Divadlo v Dlouhé
Bertolt Brecht
V džungli měst
Premiéra: 11.11.2023 | 1:40x
Překlad: Ludvík Kundera, Rudolf Vápeník. Dramaturgie: Kateřina Studená, Štěpán Otčenášek. Výprava: Jana Hauskrechtová. Hudba: Ondřej Švandrlík. Pohybová spolupráce: Barbora Nechanická. Režie: David Šiktanc.
Samuel Toman, Jan Sklenář, Štěpánka Fingerhutová, Klára Suchá / Markéta Děrgelová, Miroslav Zavičár, Tomáš Turek, Klára Oltová, Dan Kranich / Matěj Nechvátal, Martin Matejka, Jan Staněk, Zayabaatar Ganbold / Huyen Vi Tranová...
Drama o hledání svobody. V Chicagu roku 1912 se setkávají dva muži. Neznají se, nikdy před tím se neviděli. Přesto mezi nimi bez zjevného důvodu začíná boj. Boj, který nešetří nikoho, ani jejich nejbližší...
Termíny představení
15.12. | Pá | 19:00 | novinka sezony; 18:30 dramaturgický úvod | vstupenky | |
11.1. | Čt | 19:00 | novinka sezony; 18:30 dramaturgický úvod | vstupenky | |
29.1. | Po | 19:00 | novinka sezony; 18:30 dramaturgický úvod | vstupenky |
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (16)
HODNOCENÍ REDAKCE
Helena Grégrová 50 %
23.11.2023 | 1619 hodnocení
+ souhlasím
55 %. Intelektuálně-sociální duel dvou mužů rozdílné generace se dotýká poměrně nepříjemných, stále aktuálních společenských témat. Brecht myšlenky v rámci něj předkládá velmi specifickým jazykem plným metaforických obrazů, náročných na koncentraci a do jisté míry znesnadňujících komfortní orientaci v textu hry, což se odráží i v inscenaci DvD, které se děj zpřehlednit až tak zcela a do detailu nepodařilo. Velmi dobře se zde ale pracuje s vykreslením houstnoucí atmosféry a potlesk zasluhují i soustředěné herecké výkony. Nejvíce mě oslovil Jan Sklenář, záhadnému Shlinkovi propůjčil šmrncovní punc tajemství a až faustovsky pokušitelskou auru.
Iva Bryndová 60 %
22.11.2023 | 511 hodnocení
+ souhlasím
55% Nevím, zda boxerský zápas; za mě boj hlavních hrdinů tohoto příběhu výrazně připomínal spíš tanec, který střídavě tančí spolu a proti sobě, tedy víc v úvodu slibovanou báseň, než ring, byť odehrávající se v tak závratném tempu a s takovou kadencí všech promluv, jimž bylo přizpůsobeno i tempo jevištní akce, že zachytit nejen všechny významy, ale i všechny zvraty a dramatické situace považuji za značně složité, ne-li nemožné. Oceňuji nesmírně herecké výkony v čele se S. Tomanem, a okouzlily mě i otočné dveře, nepoužité v rámci scénografie (bohaté a za mě podobně bohaté až přeplácané jako text) pouze jako ilustrace v pozadí.
Michal Novák 40 %
21.11.2023 | 1147 hodnocení
+ souhlasím
45 % Předchozí potkání s Brechtem (Hovory na útěku) vedlo v Dlouhé, která se „nehratelným“ titulům věnuje programově, k inscenování živoucího a originálně pojatého spektáklu. Houštiny měst jsou podobně „nehratelná“ věc, jen z rané tvorby, ale rovněž s konfrontačním základem. Dřívější inscenace této linie uměly nacházet v nouzi ctnost, tato drží čáru neprostupnosti. Přičemž děj nelogické stavby, dialogy nepřirozené, postavy bez motivů, zatížení literární odkazy k tomu. Inscenace bez proměn rytmu, bez klíče. No sakra. Odtušíme přesahy do současnosti (iracionální svět bez hodnot) a vnímáme skvělý výkon Jana Sklenáře (postava záhadného Shlinka).
Jan Pařízek 40 %
20.11.2023 | 881 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
S hrami, kde vás míjí jejich vyznění, účel a obsah, to není úplně jednoduché. Příliš si z daného představení pak neodnesete. Netvrdím, že není chyba u mě, dost možná jsem jen špatně četl mezi řádky, nebo si měl více přečíst program či jít na besedu s tvůrci. Určitě platí, že hry B. Brechta nejsou často úplně lehce stravitelné, ale musím přiznat, že jsem již viděl o dost lepší zpracování jeho děl. A to třeba i zde v Dlouhé, kde šlo o Hovory na útěku. Z této inscenace chválím hlavně výbornou hudbu a pak herecké výkony J. Sklenáře a S. Tomana. Jinak ale mnoho jiných důvodů pro návštěvu nevidím.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Vorisek 60 %
4.12.2023 | 68 hodnocení
+ souhlasím
Ač teprve šlo teprve o druhou reprízu, hlediště bylo hodně prořídlé, a paradoxně i tento fakt mi pomohl napojit se na temnou a tajemnou atmosféru na jevišti.
Vnímat smysl některých dialogů, či charaktery a motivace postav, jsem se během hry nějak zvlášť nesnažil, vše přišlo postupně samo, a člověk odcházel s mnohem těžší hlavou, než měl na začátku.
Vnímat smysl některých dialogů, či charaktery a motivace postav, jsem se během hry nějak zvlášť nesnažil, vše přišlo postupně samo, a člověk odcházel s mnohem těžší hlavou, než měl na začátku.
Radarrius 70 %
3.12.2023 | 63 hodnocení
+ souhlasím
Netvrdím, že jsem hru pochopil. To ani náhodou. Ale ten souboj dvou rozdílných letor je rozhodně fascinující a nutí diváka soustředěně sledovat každou jemnou nápovědu. Shlink Jana Sklenáře, hlavní hybatel děje, v sobě skrývá nečekanou hloubku. Postupně nabízí několik vysvětlení, proč se do souboje pustil. Ale co z toho je součástí hry a co pravda se nikdo nikdy nedozví. Škoda jen jisté plochosti Shlinkova protihráče, jak ho pod vedením režiséra ztvárnil Samuel Toman. Přece jen se mladost neprojevuje jen zmatečností a uřvaností.
SJC 30 %
21.11.2023 | 15 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Viděl jsem první reprízu a jsem velmi zklamaný. Na Dlouhou je to hodně slabé, úplně mne to minulo, a to už jsem pár Brechtových her viděl. Asi inscenační tým věděl, proč neudělal přestávku, to by na druhou půlku zívalo hlediště prázdnotou.
Braddy 50 %
20.11.2023 | 161 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Je pro mě strašně obtížné tuto inscenaci hodnotit procenty, protože nevím jak. I přes "návod" v lektorském úvodu jsem cestu ke hře nenašel. Za herecké výkony Jana Sklenáře a zejména Samuela Tomana bych dal klidně plná %.
R.JELEN.21 40 %
20.11.2023 | 229 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
I přes účast na dramatickém úvodu, nechápu zhola nic co se na jevišti odehrálo. Pomohlo by více repríz? Stěží!
Nevím věru jak se k tomuto kusu postavit. Nejčastější otázkou při čekání, která jde slyšet je: Pochopil jsi? Nejčastější odpověď: NE.
Zřejmě to chce speficickeho diváka a já jim nejsem.
PS: Strategie jak na představení koukat, prý máte moc nepřemýšlel a nechat to na sebe působit tak jak Vám to hra nahazuje.
PPS : Doufám že Vám to nějak pomůže :D
Nevím věru jak se k tomuto kusu postavit. Nejčastější otázkou při čekání, která jde slyšet je: Pochopil jsi? Nejčastější odpověď: NE.
Zřejmě to chce speficickeho diváka a já jim nejsem.
PS: Strategie jak na představení koukat, prý máte moc nepřemýšlel a nechat to na sebe působit tak jak Vám to hra nahazuje.
PPS : Doufám že Vám to nějak pomůže :D
JirkaS 40 %
16.11.2023 | 330 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
I přes mou maximální snahu proniknout do dění na jevišti jsou mé dojmy z představení rozporuplné. Složitost či spíše absurdnost děje mě totiž nutí ptát se, o čem se vlastně hraje. Částečně mi napovědělo přečtení tištěného programu po představení, ale během představení jsem tápal. Což je škoda, protože herecké výkony jsou kvalitní a skvělé. Určité výtky mám ke scénografii, kdy jednak nebylo v jednotlivých dějstvích dostatečně odlišeno místo, v němž se děj odehrává, a potom mám dojem, že to jaksi neodpovídalo 10. létům 20. století, kdy se děj odehrává. Za mě bohužel slabší průměr. Dlouhá to prostě umí lépe! /11.11.2023 - premiéra/
Viktorie 50 %
12.11.2023 | 41 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Má to silné obrazy, ale děj se kvůli neustálému toku dialogu těžko sleduje a nepodstatné splývá s podstatným. Ocenila bych, kdyby text byl trochu víc proškrtaný, aby poselství bylo jasnější a jisté momenty byly víc napjatější. Též mi přišlo, že postavy nebyly dostatečně psychologicky vykreslené, osobně jsem to s nimi tolik neprožívala, jako třeba při jiných divadelních představeních. Jinak scénografie, živá hudba a herecké výkony byly velmi dobré, ač křiklavě červená se po hodině a čtyřiceti minutách bez přestávky trochu okoukala.
Martinhaj 40 %
21.11.2023 | 2 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Ač jsme absolvovaly lektorský úvod a byli poučení nic nečekat a nedávat smysl tomu co uvidíme.... šlo to úplně mimo nás. Emoce nula, intelekt nula.Málokdy se koukám na hodinky kdy to už skončí ale tady jsem koukal stále.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.