Městské divadlo Brno [Činoherní scéna]
Václav Havel
Žebrácká opera
Premiéra: 14.9.2019 | 2:40
Podle stejnojmenné hry Johna Gaye. Dramaturgie: Štěpán Otčenášek, Jiří Záviš. Scéna: Tomáš Rusín. Kostýmy: Zuzana Štefunková-Rusínová. Hudba: Petr Hromádka. Režie: Hana Burešová.
Poslední uvedení: listopad 2022.
Poslední uvedení: listopad 2022.
Petr Štěpán, Jan Mazák, Viktor Skála, Radka Coufalová, Katarína Mikulová / Kristýna Daňhelová, Markéta Sedláčková, Alena Antalová, Eliška Skálová, Aleš Slanina, Alan Novotný, Igor Ondříček, Vendula Hudcová / Gabriela Karmazínová, Jaroslav Záděra / Stanislav Slovák, Michal Nevěčný, Ondřej Biravský...
Adaptace her Johna Gaye a Bertolta Brechta. Dva šéfové konkurenčních zločineckých gangů Macheath s Peachumem a s nimi zkorumpovaný šéf policie Lockit bojují o moc nad londýnským podsvětím. Důsledně nesentimentální pohled na mafiánské praktiky vůdců londýnského podsvětí (a potažmo i vůdců světa). Princip bezzásadovosti a lži je tu doveden ad absurdum: každý lže každému a každý každého zrazuje. Nikdo není tím, kým se zdá být. Pravda nevítězí, protože každý zde má tu svou, a i ta platí jen, když se to vyplatí. Idealismus je směšný a musí zákonitě zemřít tam, kde za všech okolností vítězí pragmatický cynismus...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Ocenění
anketa portálu i-divadlo.cz...
Petr Štěpán: nominace - Nejlepší mužský herecký výkon roku 2019 (činohra) - redakční volba
nominace - Nejlepší inscenace roku 2019 (činohra) - redakční volba
Petr Štěpán: nominace - Nejlepší mužský herecký výkon roku 2019 (činohra) - redakční volba
nominace - Nejlepší inscenace roku 2019 (činohra) - redakční volba
Recenze / blogy
Pro přidání vlastního článku do blogu se musíte přihlásit.
Externí recenze / blogy (odkazy na články mimo portál i-divadlo.cz)
(14.9.2020)Fotografie
autor (vlastník) fotografií: Tino Kratochvil
Pozn.: Galerii vybraných fotografií zařazujeme výhradně u inscenací doporučovaných redakcí, resp. členy redakce.
Hodnocení (23)
HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák 80 %
6.4.2020 | 1156 hodnocení
+ souhlasím
Mít v souboru Petra Štěpána (Macheath) a Jana Mazáka (Peachum) je polovina úspěchu této inscenace, o tu druhou se zasloužilo dramaturgicko-režijní čtení hry. Divákům je předložena velice živá, rytmizovaná a jemně stylizovaná podívaná, která otevírá prostor divákům k nacházení asociací, jež dílem pulsují. Ani o zábavu není nouze. Ironizující vhled do všech těch absurdit a decentní karikaturní obtahy figur tomu napomáhají. Stejně tak včlenění hry do ještě jednoho rámce… Tady vědí, o čem „Žebráckou“ hrát a jak toto panoptikální zpodobnění mechanismů světa bez zásad prezentovat právě teď. Pragmatismus a cynismus je metoda.
Pavel Širmer 70 %
3.2.2020 | 2013 hodnocení
+ souhlasím
Havlova variace není snadnou inscenační látkou, v Brně si s ní však poradili. Model režisérky H. Burešové je propracovaný do nejmenšího detailu. Stylizace je pouze jemná a dává vyniknout humoru i zvláštnímu jazyku hry, který herci ve větších i menších rolích výtečně zvládají. Smysl má i scéna. Kostýmy odkazují k dnešku a nelze též opomenout výrazné vnější odlišení u herců hrajících více postav (na což se na českých jevištích obvykle dostatečně nedbá). Ku prospěchu bylo i zapojení živé hudby. Právě takové provedení může diváka pobavit a vybídnout k hledání asociací, o což autorovi šlo.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
JaneEyre 80 %
8.1.2023 | 113 hodnocení
+ souhlasím
Představení mě velmi zaujalo svým provedením scény a přítomností orchestru, povedené. Z herců bych ráda vyzdvihla především Petra Štěpána, Jana Mazáka, v menších rolích se mi moc líbili také Aleš Slanina a Alena Antalová. Hra mě příjemně překvapila svým humorem, ale zároveň i nutila k zamyšlení.
J.anek 80 %
13.9.2020 | 477 hodnocení
+ souhlasím
Haně Burešové nestačí Havlova absurdita o nesvobodě, rámuje ji nesvobodou další. Na herce i diváky dohlížejí jacísi policisté v civilu, naše svoboda je jen iluzí. I disidenti jen slouží systému, také oni jsou pouhými loutkami bez svobodné vůle.
Cosi podobného popisuje Ernst Jünger v eseji Chůze lesem.
Děsivé podobenství.
Cosi podobného popisuje Ernst Jünger v eseji Chůze lesem.
Děsivé podobenství.
Jerman 80 %
30.1.2020 | 128 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Hana Burešová, tentokrát jako host v Brně, ukázala opět, že stále patří k špičce mezi českými a moravskými režiséry. V představení bez modernistních kejklů se opírá o výborné herce, které vede k lehce karikaturizujícímu projevu, Inscenace s rysy divadla na divadle má spád a švih. Jen v poslední třetině téměř tříhodinové inscenace při multiplikaci zápletek tempo trochu slábne. Havlova hra v pojetí Burešové je nesmírně zábavná, s aktualizujícím přesahem. Jen ten opilec byl zbytečně trochu navíc. Psáno z pohostinského představení v Divadle v Dlouhé.
Radarrius 80 %
30.1.2020 | 70 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé zpracování asi nejdějovější Havlovy hry. Vynikající režie a nezapomenutelné výkony Jana Mazáka, Petra Štěpána a Viktora Skály jako šéfů zločineckých organizací (a policie) hrajících své hry a podvádějících průběžně jeden druhého. Jediné, co v představení rušilo byly sice vtipné, leč zbytečné forbíny, bezpečáci na scéně a postava Opilce. Asi to měl být odkaz na dobu vzniku hry, který ale rušil tok představení.
Michvon 80 %
29.1.2020 | 194 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Velmi povedená inscenace, Burešová umí pojmout představení s patřičnou úctou a pietou, ale nechybí ani lehký ironický nadhled.
Nemám co vytknout, herci, hudba, scéna super.
Nemám co vytknout, herci, hudba, scéna super.
Gimli35 70 %
27.1.2020 | 261 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tvůrčí tandem Burešová-Otčenášek se statečně porval s dílčími nedostatky Havlova textu (např. rozvleklost) a na velice povedené scéně T. Rusína nabídl divákům kvalitní inscenaci. Zajímavé režijní nápady (hudba, forbíny, provedení dámského salonu), výborní J. Mazák, M. Sedláčková a V. Skála. Celkově spokojenost.
R.JELEN.21 70 %
27.1.2020 | 242 hodnocení
+ souhlasím
Hra je velice dobře podána, má tempo jen škoda že v posledních části jí trochu dojde dech. Jsem nadšená z výkonu herců, propojení s živou kapelou vidím jako plus, jen sedět v předních řadách, tak by mě světla lampiček asi mírně stvala (viděno v Divadle v Dlouhé, takže nevím jak to vypadá na domácí scéně).
Eva123 70 %
20.1.2020 | 152 hodnocení
+ souhlasím
Hra byla ironičtější, ale i srozumitelnější, než Brechtova Třígrošová opera, ale nebyla tak barvitá a chyběly tu Weilovy písně. Z herců se mi nejvíce líbil Petr Štěpán coby Macheath. Nepochopila jsem šaškování před oponou (že by pouhá přestavba?) a roli Opilce (v tomto případě Stanislav Slovák), jestli tam měl mít nějaký význam a jaký? - Teď bych se zase jednou ráda podívala na Brechtovu Třígrošovou operu.
Candie254 70 %
23.11.2019 | 222 hodnocení
+ souhlasím
Klasicky zajímavé zpracování od Hany Burešové. Viděno 17.11., tudíž to mělo možná větší přesah než obvykle...
Kaca 100 %
17.10.2019 | 4 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tuhle skvělou hru v brněnské inscenaci umocnili nápaditou výpravou a výbornými hereckými výkony. Politická angažovanost Městskému divadlu sluší.
JaneEyre 80 %
8.1.2023 | 113 hodnocení
+ souhlasím
Představení mě velmi zaujalo svým provedením scény a přítomností orchestru, povedené. Z herců bych ráda vyzdvihla především Petra Štěpána, Jana Mazáka, v menších rolích se mi moc líbili také Aleš Slanina a Alena Antalová. Hra mě příjemně překvapila svým humorem, ale zároveň i nutila k zamyšlení.
J.anek 80 %
13.9.2020 | 477 hodnocení
+ souhlasím
Haně Burešové nestačí Havlova absurdita o nesvobodě, rámuje ji nesvobodou další. Na herce i diváky dohlížejí jacísi policisté v civilu, naše svoboda je jen iluzí. I disidenti jen slouží systému, také oni jsou pouhými loutkami bez svobodné vůle.
Cosi podobného popisuje Ernst Jünger v eseji Chůze lesem.
Děsivé podobenství.
Cosi podobného popisuje Ernst Jünger v eseji Chůze lesem.
Děsivé podobenství.
Jerman 80 %
30.1.2020 | 128 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Hana Burešová, tentokrát jako host v Brně, ukázala opět, že stále patří k špičce mezi českými a moravskými režiséry. V představení bez modernistních kejklů se opírá o výborné herce, které vede k lehce karikaturizujícímu projevu, Inscenace s rysy divadla na divadle má spád a švih. Jen v poslední třetině téměř tříhodinové inscenace při multiplikaci zápletek tempo trochu slábne. Havlova hra v pojetí Burešové je nesmírně zábavná, s aktualizujícím přesahem. Jen ten opilec byl zbytečně trochu navíc. Psáno z pohostinského představení v Divadle v Dlouhé.
Radarrius 80 %
30.1.2020 | 70 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé zpracování asi nejdějovější Havlovy hry. Vynikající režie a nezapomenutelné výkony Jana Mazáka, Petra Štěpána a Viktora Skály jako šéfů zločineckých organizací (a policie) hrajících své hry a podvádějících průběžně jeden druhého. Jediné, co v představení rušilo byly sice vtipné, leč zbytečné forbíny, bezpečáci na scéně a postava Opilce. Asi to měl být odkaz na dobu vzniku hry, který ale rušil tok představení.
Michvon 80 %
29.1.2020 | 194 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Velmi povedená inscenace, Burešová umí pojmout představení s patřičnou úctou a pietou, ale nechybí ani lehký ironický nadhled.
Nemám co vytknout, herci, hudba, scéna super.
Nemám co vytknout, herci, hudba, scéna super.
Gimli35 70 %
27.1.2020 | 261 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tvůrčí tandem Burešová-Otčenášek se statečně porval s dílčími nedostatky Havlova textu (např. rozvleklost) a na velice povedené scéně T. Rusína nabídl divákům kvalitní inscenaci. Zajímavé režijní nápady (hudba, forbíny, provedení dámského salonu), výborní J. Mazák, M. Sedláčková a V. Skála. Celkově spokojenost.
R.JELEN.21 70 %
27.1.2020 | 242 hodnocení
+ souhlasím
Hra je velice dobře podána, má tempo jen škoda že v posledních části jí trochu dojde dech. Jsem nadšená z výkonu herců, propojení s živou kapelou vidím jako plus, jen sedět v předních řadách, tak by mě světla lampiček asi mírně stvala (viděno v Divadle v Dlouhé, takže nevím jak to vypadá na domácí scéně).
Eva123 70 %
20.1.2020 | 152 hodnocení
+ souhlasím
Hra byla ironičtější, ale i srozumitelnější, než Brechtova Třígrošová opera, ale nebyla tak barvitá a chyběly tu Weilovy písně. Z herců se mi nejvíce líbil Petr Štěpán coby Macheath. Nepochopila jsem šaškování před oponou (že by pouhá přestavba?) a roli Opilce (v tomto případě Stanislav Slovák), jestli tam měl mít nějaký význam a jaký? - Teď bych se zase jednou ráda podívala na Brechtovu Třígrošovou operu.
Candie254 70 %
23.11.2019 | 222 hodnocení
+ souhlasím
Klasicky zajímavé zpracování od Hany Burešové. Viděno 17.11., tudíž to mělo možná větší přesah než obvykle...
Kaca 100 %
17.10.2019 | 4 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tuhle skvělou hru v brněnské inscenaci umocnili nápaditou výpravou a výbornými hereckými výkony. Politická angažovanost Městskému divadlu sluší.
J.anek 80 %
13.9.2020 | 477 hodnocení
+ souhlasím
Haně Burešové nestačí Havlova absurdita o nesvobodě, rámuje ji nesvobodou další. Na herce i diváky dohlížejí jacísi policisté v civilu, naše svoboda je jen iluzí. I disidenti jen slouží systému, také oni jsou pouhými loutkami bez svobodné vůle.
Cosi podobného popisuje Ernst Jünger v eseji Chůze lesem.
Děsivé podobenství.
Cosi podobného popisuje Ernst Jünger v eseji Chůze lesem.
Děsivé podobenství.
Gimli35 70 %
27.1.2020 | 261 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tvůrčí tandem Burešová-Otčenášek se statečně porval s dílčími nedostatky Havlova textu (např. rozvleklost) a na velice povedené scéně T. Rusína nabídl divákům kvalitní inscenaci. Zajímavé režijní nápady (hudba, forbíny, provedení dámského salonu), výborní J. Mazák, M. Sedláčková a V. Skála. Celkově spokojenost.
R.JELEN.21 70 %
27.1.2020 | 242 hodnocení
+ souhlasím
Hra je velice dobře podána, má tempo jen škoda že v posledních části jí trochu dojde dech. Jsem nadšená z výkonu herců, propojení s živou kapelou vidím jako plus, jen sedět v předních řadách, tak by mě světla lampiček asi mírně stvala (viděno v Divadle v Dlouhé, takže nevím jak to vypadá na domácí scéně).
Candie254 70 %
23.11.2019 | 222 hodnocení
+ souhlasím
Klasicky zajímavé zpracování od Hany Burešové. Viděno 17.11., tudíž to mělo možná větší přesah než obvykle...
Michvon 80 %
29.1.2020 | 194 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Velmi povedená inscenace, Burešová umí pojmout představení s patřičnou úctou a pietou, ale nechybí ani lehký ironický nadhled.
Nemám co vytknout, herci, hudba, scéna super.
Nemám co vytknout, herci, hudba, scéna super.
Eva123 70 %
20.1.2020 | 152 hodnocení
+ souhlasím
Hra byla ironičtější, ale i srozumitelnější, než Brechtova Třígrošová opera, ale nebyla tak barvitá a chyběly tu Weilovy písně. Z herců se mi nejvíce líbil Petr Štěpán coby Macheath. Nepochopila jsem šaškování před oponou (že by pouhá přestavba?) a roli Opilce (v tomto případě Stanislav Slovák), jestli tam měl mít nějaký význam a jaký? - Teď bych se zase jednou ráda podívala na Brechtovu Třígrošovou operu.
Jerman 80 %
30.1.2020 | 128 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Hana Burešová, tentokrát jako host v Brně, ukázala opět, že stále patří k špičce mezi českými a moravskými režiséry. V představení bez modernistních kejklů se opírá o výborné herce, které vede k lehce karikaturizujícímu projevu, Inscenace s rysy divadla na divadle má spád a švih. Jen v poslední třetině téměř tříhodinové inscenace při multiplikaci zápletek tempo trochu slábne. Havlova hra v pojetí Burešové je nesmírně zábavná, s aktualizujícím přesahem. Jen ten opilec byl zbytečně trochu navíc. Psáno z pohostinského představení v Divadle v Dlouhé.
JaneEyre 80 %
8.1.2023 | 113 hodnocení
+ souhlasím
Představení mě velmi zaujalo svým provedením scény a přítomností orchestru, povedené. Z herců bych ráda vyzdvihla především Petra Štěpána, Jana Mazáka, v menších rolích se mi moc líbili také Aleš Slanina a Alena Antalová. Hra mě příjemně překvapila svým humorem, ale zároveň i nutila k zamyšlení.
Radarrius 80 %
30.1.2020 | 70 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé zpracování asi nejdějovější Havlovy hry. Vynikající režie a nezapomenutelné výkony Jana Mazáka, Petra Štěpána a Viktora Skály jako šéfů zločineckých organizací (a policie) hrajících své hry a podvádějících průběžně jeden druhého. Jediné, co v představení rušilo byly sice vtipné, leč zbytečné forbíny, bezpečáci na scéně a postava Opilce. Asi to měl být odkaz na dobu vzniku hry, který ale rušil tok představení.
Kaca 100 %
17.10.2019 | 4 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tuhle skvělou hru v brněnské inscenaci umocnili nápaditou výpravou a výbornými hereckými výkony. Politická angažovanost Městskému divadlu sluší.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.
Přidat hodnocení
Pro přidání vlastního hodnocení se musíte přihlásit.
Pokud zde ještě nemáte vytvořený účet, stačí se jednoduše zaregistrovat.
Zprávy
Ukázky
Oprava údajů
Jsou zde uvedené údaje o této inscenaci neaktuální? Chybí zde nějaká informace?
Budeme rádi, když nám o tom dáte vědět prostřednictvím následujícího formuláře:
Úpravy inscenace
Pro provádění úprav se musíte přihlásit jako redaktor.