s vyzněním již předem souzní; ti, kteří by to vidět měli, nepřijdou.)
J.anek 90 %
20.2.2019 | 416 hodnocení
+ souhlasím
Krása. Rytmus, slovní ekvilibristika, citlivě vybraná hudba, nádherné jevištní obrazy, zpěv Evy Hacurové, vtip a nadhled, cit, přiměřená dávka patosu. A dráty, které se umí proměnit v trnovou korunu, a ráčkování, po kterém se mi tak stýská, a kašel a hnis a bolest. A paličova žena. A nenatřený plot na Hrádečku. A prskavky a Vánoce. A pochybování a lidské slabosti. A cigarety a cigaretové papírky.
Jevištní báseň o dvou moudrých a krásných lidech, kteří nám tak bolestně chybí.
Jevištní báseň o dvou moudrých a krásných lidech, kteří nám tak bolestně chybí.
R.JELEN.21 60 %
20.1.2019 | 208 hodnocení
+ souhlasím
První kultura 2019 a 4 návštěva v Dlouhé ;) Scénu jsem si vybrala záměrně, protože patří k mé oblíbené v Praze.
Z první půle jsem trošku na rozpacích, všichni podají výborné výkony. Nějaký dílek ale chybí, nemám z toho takový pocit jako u lidské tragikomedie nebo souborného díla WS. Člověk pak cítí ještě obdiv spíše než k Havlovy k paní Olze, která musela být neskutečná žena. Docela mě někdy štvou zvukové doprovodné prvky. Druhá půle to výrazně zvedá, ale nelze se ubránit tomu, že něco chybí. Celkové mi v této hře přijde mužská část souboru výraznější než ženská.
Z první půle jsem trošku na rozpacích, všichni podají výborné výkony. Nějaký dílek ale chybí, nemám z toho takový pocit jako u lidské tragikomedie nebo souborného díla WS. Člověk pak cítí ještě obdiv spíše než k Havlovy k paní Olze, která musela být neskutečná žena. Docela mě někdy štvou zvukové doprovodné prvky. Druhá půle to výrazně zvedá, ale nelze se ubránit tomu, že něco chybí. Celkové mi v této hře přijde mužská část souboru výraznější než ženská.
Michvon 80 %
31.1.2019 | 193 hodnocení
+ souhlasím
Velmi podařená inscenace, křehká, dojemná, uvěřitelná. Strach z patosu zbytečný.
Pavel.Tomas 80 %
28.3.2019 | 147 hodnocení
+ souhlasím
skvěle vybrané texty, zajímavá režie a hlavně jiný pohled na Václava Havla.
7adam7 70 %
24.1.2023 | 79 hodnocení
+ souhlasím
stejně tak jako Havel samotný, tak i přes slabší první polovinu představení vyroste v krásné a dechberoucí dílo, bohužel je to až v poslední třetině
BarboraSalome 70 %
20.1.2019 | 48 hodnocení
+ souhlasím
Trochu jsem se bála, jak to bude zinscenováno, nakonec jsem byla spokojená. Nejlepší byl Tomáš Turek. Rozhodně stojí za shlédnutí.
Zma 70 %
20.1.2019 | 37 hodnocení
+ souhlasím
V první polovině zdlouhavé pasáže, hudební doprovod skutečně občas rušil.
DD81 70 %
21.11.2018 | 35 hodnocení
+ souhlasím
Moc hezky vizuálně ztvárněno. Celkově se mi to líbilo a celou dobu mě to bavilo. I když se mohlo hrát bez přestávky. Nehodilo se tam ráčkování, scéna s rohlíkem a konec, kdy herec odchází do nasvícené mlhy (trochu laciné) - za to dávám nižší hodnocení. Jinak spokojenost.
Ivelly 70 %
7.1.2019 | 34 hodnocení
+ souhlasím
Tomáš Turek je nejlepší z Havlů. Úžasný hlas Evy Hacurové.
Krteček 100 %
9.9.2019 | 27 hodnocení
+ souhlasím
Jedno z nejlepších představení, které jsem v životě viděla! Kladně hodnotím scénu, herecké výkony i zpracování. Popravdě jsem šla na toto představení s obavami, ale odcházela jsem naprosto nadšená a chystám se znovu:) doporučuju všem!
Marta Dusza 50 %
7.5.2019 | 8 hodnocení
+ souhlasím
Z Havlových dopisů z vězení jsou pro inscenaci Dopisy Olze vybrány převážně takové, ve kterých Havel píše o tom, jak se mu daří, o Hrádečku nebo o jeho vztahu k Olze. Možná by se i takové texty daly vytěžit, kdybychom na jevišti viděli jejich interpretaci. Inscenace je ale bohužel založená na popisnosti a ilustraci, a tak texty dopisů zůstávají nezajímavé. Na jevišti vidíme hned několik Havlů a Olg - příliš se však nevyužívá paralelních dějů, skupina herců funguje spíš jako sbor, který svým jednáním doplňuje mluvené slovo. Na dvě hodiny a takové téma je to podle mě trochu málo.
Proniczanic 50 %
5.5.2019 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace působí spíš jako dlouhé, nákladné scénické čtení. Předloha, přes svou literární kvalitu, nemá zrovna dramatický potenciál, zásadní myšlenky v této adaptaci také nezazní. Stále se opakuje obraz Havla jako holkaře intelektuála, který Olze hlavně rozkazuje, co má dělat. Postava Olgy je zcela němá, bez názoru. Škoda-Havel v předloze sděluje zásadní myšlenky, osobnost Havlové přímo svádí k tomu ji divadelně rozvinout. Vše by se dalo zvládnout, inscenace je ale tak ilustrativní, až do extrému,že 2 hodiny vás nakonec přesvědčí o tom,že poetika a dojemnost prostě nestačí...alespoň mně ne.
David Lodzermensch 90 %
23.2.2019 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Pokora, cit, humor. Dojemné, chytré, krásné.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.
Přidat hodnocení
Pro přidání vlastního hodnocení se musíte přihlásit.
Pokud zde ještě nemáte vytvořený účet, stačí se jednoduše zaregistrovat.
Zprávy
(14.11.2018)
Druhou premiérou 23. sezony Divadla v Dlouhé je první scénické uvedení dopisů Václava Havla z vězení z let 1979 – 1983, které připravuje režijní tandem SKUTR. Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský jsou již třetí sezonu součástí uměleckého vedení divadla a Dopisy Olze jsou jejich třetí inscenací v Dlouhé (po Čechovově Rackovi a autorské inscenaci Sen v červeném domě).
Ukázky
Oprava údajů
Jsou zde uvedené údaje o této inscenaci neaktuální? Chybí zde nějaká informace?
Budeme rádi, když nám o tom dáte vědět prostřednictvím následujícího formuláře:
Úpravy inscenace
Pro provádění úprav se musíte přihlásit jako redaktor.