Městská divadla pražská [Divadlo Rokoko]
Franz Kafka, Simona Petrů & kol.
Proměna
Premiéra: 19.10.2024 | 1:10x
Překlad povídky: Vladimír Kafka, Zbyněk Sekal. Dramaturgie: Anna Turlo. Scéna: Petro Bohomazov. Kostýmy: Teťana Ovsijčuk. Režie: Ivan Uryvskyj.
Martin Donutil, Evellyn Pacoláková, Radim Kalvoda, Sára Affašová / Kamila Trnková, Veronika Pozniak, Orest Pastuch, Zdeněk Vencl
Slavné dílo Franze Kafky jako surreálná počítačová hra, která se mění v urputný boj o vlastní identitu a existenci v rychle se měnícím okolním světě. Co to dělá Řehoř Samsa u sebe v pokoji? Natáčí videa? Hraje počítačové hry? Propadá se do samoty? Zešílel? Sní nebo žije? Poznává ještě křehkou hranici mezi realitou a virtuální skutečností, do níž se převtělil? Probudí se Řehoř Samsa ze svých nepokojných snů? A bude to ještě on...?
Anketa 2024/25
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2024 do srpna 2025, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 8. prosince 2025.Hlasovat
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2024 do srpna 2025, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 8. prosince 2025.Hlasovat
Termíny představení
Volby
Hodnocení (20)
HODNOCENÍ REDAKCE
Kateřina Vodáková 40 %
11.5.2025 | 66 hodnocení
Proměna v neobvyklém a surreálném pojetí, „minecraftová“ verze slavného díla. Může oslovit ty, kteří hledají novou interpretaci. M. Donutil podává intenzivní a fyzicky náročný výkon, který rozhodně zasluhuje obdiv. Nicméně, koncept inscenace mi bohužel unikl a nepodařilo se mi do něj napojit. Přesto je třeba ocenit odvahu, s jakou tvůrci zvolili neotřelý přístup k takto zásadnímu textu. Některé scény však zůstávají nedokončené a visí ve vzduchu, stejně jako otázky o vlastní identitě, které Kafka ve svém díle pokládá. Délka představení je adekvátní, i když pro mě osobně nezanechalo kýžený dojem. Game over.
Helena Grégrová 70 %
1.3.2025 | 1820 hodnocení
+ souhlasím
Jak a v co přesně nás vlastně proměňuje stále předigitalizovanější doba? Zasazení děje Kafkovy povídky do prostředí nahrávacího studia počítačových her zajímavě významově posouvá úhel pohledu na příčinnou podstatu pocitu lidské osamělosti, vzájemného odcizování se a neporozumění. Inscenaci se daří nekompromisně obnažit zhoubný účinek úniků z reality do virtuálního světa, které prohlubují naši izolaci a oslabují přirozenou potřebu sociálních vazeb a vztahů. Je zde čitelný také i motiv existenciální tísně a jakési až sisyfovské marnosti lidského počínání. Speciální potlesk za naprosto a v každém ohledu vynikající herecký výkon Martina Donutila.
Iva Bryndová 80 %
21.11.2024 | 706 hodnocení
+ souhlasím
75% - Až překvapivě intenzivní a pozitivní zážitek. Posun k moderním technologiím a hernímu prostředí za mě fungoval. Společně s oknem oddělujícím dvě úrovně v ději a příběhu ještě znásobil pocit naprostého odcizení a opuštěnosti hlavního hrdiny. Úzkost mě přepadla několikrát. Oceňuji rovněž výborný herecký, a pohybově bezpochyby nesmírně náročný, výkon Martina Donutila v hlavní roli, jemuž velmi působivě sekundoval i zbytek obsazených, mezi nimiž nejvýraznější dojem zanechala Kamila Trnková.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Vojtěch Pejša 80 %
4.11.2025 | 37 hodnocení
+ souhlasím
Když jsem viděl místní hodnocení, byl jsem skeptický. Z divadla jsem já (a se mnou celá třída čtvrťáků ze střední) odcházel naprosto spokojený.
Bál jsem se, aby představení nepřetáhlo strunu a forma nezabila obsah, ale neměl jsem pocit, že se něco takového dělo. Myslím, že i Kavku (kdyby znal veškeré kontexty dnešní doby) by takové představení mohlo bavit.
Dal bych 70-75 %, ale kvůli absolutně nepochopitelnému hodnocení zde, zaokrouhlím přece jen nahoru.
Bál jsem se, aby představení nepřetáhlo strunu a forma nezabila obsah, ale neměl jsem pocit, že se něco takového dělo. Myslím, že i Kavku (kdyby znal veškeré kontexty dnešní doby) by takové představení mohlo bavit.
Dal bych 70-75 %, ale kvůli absolutně nepochopitelnému hodnocení zde, zaokrouhlím přece jen nahoru.
Stepan.chalousek 20 %
25.10.2024 | 67 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace těžkopádná. Rozumím volbě interpretace skrze technologie, ale nepovedlo se mi na Řehoře napojit, aby mě jeho příběh zasáhl či vůbec zajímal.
Vytratila se Kafkovská absurdita a jisté groteskno. Všechno si tak sedlo na prdel.
Vytratila se Kafkovská absurdita a jisté groteskno. Všechno si tak sedlo na prdel.
Suzana 20 %
23.10.2024 | 365 hodnocení
+ souhlasím
za výkon Martina Donutila; Kafku najdete jen v myšlence, že mu režisér porozuměl.
Karel Toman 20 %
22.10.2024 | 83 hodnocení
+ souhlasím
Naprosto vyprázdněná inscenace! Kafka by se rozhodně nebál a ani nesmál... Režisér Uryvskyj šlápl hodně vedle. Nemá smysl rozebírat herecké výkony, protože tady o nich ani moc nejde hovořit. Rokoko začíná být divadlem, do kterého není radno chodit.
Eliška Svobodová 100 %
22.10.2024 | 5 hodnocení
+ souhlasím
Toto představení rozhodně není pro ty, kteří očekávají další "klasické čtení Kafky". Jde totiž o odvážné, vtipné, absurdní a možná i trochu smutné představení. Všichni herci jsou skvělí, ale obzvláště jevištní výkon Martina Donutila je obdivuhodný. Ani si nedokáži představit, jak fyzicky náročné musí být účinkovat v takovém představení. Určitě doporučuji všem, kteří se nebojí experimentu a neustále hledají v divadle něco nového.
Kancléř 20 %
20.10.2024 | 352 hodnocení
+ souhlasím
totální bizár
všechno to používá Minecraftový font, Řehoř má HP bar z Minecraftu, musí dělat taneční souboje se sestrou, jí chipsy, ostatní postavy naráží do zdí a zasekávají se (jako ve videohrách, wow)
Martin Donutil jako Řehoř má na sobě hrozně lacině vypadající kostým a 90% času vydává akorát různé skřeky, dost náročná role
já jsem si říkal, že sleduji parodii a nebylo to tak zlý
ale kdo do odvětví počítačových her tolik nevidí, tak se obávám, že to pro něj bude mít minimální smysl a význam (ale možná se pletu a nevidím to geniální propojení mezi Kafkou a Mortal Kombat/Guitar Hero)
všechno to používá Minecraftový font, Řehoř má HP bar z Minecraftu, musí dělat taneční souboje se sestrou, jí chipsy, ostatní postavy naráží do zdí a zasekávají se (jako ve videohrách, wow)
Martin Donutil jako Řehoř má na sobě hrozně lacině vypadající kostým a 90% času vydává akorát různé skřeky, dost náročná role
já jsem si říkal, že sleduji parodii a nebylo to tak zlý
ale kdo do odvětví počítačových her tolik nevidí, tak se obávám, že to pro něj bude mít minimální smysl a význam (ale možná se pletu a nevidím to geniální propojení mezi Kafkou a Mortal Kombat/Guitar Hero)
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.



PRAHA
aktuální festivaly

