Městská divadla pražská [Divadlo Rokoko]
David Jařab
Čurda, hrdina jedné prohry
Premiéra: 25.2.2023 | 2:10
Dramaturgie: Kristina Žantovská. Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková. Hudba: Jakub Kudláč. Pohybová spolupráce: Zuzana Plánočková, Janek Kabelka. Scéna a režie: David Jařab.
Nová česká faustovská tragikomedie, která začíná na prknech divadla Rokoko a končí na schodišti Petschkova paláce, bývalé nechvalně proslulé ústředny pražského gestapa. Nešťastná oběť neřešitelné situace, nebo největší český zrádce 20. století?
Jeden z nejodvážnějších hrdinných parašutistů, nebo proradný gestapácký ďábel? Na tyto otázky nelze jednoznačně odpovědět, protože v životě nechvalně známé osobnosti českých dějin byla bezpochyby období, kdy byl jedním, i období, kdy byl druhým. Byla to ale stále tatáž bytost a pokud ano, co se s ní stalo...?
Hodnocení inscenace
Redakce
52 %
Uživatelé
59 %
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 50 %
Jiří Landa 50 %
Iva Bryndová 50 %
Helena Grégrová 60 %
Lukáš Dubský 50 %
Pavel Širmer 50 %
Jiří Landa 50 %
Iva Bryndová 50 %
Helena Grégrová 60 %
Lukáš Dubský 50 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
Volby
Hodnocení (32)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 50 %
9.1.2024 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Souhlasím s předchozími komentáři kolegů z redakce.
Jiří Landa 50 %
28.2.2023 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
55 % Zvolené pomalé inscenační tempo se k této látce dle mého názoru vůbec nehodí. Režisér D. Jařab podobně jako J. Mikulášek v posledních letech aplikuje jednu formu na cokoli a nehledí na fakt, jestli je k tomu vhodná. Ačkoli v sobě téma K. Čurdy nese velký potenciál, střípky výjevů z jeho života nemají dar významněji zasáhnout. A to i přesto, že herci zvolené koncepci slouží bezchybně, zejména M. Donutil v hlavní roli a R. Mikluš ve švejkovském podání Jiráčka. Následný audiowalk je příjemnou přidanou hodnotou, která sice trpí podobným problémem jako první část – nevyužitým potenciálem, nicméně závěrečná scéna s sebou přináší silnou tečku.
Iva Bryndová 50 %
28.2.2023 | 605 hodnocení
+ souhlasím
Nevyužitý potenciál nové inscenace MDP.
První část zoufale postrádá tempo. Přináší sice řadu informací a neopomíná ani letmo (zábavně) zmíněné detaily, ale nevyužívá námětu, k titulní postavě se nijak zásadně nestaví, jen ilustruje motivace a myšlenky, mnohokrát napsané a vyřčené, navíc únavně dokumentárním způsobem, jevištní akce a obrazotvornosti se nedostává.
Audiowalk bojuje nejprve s organizací, načež opět nevyužívá možností: jak cestou (zřejmě přítomné postavy), tak následně v Petschkově paláci, v němž dojde v podstatě k průletu diváků a dvěma krátkým scénám. Bez ohledu na působivost té poslední, dalo se z této návštěvy vytěžit víc. (více v článku na blogu)
První část zoufale postrádá tempo. Přináší sice řadu informací a neopomíná ani letmo (zábavně) zmíněné detaily, ale nevyužívá námětu, k titulní postavě se nijak zásadně nestaví, jen ilustruje motivace a myšlenky, mnohokrát napsané a vyřčené, navíc únavně dokumentárním způsobem, jevištní akce a obrazotvornosti se nedostává.
Audiowalk bojuje nejprve s organizací, načež opět nevyužívá možností: jak cestou (zřejmě přítomné postavy), tak následně v Petschkově paláci, v němž dojde v podstatě k průletu diváků a dvěma krátkým scénám. Bez ohledu na působivost té poslední, dalo se z této návštěvy vytěžit víc. (více v článku na blogu)
Helena Grégrová 60 %
28.2.2023 | 1723 hodnocení
+ souhlasím
Každá etapa našich dějin má své hrdiny i zrádce a také hospody plné švejkovských glosátorů doby. Inscenace otevírá otázku statečnosti v krajně vyhrocené mezní situaci. Osud Karla Čurdy připomíná v mozaice útržků z jeho života. Zvolený rámec melancholického oparu ve zpomaleném tempu ale poněkud tlumí intenzitu výpovědi i diváckých emocí, které téma nabízí. Audiowalkový epilog je nosný nápad, zavrzání vstupních dveří a osudové kroky ústřední postavy po schodišti Petschkova paláce zazní ozvěnou autenticity. Škoda, že se při něm dál nepracovalo i s postavou čističe bot Jiráčka, který se cestou pouze letmo objeví, aniž by do děje více vstoupil.
Lukáš Dubský 50 %
28.2.2023 | 1206 hodnocení
+ souhlasím
Typicky pomalý Jařabův temporytmus je tentokrát spíš kontraproduktivní, inscenace místy nudí. O Karlu Čurdovi (M.Donutil) jako člověku se toho divák příliš nedozví, jeho motivace jsou nejasné, jakoby se tvůrci báli zaujmout k této kontroverzní postavě nějaký postoj. Zajímavým nápadem je rámování skrze švejkovskou postavu čističe bot Jiráčka (R.Mikluš), který je zdrojem sarkastického náhledu na českou povahu. Druhou část představení tvoří audiowalk, který sám o sobě moc zajímavý není, ale prohlídka Petschkova paláce stojí za to a poměrně silná je závěrečná scéna, v níž Čurda podepisuje svůj životní ortel na schodech budovy gestapa.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Tereza.vogeltanzova 50 %
1.6.2024 | 7 hodnocení
+ souhlasím
Téma s velkým potenciálem pro jevištní zpracování,nicméně vyznění inscenace je spíše rozpačité a místy ztrácí tempo a dynamiku. Audiowalk a jeho logistika jsou spíše komplikací než zpestřením. Naopak večerní Petschkův palác se svým ponurým
geniem loci by mohl být vytěžen více. Herecké výkony hlavního představitele Martina Donutila i herců a hereček v dalších rolích patří mezi silné stránky inscenace.
geniem loci by mohl být vytěžen více. Herecké výkony hlavního představitele Martina Donutila i herců a hereček v dalších rolích patří mezi silné stránky inscenace.
Franz.K 60 %
30.1.2024 | 51 hodnocení
+ souhlasím
Moc mě to nechytlo a četl jsem o tom asi i zajímavější knížky, ale viděl jsem i tak rád. Procházka byla fajn.
Studený Čumáček 70 %
26.9.2023 | 432 hodnocení
+ souhlasím
67%
Dobré divadlo. Ale takové...až příliš poklidné, bez dynamiky. Atmosféra, kterou lze odvodit z různých historických dobových materiálů, se tady skoro nepromítá, a pokud si ještě odepřete audiowalk do Petschkova paláce, bude to bez poměrně výrazné tečky.
Dobré divadlo. Ale takové...až příliš poklidné, bez dynamiky. Atmosféra, kterou lze odvodit z různých historických dobových materiálů, se tady skoro nepromítá, a pokud si ještě odepřete audiowalk do Petschkova paláce, bude to bez poměrně výrazné tečky.
Čiko 50 %
4.6.2023 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
Byť to nedělám často, načetl jsem si před návštěvou divadla Rokoko reálie o Karlu Čurdovi. A i to málo, co jsem si o něm přečetl, mi bohužel přišlo zajímavější než to, co se odehrávalo na jevišti a později v Petschkově paláci.
Hra má rozhodně větší potenciál, než jakého jsme svědky a místy i trochu nudí. Myslím, že lépe se dalo pracovat i s audiowalkingem do Petschkova paláce. Čekal jsem, že na schodech bývalého velitelství gestapa mě bude mrazit, ale dotavily se spíše rozpaky...
Hra má rozhodně větší potenciál, než jakého jsme svědky a místy i trochu nudí. Myslím, že lépe se dalo pracovat i s audiowalkingem do Petschkova paláce. Čekal jsem, že na schodech bývalého velitelství gestapa mě bude mrazit, ale dotavily se spíše rozpaky...
Evelynne 60 %
25.5.2023 | 28 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Druhá část s audiowalkem skvělá, ale skutečně by se z prostor Petschkova paláce dalo vytěžit mnohem více (jak zde již mnozí psali), škoda. Organizace na výbornou.
Pokud by byla hrána pouze první část představení v divadle, hodnotila bych 40 %.
Robert Mikluš a Ivana Uhlířová - asi nejvýraznější výkony inscenace. Mladé ženské tváře souboru výkonem nezaujaly.
Pokud by byla hrána pouze první část představení v divadle, hodnotila bych 40 %.
Robert Mikluš a Ivana Uhlířová - asi nejvýraznější výkony inscenace. Mladé ženské tváře souboru výkonem nezaujaly.
Jarmil Křemen 30 %
10.5.2023 | 274 hodnocení
+ souhlasím
zcela mi unikal smysl nekterych scen a dialogu, je to strasna nuda bez napadu
Vitounek 90 %
24.4.2023 | 109 hodnocení
+ souhlasím
Představení mě nadchlo, velmi zajímavá původní hra. Vynikající myšlenka audiowalku i hraní v autentickém prostoru, škoda, že nebylo využito Petschkova paláce víc, že scény hrané tam nebyly delší.
Zupri 70 %
19.4.2023 | 127 hodnocení
+ souhlasím
Hodnotím nápad a originalitu. Závěr hry byl i díky svému prostředí skvělý. Organizace bezchybná.
Dedimor 50 %
19.4.2023 | 15 hodnocení
+ souhlasím
Hra měla obrovský potenciál přinést celou řadu otázek a důvodů k zamyšlení nad jedním nešťastným osudem. Bohužel jej nevyužila. Čurdovy pohnutky, dilema, strachy, to vše mohlo v divákovi na konci rezonovat, vyvolat emoce. Před divákem se ale odehrávají střípky, které ve finále prožitek spíše utlumí, a to navzdory opravdu skvělým hereckým výkonům. Nápad s audiowalkem do Pečkárny je výborný. Opět ale škoda, že možnosti, které tento způsob nabízí, nebyly plně využity.
Náročný divňák 30 %
18.4.2023 | 6 hodnocení
+ souhlasím
Audiowalk a Pečkárna má obrovský potenciál, bohužel hru zabíjí nesmyslně repetitivní dialogy.
SVATOŠOVÁ 80 %
20.3.2023 | 40 hodnocení
+ souhlasím
První návštěva v Rokoku. Zrádce...ale možná jenom nešťastný člověk. To nám historie neříká,co si u toho máme myslet. A my to stejně hodnotíme naším pohledem
Ty hudební proluky byly takové uvolnění, i když to vypadalo zvláštně. Jako kdyby ti pánové šli opravdu již pod vlivem někam po Václaváku.
Moc se mi líbily hlavně dámské kostýmy. Ale herecky nejvíce se mi líbili pánové. Všichni.
Druhá část byla vůbec nejzajímavější. Šli jsme po Václaváku s velkými sluchátky na uších až do Petschkova paláce. Tam jsme viděli už jen konec toho chlapa s velkým komplexem méněcennosti.
Ty hudební proluky byly takové uvolnění, i když to vypadalo zvláštně. Jako kdyby ti pánové šli opravdu již pod vlivem někam po Václaváku.
Moc se mi líbily hlavně dámské kostýmy. Ale herecky nejvíce se mi líbili pánové. Všichni.
Druhá část byla vůbec nejzajímavější. Šli jsme po Václaváku s velkými sluchátky na uších až do Petschkova paláce. Tam jsme viděli už jen konec toho chlapa s velkým komplexem méněcennosti.
Suzana 60 %
28.2.2023 | 347 hodnocení
+ souhlasím
Povedená funkční prostorově rozplánovaná scéna. Projekce nebe s hudbou jsou působivé a vytvářejí příznačnou atmosféru doby i hrdinovy duše. Všichni ve dvojrolích znamenití a přesvědčiví. Čurda - memento strachu a zbabělosti s fatálními důsledky, nesmyvatelnosti viny.
RaB 40 %
26.2.2023 | 396 hodnocení
+ souhlasím
Další zklamání v MDP... (kde jsou časy skvělých představení, která se v Rokoku hrála).
1,5 hodiny o vraždění, smrti, mučení (jevištní část). Tragikomedie se nekoná, jedná se jen o depresivní (a navíc jednostranný) pohled na K. Čurdu.
Audiowalk naprosto zbytečný a navíc logisticky nezvládnutý. Skupina musí jít společně, uvaděči jednotlivé části pouští a musí se čekat na pomalejší. Navíc jít se skupinou 80 osob v nedobrém počasí po Václáváku je vyloženě splněný sen při návštěvě divadla.
Herecky však skvělý M. Donutil v hlavní dvojroli.
1,5 hodiny o vraždění, smrti, mučení (jevištní část). Tragikomedie se nekoná, jedná se jen o depresivní (a navíc jednostranný) pohled na K. Čurdu.
Audiowalk naprosto zbytečný a navíc logisticky nezvládnutý. Skupina musí jít společně, uvaděči jednotlivé části pouští a musí se čekat na pomalejší. Navíc jít se skupinou 80 osob v nedobrém počasí po Václáváku je vyloženě splněný sen při návštěvě divadla.
Herecky však skvělý M. Donutil v hlavní dvojroli.
Vojta246 80 %
26.3.2023 | 2 hodnocení
+ souhlasím
75%
+ plusy
- Zajímavé predstaveni, které nutí diváka podivat se na tuto historickou postavu z více uhlu.
- dokonala postava ?vypravěče/průvodce dějem? Jiracka
- druha část predstaveni v autentických prostorech, kde se dej v dobách protektorátu opravdu odehrával
- minuty
- pro historicky neinformovaného diváka slozit pochopení deje ->časté změny mezi dětstvím, dobou protektorátu a dobou nastupujícího komunismu (pomuze si všímat nasazováni a sundavani knírku :D )
+ plusy
- Zajímavé predstaveni, které nutí diváka podivat se na tuto historickou postavu z více uhlu.
- dokonala postava ?vypravěče/průvodce dějem? Jiracka
- druha část predstaveni v autentických prostorech, kde se dej v dobách protektorátu opravdu odehrával
- minuty
- pro historicky neinformovaného diváka slozit pochopení deje ->časté změny mezi dětstvím, dobou protektorátu a dobou nastupujícího komunismu (pomuze si všímat nasazováni a sundavani knírku :D )
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.