Městská divadla pražská [Divadlo Rokoko]

Jak umět krást

Premiéra: 24.3.2023 | 1:20x
Překlad: Jekaterina Gazukina. Dramaturgie: Simona Petrů. Výprava: Jaroslava Sydorenko. Hudba: Katja Gapočka. Režie: Oleksij Doryčevskyj.
Poslední uvedení: říjen 2023.
Autorský kabaret ukrajinského režiséra, který diváky provede základními pravidly, jak si přivlastnit duši jiných národů. Ukrajina v dnešní podobě existuje pouze jedenatřicet let. To samé vlastně platí i o České republice. K tomu, abychom byli okradeni nejen o majetek, ale i o naši zemi a kulturu, stačí málo – podlehnout vlastnímu strachu a přestat bránit to nejcennější. Hodnoty, které nelze získat podvodem. Máte sousedy? A máte sousedy, kteří mají něco, co vy nemáte? Trápí vás, že to chcete mít taky? Máme pro vás snadné řešení: ukradněte jim to! Můžete ukrást nejen kolo, ledničku, televizi, ale třeba také báseň nebo kus historie. Aby se vám dobře kradlo, musíte se ale naučit lhát...
  

inscenace již byla stažena z repertoáru

Městská divadla pražská
Hodnocení inscenace
Redakce
30 %
Uživatelé
36 %
kontroverzní inscenace (49.)
36171000
Hodnocení redakce
Iva Bryndová 20 %
Helena Grégrová 40 %
Volby

Hodnocení (18)

HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová  20 %
20.4.2023 | 551 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
25% Jako amatérská dramatická alternativa hodiny dějepisu o přivlastňovaných osobnostech snad, místy. Ale bohužel na profesionální divadelní scéně tahle inscenace nefunguje, zejména z důvodu, že se zvolená a slibovaná forma kabaretu, která je velmi slibná a lákavá ve svém střetu s daným tématem, na scéně v podstatě neobjevuje. Není to kabaret a není to ani dokumentární inscenace. Je to jakési poučné odlehčené pásmo. Forma, která se snad ani nesnaží být humorná a vtipná (pokud ano, v českém prostředí nefunguje), nevyznívá a spíš unavuje. A je to škoda: kvůli hereckým výkonům a veškeré zjevné snaze spojené s její tvorbou zejména.
Helena Grégrová  40 %
31.3.2023 | 1662 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
35 %. Nevážnou (kabaretní) formou o vážných věcech. Jako výchozí nápad zajímavé, žel výsledek samotný ne zcela funkční. Satirickému vyznění se vše spíše vzpírá, síla nosného tématu násilného přepisování historických skutečností a neetického přivlastňování si duševních hodnot a kulturního bohatství jiného národa zde adekvátně nerezonuje. Herečtí protagonisté se evidentně snaží, ale celkově zvolený koncept inscenace veškerou vynaloženou energii citelně maří.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Čiko  50 %
5.7.2023 | 1085 hodnocení
+ souhlasím
Já jsem celé představení chápal především jako potřebu apelativnosti. Proto jsem asi dovedl leccos odpustit. Myslím, že samotné téma šlo zpracovat mnohem lépe a přiznávám, že mě nezaujal žádný z účinkujících. Viděl bych to spíš jako téma na alternativní večer v divadelním klubu, než repertoárovou záležitost.
Hodina dvacet bez pauzy je asi snesitelné maximum, já bych to ještě o pár minut zkrátil...
Vladimír Rogalewicz  40 %
30.5.2023 | 801 hodnocení
+ souhlasím
Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly-i na divadle.Nicméně dojem lepší,než slibují zdejší recenze-zejména díky hercům.Forma odpovídá soutěži Eurosong.Je otázka,zda to na Ukrajině frčí,či zda si Ukrajinci myslí,že tím získají body v Čechách,kde touto soutěží daleko za hranicí kýče většina divadelních diváků pohrdá.Obsah: očekává se znalost ukrajinské kultury na úrovni,která v Praze není.Většinou se jedná jen o pouhé kratičké náznaky,které pražskému publiku nic neříkají(jak by v Kyjevě reagovali na hlášky "Tento způsob léta zdá si mi poněkud nešťastným" nebo "Bude-li každý z nás z křemene"?).Výsledek je nesrozumitelný a režijně nezvládnutý.
Viktorie  70 %
5.4.2023 | 48 hodnocení
+ souhlasím
Zábavné, nenásilně edukativní, podněcující k hlubšímu zamyšlení nad otázkou vlastnictví a identity. Jsem ráda, že jsem se zdejším recenzemi nenechala odradit od vidění.
RaB  0 %
30.3.2023 | 364 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Proč?
Nezbývá než doufat v brzkou derniéru, tohle na jeviště nepatří. Je mi hodně líto Beáty a Viktora, že nedostali pořádný text, scénu i režii.
Eviik  80 %
30.3.2023 | 289 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tato hra má jisto jistě nakročeno k první příčce v žebříčku kontroverzních inscenací. Obávám se ale, že nikoliv z důvodu kvality, ale čistě jen kvůli obsahu. U některých diváků bohužel toto téma vyvolá negativní reakce, protože s textem nesouhlasí (což jsem sama viděla u v mém okolí sedících diváků). Vlažná reakce během děkovačky, dokonce divačka odcházející v průběhu hry mluvily za své. Mně to ovšem zážitek nezkazilo. Herecké výkony jsou velmi sympatické. Text může působit někdy až příliš edukativně, ale vzhledem k délce představení je to snesitelné. Ráda na tuto hru zajdu znovu, mezitím si doplním vzdělání přečtením programu. +10% za odvahu
LavinieCamui  10 %
26.3.2023 | 806 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Procenta jen za snahu herců.

Edit: Trochu nechápu některé komentáře ve smyslu, že pokud se hra nelíbí, je to kvůli nesouhlasu s obsahem. Naopak mně byl nápad sympatický, nevadil mně obsah, ale forma. Mé pocity přesně vystihl komentář Heleny Grégrové.
Karel Toman  0 %
25.3.2023 | 66 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Estráda s pitvořivými herci, prvoplánově agitačním textem, nevkusnou scénografií. Silně to připomíná povinné televizní vysílání školám z dob hluboké totality. Hlavně ať se to nehraje pro školy, tohle je přesně ten typ divadla, které děti nadobro a nezvratně od umění odradí...
Valmez  0 %
24.3.2023 | 503 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Poprvé musím napsat, že jsem velmi zklamaný z návštěvy divadla a nikomu tento pocit nepřeji. Kdyby to bylo s přestávkou, tak bych odešel, co bude příště?
Lituji školy, kterým to bude ?naléváno? do hlavy?
"Viděno" na veřejné generálce(23.3.2023).
Klara.fridrichova  100 %
27.3.2023 | 3 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace Jak umět krást předává zábavnou formou velmi důležitou zprávu o krádeži a ztrátě kultury a umění. Je především zaměřena na studenty a byla skvěle edukativní a zábavná zároveň.
Herecké výkony byly vynikající. Zvlášť se mi líbilo, že zde herci hráli sami sebe, což podpořilo autentičnost celé inscenace.
Ta poukazuje na fakt, že Rusové kradli a kradou nejen historii, umění a pračky, ale i lidské životy. I když se u některých diváků téma nesetká s úspěchem, protože mají vztah k Rusku, inscenace má velkou hodnotu v tom, že zdůrazňuje důležitost uchování kulturního dědictví, zejména v kontextu historie a ukrajinské kultury.
Dubskyjakub33  20 %
24.11.2023 | 29 hodnocení
Tamcitu  20 %
30.5.2023 | 55 hodnocení
Teres  50 %
8.5.2023 | 256 hodnocení
Jeff23  60 %
13.4.2023 | 80 hodnocení
Divadelnik  0 %
6.4.2023 | 146 hodnocení
Vladimír10  70 %
5.4.2023 | 622 hodnocení
Jana.janka  10 %
25.3.2023 | 76 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.