Městská divadla pražská [Divadlo Komedie]
Lukáš Brutovský
Iokasté
Premiéra: 28.10.2022 | Pražská premiéra: 5.11.2022
koprodukce se Slovenským komorním divadlem Martin
koprodukce se Slovenským komorním divadlem Martin
Dramaturgie: Miro Dacho, Lenka Dombrovská. Scéna: Pavel Borák. Kostýmy: Zuzana Hudáková. Choreografie: Martin Talaga. Výběr hudby a režie: Lukáš Brutovský.
Surreálné střetnutí antiky s naší realitou v inscenaci, která propojuje současný text s výraznou pohybovou a výtvarnou složkou. Jevištní báseň o toxické maskulinitě od Hippónakta z Efezu po Donalda Trumpa. Antika zápasí se současností, mýtus s #metoo. Příběh královny, která si (jak v antických tragédiích bývá zvykem) užila utrpení na několik životů dopředu. Příběh ženy, která vždy byla na okraji zájmu mužů (dramatických postav, ale i dramatiků). Příběh postavy, která ve slavné tragédii dostává největší prostor v momentě, kdy posel popisuje její sebevraždu. Pokus o feministickou pomstu na tomto mýtu...
Termíny představení
Aktuálně pro tuto inscenaci neevidujeme žádný termín. |
Aktuálně pro tuto inscenaci neevidujeme žádný termín. |
Volby
Hodnocení (9)
HODNOCENÍ REDAKCE
Helena Grégrová 70 %
8.3.2023 | 1549 hodnocení
+ souhlasím
Jakého (po)kroku dosáhlo společenské postavení žen od antického mýtu po dnešní #meetoo nahlíží svébytně poetická inscenace Iokasté vskutku neotřelou autorsko-režijní optikou Lukáše Brutovského. V proudu textu se pradávné příběhy asociativně prolínají s ozvěnami současnosti. Odlitek úst, který je v úvodu přímo na jevišti vymodelován, zavěšen a pootevřený k prozatím němému výkřiku, jako by celou dobu odkazoval k odhodlání ženy odvyprávět a vykonat vše konečně za sebe a po svém, což ve finále korunuje Iokastina katarzní pomsta. A na horizontu scény se odlitky poskládají v kompletní tvář... Přesvědčivé herecké výkony Jany Oľhové a Petra Konáše.
Iva Bryndová 70 % 

7.3.2023 | 414 hodnocení
+ souhlasím
75% Příběh Iokasté a rodu Labdakovců glosovaný dnešním pohledem (ženy): Inscenace/scénická báseň, jak ji autoři označují, sice nenabízí výrazně nový výklad, ale velmi trefně poukazuje na to, jak starověké mýty vyprávěli muži: primárně o mužích, ženské postavy se vyskytovaly jako objekty; přičemž svůj výklad mnohdy vtipně, jindy velmi mrazivě propojuje s dnešními reáliemi, situací a skutečnými postavami. Až na závěr přináší jakousi alternativu a možnou katarzi. Přesto baví, zmíněnou problematiku pojmenovává a představuje velmi trefně. Navíc v nápadité, byť jednoduché výpravě a choreografii s výbornými výkony jak Jany Oľhové, tak Petra Konáše.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Šípal 60 %
14.3.2023 | 161 hodnocení
+ souhlasím
No, šikmina na jevišti je cool a v půlce inscenace má Petr Konáš vtipnej monolog, kde shrnuje děj Oidipa. Ale jinak nic. Janě Oľhové není rozumět a ten velkej sádrovej obličej vzadu nedává smysl.
Karel Toman 70 %
6.11.2022 | 47 hodnocení
+ souhlasím
Lukáš Brutovský si toho vzal na sebe trochu moc. A vytvořil moc dobrý text, nadprůměrnou režii a příšernou hudbu... Herci výborní, sochař na scéně zbytečný. Celkově ale doporučuji.
RaB 60 %
6.11.2022 | 292 hodnocení
+ souhlasím
Konečně moderní divadlo o klasice a není trapné!
Jana Olhová v hlavní roli naprosto fantastická - zejména její mimika je vyladěna do posledního detailu. Bohužel však řada dialogů na sebe nenavazuje a jedná se spíše o gagy.
Jana Olhová v hlavní roli naprosto fantastická - zejména její mimika je vyladěna do posledního detailu. Bohužel však řada dialogů na sebe nenavazuje a jedná se spíše o gagy.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.