Divadlo v Dlouhé

Vytržení panny z Barby

Premiéra: 23.6.2021 | diváci na jevišti | 1:35x
koprodukční inscenace Divadla v Dlouhé a Divadelního spolku JEDL
Překlad novely: Jaroslava Vobrubová-Koutecká. Dramaturgie: Štěpán Otčenášek. Scéna: Jan Nebeský, Jana Preková. Kostýmy: Jana Preková. Hudba: Martin Dohnal. Režie: Jan Nebeský.
Poslední uvedení: leden 2023.
Komorní příběh souboje dvou velkých žen, křehké řeholní sestry a silné matky představené kláštera, ve kterém se ukáže, že síla může být slabostí a křehkost silou. Na začátku 16. století, v době vzrůstajícího odporu proti církvi a šlechtě, působí vidění panny z Barby o opuštěnosti světa Bohem, kterou přemůže jen opuštěnost samotného Boha, jako výkřiky hysterky, která neumí stát pevnýma nohama na zemi. Jak působí její volání na nás, lidi putující tekutou dobou 21. století...?


inscenace již byla stažena z repertoáru

Divadlo v Dlouhé
Hodnocení inscenace
Redakce
65 %
Uživatelé
67 %
67141000
Hodnocení redakce
Iva Bryndová 60 %
Pavel Širmer 70 %
Volby

Hodnocení (16)

HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová  60 %
6.4.2022 | 552 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Herecky dobré (všechny čtyři dámy mě přesvědčily), inscenačně zajímavé - ať už jde o hudbu či scénu (kostýmům jsem stále úplně neporozuměla, připomínaly mi leccos, ale rozhodně ne řeholnice), poselství původní jasné, ale jak již zaznělo: synopse se ptá, jak působí volání titulní hrdinky na nás, lidi 21. století, a já musím konstatovat, že na mě skutečně nepůsobí a obávám se, že se inscenaci nepodařilo její volání a tedy sdělení celé inscenace oživit tak, aby působit mělo šanci. A stále si kladu otázku, zda už na to skutečně tento text není příliš vzdálený.
Pavel Širmer  70 %
11.10.2021 | 2013 hodnocení
+ souhlasím
65%. Německá autorka ve své novele pozoruhodně zachytila komplikovanou a nejednoznačnou situaci uvnitř kláštera, jež vygraduje při napadení lidmi zvenku. Téma novely není svázané zdmi kláštera, dotýká se obecněji svědomí a přijetí odpovědnosti. S látkami tohoto typu pracují L. Trmíková a J. Nebeský opakovaně. Promyšlená scénografie v komorním uspořádání sálu, které vybízí diváky k většímu soustředění. Dobré herecké výkony s L. Trmíkovou v čele. Novelu se podařilo na jevišti zprostředkovat, divák ochotný hledat může odejít obohacen. Snad jen řešení konce (byť má své opodstatnění) může zmást toho, kdo novelu nečetl.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Radarrius  40 %
23.1.2023 | 70 hodnocení
+ souhlasím
S představením jsem se veskrze míjel. Míjel jsem se s řešeným teologickým rozporem mezi tehdejší oficiální katolickou doktrínou a vizí opuštěností boha. Míjel jsem se s hereckým projevem Lucie Trmíkové, která místo schopné manažerky velkého ekonomického celku, kterým středověký klášter byl, předvádí povětšinou jen hysterickou úču. Míjel jsem se s pojetím kostýmů, které rozhodně neevokovaly klášterní hábity. Míjel jsem se i s takovou maličkostí, jako je způsob krájení zelí, který předváděly chovankyně ústavu. Za vyzdvihnutí pak stojí Kazatel Filipa Kaňkovského, který byl naprosto přesvědčivý vůdce lůzy.
Valmez  40 %
21.1.2023 | 506 hodnocení
+ souhlasím
Viděno na derniéře.(20.1.2023)
Viktorie  60 %
21.1.2023 | 48 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace mě myšlenkami i scénografií zaujmula, ale ocenila bych uzavřenější konec.
J.anek  90 %
28.9.2021 | 476 hodnocení
+ souhlasím
Komu odpustit? Kdo doopravdy neví, co činí? Lucie Trmiková se prostřednictvím textu Gertrudy von Le Fort dívá na naši dobu a na konzumní společnost a všemu zlému navzdory dokáže odpustit. Je to silné, koncentrované a připomíná to rituál.
Já takhle odpouštět nedovedu. Ale rád bych.
Jerman  50 %
18.7.2021 | 128 hodnocení
+ souhlasím
Nevím, jestli je dobrý dramaturgický počin inscenovat v Dlouhé takovýto těžký mysticko-naturalistický kus právě v době covidové. Režisér Nebeský s Divadlem v Dlouhé systematicky spolupracuje. Inscenoval zde s velkým úspěchem v minulých letech moderním způsobem tři chmurné Ibseny, bylo to však pro diváky podstatně lépe stravitelné. Tato inscelace jako společný projekt spolku JEDL a Divadla v Dlouhé sem ale jaksi nezapadá. Syrový prostor X10, kde JEDL obvykle vystupuje, by se k takovémuto komornímu drasťáku hodil lépe .
Gimli35  50 %
20.6.2021 | 260 hodnocení
+ souhlasím
Problém této inscenace vidím v samotném textu, který je dle mého názoru značně zastaralý. V synopsi se píše: "Jak působí její volání [myšleno volání panny z Barby] na nás, lidi putující tekutou dobou 21. století?" Právě že třeba na mne prakticky nijak; ne snad proto, že má ve hře asi tak dvacet vět, s tím jsem problém neměl. Zřejmě zamýšlené poselství (panovačnost a upjatost vs. nekonvenčnost) jsem pochopil, ale jinak mne představení i přes dobré herecké výkony, zajímavou režii, scénografii a svícení bohužel příliš nezasáhlo. Trochu mne mrzí přeobsazení role Kazatele (K.Dobrý -> F. Kaňkovský).
Jan Holý  80 %
20.12.2022 | 38 hodnocení
Vladimír10  40 %
16.11.2022 | 624 hodnocení
PavelK  70 %
15.11.2022 | 221 hodnocení
LavinieCamui  70 %
8.1.2022 | 806 hodnocení
Layer  100 %
7.1.2022 | 111 hodnocení
Terrysh  80 %
22.12.2021 | 60 hodnocení
Birter  80 %
28.11.2021 | 200 hodnocení
Dolente  90 %
7.10.2021 | 70 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.