Městské divadlo Kladno [malý sál]

Nadaný žák

Premiéra: 1.10.2016 | 1:30x
Překlad: Dana Hábová. Úprava: Jiří Š. Hájek (s použitím původní povídky S.Kinga v překladu Ivana Němečka a Luboše Trávníčka). Dramaturgie: Kristýna Čepková. Výprava: Jozef Hugo Čačko. Výběr hudby a režie: Jiří Š. Hájek.
Poslední uvedení: říjen 2018.
Komorní dramatická adaptace jednoho z mnoha bestsellerů Stephena Kinga, je příběhem o důsledcích nacistického běsnění za 2. světové války, působivou psychologickou studií, která zkoumá zrod zla v člověku i napínavým thrillerem. Zvláštní vztah chlapce Todda s podivínským sousedem, v němž poznává bývalého dozorce z koncentračního tábora, zřejmě nezůstane bez fatálních následků...


inscenace již byla stažena z repertoáru

malý sál
Hodnocení inscenace
Redakce
60 %
Uživatelé
55 %
5521000
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 50 %
Lukáš Dubský 60 %
Jiří Landa 70 %
Volby

Hodnocení (5)

HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer  50 %
25.9.2018 | 2013 hodnocení
+ souhlasím
55%. Dramatizaci upravil režisér, výsledná podoba s nahodilým střídáním monologů a dialogů nebyla příliš konzistentní. Souhlasím, že (smysluplný) nápad s plexisklem vyznění nepomohl. Naopak odkrývání reálného výhledu na město fungovalo výborně. Režisér nedovedl herce ke zcela čitelnému ztvárnění vnitřních motivací, u Dussandera (J. Čapka) se místy ztrácela jeho funkce v příběhu, ani vývoj chlapce Todda (T. Hron) se nezdařilo věrohodně zachytit. Přesto se zejména v poslední třetině dařilo chvílemi dosáhnout značné působivosti; škoda, že se síla Kingovy předlohy nedostala do celé inscenace.
Lukáš Dubský  60 %
12.9.2018 | 1132 hodnocení
+ souhlasím
65%. Inscenace nenudí a příběh o fascinaci zlem a zneužíváním moci je dost aktuálním tématem. Potěší i příjemná stopáž a slušné tempo bez zbytečných odboček. Nadaný žák je velkou příležitostí pro ústřední hereckou dvojici, ze které si lépe vede J.Čapka jako stárnoucí nacista. U postavy Todda (T.Hron) je méně zřetelný vývoj od zvědavého chlapce po zrůdu přebírající Dussanderovy vzorce chování. Nešťastné je ovšem scénické řešení se čtvrtou stěnou - předěl mezi jevištěm a hledištěm tvoří plexisklo, které divákovi vhled do příběhu spíš znesnadňuje. (více v článku na blogu)
Jiří Landa  70 %
20.2.2017 | 3027 hodnocení
+ souhlasím
65% Povídce divadelní adaptace sluší. Nadaný žák se hraje ve výrazné inscenační úpravě zaměřující se víceméně výhradně na vztah chlapce Todda a starce Dussandera. V hereckém duelu s mírnější převahou vítězí J. Čapka, jenž vybavil svoji postavu rozličnějšími výrazovými prostředky a nakonec tak působí realističtěji a "živěji", než jeho o dvě generace mladší herecký partner. Zpracování postavy Todda je trošku jednodušší, nemá tak propracovaný lineární vývojový oblouk, přesto však ve výsledku přináší dostačující emoční účinek. Škoda čtvrté „přední“ stěny, která vnímání příběhu trochu narušuje.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Franny_Glass  30 %
4.10.2016 | 30 hodnocení
+ souhlasím
Zklamání. Nemalé.
Kingova povídka má obrovský potenciál, který se ovšem kladenskému souboru nepodařilo využít. Místy jsem se i nudila.
Tomáš Hron nebyl přesvědčivý, roli jsem mu nevěřila. P. Čapka naopak nezklamal, zahrál dobře.
Co mě hodně iritovalo, bylo hraní "za stěnou" (resp. za plexisklem), kdy jsem místy pořádně neslyšela. Zásadní problém mám pak ale s tím, že postava chlapce se v Kingově povídce vyvíjí, mění. V pojetí kladenského souboru tak tomu ale není,postava zůstává stejná (tj. zvrácená od samého začátku) a nijak se nevyvíjí.
Celkově bohužel opravdu jedno velké zklamání.
Milinka  80 %
8.3.2017 | 33 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.