Národní divadlo moravskoslezské [Divadlo Antonína Dvořáka]
Eurípidés
Médea
Premiéra: 27.4.2024
Překlad: Petr Borkovec, Matyáš Havrda. Dramaturgie: Norbert Závodský. Scéna: Petr Vítek. Kostýmy: Martin Chocholoušek. Hudba: David Hlaváč. Režie: Jakub Šmíd.
Petra Kocmanová, Robert Finta, Alena Sasínová-Polarczyk, František Strnad, David Viktora, Julie Svitičová, Marie Logojdová / Sabina Muchová / Ivana Ambrúsová / Veronika Andrašková / Marcela Gurbaľová / Lucie Hubená...
Jedna z nejslavnějších antických tragédií na téma zrady a pomsty, ale i opuštění. Snad žádná jiná postava v dějinách divadla nebudí tolik vášní jako ona! Médea – žena, která z lásky k Iásonovi zradila svého otce, zabila bratra a navždy opustila vlast. Následovala ho do Řecka a porodila mu dvě děti. Po pár letech ale musí uvolnit místo jiné ženě, mladší královské dceři. A tak se rozhodne pro pomstu, během které spáchá nejhorší čin, jakého se matka může dopustit… Co se stane, když lásku a věrnost nahradíme sobectvím a pragmatismem? Jaké strašné zápasy a oběti nás pak čekají?
14! Anketa 2023/24
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2023 do srpna 2024, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 9. prosince 2024.
Hlasování končí za 2 dny.
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2023 do srpna 2024, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 9. prosince 2024.
Hlasování končí za 2 dny.
Hodnocení inscenace
Redakce
80 %
Uživatelé
90 %
Hodnocení redakce
Lukáš Dubský 80 %
Lukáš Dubský 80 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
Volby
Hodnocení (11)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 80 %
3.12.2024 | 1206 hodnocení
+ souhlasím
Velice zdařilá inscenace antické tragédie. Režisér J.Šmíd ji umístil do oprýskané hotelové haly, což hezky tematizuje Médeinu jinakost. Scéna P.Vítka je vizuálně úchvatná a krásně pracuje s hloubkou jeviště. Přirozeně do toho zapadá i chór zpodobněný jako houf pokojských. Petra Kocmanová hraje titulní hrdinku jako drsnou ženu, která se musela přizpůsobit krutému světu a strach proměnila ve vztek. Lehké pochybnosti mám o pojetí Iásona (R.Finta) jako rozjíveného floutka. Inscenace je sympatická také tím, že dokáže využít ironii a sarkasmus a odlehčit tím ponurý příběh. Tohle se NDM moc povedlo.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
simakova.j@seznam.cz 100 %
29.11.2024 | 145 hodnocení
+ souhlasím
Perfektni. Uz kvuli scene Petra Vitka stoji za to na tuhle inscenaci zajit. Rezie i vykony hercu zcela bez chyby. Dekuji...
Anwen 90 %
28.9.2024 | 22 hodnocení
+ souhlasím
Wow, činohra NDM je konečně po velmi velmi dlouhé době zpátky se skvělou hrou. Jednoaktovka, kterou jsem sledovala od prvního po posledního slova se zatajeným dechem, vizuálně překrásné, opravdu působivá scéna, kulisy, kostýmy, vše do sebe zapadalo. Chvílemi jsem si připadala, jako bych sledovala film s úžasným soudtrackem, hlavně při proměnách scén.
Neuvěřitelně uvěřitelné herecké výkony, scéna ?šťastné rodinky? byla opravdu třešnička na dortu. Když ženy začaly zpívat, hned mě napadlo ?už zas, proč musí NDM propašovat zpívání všude?, ale poprvé to fungovalo skvěle a posunulo to inscenaci zase dál. Geniální překlad, opravdu doporučuji.
Neuvěřitelně uvěřitelné herecké výkony, scéna ?šťastné rodinky? byla opravdu třešnička na dortu. Když ženy začaly zpívat, hned mě napadlo ?už zas, proč musí NDM propašovat zpívání všude?, ale poprvé to fungovalo skvěle a posunulo to inscenaci zase dál. Geniální překlad, opravdu doporučuji.
Daniel 80 %
16.5.2024 | 29 hodnocení
+ souhlasím
Velmi se mi líbí aktualizace antického dramatu. Týmu se to povedlo bez tzv. poskrvnění původní předlohy. Text sice zmodernizovali, ale původní význam v inscenaci zůstal. Celá hra se odehrává v polorozpadajícím se hotelu, což, za mě, velmi funguje. Petra Kocmanová nám znovu prokazuje její hereckou sílu a schopnost, Robert Finta si užije i chvíle akrobacie. Doplnění hry o zpívající pokojské ze sboru opery NDM je taky hezké zpestření. 8/10
JaneEyre 90 %
27.4.2024 | 117 hodnocení
+ souhlasím
Antické drama Médea se vskutku povedlo skvěle převést na prkna Ndm. Moc se mi líbila scéna, která svými barvami i provedením již tragédii předvídá.
Také jsem ocenila přítomnost sboru žen (oproti četbě předlohy jsem zde ocenila právě možnost slyšet jej zpívat). Všichni herci zde předvádí výborné výkony, avšak nelze jinak než zmínit Petru Kocmanovou v titulní roli, která je naprosto uhrančivá a střídá různé herecké polohy. Klobouk dolů. Narozdíl od čtení předlohy jsem zde byla schopna s ní v některých situacích i soucítit. Zaujal mě také R. Finta. Rozhodně doporučuji.
Také jsem ocenila přítomnost sboru žen (oproti četbě předlohy jsem zde ocenila právě možnost slyšet jej zpívat). Všichni herci zde předvádí výborné výkony, avšak nelze jinak než zmínit Petru Kocmanovou v titulní roli, která je naprosto uhrančivá a střídá různé herecké polohy. Klobouk dolů. Narozdíl od čtení předlohy jsem zde byla schopna s ní v některých situacích i soucítit. Zaujal mě také R. Finta. Rozhodně doporučuji.
Alexis 100 %
4.12.2024 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Působivé představení, ve kterém nic neuráží ani dobrý vkus, ani zdravý rozum. Kocmanové Médea je přesvědčivý "ušlechtilý barbar", přesazený do formálně kultivované, avšak morálně standardně zvlčilé společnosti. A která je okolnostmi dotlačena k logickému vypořádání se s ní v tradici svého založení. A Fintův Iáson je brilantní studie (post)moderního slizkého ambiciózního veksláka, připraveného zrelativizovat cokoli podle toho, jak se mu to zrovna šikne.
Nečekaně aktuální divadlo. Tipuji druhý a úspěšný pokus Kocmanové o Thálii
Nečekaně aktuální divadlo. Tipuji druhý a úspěšný pokus Kocmanové o Thálii
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.