Městská divadla pražská [Divadlo Komedie]
Lukáš Brutovský
Iokasté
Premiéra: 28.10.2022 | Pražská premiéra: 5.11.2022 | 1:05x
koprodukce se Slovenským komorním divadlem Martin
koprodukce se Slovenským komorním divadlem Martin
Dramaturgie: Miro Dacho, Lenka Dombrovská. Scéna: Pavel Borák, Juraj Poliak. Kostýmy: Zuzana Hudáková. Choreografie: Martin Talaga. Výběr hudby a režie: Lukáš Brutovský.
Poslední uvedení: leden 2024 (v Praze).
Poslední uvedení: leden 2024 (v Praze).
Surreálné střetnutí antiky s naší realitou v inscenaci, která propojuje současný text s výraznou pohybovou a výtvarnou složkou. Jevištní báseň o toxické maskulinitě od Hippónakta z Efezu po Donalda Trumpa. Antika zápasí se současností, mýtus s #metoo. Příběh královny, která si (jak v antických tragédiích bývá zvykem) užila utrpení na několik životů dopředu. Příběh ženy, která vždy byla na okraji zájmu mužů (dramatických postav, ale i dramatiků). Příběh postavy, která ve slavné tragédii dostává největší prostor v momentě, kdy posel popisuje její sebevraždu. Pokus o feministickou pomstu na tomto mýtu...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Recenze / blogy
Pro přidání vlastního článku do blogu se musíte přihlásit.
Externí recenze / blogy (odkazy na články mimo portál i-divadlo.cz)
(11.12.2022, Eliška Raiterová)Fotografie
autor (vlastník) fotografií:
Pozn.: Galerii vybraných fotografií zařazujeme výhradně u inscenací doporučovaných redakcí, resp. členy redakce.
Hodnocení (26)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 70 %
12.10.2023 | 2013 hodnocení
+ souhlasím
V pozoruhodném textu L. Brutovský nahlíží na antické téma z jiné perspektivy a v četných narážkách bez násilného vnucování nabízí spojitosti s naší přítomností a konkrétními jedinci. Nesnadno interpretovatelný text předávají J. Oľhová a P. Konáš bravurně. Výrazný podíl výtvarna ve spojení s hudbou a pohybem s koncepcí souzní. Přestože se v prostoru Divadla Komedie zásluhou herců Brutovského slova neztrácí, lépe by vynikla ve větší blízkosti diváků a herců, resp. v komornějším prostoru nebo jiném uspořádání sálu.
Helena Grégrová 70 %
8.3.2023 | 1666 hodnocení
+ souhlasím
Jakého (po)kroku dosáhlo společenské postavení žen od antického mýtu po dnešní #meetoo nahlíží svébytně poetická inscenace Iokasté vskutku neotřelou autorsko-režijní optikou Lukáše Brutovského. V proudu textu se pradávné příběhy asociativně prolínají s ozvěnami současnosti. Odlitek úst, který je v úvodu přímo na jevišti vymodelován, zavěšen a pootevřený k prozatím němému výkřiku, jako by celou dobu odkazoval k odhodlání ženy odvyprávět a vykonat vše konečně za sebe a po svém, což ve finále korunuje Iokastina katarzní pomsta. A na horizontu scény se odlitky poskládají v kompletní tvář... Přesvědčivé herecké výkony Jany Oľhové a Petra Konáše.
Iva Bryndová 70 %
7.3.2023 | 552 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75% Příběh Iokasté a rodu Labdakovců glosovaný dnešním pohledem (ženy): Inscenace/scénická báseň, jak ji autoři označují, sice nenabízí výrazně nový výklad, ale velmi trefně poukazuje na to, jak starověké mýty vyprávěli muži: primárně o mužích, ženské postavy se vyskytovaly jako objekty; přičemž svůj výklad mnohdy vtipně, jindy velmi mrazivě propojuje s dnešními reáliemi, situací a skutečnými postavami. Až na závěr přináší jakousi alternativu a možnou katarzi. Přesto baví, zmíněnou problematiku pojmenovává a představuje velmi trefně. Navíc v nápadité, byť jednoduché výpravě a choreografii s výbornými výkony jak Jany Oľhové, tak Petra Konáše.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Eliduc 70 %
13.1.2024 | 34 hodnocení
+ souhlasím
Feministická interpretace meetu o ehm...Oidipovi... Iokasté s mnoha.narážkami na dnešní (ne)realitu. Znalce mýtu potěší nejrůznější odkazy a hunorné parafráze, shrnutí dějů a prvoplánovitější humor i ty neznalé. Nicméně to celé trochu byl jeden vtip protažený na hodinu - díky této stopáži ale nenudil. Podařená scéna i hudba, výborný P.Konáš, J.Oĺhová hlavně mimicky a herecky, občas však nezřetelná artukulace.
Snekac 40 %
8.10.2023 | 291 hodnocení
+ souhlasím
Pro mě lehce zmatečné a až příliš na sílu zkombinované antické a moderní prvky.
Vladimír Rogalewicz 100 %
8.10.2023 | 802 hodnocení
+ souhlasím
Tady se povedlo naprosto všechno: text, skvělé obsazení, výborná filmová (jednoúčelová) hudba, režie, výprava (i načasování jeden den po napadení Izraele Palestinci z Gazy). Lukáš Brutovský oživil postmodernismus, který už má být dávno na smetišti dějin, a vytvořil neskutečné představení kombinující všechny myslitelné kulturní odkazy. Výsledek baví, vůbec nenudí, a nese silné poselství. (Slovenština Jany Oľhové může být pro mladší generaci nezvyklá. Já oceňuji vazby na slovenské divadlo a udržování tradice slovenštiny na českých pódiích.)
Kateřina Vodáková 10 %
14.5.2023 | 196 hodnocení
+ souhlasím
10 % za charisma a herecký talent P. Konáše. Jinak mě to zcela minulo a nebetyčně nudilo.
Ika 50 %
11.5.2023 | 8 hodnocení
+ souhlasím
Zbytečně složité, místy nesrozumitelné, každopádně nápadité ale méně by možná bylo více.
Šípal 60 %
14.3.2023 | 215 hodnocení
+ souhlasím
No, šikmina na jevišti je cool a v půlce inscenace má Petr Konáš vtipnej monolog, kde shrnuje děj Oidipa. Ale jinak nic. Janě Oľhové není rozumět a ten velkej sádrovej obličej vzadu nedává smysl.
Karel Toman 70 %
6.11.2022 | 66 hodnocení
+ souhlasím
Lukáš Brutovský si toho vzal na sebe trochu moc. A vytvořil moc dobrý text, nadprůměrnou režii a příšernou hudbu... Herci výborní, sochař na scéně zbytečný. Celkově ale doporučuji.
RaB 60 %
6.11.2022 | 366 hodnocení
+ souhlasím
Konečně moderní divadlo o klasice a není trapné!
Jana Olhová v hlavní roli naprosto fantastická - zejména její mimika je vyladěna do posledního detailu. Bohužel však řada dialogů na sebe nenavazuje a jedná se spíše o gagy.
Jana Olhová v hlavní roli naprosto fantastická - zejména její mimika je vyladěna do posledního detailu. Bohužel však řada dialogů na sebe nenavazuje a jedná se spíše o gagy.
Eliduc 70 %
13.1.2024 | 34 hodnocení
+ souhlasím
Feministická interpretace meetu o ehm...Oidipovi... Iokasté s mnoha.narážkami na dnešní (ne)realitu. Znalce mýtu potěší nejrůznější odkazy a hunorné parafráze, shrnutí dějů a prvoplánovitější humor i ty neznalé. Nicméně to celé trochu byl jeden vtip protažený na hodinu - díky této stopáži ale nenudil. Podařená scéna i hudba, výborný P.Konáš, J.Oĺhová hlavně mimicky a herecky, občas však nezřetelná artukulace.
Snekac 40 %
8.10.2023 | 291 hodnocení
+ souhlasím
Pro mě lehce zmatečné a až příliš na sílu zkombinované antické a moderní prvky.
Vladimír Rogalewicz 100 %
8.10.2023 | 802 hodnocení
+ souhlasím
Tady se povedlo naprosto všechno: text, skvělé obsazení, výborná filmová (jednoúčelová) hudba, režie, výprava (i načasování jeden den po napadení Izraele Palestinci z Gazy). Lukáš Brutovský oživil postmodernismus, který už má být dávno na smetišti dějin, a vytvořil neskutečné představení kombinující všechny myslitelné kulturní odkazy. Výsledek baví, vůbec nenudí, a nese silné poselství. (Slovenština Jany Oľhové může být pro mladší generaci nezvyklá. Já oceňuji vazby na slovenské divadlo a udržování tradice slovenštiny na českých pódiích.)
Kateřina Vodáková 10 %
14.5.2023 | 196 hodnocení
+ souhlasím
10 % za charisma a herecký talent P. Konáše. Jinak mě to zcela minulo a nebetyčně nudilo.
Ika 50 %
11.5.2023 | 8 hodnocení
+ souhlasím
Zbytečně složité, místy nesrozumitelné, každopádně nápadité ale méně by možná bylo více.
Šípal 60 %
14.3.2023 | 215 hodnocení
+ souhlasím
No, šikmina na jevišti je cool a v půlce inscenace má Petr Konáš vtipnej monolog, kde shrnuje děj Oidipa. Ale jinak nic. Janě Oľhové není rozumět a ten velkej sádrovej obličej vzadu nedává smysl.
Karel Toman 70 %
6.11.2022 | 66 hodnocení
+ souhlasím
Lukáš Brutovský si toho vzal na sebe trochu moc. A vytvořil moc dobrý text, nadprůměrnou režii a příšernou hudbu... Herci výborní, sochař na scéně zbytečný. Celkově ale doporučuji.
RaB 60 %
6.11.2022 | 366 hodnocení
+ souhlasím
Konečně moderní divadlo o klasice a není trapné!
Jana Olhová v hlavní roli naprosto fantastická - zejména její mimika je vyladěna do posledního detailu. Bohužel však řada dialogů na sebe nenavazuje a jedná se spíše o gagy.
Jana Olhová v hlavní roli naprosto fantastická - zejména její mimika je vyladěna do posledního detailu. Bohužel však řada dialogů na sebe nenavazuje a jedná se spíše o gagy.
Vladimír Rogalewicz 100 %
8.10.2023 | 802 hodnocení
+ souhlasím
Tady se povedlo naprosto všechno: text, skvělé obsazení, výborná filmová (jednoúčelová) hudba, režie, výprava (i načasování jeden den po napadení Izraele Palestinci z Gazy). Lukáš Brutovský oživil postmodernismus, který už má být dávno na smetišti dějin, a vytvořil neskutečné představení kombinující všechny myslitelné kulturní odkazy. Výsledek baví, vůbec nenudí, a nese silné poselství. (Slovenština Jany Oľhové může být pro mladší generaci nezvyklá. Já oceňuji vazby na slovenské divadlo a udržování tradice slovenštiny na českých pódiích.)
RaB 60 %
6.11.2022 | 366 hodnocení
+ souhlasím
Konečně moderní divadlo o klasice a není trapné!
Jana Olhová v hlavní roli naprosto fantastická - zejména její mimika je vyladěna do posledního detailu. Bohužel však řada dialogů na sebe nenavazuje a jedná se spíše o gagy.
Jana Olhová v hlavní roli naprosto fantastická - zejména její mimika je vyladěna do posledního detailu. Bohužel však řada dialogů na sebe nenavazuje a jedná se spíše o gagy.
Snekac 40 %
8.10.2023 | 291 hodnocení
+ souhlasím
Pro mě lehce zmatečné a až příliš na sílu zkombinované antické a moderní prvky.
Šípal 60 %
14.3.2023 | 215 hodnocení
+ souhlasím
No, šikmina na jevišti je cool a v půlce inscenace má Petr Konáš vtipnej monolog, kde shrnuje děj Oidipa. Ale jinak nic. Janě Oľhové není rozumět a ten velkej sádrovej obličej vzadu nedává smysl.
Kateřina Vodáková 10 %
14.5.2023 | 196 hodnocení
+ souhlasím
10 % za charisma a herecký talent P. Konáše. Jinak mě to zcela minulo a nebetyčně nudilo.
Karel Toman 70 %
6.11.2022 | 66 hodnocení
+ souhlasím
Lukáš Brutovský si toho vzal na sebe trochu moc. A vytvořil moc dobrý text, nadprůměrnou režii a příšernou hudbu... Herci výborní, sochař na scéně zbytečný. Celkově ale doporučuji.
Eliduc 70 %
13.1.2024 | 34 hodnocení
+ souhlasím
Feministická interpretace meetu o ehm...Oidipovi... Iokasté s mnoha.narážkami na dnešní (ne)realitu. Znalce mýtu potěší nejrůznější odkazy a hunorné parafráze, shrnutí dějů a prvoplánovitější humor i ty neznalé. Nicméně to celé trochu byl jeden vtip protažený na hodinu - díky této stopáži ale nenudil. Podařená scéna i hudba, výborný P.Konáš, J.Oĺhová hlavně mimicky a herecky, občas však nezřetelná artukulace.
Ika 50 %
11.5.2023 | 8 hodnocení
+ souhlasím
Zbytečně složité, místy nesrozumitelné, každopádně nápadité ale méně by možná bylo více.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.
Přidat hodnocení
Pro přidání vlastního hodnocení se musíte přihlásit.
Pokud zde ještě nemáte vytvořený účet, stačí se jednoduše zaregistrovat.
Zprávy
(9.2.2023)
Městská divadla pražská uvedla v listopadu 2022 v koprodukci se Slovenským komorním divadlem v Martině inscenaci Lukáše Brutovského Iokasté. Moderní verzi klasického mýtu o toxické maskulinitě od Sofokla po Donalda Trumpa. Příběh královny na pozadí střetu antiky se současností. Nyní se vydává na festivaly doma i v zahraničí.
(18.10.2022)
Městská divadla pražská v koprodukci se Slovenským komorním divadlem v Martině uvedou v Komedii inscenaci Lukáše Brutovského Iokasté. Moderní verzi klasického mýtu o toxické maskulinitě od Sofokla po Donalda Trumpa. V české premiéře diváci uvidí inscenaci poprvé 5. listopadu, slovenská premiéra proběhne již 28. října v Martině.
Ukázky
Oprava údajů
Jsou zde uvedené údaje o této inscenaci neaktuální? Chybí zde nějaká informace?
Budeme rádi, když nám o tom dáte vědět prostřednictvím následujícího formuláře:
Úpravy inscenace
Pro provádění úprav se musíte přihlásit jako redaktor.