Horácké divadlo Jihlava [velká scéna]

Popel na křídlech Suzanne Renaud

Premiéra: 22.4.2023
Dramaturgie: Barbora Jandová. Výprava: Adéla Szturcová. Hudba: David Rotter. Pohybová spolupráce: Denisa Musilová, Tomáš Rychetský. Režie: Dodo Gombár.
Poslední uvedení: rok 2023 (na domovské scéně), únor 2024 (na zájezdě).
Inscenace zpracovávající osud básnířky Suzanne Renaud, jejíž život byl nedělitelně spjatý s jejím manželem, básníkem výtvarníkem Bohuslavem Reynkem. Právě Suzanne je tím nejsilnějším a nejznělejším hlasem hovořícím o tiché a obětavé síle žen (a manželek), které se staly oporou a samozřejmou součástí svých slavných mužů. Obrovská síla obětavé duše, souznění dvou básnických osobností, ale i nepochopení a disharmonie. Vytržení z kořenů, šťastný život mezi Grenoblem a Petrkovem a pozdější několikanásobný exil. Vysočina jako domov i vyhnanství. Nemožnost i nutnost psát. A v první řadě pak láska a pokora jako světlo vysvobozující z přítmí...


inscenace již byla stažena z repertoáru

Horácké divadlo Jihlava
Hodnocení inscenace
Redakce
65 %
Uživatelé
74 %
7481000
Hodnocení redakce
Iva Bryndová 60 %
Lukáš Dubský 70 %
Volby

Hodnocení (10)

HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová  60 %
7.8.2023 | 540 hodnocení
+ souhlasím
65% - Sympatická inscenace působivě nahlíží na životní osudy S.Renaud, citlivě ilustruje jak její vztah s B.Reynkem - tedy vztah dvou výrazných a tolik odlišných osobností, tak i její život rozdělený do dvou zemí - mezi Vysočinu a Grenoble - a s tím spojené pocity vykořenění. Přes silný výkon L.Schreiberové a těsně po zhlédnutí inscenace rozhodně pozitivní dojmy, bohužel čím víc času uplývá, tím méně z ní v paměti zůstává, a když, tak životopisný obrázek, který je zajímavý, ale v němž zaniká, že jeho hlavním "předmětem" byla umělkyně. Vstupy s jejími texty, které by autorku nejvíc přiblížily, ač obsaženy byly, se čím dál tím víc vytrácí.
Lukáš Dubský  70 %
7.6.2023 | 1127 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
D.Gombár vytvořil poutavou inscenaci, která neuvízla v pasti životopisných dramat a neutopila se v historických faktech. Místo toho studuje nelehký vztah dvou komplikovaných osobností a hlavně způsob, jakým se hlavní hrdinka vyrovnává s těžkými životními situacemi i pocitem vykořenění, způsobeným rozpolcením mezi francouzským Grenoblem a statkem na Vysočině. Vynikající L.Schreiberová dokázala v postavě Suzanne Renaud namixovat obavy ze ztráty identity, nízké sebevědomí i praktičnost s dobře mířenou ironií až cynismem. M.Chalány vytvořil v Reynkovi prototyp nesmělého intelektuála, který své ženě nedokáže být oporou v nejtěžších okamžicích.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
JirkaS  80 %
8.3.2024 | 350 hodnocení
+ souhlasím
Jeden lidský život, který nebylo zřejmě úplně nejsnazší žít, ale který snad nebyl ani příliš promarněný. Osud zavál francouzskou básnířku na českou Vysočinu, kde zažila 2. světovou válku i vyvlastnění, ale zanechala tam kus sebe. A to vše se pokusili autoři zprostředkovat touto inscenací, která mě osobně velmi oslovila už jen proto, že jsem nic z tohoto příběhu dosud neznal. Soustředěný a vynikající herecký výkon L. Schreiberové je bezchybný, a jako celek představení funguje. Jen je to občas trochu monotónní, k čemuž bohužel přispívá neměnnost scény. Ale určitě se pro mě jedná o příjemné překvapení. /28.2.2024 v Táboře/
Čiko  70 %
11.10.2023 | 1079 hodnocení
+ souhlasím
Vztah osobností, které jsou si protikladem a zároveň se přitahují, je nevyčerpatelné téma. Dva lidé, kteří nemohou být ani spolu, ani bez sebe. A k tomu samotný život Suzanne Renaud, který by vydal nejméně na tři životy, či seriál na pokračování.
Dodo Gombár - autor i režisér v jedné osobě, přenesl na jeviště zajímavé téma.
Pro L.Schreiberovou je to skvělá možnost, jak využít svůj pestrý herecký rejstřík. A vyčnívala nade všemi, ačkoliv nebylo špatných hereckých výkonů.
Povedená byla také scéna a kostýmy.
Místy humorné, přesto ale poměrně závažnější téma ze života - doporučuji.
Simonn  70 %
22.6.2023 | 38 hodnocení
+ souhlasím
Dojemně zpracované téma partnerky, matky... ženské téma, kterého se paní Schreiberová výborně chopila, a ona to umí!! Občas mnoho textu, občas zbytečné vtípky. Mohlo by se krátit. Líbilo se mi.
Guildenstern  60 %
5.6.2023 | 437 hodnocení
+ souhlasím
Kdybych před rokem neviděl ve stejném divadle Rapsodii Bohuslavovu, asi bych byl nadšenější. Přece jen struktura textu je dost podobná a i režijní postupy se opakují, občas to zašustí papírem a představení působí trochu staticky (i díky neměnnosti jinak vkusné scény). Ovšem Lenka Schreiberová využila nabídnutou velkou příležitost se vší parádou, zbytek souboru jí pak poskytuje velmi dobrou oporu. I přes výtky jde o hodnotný a na regionální scénu nadprůměrný počin.
J.anek  80 %
22.4.2023 | 470 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Výjevy. Obrazy ze života řeklo by se. Ale jsou tak plné života, humoru, pokory! Stejně jako Lucie Trmíková se i Dodo Gombár jako autor textu drží především knihy Lucie Tučkové Suzanne Renaud / Petrkov 13.
Lenka Schreiberová má francouzský šarm, sílu čelit krutostem světa i touhu tvořit. Zamiloval jsem se do její Suzanne od první chvíle. Často žasnu, jaké umělce skrývají oblastní divadla. A žasnu, že je Jihlavě věrná tolik let.
Gombár vypravuje přehledně, citlivě, baví mě některá gesta, která se opakují a vracejí, těší mě humor, který byl básnířce vlastní a který poskytuje potřebnou úlevu.
Agatha  70 %
7.10.2023 | 73 hodnocení
Michalvacek  80 %
25.4.2023 | 31 hodnocení
Třebíč  80 %
23.9.2023 | 4 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.